drukte vermijden voorjaarsvakantie

Hoi,
Wij gaan tegenwoordig van zondag tot zondag, waarbij we op de heenweg zaterdag rond een uur of 12 vertrekken met overnachting en terugreis in 1x met zondagochtend vroeg, uur of 5 vertrek. Dat bevalt file technisch heel goed. (antwoord aan MiDo; bij ons was op zaterdag uur of 12 vertrek prima)

Nu blijken onze kinderen vrijdag studiedag te hebben en overwegen we om te boeken en vrijdagochtend heel vroeg te vertrekken, uur of 5 en dan in een keer door. We gaan naar Burchen (zwitserland, wallis). Hebben jullie ervaring wb files met vrijdagochtend heel vroeg vertrekken? Ideeën en tips zijn van harte welkom

Met schoolvakanties merkten wij al erg verschil met 15 uur kunnen vertrekken of 14 uur op vrijdagmiddag direct na school.

En vriendjes die eerst langs huis gingen en dan pas vertrokken hadden steevast meer files.

Alles vroeger weg dan 13 uur ging erg vlot. 5 uur s ochtends vertrekken moet dan helemaal goed gaan.

Ik weet niet vanwaar in NL je kijkt maar vanuit Den Haag is Burchen maar iets meer dan 800 km zie ik. 5 uur vertrek lijkt me dan wel erg vroeg vertrekken

*bericht bewerkt door reiziger14 op 24 jan 2024 00:33

Ik heb alle tijden wel eens geprobeerd op vrijdag. Het meest beroerde is “na school” (15u, 15u30) te gaan rijden.
De laatste jaren ging ik rond 8u 's morgens en dat was druk. Geen enorme files, maar het reed niet lekker.
Ga je 9-10u weg dan pak je de vrijdagavondspits rond München of Stuttgart (of Basel in jouw geval).
Ik ben ook wel eens om 6u weggereden en stond om 7u achter een groot ongeluk tussen Tilburg en Eindhoven. Weg voorsprong…
En ik ben wel eens om 4u weggereden (voorjaarsvakantie gelijk met carnaval, dus megadrukte verwacht) en toen zat ik om 13u aan het bier.
Dit jaar kan ik niet eerder weg dan 13u. Ik ben voorbereid en hoop dat het meevalt.

Ik denk dat je met 5u weg dus zeker aan de veilige kant zit.

*bericht bewerkt door Jay op 24 jan 2024 01:22

Vorig jaar om 5:00 vertrokken, geen file gezien en in 11 uurtjes naar de Dolomieten gereden.

Veel vrienden die slechts een uurtje later wegreden hadden de hele dag file…

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wij hebben ook alle varianten geprobeerd. Ook eens vrijdagochtend vroeg vertrokken. Helaas bleek dat niet heel veel verschil te maken. Vrij veel scholen hebben studiedag op vrijdag en het is ook gewoon een werkdag met alle drukte van dien. Zondag reizen is het meest succesvol geweest. Nauwelijks vrachtverkeer en ook geen wisseldag waardoor we geen files hadden en ook weinig drukte op de weg.

Vertrekken altijd om half 5 zaterdagmiddag, nooit files
en altijd voor 12 uur s’avonds op de bestemming

Vorig jaar kon ik nog vroeg weg. 13.00 vanuit t oosten van t land. Nu was t echt chaos vorig jaar en hadden we het geluk dat we met maar 2 uur vertraging aankwamen op ons overnachtingsadres in Ingolstadt.
Nu was dat ook wel iets wat optimistisch ver. Maar de volgende dag zijn we optijd vertrokken en waren rond 12uur op bestemming (mittersill). Als ik vroeg zou kunnen vertrekken zou ik zorgen dat ik na de ochtendspits door het roergebied zou rijden.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf van waar je in nederland vertrekt en waar je heen wil.

Dit jaar gaan we met de bus en is mijn enige zorg of ik een beetje kan slapen. (of eigenlijk of mn dochter kan slapen)

Vorig jaar om 5:00 vertrokken, geen file gezien en in 11 uurtjes naar de Dolomieten gereden.

