Skischoen probleem

Een jaar of 5 geleden heb ik mijn versleten Tecnica Dragon schoenen ingeruild voor Nordica Speedmachines. Nouja, ingeruild, 550 EUR kostte deze ruilactie.

De Tecnica schoen had ik aangeschaft in Nederland en volgens Oostenrijkse verkoper een maat te groot gekocht. Ik heb over deze schoen nooit een klacht gehad, geen zere voeten, geen brandend gevoel en zeker geen doof gevoel. Maar goed, de schoen was op en dus op naar een Oostenrijkse sportzaak omdat ‘ze in Oostenrijk toch wel goede kennis hebben van bootfitting’.

Na de bekende scans, pijnpunt markering, voetafdruk etc was er niet veel keus over (aldus verkoper) en kwamen we uit bij de Nordica schoen, een maat kleiner dan de Tecnica schoen want die was immers te groot.

Ik mocht met deze schoen gaan skien na de basis aanpassing en ben iedere dag terug geweest totdat we naar huis gingen voor aanpassingen. Halverwege de week moest ik beslissen of ik deze schoen wilde kopen, omdat hij verder moest gaan met aanpassingen op mijn voet, waardoor de schoen nadien niet meer voor een andere klant verkocht kon worden

Inmiddels geniet ik al 5 jaar lang van pijn onder mijn voet, brandend gevoel en zeker na een lange dag met buckels/slush staan de tranen in mijn ogen van de pijn en heeft dit effect op mijn ski plezier. Ik heb 2,5 week geleden 3 dagen op de piste gestaan in SFL en nu nog zijn mijn tenen/zenuwen niet volledig met gevoel. Op de piste raak ik chagerijnig door de pijn, wat voor niemand leuk is en zonde van de euro’s die je aan een wintersport besteedt.

Waarschijnlijk is er voor mijn huidige skischoen geen oplossing qua aanpassing en is dit nou eenmaal de leest van het type Nordica. Wanneer wel, hoor ik dit graag

Wat zouden alternatieven zijn? Ik overweeg ook Strolz, maar dan spaar ik nog even door en er moeten toch andere schoen en personen zijn die dezelfde voetopbouw hebben als ik.

  • Ik heb een holle voet, steun nagenoeg alleen op voorvoet en hak
  • brede voorvoet
  • hoge wreef

Over 3 weken vertrekken we weer naar Oostenrijk, niet dat ik dan een oplossing heb, maar wellicht wat tips of meer informatie van jullie. Om eventueel in de plaatselijke ski shops rond te kijken

Ga naar mk ski in Bilthoven.

Fischer vacuum fit zijn voor brede voorvoet en voor je holle voet kan je een zooltje inleggen

null

deze heb ik
en je kan omvormen naar jou voet

*bericht bewerkt door leokouter op 15 feb 2024 11:49

Ik ben waanzinnig goed geholpen bij Dutch Boot Fitter te Amsterdam: https://www.bootfitter.nl/

Iets veroorzaakt die pijn. Een goede bootfitter moet de oorzaak wel kunnen vinden. Zelf heb ik, denk ik, een vergelijkbare voet als jij, gezien je beschrijving. MK Skiservice heeft mij aan een goede schoen geholpen. Ze zijn daar bijna twee uur mee bezig geweest om ze goed te krijgen en daarna nog een uur. Ze passen ook schoenen aan die elders gekocht zijn.

Misschien helpt een maatzooltje, het verbreden van de leest of het aanpassen van de binnenschoen. Er is echt heel veel mogelijk. Ik zou toch echt een poging wagen. Bij mijn vorige schoenen had ik ook altijd last van pijn. Nu niet meer. Wat een verademing was dat.

*bericht bewerkt door @Marinus op 15 feb 2024 12:03

Hij zal ergens klemmen/drukken. En dat is doorgaans goed op te lossen. Naar de bootfitter ermee!

Waar ga je heen in Oostenrijk? Ze hebben daar ook echt wel goede fitters natuurlijk. Beviel mij goed om op locatie te laten aanpassen, paar uur er op skien en dan finetunen. 4x terug geweest maar dan was het ook perfect.

