Skien eind December

Hallo,

Ik ben net nieuw hier, ik heb eens een vraag.
Wij zijn voor eind 2024 een ski/sneeuw vakantie aan het plannen. Door omstandigheden is tussen kerst en nieuwjaar de enige periode die voor ons kan om te gaan skieen.

Wie weet, waar in Europa we het meeste kans hebben op sneeuw dan. Alle opties zijn goed.
We zijn al 2 maal naar Polen geweest die periode, maar telkens was de sneeuw of gesmolten of veel te weinig aanwezig.

Dus skigebieden gezocht waar je die periode al veel sneeuw mag verwachten.

Alle hulp is welkom, dank!

Italië.

Zweden of Noorwegen

Zweden of noorwegen waren we ook al aan het bekijken, Kan je enkele skigebieden noemen die in anmerking komen? Moeten we hogerop daar, of zou dichter in de buurt van Oslo of Stockholm ook al lukken.

Italie? Waar dan best?

Italie? Waar dan best?

Miloke op 22 feb 2024 08:11

Is een grap Miloke. De westkant v Italie kan regelmatig wat sneeuw meekrijgen maar de dolomieten zijn berucht voor het droge klimaat. Dwz een paar dumps op een heel seizoen en daarnaast veel zon. Wat DSvier bedoelt is, dat de Italianen door dat droge klimaat erg goed zijn in kunstsneeuw, en je er dus zeker van kan zijn dat de pistes goed zijn in de periode dat je gaat. Soms zal dat dan in een winterwonderland zijn, soms ski je op pistes die als witte lijnen tussen een groen landschap doortrekken.

Italie? Waar dan best?

Miloke op 22 feb 2024 08:11

Is een grap Miloke. De westkant v Italie kan regelmatig wat sneeuw meekrijgen maar de dolomieten zijn berucht voor het droge klimaat. Dwz een paar dumps op een heel seizoen en daarnaast veel zon. Wat DSvier bedoelt is, dat de Italianen door dat droge klimaat erg goed zijn in kunstsneeuw, en je er dus zeker van kan zijn dat de pistes goed zijn in de periode dat je gaat. Soms zal dat dan in een winterwonderland zijn, soms ski je op pistes die als witte lijnen tussen een groen landschap doortrekken.

Asterino op 22 feb 2024 08:32

Italië is meer dan de Dolomieten hoor. In Schnals ski je al vanaf eind september. In Sulden eind november (of eerder), enz.

Bla, bla, bla.

@Miloke misschien goed om aan te geven wat voor soort wintersporters jullie zijn. Mooie grote tochten maken? Of is een handvol pistes genoeg? Zijn er ook niet-skiërs bij? Hebben we het over een hele week?

Met een beetje meer beeld van wat je zoekt kunnen we je beter helpen. Het Schnasstal is leuk, maar niet erg groot of gevarieerd. De Dolomieten zijn prachtig en je kan er zeker skiën, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor de hoge Franse skigebieden zoals vanuit Val Thorens of Tignes.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Nou ik noemde Zweden en Noorwegen omdat ik vrij zeker weet dat daar eind december de meeste sneeuw ligt. Ik ben er zelf echter nooit geweest, dus ik kan je geen tips geven.

Is een grap Miloke. De westkant v Italie kan regelmatig wat sneeuw meekrijgen maar de dolomieten zijn berucht voor het droge klimaat. Dwz een paar dumps op een heel seizoen en daarnaast veel zon. Wat DSvier bedoelt is, dat de Italianen door dat droge klimaat erg goed zijn in kunstsneeuw, en je er dus zeker van kan zijn dat de pistes goed zijn in de periode dat je gaat. Soms zal dat dan in een winterwonderland zijn, soms ski je op pistes die als witte lijnen tussen een groen landschap doortrekken.

Asterino op 22 feb 2024 08:32

Is geen grap. Je kan daar gewoon skiën in de genoemde periode. Ieder jaar. Ook de afgelopen twee jaren waren de pistes daar uitstekend. Terwijl zeker vorig seizoen er rond die tijd in veel gebieden het een drama was.

Italie? Waar dan best?

Miloke op 22 feb 2024 08:11

Tussen kerst en nieuw kun je eigenlijk niet misgrijpen daar. Maar de gebieden die altijd erg vroeg open gaan in de dolomieten (die ken ik het beste): Kronplatz en Obereggen c.s.