Veel vrienden die slechts een uurtje later wegreden hadden de hele dag file…

havana op 24 jan 2024 07:29

Het irritante van heel vroeg weggaan vind ik dat je continu het gevoel hebt op te moeten schieten om de file voor te blijven. Dan liever achter de file aan, al is dat in de voorjaarsvakantie vrijwel onmogelijk lijkt het.

Wij gaan dit jaar op zaterdagochtend rond 04:00 rijden, allicht wat file bij de Fernpas.

Normaal vertrekken we 14:30 meteen uit school (tas neergooien en gaan) en waren dan met eetpauzes rond middernacht in münchen voor de overnachting. Die gaan we nu skippen.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dan liever achter de file aan, al is dat in de voorjaarsvakantie vrijwel onmogelijk lijkt het.

BergFan op 24 jan 2024 10:19

Dan moet je zaterdag ‘in de loop van de ochtend’ gaan rijden (na 9u). Omdat op vrijdag rijden steeds populairder lijkt te worden, moet het op zaterdag wel wat rustiger zijn lijkt me. Zondag - zondag is nog altijd het beste.

Ik heb wel het vermoeden (of meer de hoop missschien) dat als je op vrijdag rond het middaguur vertrekt, dat je dan overal tussenin zit. De vroege vogels zijn ver voor je, de meute die na school gaat achter je, en je bent rond de middag/avondspits niet in de buurt van een grote stad.

Wij rijden al jaren zowel met kerst als de voorjaarsvakantie op vrijdag rond 03:30 - 04:00 weg uit de buurt van Haarlem. Werkt perfect en eigenlijk nergens file. (een ongeluk op de route kan uiteraard altijd voorkomen)

Zorg wel dat je het in 1x rijdt of als dit niet kan zo dicht mogelijk bij je eindbestemming. Als je bijvoorbeeld net vóór München overnacht is je hele voordeel naar de haaien.

Net voor de Oostenrijkse grens kun je over het algemeen nog wel redelijk geprijsde accommodatie vinden, al zul je zo kort van tevoren waarschijnlijk een stuk meer betalen. Richting Tirol hebben we in het verleden wel eens langs de 93 in Brannenburg geslapen en richting Salzburg meestal ergens langs de 8 bij de Chiemsee.

Tegenwoordig rijden we beide vakanties in 1x en zijn dan meestal met een paar keer plaspauze voor de kids rond 14:00 / 15:00 u. in het hotel. Afgelopen kerst met de tunnelwerkzaamheden bij Salzburg werd het 17:00 u.

Één keer “omdat we toch goed opschoten” wezen shoppen + lunch bij Wertheim Outlet Village in Duitsland en toen hadden we het ook verprutst. :D

*bericht bewerkt door rcpk op 24 jan 2024 15:34

Dan liever achter de file aan, al is dat in de voorjaarsvakantie vrijwel onmogelijk lijkt het.

BergFan op 24 jan 2024 10:19

Dan moet je zaterdag ‘in de loop van de ochtend’ gaan rijden (na 9u). Omdat op vrijdag rijden steeds populairder lijkt te worden, moet het op zaterdag wel wat rustiger zijn lijkt me. Zondag - zondag is nog altijd het beste.

Ik heb wel het vermoeden (of meer de hoop missschien) dat als je op vrijdag rond het middaguur vertrekt, dat je dan overal tussenin zit. De vroege vogels zijn ver voor je, de meute die na school gaat achter je, en je bent rond de middag/avondspits niet in de buurt van een grote stad.

Jay op 24 jan 2024 10:59

Ik hoop dat je gelijk hebt, want dat gaan we dit jaar doen (rond het middaguur op vrijdag)

Kom je dit jaar op A10 voorbij Hallen let dan hier op:

