"Ik reed van huis naar Oostenrijk in 6 uur"

Kroegpraat of kan het?
Iedereen heeft wel een collega of vage kennis die zo’n verhaal afstak. Ja, hij (uiteraard) heeft een snelle auto en ja, hij reed buiten de spits (laagseizoen, 's nachts/'s avonds/zondag), en ja, hij bedoelt echt van deur tot deur (laten we zeggen regio Rotterdam - west Tirol, een goeie 900 km).

Ik probeer het niet eens, maar zelfs onder de meest gunstige omstandigheden doe ik er altijd nog 9 uur over. Dan stop ik 2 keer kort voor plassen en tanken, maar door baustellen, ander verkeer, snelheidslimieten en knooppunten kom ik niet eens in de buurt. Op de stukken waar geen snelheidslimiet geldt, rijd ik misschien 140/150, want veel sneller is niet lang vol te houden, omdat dat veel concentratie vergt.

Ik ben daarom ook nauwelijks onder de indruk van die blufpraat en ga er sowieso al vanuit dat de genoemde tijd flink naar beneden is afgerond. Maar dan nog… is het haalbaar?

Nee. Voor mij niet. Ik probeer het ook niet. Hooguit als je 's nachts rijdt en het echt rustig is, maar het kan bijna niet zonder de nodige verkeersregels aan je laars te lappen. Overdag is sowieso borrelpraat.

Mr. Slow

Klinkt als bla bla. Gemiddelde moet dan 150kmh zijn. Gemiddeld, dus rij je grote stukken 200kmh. Want je accommodatie ligt niet aan de oprit van de snelweg. Stel dat je dan 4 tot 5 uur 200kmh jakkert, zonder te stoppen. Dan is het volgens mij een recept voor snel rijbewijs innemen! In het betere geval tijd voor een nieuwe klok.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 29 feb 2024 17:03

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ja is haalbaar. Moet je wel een hele lege weg hebben (wat zelden zo is), niet helemaal in het noorden wonen en een snelle auto hebben.

En inderdaad een bestemming/ accommodatie niet ver van de snelweg.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 29 feb 2024 17:08

Het is nogal blabla, maar het kan wel. Bekenden van me hebben het wel eens gedaan vanaf de Achterhoek naar Westendorf. In een Volvo 850R. Maar dan wel met zijn tweeën. Twee keer stoppen om te tanken en chauffeur te wisselen. Middernacht vertrokken en 's ochtends ontbijten bij de bakker. 6u30. Dat was nog wel in de tijd van minder Baustellen op de 3 en minder milieubeperkingen.

Is het verstandig? Nee
Is het economisch? Nee
Is het onverantwoord? Mwah, dat hangt echt van de drukte af, en die is echt minimaal op een zaterdag op zondagnacht.

Vaak genoeg in 7 uur van Arnhem maar skiwelt gereden, wel s’nachts

Ja, dat kan.

Bla, bla, bla.

Zie hier een vlog van Joel Beukers. Zolang je knettergek bent is het goed mogelijk dus. :P

Ojee hoe kom ik naar beneden? De piste die is rood!

Gooise borrelpraat

Jup is mogelijk. Moest jaren geleden met spoed naar huis vanuit hinterglemm, is me toen in minder dan 6 uur gelukt. s’ Nachts, in een getunede diesel, snelheid grotendeels ruim boven de 200, ook daar waar het niet toegestaan is.

Aan te raden: nee. Verantwoord: hmmm. Zou ik dit voor de lol doen: nee. Afgelopen wintersport weer naar dat gebied, op ons gemak: net geen 9 uur.

6,5 en 7 uur is geen 6 uur. Dat laatste half uur er af pitsen lijkt me een bijzonder hachelijke onderneming.
Ik ben wel eens op 6u vanop een parking in de buurt van München tot net onder Eindhoven in Belgisch Limburg gereden.
En deze maand nog van de snelwegparking in Zwitserland ook naar huis.
In beide gevallen letterlijk zonder stoppen, niet tanken, geen plaspauze, enkel rijden.
En dan heb je dus die 6 uur helemaal nodig en telkens boven de snelheidslimiet en op de Autobahn waar het mag tegen de 180km/u.

Om binnen die tijd ook echt aan een skigebied te geraken?
Lijkt me stug.

*bericht bewerkt door Schussboelie op 29 feb 2024 17:31

Let's Ride

Ik ben 3 jaar met een vriend met een Porsche 911 gaan skiën. Steeds via Duitsland We reden steeds 180-200km waar het mocht. Paar keer gestopt om te tanken en koffie. Gemiddelde snelheid kwam uit op 125.

Snelle diesel (slechts 1x tanken dan) en echt flink doorjakkeren resulteert vaak in zo’n 7 uur.
Twente-skiwelt.

