Skibril

Ik heb al wat rond gezocht op het forum maar toch blijft het lastig. Ik heb nu een fijne skibril met verwisselbare lens.
Maar ik heb heel snel last van diepte en oriëntatie verlies vooral als er geen bomen e.d meer zijn. Ik word er dan zelfs een beetje draaierig van. Zowel als het helder is als mistig, soms gebeurt het gewoon… heel vervelend…
Ik weet niet of hier nog meer mensen last van hebben en of iemand ervaring heeft met een goede bril die dit misschien tegen gaat…
Tips zijn welkom.

De vraag is waar die draaiingen vandaan komen. Dat kan door een bril zijn die bijvoorbeeld vertekend, maar dan zou je daar altijd last van hebben en niet alleen bij het verlies aan oriëntatiepunten.

De kans is groter dat je moeite hebt met snel op hoogte komen en naar beneden gaan bijvoorbeeld. Op iets kauwen schijnt dan te helpen. Er zijn stugge kauwgoms te koop bij de apotheek in Oostenrijk. Of het komt door te weinig drinken of slecht doorademen. Neem een rugzakje met waterzak mee zodat je in de lift af en toe kan drinken. Ski bij lastig zicht in de buurt van iemand of liever iets dat vast langs de kant staat (paaltjes, pisterand). Probeer om je heen te kijken bij skiën i.p.v. alleen naar beneden.

De bril kan een oplossing zijn, maar ik denk dat het probleem zich ergens anders bevindt.

Als het echt potdicht zit, helpt hem enkele bril en wat duizelig kan zeker ontstaan dan.
En wat ik al in eerdere bril topics heb gepost: anon m(s)4. Die lenzen werken echt goed contrast verhogend en je hebt ook echt breed zicht.
Maar nogmaals, zit het echt helemaal potdicht dan zie je natuurlijk sowieso niets, met of zonder bril.

Dit was trouwens vorig jaar in 3V. Ik kon pas vanaf halverwege tussen de paaltjes het volgende pistepaaltje zien. Dan word ik ook wel wat draaierig.

null

*bericht bewerkt door Tiny-M op 23 dec 2023 10:24

Sommige mensen hebben toch ook gewoon sneller last van hun evenwichtsorgaan dan andere mensen? Als je een goedkoop all weather lensje hebt, zal je heus iets beter gaan zien als je een goede slecht weer lens koopt (Anon, Smith, etc), maar uiteindelijk komt het punt dat je te weinig referentie hebt en je evenwichtsorgaan wat in de knoei komt. Ik denk dat de oplossing heel beperkt in andere lenzen zit als je al een goede lens hebt?

Wel vreemd dat je het ook hebt op heldere dagen. Ben je ook snel wagen of zeeziek?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Yes alle tips doe ik al. En ik heb het ook zonder bril. En ik probeer dan inderdaad zoveel mogelijk te kijken naar bomen liften of mensen dat helpt meestal.
Vorig jaar in leysin was het zo mistig dat ik mijn eigen voeten amper zag, tja dan is het met alle brillen lastig.
Ik denk ook dat geen bril dit gaat oplossen maar ik was wel benieuwd naar de ervaringen.
Ik dacht zelf dat misschien een goede polariserende lens misschien iets beter zou zijn.

Het is toch helemaal niet gek dat je ook bij helder weer misselijk kunt worden. Zeeziek (min of meer hetzelfde) word je ook gewoon overdag.

Bij super slecht zicht heb ik hier ook last van, denk idd niet dat een andere bril daarvoor gaat helpen. Wel heb ik ooit gehoord dat een primatourtje, reistablet dus, kan helpen, maar heb dit nog nooit uitgeprobeerd.

Hoe beter de lenzen, hoe beter het contrast en dergelijke meer.
De genoemde anon M4 bleek voor mij de perfecte oplossing na tal van probeersels en investeringen.
Of dat voor jou ook werkt is natuurlijk iets anders, ik zou het sowieso eens voorleggen aan de huisarts, wie weet.
En verder wat proberen en onthouden dat een goede bril en lenzen van kwaliteit niet goedkoop zijn.
Wat niet wil zeggen dat een dure bril daarom per definitie beter is, in feite is het zoals met schoenen en ski’s; testen en nemen wat je zelf het best ervaart. 😉

*bericht bewerkt door bartvwg op 23 dec 2023 13:12

Bla, bla, bla.

