Vola eco wax

null

Ik wax al jaren mijn ski’s zelf. Dit gaat altijd prima met goed resultaat. Tot nu toe gebruikte ik een universele roze wax. Ik ben geen prof, dus voor mij prima.
Na vorige winter was ik aan nieuwe wax toe en dacht ik om eens een eco variant te proberen. Ik heb de Vola eco wax 522200 voor mijn verjaardag gekregen.

Vandaag voor het eerst mee gewaxt, maar ik was niet tevreden over hoe dit ging. De wax was slecht af te schrapen. Het blijft erg lang plakkerig, waardoor het aan de schraper blijft plakken en na een tijdje alleen nog uitsmeert in plaatst van afschraapt. De borstels raakten snel “vol”.
Heeft iemand ervaring met deze wax en tips wat ik nog anders zou kunnen doen?

null

Aanvulling: dit was de ski tijdens het borstelen. De wax plakte en begon te rullen.

*bericht bewerkt door Arch op 27 jan 2024 20:09

Hoe lang heb je de wax laten afkoelen? Zet ze anders even buiten voor enkele uurtjes of schraap een dag later. Op het eerst zicht lijkt de wax nog niet helemaal te zijn uitgehard.

Ongeveer een uur laten staan. Dat deed ik met de vorige wax ook altijd en dat ging goed.
Ergens op internet kwam ik toch nog een review tegen waar iemand ook aangaf dat deze wax er lang over doet om hard te worden.
Volgende keer maar een nachtje buiten laten staan dan.

Wij hebben de Holmenkol bio wax naast de gewone rode wax van het zelfde merk en die geeft een beetje het zelfde resultaat.
Bij de door jouw gebruikte wax lijkt het iets heftiger want bij het borstelen had ik niet het resultaat wat jij hebt.
Ipv krullen schrapen korrelt en brokkelt de wax ook tijdens het schrapen.
Wat een stuk scheelt is de wax op het belag wrijven ipv er op druppen omdat je dan veel minder wax op je belag hebt.
Ook moet ik de temperatuur wat lager zetten tov de gewone rode wax.
Het eindresultaat op de piste is wel naar wens.

Bedankt voor de reacties.
Morgen een paar uurtjes snowworld, dus ik ga kijken hoe het op de piste werkt zoals het nu is. Ik vind het vooral belangrijk dat het lekker lang blijft zitten. Als er ook nog minder rommel in zit die vervolgens in de natuur belandt is het helemaal fantastisch.
Voor topsporters maakt beter of slechter glijden het verschil tussen winnen of verliezen. Ik denk dat de meeste amateurs de kleine verschillen niet eens merken.
Daarna maar eens kijken met de volgende keer waxen. Lang af laten koelen en wat minder wax tegelijk.
Het strijkijzer had ik inderdaad al wat lager gezet. Op dezelfe stand als met de roze universele wax (ik denk dat die van Holmenkol was) ging de Vola wax een beetje roken/dampen. Hierna heb ik de temperatuur bijgesteld en de rest zonder roken afgemaakt.

Ski’s gleden goed en ze voelen na een dagje snowworld nog goed aan.

Plaats een reactie