waxxen... Wel of niet schrapen

Hallo allemaal,

Ik ben hem een beetje kwijt. Voor het eerst zelf aan het waxxen en nu zit op een aantal laagjes. Telkens netjes afgeschraapt en geborsteld, maar nu de laatste laag. Gaat die er ook afgeschraapt worden of niet? Ik lees tegenstrijdige verhalen. Wel schrapen, niet schrapen. Wat zijn de voordelen en nadelen van beide methodes?

Dank alvast!

Als je er mee gaat skien moet je wel schrapen ja, anders glij je voor geen meter ;) Niet schrapen is alleen interessant aan het einde van het seizoen als je de ski’s wegzet voor lange tijd, zodat het belag niet uit kan drogen.

Als je de ski’s wil inwaxen, hoef je de laagjes tussendoor niet weg te schrapen. Gewoon met het ijzer opnieuw over het eerste laagje wanneer het is uitgehard, repeat, repeat, … . Wanneer nodig druppel je wat wax bij.

Als je vervuiling van het milieu niet als nadeel ziet zijn er mi geen echte redenen, 1 afdaling en de overtollige wax is eraf

MW Janssen

Als je vervuiling van het milieu niet als nadeel ziet zijn er mi geen echte redenen, 1 afdaling en de overtollige wax is eraf

mwjanssen op 21 dec 2023 22:08

mag toch hopen dat mensen dat niet meer doen, kleine moeite. Een beter milieu begint bij jezelf of zoiets…

Ik heb het er indoor dus wel op laten zitten. 4 uur later zat het er nog steeds op. Gaat overigens om een snowboard, maar potato potato.

Straks dus nog even schrapen.

Als je de ski’s wil inwaxen, hoef je de laagjes tussendoor niet weg te schrapen. Gewoon met het ijzer opnieuw over het eerste laagje wanneer het is uitgehard, repeat, repeat, … . Wanneer nodig druppel je wat wax bij.

Hupla op 21 dec 2023 22:04

Bij de clinic werd juist verteld dat je die tussendoor wel moest schrapen. Vorig jaar helemaal droog gelopen, zelfs met tussendoor laten oppakken in Oostenrijk, dus wilde het nu zelf beter doen.

Schrapen voor je de piste op gaat: ja. Anders is je belag niet vlak en voert het het waterlaagje niet goed af. Daardoor glijdt het minder.

Laagjes opbouwen/belag verzadigen:
Als je maar een waxsoort gebruikt is tussendoor schrapen niet per se nodig. Puristen zullen het er niet mee eens zijn, maar opnieuw het ijzer er weer over is ook okee. Of gewoon je belag volledig verzadigen in een keer (lang waxen, maar oververhit je ski’s/board niet, gewoon warm houden).
Gebruik je verschillende lagen (base prep, onderlaag, tussenlaag glijlaag, racepoeder, starterwax) dan moet je tussen iedere laag schrapen en borstelen.

Als je een hekel hebt aan schrapen is waxfleece ook erg fijn.

Vlotte manier die prima glijdt (op basis van 1 soort wax): laatste laag aanbrengen met waxfleece, dan is ie eigenlijk al vrijwel glad. Even de rotobrush er over en klaar. Weinig tijd, weinig rommel en prima glijden

Edwin van Riel

Of gewoon keukenpapier… strijk je na t waxen met over een stuk keukenpapier… het teveel aan wax dat vloeibaar wordt trekt in het papier. Goedkoper dan waxfleece.

Of gewoon keukenpapier… strijk je na t waxen met over een stuk keukenpapier… het teveel aan wax dat vloeibaar wordt trekt in het papier. Goedkoper dan waxfleece.

Asterino op 22 dec 2023 08:28

Yup, ook geprobeerd, ook met die blauwe variant die voor autopoetsen gebruikt wordt. Vind m met de fleece wel direct strakker worden. 1 velletje per paar skis is wel te doen 😉

Edwin van Riel

Even een update: Alsnog geschraapt voor ik wegging. Vloog ermee over de pistes, dus dat was fijn. Vooral op vlakkere stukken gleed ik heel veel mensen voorbij. Had vooraf ook de kanten geslepen, maar merk dat er nu weer bramen aan zitten. Nadeel van harde en ijzige pistes, vermoed ik.
Heeft het zin nu in de rode allround wax te zetten en dan tegen de volgende trip te kijken wat ik verwacht nodig te hebben? Verwacht dat het in maart warmer is.