Veel vertraging in februari
Momenteel verkeren de werkzaamheden op het 14 kilometer lange traject in de tweede fase, die loopt tot juni 2024. Een van de twee tunnelbuizen is tijdens die fase afgesloten, het verkeer moet in beide richtingen door één tunnelbuis. Met name op zaterdagen in februari moeten automobilisten rekening houden met veel oponthoud bij de tunnels
https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buitenland/2024/januari/w…

null

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Vorig jaar kon ik nog vroeg weg. 13.00 vanuit t oosten van t land. Nu was t echt chaos vorig jaar en hadden we het geluk dat we met maar 2 uur vertraging aankwamen op ons overnachtingsadres in Ingolstadt.
Nu was dat ook wel iets wat optimistisch ver. Maar de volgende dag zijn we optijd vertrokken en waren rond 12uur op bestemming (mittersill). Als ik vroeg zou kunnen vertrekken zou ik zorgen dat ik na de ochtendspits door het roergebied zou rijden.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf van waar je in nederland vertrekt en waar je heen wil.

Dit jaar gaan we met de bus en is mijn enige zorg of ik een beetje kan slapen. (of eigenlijk of mn dochter kan slapen)

SuzannaE op 24 jan 2024 09:40

Wij gaan voor t eerst op vrijdag vertrekken, gewoon omdat het kan… we hopen hierdoor zlf wat fitter op lokatie te komen ipv snacts 02:00 de auto in te stappen om de files voor te blijven.

Wij vertrekken ook uit het oosten, Lichtenvoorde, ik hoop rond 13:00-13:30. 1 pauze is voor ons voldoende om te eten/plassen en tanken. Hoe laat was jij weg en hoe laat was jij in Ingolstadt? Ik probeer een inschatting te maken om een hotel te kunnen boeken… Gaan we Munchen halen voor een bepaald tijdstip of gaan we via Regensburg omdat je anders zaterdag in de file bij Munchen terecht gaat komen. Boven Ruhrgebied langs richting Kassel of via Koln/Frankfurt/Wurzburg. De vrijdagmiddag drukte omzeilen of gewoon erin duiken… na 18:00 alles veel rustiger?

Ik hoop dat je gelijk hebt, want dat gaan we dit jaar doen (rond het middaguur op vrijdag)

BergFan op 24 jan 2024 15:40

Wij vertrekken ook uit het oosten, Lichtenvoorde, ik hoop rond 13:00-13:30.

Nemrah op 24 jan 2024 16:20

Ik dus ook, maar op basis van deze zeker-niet-representatieve steekproef haal ik mijn eigen stelling weer onderuit.

Zolang wij drie als enige op de weg zijn vormen we nog geen file denk ik ;-)

Wij gaan (nagenoeg) ieder jaar op vrijdag om 04.00 uur rijden vanuit het westen en zijn dan tussen 13.00 en 14.00 uur in Garmisch. Kunnen we nog even winkeltjes kijken en ergens gezellig eten. De volgende dag rustig ontbijten in het hotel en rond 9 uur rijden we in een klein half uurtje naar Ehrwald, zonder file. Gelijk naar de skiverleih voor de ski’s en schoenen van de kinderen en door naar het appartement, waar we dan vaak al onze spullen kunnen droppen en zo rond 11 uur op de piste staan.

1 jaar hebben we niet in Garmisch overnacht maar bij Reutte (onder Highline 179 en deze uiteraard ook even meegepakt). De volgende dag vroeg ontbeten, maar konden mooi aansluiten in de file vlak voor de Fernpass. Dat kleine stukje waar we vanaf daar normaal gesproken nog geen half uur over rijden toen ruim 2 uur over gedaan.
Dus wij rijden liever op vrijdag daar al voorbij, zodat we zaterdag niet vast hoeven te staan.

Niet lullen, skiën!!!

Ik hoop dat je gelijk hebt, want dat gaan we dit jaar doen (rond het middaguur op vrijdag)

BergFan op 24 jan 2024 15:40

Wij vertrekken ook uit het oosten, Lichtenvoorde, ik hoop rond 13:00-13:30.

Nemrah op 24 jan 2024 16:20

Ik dus ook, maar op basis van deze zeker-niet-representatieve steekproef haal ik mijn eigen stelling weer onderuit.