Maar je kan ook met een gerust hart de gebieden rondom het Sella massief boeken.

@miloke Wat was de reden dat jullie naar Polen gingen? En wat voor budget hebben jullie voor ogen?

Italië, specifiek Dolomiti Superski is prachtig en skizeker, maar tussen kerst en oud-en-nieuw ook op zijn duurst. Was afgelopen nieuwjaar flink schrikken: 6 daagse pas gaat al door de €400 dan.
Rond Sulden of het skiverbund Ortler Arena is een stuk vriendelijker geprijsd.
Of gok bijvoorbeeld op een Reit im Winkl. De Steinplatte is ook behoorlijk sneeuwzeker met goede besneeuwingscapaciteit. Ook een stuk vriendelijker geprijsd.

De grote(re) gebieden in Oostenrijk hebben over het algemeen veel betere faciliteiten om techische sneeuw te maken t.o.v. gebieden die normaal gesproken genoeg natuursneeuw krijgen. Het maakt al met al niet zo heel veel uit. Wil je ultieme zekerheid; dan kies je voor Ischgl, solden of Obertaurn (doorgaan vanaf november al geopend) en wil je weinig risico lopen laat je de heel laag gelegen gebieden links liggen.

Hey

Bedankt alvast voor alle reactie’s!
Effe wat meer info idd msch, wij zijn een gezin 2 volwassenen, 3 kids. Beginnende skiers, dus vooral blauwe pistes, beetje rood, geen zwart…

We zijn naar Polen geweest, omdat een collega dit had aangeraden, ook kwa budget is dat zeker interessant. Ook gemakkelijk berijkbaar. Kwa skigebieden daar waren we wel tevreden, laatse keer waren we bij Szczyrk, dat soort skigebied zou voor ons ideaal zijn, maar dan met sneeuw,…

We zouden 5 dagen ongeveer gaan, en graag ook wat andere wintervakantie ervaringen opdoen, zoals sneeuwscootertocht, schaatsen op natuurijs, die dingen trekken ons aan in wintervakantie.

Alle landen zijn een optie, al kijken we dus wel waar we het vlotst geraken. Ik lees soms wel eens over bv Bulgarije, of andere minder bekende skilanden, maar daar vind ik weinig concrete info over.

Alta Badia lijkt mij dan wel geschikt.

Landen als Bulgarije en Polen zijn volgens mij landen waar sneeuwzekerheid een illusie is. Sneeuwzekerheid komt van technische sneeuw en dat kost geld.

Of, misschien nog beter: Carezza. Stuk minder druk. Minder duur. En de eigenaar van het gebied is de oprichter van TechnoAlpin, dus geen gebrek aan technische sneeuw daar.

*bericht bewerkt door DSvier op 22 feb 2024 12:20

Kvitfjell in Noorwegen Te bereiken via airport Scandinavien Mountains vanaf Eelde of Schiphol of met eigen auto Kiel Oslo. Kijk ook bij filmpje op de site.

Italie? Waar dan best?

Miloke op 22 feb 2024 08:11

Is een grap Miloke. De westkant v Italie kan regelmatig wat sneeuw meekrijgen maar de dolomieten zijn berucht voor het droge klimaat. Dwz een paar dumps op een heel seizoen en daarnaast veel zon. Wat DSvier bedoelt is, dat de Italianen door dat droge klimaat erg goed zijn in kunstsneeuw, en je er dus zeker van kan zijn dat de pistes goed zijn in de periode dat je gaat. Soms zal dat dan in een winterwonderland zijn, soms ski je op pistes die als witte lijnen tussen een groen landschap doortrekken.

Asterino op 22 feb 2024 08:32

Italië is meer dan de Dolomieten hoor. In Schnals ski je al vanaf eind september. In Sulden eind november (of eerder), enz.

bartvwg op 22 feb 2024 08:35

Precies: Sulden of Livigno zijn opties!

Leuk topic! Ik heb ook het plan om de eerste week van de kerstvakantie te gaan. Natuurlijk kijk ik naar sneeuwzeker. Toch houd ik ook van sfeervol en de hoge skigebieden in Frankrijk vind ik wat minder gezellig…

Of het wordt Noorwegen/Zweden of toch ergens in Italië. 🤗 Wel bij voorkeur ergens anders dan we altijd naartoe gaan (Valtournencheen Cervinia)… Mij lijkt het ook super om eens de andere gebieden van Aosta aan te doen. Bijvoorbeeld Pila, Monte Rosa, Courmayeur en het gebied van La Thuile… Misschien weet iemand hier meer van deze gebieden.