Ik verwacht dat je het verschil in waxsoorten niet gaat merken. Dus allround wax is prima.
Speciale wax is nauwelijks nodig als recreant. Het verschil in glijvermogen merk je eigenlijk niet tenzij je een stopwatch erbij houdt.
Een uitzondering:

  • ijskoud weer (max -15), dab is een koud weer wax wel handig omdat de allround wax gewoon te snel slijt.
    Een andere uitzondering kan zijn warme en natte sneeuwcondities, dan wil een Swix HS10 yellow nog wel eens wat extra glijvermogen opleveren, maar de meerwaarde voor de recreant is vrij klein. Meer iets voor racers, zeker omdat het ook weer uit je belag moet voor je ze gaat opslaan. Veel werk voor weinig dus.

Het heeft dus niet te maken met betere slijtvastheid van een warmeweerwax t.o.v. een koudeweerwax? Dat was namelijk wat ik dacht, dat de wax voor boven nul temperaturen langer zou blijven zitten.

Het heeft dus niet te maken met betere slijtvastheid van een warmeweerwax t.o.v. een koudeweerwax? Dat was namelijk wat ik dacht, dat de wax voor boven nul temperaturen langer zou blijven zitten.

Lacheisleuk op 31 dec 2023 15:48

nee, het heeft puur te maken met glij eigenschappen. Gele wax kan het water net iets beter afvoeren (bij warm weer/natte sneeuw), maar voor de gewone man helemaal geen meerwaarde. Gewone allround rode wax is prima.

De warm weer wax is zachter en slijt harder. Het glijdt heel ietsje beter in warme condities, maar je hebt het dan over tienden op een afdaling. De wax die ik noemde is nog waterafstotender en weer net iets sneller dan allround warm weer wax. Maar het is prijzig en droogt je belag uit als je het laat zitten. Te bewerkelijk dus.

De koud weer wax kan wel de moeite zijn omdat die iets slijtvaster is (hardere wax). Qua glijden merk je het als recreant niet, maar je hoeft met die condities minder snel opnieuw te waxen. Ook een aanrader voor agressieve indoor sneeuw, al is voor indoor een wax met molybdeen (vuilafstotend) nog beter.

Ik gebruik er 3:

  1. ceramic de borstels
  2. liquid van vola als ik geen tijd of zin heb
  3. holmenkol beta redvoor alles wanneer niet 1 of 2
Edwin van Riel

Min of meer hetzelfde hier.
Ceramic voor de borstels
Koud weer wax en/of allround wax voor sneeuw.

Blokjes fluorwax al jaren niet meer aangeraakt, teveel werk en van alle waxen het minst natuurvriendelijk. In competitie inmiddels verboden. Er zijn alternatieve racewaxen voor in de plaats gekomen, maar alleen nuttig voor de betere wedstrijdskiërs.
Zachte warm weer wax nog een heel enkele keer als de condities er naar zijn en ik tijd over heb (totdat het op is, nieuw koop ik het niet meer).

*bericht bewerkt door Hessel op 31 dec 2023 19:07

Hoe werkt dat met de borstels?

Er werd bij de intro ook verteld over fluor, maar dat zou al jaren niet meer te koop zijn. Ik heb alles nieuw gekocht, dus dat zal dan wel goed zitten.

Is het normaal dat je na een week harde sneeuw een randje krijgt aan je kant? De vorige kantslijpbeurt was met aflevering, daarna iets van 20-25 dagen op het board gestaan zonder slijpen, pas toen ik hem tussendoor vorig seizoen wegbracht voor een rondje wax in Oostenrijk begon iemand dat ie ook zo langzamerhand in aanmerking zou komen voor een slijpbeurt. Wellicht iemand in mijn regio (Alkmaar/Haarlem) die een keer mee wil kijken met slijpen? De wax geloof ik wel, dat heeft zich prima gehouden, maar het slijpen vind ik toch lastiger. Want ik haal nog wel gewoon een randje van mijn nagel.

Als je vervuiling van het milieu niet als nadeel ziet zijn er mi geen echte redenen, 1 afdaling en de overtollige wax is eraf

mwjanssen op 21 dec 2023 22:08

mag toch hopen dat mensen dat niet meer doen, kleine moeite. Een beter milieu begint bij jezelf of zoiets…

toetersenbellen op 21 dec 2023 22:09

Valt mee, ik heb de wax weleens gewogen voor het waxen en na het schrapen. 1g erop, 0.5g eraf. Dus hier blijft de helft zitten. Oftewel 1 keer niet schrapen belast het milieu net zoveel als 1 keer extra waxen bij wel schrapen.
Maar goed, alle beetjes helpen natuurlijk wel.

Ik wax en slijp ongeveer 700 skies en snowboards per jaar. Hotwax mag nooit blijven zitten. Dit altijd afschrapen totdat echt alles eraf is. Wel de wax eerst goed laten drogen en intrekken voordat je het eraf schraapt. Als wax blijft zitten glij je totaal niet. Heb het hier over HOTwax

Plaats een reactie