Jay op 24 jan 2024 16:42

Wij kunnen gewoon niet eerder, kinderen hebben school tot 12:15 en ik tot 12:30. Auto inpakken op donderdag en snel weg, voor de middagdrukte grotendeels ruhrgebied achter ons en dan hopen op een goede rit…

Wij kunnen gewoon niet eerder, kinderen hebben school tot 12:15 en ik tot 12:30. Auto inpakken op donderdag en snel weg, voor de middagdrukte grotendeels ruhrgebied achter ons en dan hopen op een goede rit…

Nemrah op 25 jan 2024 10:45

Ik heb precies hetzelfde. Vroeger, toen de kinderen kleiner waren wilde ik nog wel eens de hele vrijdag smokkelen. De jongste zit in 5vwo en doet het ‘matig’. Dan kan ik dat niet meer verantwoorden en ben ik al blij dat 'ie om 13u al klaar is op vrijdag. Dus direct vanuit school instappen en wegwezen…

Ik vond en vind, mits je het goed ka volhouden, 02h in de nacht van vrijdag op zaterdag ook een goed tijdstip om te vertrekken. Wij zijn dan om 5uur/half 6 bij vliegveld Frankfurt en rond 09h bij Munchen. Je rijdt dan de drukte al in, maar het is meestal te doen als je accepteert om een poosje onder munchen in de file te staan. Wij stoppen dan maar 1x voor Munchen, je ziet het dan gewoon drukker worden… en de 2e stop is na rosenheim, of afslag Achenssee/Holzkirchen.

Met een ingangsfile bij Zillertal, langzaam rijdend verkeer rondom Wilde Kaiser, file na salzburg ben je dan toch ruim op tijd om smiddags de spullen te regelen voor de skilessen (huur etc). Eerder heeft weinig zin en kost mmij te veel van mn nachtrust, later heb je alleen maar meer file tenzij je echt veel later gaat.

Nadeel van de vrijdag vertrekken is dat je toch ook weer een extra overnachting gaat pakken, voor ons als gezin van 5 kost dan sowieso €200,-. Het verkeer ken ik niet van d vrijdag, maar gezien het woon-werkverkeer ook naar huis moet en Duitsers ook carnaval vrij krijgen, denk ik dat de vrijdag ook behoorlijk druk is.
We hopen er wel mee te winnen dat ik zelf (en vooral mijn vrouw) fitter ben aan het begin van de vakantie. Mijn vrouw slaapt nagenoeg niet in de auto als we snachts instappen en heeft daar gewoon 2 dagen last van…

We hebben ooit 1x gehad dat we bij Bocholt de A3 op gingen en daar al in een (weliswaar rijdende) file terecht kwamen… Dat was dan om 02:20 ongeveer…

Ik vond en vind, mits je het goed ka volhouden, 02h in de nacht van vrijdag op zaterdag ook een goed tijdstip om te vertrekken.

Nemrah op 25 jan 2024 11:47

Er zijn er meer, maar ik ben daar niet één van. Het zit tussen m’n oren, maar als ik dan vroeg naar bed zou gaan kan ik echt niet slapen - vooral omdat ik het gevoel zou hebben dat het ‘moet’. Plus dat de hele rit een race tegen de klok wordt, want inderdaad, je weet dat het 's morgens in Zuid-Duitsland druk is.
Om 5u weg vind ik wel acceptabel, maar op zaterdagochtend heeft dat geen zin. Dan liever die overnachting voor €200 en daarmee uitgerust en met een extra dag aan de vakantie beginnen…

Ik vond en vind, mits je het goed ka volhouden, 02h in de nacht van vrijdag op zaterdag ook een goed tijdstip om te vertrekken.

Nemrah op 25 jan 2024 11:47

Er zijn er meer, maar ik ben daar niet één van. Het zit tussen m’n oren, maar als ik dan vroeg naar bed zou gaan kan ik echt niet slapen - vooral omdat ik het gevoel zou hebben dat het ‘moet’. Plus dat de hele rit een race tegen de klok wordt, want inderdaad, je weet dat het 's morgens in Zuid-Duitsland druk is.
Om 5u weg vind ik wel acceptabel, maar op zaterdagochtend heeft dat geen zin. Dan liever die overnachting voor €200 en daarmee uitgerust en met een extra dag aan de vakantie beginnen…

Jay op 25 jan 2024 12:03

Ik ben dus heel benieuwd hoe dat zal gaan bevallen. Hoe ver we vrijdag komen, waar boek je een hotel? en hoe laat we dan bij ons appartement zullen zijn, kunnen we de middagpas nog ff pakken voor een afdaling?