Edwin van Riel

@evr66 naar SFL, verblijven zelf in Fiss

@evr66 naar SFL, verblijven zelf in Fiss

JanKoolen op 15 feb 2024 13:28

ken daar niemand helaas. wat je altijd kunt doen is ff op de piste naar een van de plaatselijk trainende racegroepjes lopen en vragen waar je het beste terecht kunt. die weten de weg zeg maar ;)

Edwin van Riel

@evr66 naar SFL, verblijven zelf in Fiss

JanKoolen op 15 feb 2024 13:28

Sport schmid in fiss, Zelf zeer goed geadviseerd met het kopen van schoenen.
Ze geven je gewoon de schoen die wat past, en je kan zovaak terugkomen tot het goed is.
Zelf heb ik helaas moeilijke voeten en hun hadden geadviseerd dat ik alleen strolz kon nemen, waar anderen in de zaak wel normale schoenen aangemeten kregen.
Eerlijke en goede mensen.

  • Ik heb een holle voet, steun nagenoeg alleen op voorvoet en hak
  • brede voorvoet
  • hoge wreef

Ik heb identieke voeten en identieke klachten na/bij het skiën. Mocht je je ideale schoen gevonden hebben dan hoor ik graag welke dat is, dan ga ik die ook proberen. Ik ski nu op Tecnica Mach 1 HV en die zijn ook nog op mijn voeten aangepast, ondanks dat nog steeds pijn bij zware omstandigheden. Vooral het dove gevoel in een paar tenen kan nog maanden aanhouden na een week skiën. Het enige wat voor mij werkt is om in lift omhoog de schoenen los te doen en bij lange gondels, koffie- of lunchpauze de schoen uit en even sneakers aan. Het blijft wel tobben allemaal op die manier, dus mijn zoektocht naar schoenen waarmee ik pijnvrij kan skiën gaat door.

Ik heb dezelfde problemen ervaren. Hoge wreef, brede voorvoet.

Voor mij is de Fischer Ranger One Vacuum HV 100 een verademing gebleken! Met inlegzool voor mij de ideale skischoen en volledig te bootfitten.
https://www.fischersports.com/nl_en/ranger-one-100-2949…

*bericht bewerkt door LEUT op 15 feb 2024 17:30

Ga gewoon naar een goede fitter, geen voet is hetzelfde. Wat voor de 1 werkt….

Edwin van Riel

@JanKoolen Jouw probleem is wat wij bootfitters noemen: Boot Compression Syndrome oftewel BCS

Door de hoogte van je wreef ontstaat daar druk op en transformeert die druk naar de bal van je voet. Daar lopen tussen je middenvoetsbeentjes gevoelszenuwen die je samendrukt en dan begint het branderige gevoel/ hevige pijn.

Bij het aanmeten van je skischoen moet men altijd de HIP maat ook nemen en deze mee laten tellen voor de maat keuze van de schoen. Helaas is men in Oostenrijk vaak gefocust op de voetlengte…

Meer info over de HIP maat: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/hoe-hip-zijn-je-s…

*bericht bewerkt door Marco-Paul op 15 feb 2024 18:39

Date your skis but marry your boots

Normaal ook wel problemen met pijnlijke voeten of lopen? Zo ja dan zouden steunzolen kunnen helpen. Dit jaar voor het eerst met mijn dagelijkse steunzolen geskied. Is me goed bevallen!

Ga gewoon naar een goede fitter, geen voet is hetzelfde. Wat voor de 1 werkt….

evr66 op 15 feb 2024 17:41

Mijn schoenen komen van een op dit forum bekende bootfitter. Meerdere aanpassingen gedaan, maar het lastige is, dat de klachten pas na een paar uur ontstaan en moeilijk te reproduceren zijn in de winkel.

Kan je niet gewoon terug hetzelfde model en maat van je oude schoenen kopen? Of zijn die niet meer verkrijgbaar?

Heb je aangepaste zooltjes op maat? Metatarsaalpad al geprobeerd?
Is er al wat ruimte bovenop gemaakt?

naar MK inderdaad. Zorg ervoor dat je er 's morgens bij openen meteen bent en kijk of zij je huidige schoenen kunnen aanpassen. Zo niet is waarschijnlijk hun advies in oktober terug te komen wanneer ze weer bredere voorraad hebben.
Mij hebben ze perfect op weg geholpen, weliswaar in meerdere tempi, geen nieuwe schoenen maar met aanpassingen ski ik volledig pijnvrij. Laat aanpassen en ga nog keertje skiën op indoor of borstelbaan om te testen hoe het gaat.
het kan echt, laat er je plezier niet door vergallen!!

