Nieuw paar ski's (keuzestress)

Hi,

Lees al een tijdje mee sinds ik 2 jaar geleden voor het eerst in 15 jaar tijd weer ben gaan skiën en kan jullie hulp bij de keuze voor een paar ski’s goed gebruiken.

In totaal heb ik nu 3 weken ervaring. Techniek probeer ik ieder jaar bij te schaven met 1 a 2 dagen les (privé samen met mijn vriendin). Man van mid-30 (178cm en 85 kilo). Komende jaren zie ik mezelf op 1 a 2 tripjes per jaar naar Oostenrijk gaan van 3 a 5 dagen (op de piste) per keer.

Afgelopen twee jaar gehuurd maar ik wil een eigen set. Ik merk dat ik het doe met het paar ski’s dat ik krijg uit de verhuur en dat ik niet de persoon ben die veel zal wisselen om te testen. Ik zoek een paar dat me de komende 6 jaar voldoende groei biedt.

Op mijn shortlist staan:

  • K2 Disruption 76X (350 euro inclusief verzending, maat beschikbaar 163 en 170cm))
  • Fischer RC One 78 GT (400 euro inclusief verzending, maat beschikbaar 166cm en 173cm)
  • Elan Wingman 82 Ti (450 euro inclusief verzending, maat beschikbaar is 166cm)

Als backup ook nog de Fischer RC One f18 (370 euro inclusief verzending en beschikbaar in 167cm)

Aan welke ski ga ik de komende jaren het meest hebben kijkend naar een ski die vergevingsgezind is (laat ik mijn techniek vooral niet overschatten :)), voldoende groeimogelijkheden (jaar of 6 a 7) en prijs/ kwaliteit? En welke maat zouden jullie pakken van ieder model?

Ik ga de komende dagen ook nog naar een tweetal winkels met tweedehands ski’s om te kijken of daar wat staat maar bovengenoemde prijzen vind ik scherp genoeg dat tweedehands wel echt significant goedkoper moet zijn wil ik me daar goed bij voelen.

Dank voor jullie hulp.

Ik denk dat je veel lol zult hebben van die Fischer ski’s, die moeten met gemak een jaar of 6/7 voorzien in je behoeften en niveau. Ik zou ze vooral niet te kort pakken, dat dwingt je ook om met wat meer techniek te skiën en zorgt voor wat meer grip op ijs e.d.

Dat is een mooie prijs voor die Fischer RC one F18.
Mag ik vragen waar je die gevonden hebt?

sneeuw witje en de 7 bergen

Die Fischer is een fijne ski. Eventueel eens kijken voor de 82? Die vond ik net iets beter. Heb ongeveer zelfde lengte en gewicht.

Bla, bla, bla.

In een vergelijkbare situatie en evenzoveel ervaring, heb ik 2 jaar geleden de Salomon S Max/8 gekocht, geen moment spijt van. Zit ook in dezelfde prijsklasse, en zijn genoeg reviews en testresultaten van te vinden.

*bericht bewerkt door Tinus72 op 15 jan 2024 12:07

Dank allen voor de reacties.

@Sandra, bij Sport Robl.

Ik neig steeds meer naar de RC One GP 78 of 82. Qua maat naar 173cm aangezien de review en reactie aangeven ze vooral niet te kort te kopen.

Nu bieden ze ook een XTR versie die nog eens 100 euro goedkoper is. Zoekwerk op het forum leert dat dit dan waarschijnlijk om een verhuur versie gaat maar echt meer informatie haal ik niet uit de desbetreffende pagina’s (Sport-Robl). Iemand die hier nog wat over kan zeggen? Zal er veel verschil zitten tussen de XTR en gewone (verkoop versie)? Of lekker die 100 euro “voordeel” pakken van de XTR?

*bericht bewerkt door Appelsap op 15 jan 2024 16:34

De XTR is idd de huurversie. Die is vaak zwaarder uitgevoerd.

Vergelijk het gewicht eens van die 2? Als dat gelijk is, zou ik de gok wel aandurven, zit daar echt verschil in, kN het zijn dat ze bv een plaatje titanal weglaten oid, zou ik voor de “dure” gaan.

Edwin van Riel

De XTR heeft een metaallaag minder en is daarom een niveau lager dan de gewone versie (en daarom ook goedkoper).

De F18 is al jaren een uitstekende ski, je vindt geen betere voor het geld.

Sporr Robl vraagt nog wel 40 a 50 euro verzendkosten naar nederland, wellicht had je dat al meeberekend.

De XTR heeft een metaallaag minder en is daarom een niveau lager dan de gewone versie (en daarom ook goedkoper).

toetersenbellen op 15 jan 2024 17:41

Ik weet niet of dat voor alle XTR-versie geldt. Bij Fischer staan ze gewoon in de catalogus: https://issuu.com/fischersportsgmbh/docs/alpine_1_skis_23l24…
Op de laatste pagina van de ski’s.

Een update.

Het zijn de Fischer RC One 78 GT geworden in lengte 173. Nu 🤞 voor een mooie trip in maart.

Dank allen voor de adviezen

Plaats een reactie