We zijn in elk geval wel fit genoeg in tegenstelling tot als je snachts vertrekt om 02h. (ik slaap overigens prima om 20:00 in, als de kinderen erin liggen en de auto volgetankt is…)

Wij kunnen dit jaar op vrijdag pas rond 17.30u vertrekken, dochter geeft nu zelf les en bij ons jammer genoeg niet maar een halve dag school voor de carnavalsvakantie. Aangezien we file verwachten op vrijdagavond hebben we een hotel geboekt halverwege in Bruchsal.
We hopen van daaruit rond 4u s ochtends te vertrekken om toch nog niet al teveel file te hebben maar als het wel zo is dan is het ook maar zo.

We vertrekken al jaren voor de krokusvakantie vanuit regio Leuven (België) op zaterdag om 4u: we verliezen ongeveer 1,5u door vertraging (niet noodzakelijk file) als ik vergelijk met wat google maps berekent en er onze pauzes van aftrek.
Valt goed mee vind ik… Onze stops zijn in totaal wel beperkt tot 1u. Waar het toegelaten is rijdt ik 130 (op Waze afgelezen), ook waar er geen snelheidslimiet geldt.
Nachtje doorrijden gaat nog beter weet ik van anderen, maar dat zie ik niet zitten.
De werken hierboven vermeld in de buurt van Golling, beloven wel weinig goeds…

Ik hoop dat je gelijk hebt, want dat gaan we dit jaar doen (rond het middaguur op vrijdag)

BergFan op 24 jan 2024 15:40

Wij vertrekken ook uit het oosten, Lichtenvoorde, ik hoop rond 13:00-13:30.

Nemrah op 24 jan 2024 16:20

Ik dus ook, maar op basis van deze zeker-niet-representatieve steekproef haal ik mijn eigen stelling weer onderuit.

Jay op 24 jan 2024 16:42

Wij kunnen gewoon niet eerder, kinderen hebben school tot 12:15 en ik tot 12:30. Auto inpakken op donderdag en snel weg, voor de middagdrukte grotendeels ruhrgebied achter ons en dan hopen op een goede rit…

Nemrah op 25 jan 2024 10:45

Hier ongeveer hetzelfde. Kinderen wel vrij (studiedag), maar vrouw moet tot 12 uur lesgeven. Ik sta 12.30 klaar voor de school om haar op te pikken en dan zien hoe druk het is. Op dit moment ga ik voor de 61, maar ik laat het afhangen van de live info van google maps of ik toch de 3 kies. Zaterdag gaan we in eerste instantie voor de Fernpass, maar ik kan nog Munchen beslissen, even later kan ik voor Seefeld gaan, en nog even later voor Arlbergtunnel. We zien het wel. Druk wordt het toch.

Don`t eat yellow snow

Wij gaan zelf voor de eerste keer in de krokus vanuit België naar Alta Badia. Ik bereid me voor op file maar ben van plan om zaterdag rond 2u 's nachts te vertrekken uit Antwerpen en ter hoogte van Memmingen te beslissen of we via de Frenpass of langs Bregenz rijden, fingers crossed :-)

Vorig jaar op zaterdag om 03.00 vertrokken, de enige file die we hadden stond net over de grens bij Arnhem. Daarna filevrij doorgereden. Goed bevallen en dit jaar weer maar dan over Oldenzaal. Als het goed is rijden we dan tussen 9 en 10 bij München.

Terug zorgen we altijd dat we om 8.00 rijden, de meute voor zijn. Nog een dagje skiën en einde middag vertrekken ziet de rest van het gezin niet zitten :(.

Ik hoop dat je gelijk hebt, want dat gaan we dit jaar doen (rond het middaguur op vrijdag)

BergFan op 24 jan 2024 15:40

Wij vertrekken ook uit het oosten, Lichtenvoorde, ik hoop rond 13:00-13:30.