Normaal ook wel problemen met pijnlijke voeten of lopen? Zo ja dan zouden steunzolen kunnen helpen. Dit jaar voor het eerst met mijn dagelijkse steunzolen geskied. Is me goed bevallen!

Gerry_ op 15 feb 2024 19:02

ik heb in het dagelijks leven geen zooltjes in mijn schoenen. Ze hadden voor mijn skischoen een zooltje aangemaakt, maar kreeg daar alleen maar extra last van omdat ik in het dagelijks leven dit niet gewend ben. Deze is dus ook vervangen door een normale zool

het lijkt me meer te zitten in het verhaal van @marco-Paul. Heb gisteren zelf eens gemeten en kom tot een zekere afwijking van voetzoollengte en HIP

Ik ben ook terughoudend met een bootfitter, mede omdat je pas na een tijd voelt of de schoen niet nog steeds goed aansluit. Maar mijn schoenen zijn nog dermate nieuwe, dat ik nog niet naar nieuwe wil gaan kijken.

Ik zal mijn overwegingen eens op een rij gaan zetten, bedankt voor jullie input

Beste Jan,

Ik heb even een account aangemaakt speciaal om hier op te reageren. Ik ben sinds 15 jaar gelukkige strolz bezitter, en wil nooit, maar dan ook nooit meer iets anders.
Ik heb inderdaad brede voeten met een hoge wreef. Bij mij is dit ook vrij extreem, in het dagelijks leven passen ook normale schoenen mij niet die qua lengte zouden moeten passen. Daarbij kom ik altijd uit op grotere lengte èn breedte maten, en zelfs dan: prettig is anders.
Heel eerlijk, de strolz zijn de prettigste ‘schoenen’ die ik heb. Het is een feestje om ze aan te trekken, en ik zou bijna zeggen dat ik baal als ik aan het einde van de dag ze weer inruil voor mn sneakers.
Ik ben ook groot snowboard fan. Helaas hier niet iets beschikbaar wat lijkt op strolz, dus thirtytwo, extra breed, grote maat en die zijn aan alle kanten verbouwd. Geloof me, terwijl ik in de lift naar boven zit en ik ze nog niet eens dicht heb doet het eigenlijk al pijn. Voor mij is snowboarden nog steeds leuk genoeg mezelf dit aan te doen, maar als ik de keuze had…

Strolz zijn inderdaad prijzig. Maar, naar mijn inziens het dubbel en dwars waard.

Ik ski ook steeds met pijn met mijn nieuwe schoenen. De winkel heeft de schoenen al 3x verbreed. Ik heb maandag bij de orthopeed mijn steunzolen opgehaald maar heb nog steeds na 5 minuten skiën pijn. Gisteren weer bij de orthopeed geweest en zij gaan nu mijn binnenschoen verbreden. Ik had bij aankoop zitten twijfelen tussen gewone schoenen of de aqua novo schoenen. Die zijn heel duur en die ik nu heb vond ik met €500 ook al duur zat maar inmiddels heb ik echt wel spijt 🙈
Ik hoop dat het nog opgelost kan worden en ik in elk geval volgend jaar lekker kan skiën, qua weer is dit seizoen toch al niet veel meer aan 😅

*bericht bewerkt door famjansen op 17 feb 2024 08:17

  • Ik heb een holle voet, steun nagenoeg alleen op voorvoet en hak
  • brede voorvoet
  • hoge wreef

Ik heb identieke voeten en identieke klachten na/bij het skiën. Mocht je je ideale schoen gevonden hebben dan hoor ik graag welke dat is, dan ga ik die ook proberen. Ik ski nu op Tecnica Mach 1 HV en die zijn ook nog op mijn voeten aangepast, ondanks dat nog steeds pijn bij zware omstandigheden. Vooral het dove gevoel in een paar tenen kan nog maanden aanhouden na een week skiën. Het enige wat voor mij werkt is om in lift omhoog de schoenen los te doen en bij lange gondels, koffie- of lunchpauze de schoen uit en even sneakers aan. Het blijft wel tobben allemaal op die manier, dus mijn zoektocht naar schoenen waarmee ik pijnvrij kan skiën gaat door.