Sulden/Solda kan ik aanraden al kan het flink koud zijn met Kerst! Het is niet zo groot maar leuk en sfeervol.

Overweeg Noorwegen, al sinds ik er woon altijd kunnen skiën met kerst. Kvitfjell is hier al genoemd, prima gebied maar ik zou eerder Hafjell (groter, en op een paar zwarte na alles goed te skiën voor kids) of Trysil (grootste hier). Ca 2-2,5u vanaf Oslo.

Afgelopen kerst in zowel, SFL, Nauders, Fendels en Kaunertaler Gletscher kunnen skiën. Geen enkel probleem

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Overweeg Noorwegen, al sinds ik er woon altijd kunnen skiën met kerst. Kvitfjell is hier al genoemd, prima gebied maar ik zou eerder Hafjell (groter, en op een paar zwarte na alles goed te skiën voor kids) of Trysil (grootste hier). Ca 2-2,5u vanaf Oslo.

DeiNorge op 25 feb 2024 12:23

Daar zitten wij dus serieus over te denken, maar het is wel erg prijzig…(Alleenstaande mama met 1 zoon). Ik zie voornamelijk georganiseerde reizen. Het liefst zou ik dan met vliegtuig willen (vanaf Groningen) en een hotel/appartement. Er is niet veel te vinden over ervaringen van skiërs hier. Dus ik tast wat in het duister. Appartement of hotel? Kan je in Trysil makkelijk boodschappen doen? Hoe zijn de prijzen voor eten? Dat soort dingen ;)

Er zijn een genoeg winkels (Kiwi, Rema1000, Spar) in zowel Trysil als Hafjell, maar bereikbaarheid is afhankelijk van waar je verblijft. Hotel is wat dat betreft wel makkelijker.

Hafjell heeft appartementen op of aan de piste, hotels dichtbij maar niet aan de piste. Op Hafjelltoppen/ Gaiastova ook een kleine supermarkt.

Trysil heeft zowel hotels als appartementen aan de piste en een kleine supermarkt in de buurt van de pistes (als je op kaart kijkt “nærbutikken”)

Zelf organiseren kan ook prima: op Finn.no en airbnb zijn genoeg appartementen te vinden. Hafjell is vanaf OSL makkelijk te bereiken met trein naar Lillebammmer, en dan een taxi. Trysil met bus. Of een auto huren op OSL.

Trysil is iets groter dan Hafjell, maar ik vind t skiën bij Hafjell leuker. Alle pistes vormen iets meer een geheel, meer afwisseling. Trysil heeft een voorkant waar heerlijke lange blauwe pistes zijn, maar aan de achterkant is het zeker in december snel nogal donker. Een deel van het gebied (Høgegga) is wat steiler, leuk om te doen maar paar sleepliften.

Met de huidige wisselkoers is het hier nu ca 20% goedkoper dan voorheen.

Fijne info! Bedankt!

Noorwegen en Zweden de laatste week van december. Zie je dan überhaupt daglicht? Wintersport in Scandinavië is niet te vergelijken met de Alpen, maar nauwelijks zon en geen terrasje buiten zou voor mij een reden zijn daar niet zo vroeg in het seizoen heen te gaan.

Daarnaast hebben ze de afgelopen paar jaar geluk met veel natuursneeuw vroeg in het seizoen, maar ook dat is zeker geen garantie. Paar jaar daarvoor was het juist in Scandinavië heel mager. En dus ook afhankelijk van kunstsneeuw.

Tussen 09:30-15:30 is het prima skiën in december.

Zelfs met wat minder natuursneeuw is het op de pistes altijd goed geweest. Ik woon hier nu 20+ jaar en kan me niet herinneren dat het ooit groen naast de pistes is geweest. Idd soms wat minder maar niet zo dramatisch als in de Alpen.

Idd is wintersport hier niet zoals in de Alpen. Je zit later in het seizoen buiten, maar voor de haard is ook prima afterski. Het is maar net waar je naar op zoek bent 😉

Ik vind vooral de stap van zeer goedkoop (Polen) naar erg duur (Noorwegen) een bijzondere keuze…

Plaats een reactie