Nemrah op 24 jan 2024 16:20

Ik dus ook, maar op basis van deze zeker-niet-representatieve steekproef haal ik mijn eigen stelling weer onderuit.

Jay op 24 jan 2024 16:42

Wij kunnen gewoon niet eerder, kinderen hebben school tot 12:15 en ik tot 12:30. Auto inpakken op donderdag en snel weg, voor de middagdrukte grotendeels ruhrgebied achter ons en dan hopen op een goede rit…

Nemrah op 25 jan 2024 10:45

Hier ongeveer hetzelfde. Kinderen wel vrij (studiedag), maar vrouw moet tot 12 uur lesgeven. Ik sta 12.30 klaar voor de school om haar op te pikken en dan zien hoe druk het is. Op dit moment ga ik voor de 61, maar ik laat het afhangen van de live info van google maps of ik toch de 3 kies. Zaterdag gaan we in eerste instantie voor de Fernpass, maar ik kan nog Munchen beslissen, even later kan ik voor Seefeld gaan, en nog even later voor Arlbergtunnel. We zien het wel. Druk wordt het toch.

jaapm op 25 jan 2024 12:48

Waar denk je te overnachten van vrijdag op zaterdag?

gekke volgorde trouwens van keuze mogelijkheden, of zie ik dat verkeerd? Arlbergtunnel zal je toch bij Ulm al een beslissing genomen moeten hebben of je Seefeld doet of Fernpass/Bregenz?

Wij gaan richting Salzburg en kiezen bij Oberhausen al een kant, vervolgens bij Nurnberg weer.

We vertrekken al jaren voor de krokusvakantie vanuit regio Leuven (België) op zaterdag om 4u: we verliezen ongeveer 1,5u door vertraging (niet noodzakelijk file) als ik vergelijk met wat google maps berekent en er onze pauzes van aftrek.
Valt goed mee vind ik… Onze stops zijn in totaal wel beperkt tot 1u. Waar het toegelaten is rijdt ik 130 (op Waze afgelezen), ook waar er geen snelheidslimiet geldt.
Nachtje doorrijden gaat nog beter weet ik van anderen, maar dat zie ik niet zitten.
De werken hierboven vermeld in de buurt van Golling, beloven wel weinig goeds…

Fotsirk op 25 jan 2024 12:45

1,5uur is te overzien inderdaad. Wij vertrekken in de zomer altijd op dat tijdstip. In de winter is Munchen voor ons het punt waarop we proberen te focussen gezien de enorme files die daar ontstaan op een goede/drukke wisseldag…

Volgens jaar trouwens al geboekt in Bregenzerwald, gaan we een keer niet via Munchen! Dat lijkt me zalig! Lekker de 7 van Kassel heeeeeelemaal naar Memmingen af knallen!

Hoi,
Wij gaan tegenwoordig van zondag tot zondag, waarbij we op de heenweg zaterdag rond een uur of 12 vertrekken met overnachting en terugreis in 1x met zondagochtend vroeg, uur of 5 vertrek. Dat bevalt file technisch heel goed. (antwoord aan MiDo; bij ons was op zaterdag uur of 12 vertrek prima)

Nu blijken onze kinderen vrijdag studiedag te hebben en overwegen we om te boeken en vrijdagochtend heel vroeg te vertrekken, uur of 5 en dan in een keer door. We gaan naar Burchen (zwitserland, wallis). Hebben jullie ervaring wb files met vrijdagochtend heel vroeg vertrekken? Ideeën en tips zijn van harte welkom

sill op 23 jan 2024 15:26

Als je vrijdag vroeg kan vertrekken ben je voor de meute uit. Zou ik zeker doen!

Wij gaan altijd vrijdagochtend in de Krokus rond 08.30 vertrekken en pakken overnachting rond Ingolstad ( boek ik vooraf ) de volgende ochtend rond 05.30 weer vertrekken en dan zijn we voor de drukte voorbij München, dan lekker ontbijten ergens en laatste stuk naar Corvara met aankomt rond 11.00. Nooit noemenswaardige problemen gehad en erg ontspannen aankomen op deze manier.

Plaats een reactie