Hoe beter de lenzen, hoe beter het contrast en dergelijke meer.
De genoemde anon M4 bleek voor mij de perfecte oplossing na tal van probeersels en investeringen.
Of dat voor jou ook werkt is natuurlijk iets anders, ik zou het sowieso eens voorleggen aan de huisarts, wie weet.
En verder wat proberen en onthouden dat een goede bril en lenzen van kwaliteit niet goedkoop zijn.
Wat niet wil zeggen dat een dure bril daarom per definitie beter is, in feite is het zoals met schoenen en ski’s; testen en nemen wat je zelf het best ervaart. 😉

bartvwg op 23 dec 2023 13:12

Het is niet erg dat het duur is, als het goed is doe je er immers jaren mee… en als het zijn werk doet is het me dat meer dan waard. Alhoewel ik ook denk dat een bril mijn probleem niet oplost, dan nog heb ik graag een goede bril.
Maar dat testen is wat lastiger in de winkel ;)
Ik ga denk ik de anon m4 proberen want ik lees er inderdaad goede dingen over.
Alleen kijken of het gaat passen aangezien ik nu een kindermaat heb.
Bedankt

*bericht bewerkt door Jillcrijns op 23 dec 2023 14:05

Dan moet je de ms4 hebben. Dat is de kleine versie. Draag deze als vrouw met een klein hoofd (helm maat s) en pas deze prima.

Hoe beter de lenzen, hoe beter het contrast en dergelijke meer.
De genoemde anon M4 bleek voor mij de perfecte oplossing na tal van probeersels en investeringen.
Of dat voor jou ook werkt is natuurlijk iets anders, ik zou het sowieso eens voorleggen aan de huisarts, wie weet.
En verder wat proberen en onthouden dat een goede bril en lenzen van kwaliteit niet goedkoop zijn.
Wat niet wil zeggen dat een dure bril daarom per definitie beter is, in feite is het zoals met schoenen en ski’s; testen en nemen wat je zelf het best ervaart. 😉

bartvwg op 23 dec 2023 13:12

Het is niet erg dat het duur is, als het goed is doe je er immers jaren mee… en als het zijn werk doet is het me dat meer dan waard. Alhoewel ik ook denk dat een bril mijn probleem niet oplost, dan nog heb ik graag een goede bril.
Maar dat testen is wat lastiger in de winkel ;)
Ik ga denk ik de anon m4 proberen want ik lees er inderdaad goede dingen over.
Alleen kijken of het gaat passen aangezien ik nu een kindermaat heb.
Bedankt

Jillcrijns op 23 dec 2023 14:02

Dan moet je de ms4 hebben. Dat is de kleine versie. Draag deze als vrouw met een klein hoofd (helm maat s) en pas deze prima.

Tiny-M op 23 dec 2023 15:22

Ik zag je post en herkende de struggle heel erg van het zoeken naar een voor mij geschikte bril! Ik heb inmiddels een Julbo Skydome reactiv gekocht met 0-4 cat fotochromatische lens en ben daar echt enorm tevreden over! Dus wellicht een aanrader om daar een rond te kijken op de website? Kost wat, maar dan heb je wat mij betreft ook een kwaliteits bril.

Ik heb al wat rond gezocht op het forum maar toch blijft het lastig. Ik heb nu een fijne skibril met verwisselbare lens.
Maar ik heb heel snel last van diepte en oriëntatie verlies vooral als er geen bomen e.d meer zijn. Ik word er dan zelfs een beetje draaierig van. Zowel als het helder is als mistig, soms gebeurt het gewoon… heel vervelend…
Ik weet niet of hier nog meer mensen last van hebben en of iemand ervaring heeft met een goede bril die dit misschien tegen gaat…
Tips zijn welkom.

Jillcrijns op 23 dec 2023 09:13

Ik herken het draaierig worden bij slecht zicht. Ik neem een primatourtje. Werkt bij mij prima.
Ik zou het zeker proberen. Succes!
Groet Gert-Jan

Ik herken het draaierig worden bij slecht zicht. Ik neem een primatourtje. Werkt bij mij prima.
Ik zou het zeker proberen. Succes!
Groet Gert-Jan

GJTimp op 23 dec 2023 23:31

Dan hoop ik dat ik jou niet tegenkom.
“ Dit medicijn maakt suf en vermindert het reactievermogen. Bij dagelijks gebruik mag u de eerste paar dagen niet autorijden, bij af-en-toe gebruik niet autorijden tot 24 uur na inname.”

Plaats een reactie