Marnix op 15 feb 2024 14:18

Zelfde type voeten en zelfde verhaal. Wat ik vorig jaar van een bootfitter heb geleerd, is dat je je voeten vooraf moet belasten door te wandelen, joggen, … vlak voor je de schoen gaat passen en fitten. Zeker bij dit type voet, die maar weinig steunpunten heeft, gaat de voet nog inzakken en dus wat breder en/of langer worden bij belasting na een uurtje skiën. Ook leeftijd speelt een rol … vanaf 40+ kan je voetboog bij dit type voet vanzelf wat gaan doorzakken.
Mijn Tecnica HV’s zaten tussen 2017 en 2020 als gegoten, maar vanaf dan staken weer dezelfde problemen beetje bij beetje de kop op als met te kleine schoenen. Vorig jaar heeft de bootfitter de Sidas zooltjes eruit gegooid en de schoen wat breder gemaakt. Nu geen pijn meer, maar ze zitten wel wat losjes … vooral aan de hiel. Met buckle 3 heel strak te zetten is het aanvaardbaar, maar zeker niet meer zoals die perfect fit in het begin.
Volgend jaar een Strolz!

Ik heb ook een holle voet. Bij mij hielp het dat ik dalbello boss skischoenen ging gebruiken. Die hebben een zgn 3 d cabrio constructie. Bij mij kwam daardoor veel minder druk op mijn wreef.
De boss heeft ook een brede leest. Volgens mij is dit ook een bijdrage aan het comfort. Ik had nl. Het gevoel dat de druk op de wreef zich ook vertaalde in druk aan de kleine teen zijde van de te schoen. Dit is nú allemaal verdwenen. Ik weet niet of dalbello het model boss nog produceert. Zag ze vorig jaar in Damüls nog in de sportwinkel. Anders lijkt model panterra er heel veel op. Ik gebruik wel sidas zooltjes die aangepast zijn.

Ik ben afgelopen weekend bij MK Skiservice in Bilthoven geweest. Mooie shop!

Laten we zeggen dat ik een soort basis bootfitting heb gehad en er nog meerdere stappen mogelijk zijn. Feit is dat de leest van de skischoen past bij mijn voet, dus deze is destijds in Oostenrijk goed gekozen. De kans dat het hier aan ligt is een stuk minder waarschijnlijk, wat mij gerust stelt en niet op zoek hoeft naar een alternatieve schoen. Ik ervaar verder weinig drukpunten, anders dan op mijn wreef.

Wat wel bleek is dat er een blokkade is in mijn linkerenkel, waardoor ik minder diep door deze kan buigen wat zou kunnen zorgen voor klachten. Door een zooltje onder mijn hiel te leggen, wordt de enkelbuiging al wat op gang geholpen. Om er voor te zorgen dat mijn voet beter in mijn schoen zit hebben ze van de kunststof zool in the buitenschoen een enkele mm afgeschaafd. Het drukpunt op mijn wreef proberen we te verhelpen met een gat in de tong van de binnenschoen, afgeplakt met waterdichte tape.

Verder zit er tussen binnen en buitenschoen een harde plastic pad (klittenband) en deze is er voorlopig uitgehaald om te kijken of dat helpt.

Het zijn allemaal kleine aanpassingen en het is afwachten of dit daadwerkelijk al zal helpen. Over 3 weken weet ik meer.

Wat ik fijn vond aan de winkel is dat ze echt de tijd voor je nemen, je probleem serieus behandelen en niet direct overgaan op een verkoopstrategie!

Een goede sportzaak kan aan de hand van je pijnpunten je schoen wat wijder maken waar nodig, gebruik ook dunne sokken zodat je wat meer ruimte hebt, zet je schoen niet te strak aan het begin van je skidag. Custom zooltjes kan nog helpen voor een goed fit en doorbloeding van je voet…skischoenopmaat.nl in Driebergen is bijvoorbeeld een expert…pijnlijke voeten is zeker niet fijn…

Ik heb de post van @marco-paul gelezen en ik hoop dat deze laatste aanpassingen je problemen gaan oplossen. Voor je vakantie nog een paar uur in de sneeuwhal? Dat weet je iets meer. Anders kun je op vakantie op alsnog een maatje groter gaan huren.

*bericht bewerkt door yoguido op 20 feb 2024 19:52

Plaats een reactie