Veel sneller gaat moeilijk. En als je dan ook nog eens een anderhalf uur in nederland moet doen wordt het wel moeizaam om in de buurt van de 8 te blijven…

Totales Vollidiot

Record hier staat voor 985 km in 6,5 uur in een audi S8. Zit je inderdaad gemiddeld op zo’n 150kmph. Ging deels door Zwitserland (wel aan snelheid gehouden) verder Duitsland en een stuk Nederland. In Duitsland eigenlijk vrij constant rond de 250 gereden (bijna niemand op de weg, geen baustellen).
Zou ik het nog eens doen? Nee, het is inmiddels bijna altijd een stuk drukker (we rijden nooit 's nachts) en het slurpt echt teveel benzine. Maar kan het? Zeker wel met de juiste omstandigheden.

Vaak genoeg in 7 uur van Arnhem maar skiwelt gereden, wel s’nachts

bas8 op 29 feb 2024 17:09

Arnhem zit al aan de grens. Ts heeft het over Rotterdam. En 7 uur is geen 6 uur. Hoe lang is Rotterdam - Arnhem? Uurtje?

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Amsterdam - Innsbruck is me een keer gelukt in anderhalf uur. Stuk beter dan die 6 uur.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ik hoop in ieder geval niet veel van die gekken tegen te komen …

Neen

Jup is mogelijk. Moest jaren geleden met spoed naar huis vanuit hinterglemm, is me toen in minder dan 6 uur gelukt. s’ Nachts, in een getunede diesel, snelheid grotendeels ruim boven de 200, ook daar waar het niet toegestaan is.

DocX op 29 feb 2024 17:21

Vanuit Hinterglemm nog wel? Zozo…Hoe hard reed je die eerste 100 km binnendoor?

*bericht bewerkt door paolie op 29 feb 2024 18:03

Ik hoop in ieder geval niet veel van die gekken tegen te komen …

Neen

evert op 29 feb 2024 17:59

Nederlander achter het stuur, bloed aan de muur.

Maar zonder grappen, 6 uur lang op top snelheid als ongeoefende bestuurder = niet best. Snap dat iedereen denkt dat ie een Max is, maar Max oefent dit heel vaak. De gemiddelde NL’er heeft al moeite met een fatsoenlijke inhaalmanoeuvre.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Afgelopen zondag met 120 km/h gemiddeld naar huis gereden. Dat is enkel de reistijd, want we zijn ook een paar keer gestopt voor koffie en lunch. Vanuit zuid limburg naar net over de grens in oostenrijk is ca 750 km. Je zou dan een kwartier harder moeten rijden op deze afstand. Dat kan, maar in dezelfde tijd naar Rotterdam lijkt me niet haalbaar.

6 uur is gekkenwerk. Maar vrijdag de 16e zijn wij in 7 uur 30 min vanuit Twente (via Kassel en de Fernpass) naar Oetz gereden (840 km) en zaterdag de 24e reden wij in 7 uur 45 min terug naar Twente. Dat kan alleen als je geen files hebt, alleen kort stopt, en we reden 150/160 km per uur op de stukken zonder snelheid beperking.

Ik vond dat zelf al heel snel, zeker in de voorjaarsvakantie 😀

*bericht bewerkt door AJski op 29 feb 2024 20:08

Waar staat het huis, waar in Oostenrijk en welke auto?

Maar ik sta vooralsnog op: bullshit. Ik reed vroeger (toen was het veel rustiger dan nu) midden in de nacht met een 911 GT2 (530 pk, top begrenst op 270 km/u vanwege de winterbanden) en ik zou even een beetje moeten omrekenen… maar daarvoor zou ik echt start en finish moeten hebben.

Het is mij naar Italië toen wel 1 keer (van de vele pogingen) gelukt in een kleine 7,5 uur meen ik (zou ik even moeten terugzoeken), maar ik woon dicht bij de grens in Nederland, toen kon je nog makkelijk 250 km/u als kruissnelheid aanhouden, waren er veel minder baustellen, vertrouwde ik op de Stinger en deed ik de Fernpass onder uitstekende weerscondities rond een uur of 3-4 midden in de nacht, waardoor ik die enkeling die er was meteen voorbij kon steken en verder gewoon doorknallen.

(en ik had het geluk dat ik om 5 uur in de ochtend werd binnengelaten in het hotel en de kamer al gereed was, ik zie de eigenaar nog met een verbaasde blik in zijn ochtendjas opendoen)

ps
Ik was in die tijd bepaald geen ongeoefende bestuurder… Ook geen Max, maar ik was wel actief als coureur.

*bericht bewerkt door DSvier op 29 feb 2024 20:20

Ik heb vorig jaar naar fiss de heen en terugweg in 7 uurtjes gedaan, vanuit hotel naar huis (omgeving venlo) op de oprit. En dan heb ik niet eens heel hard gereden. Gewoon±160 waar het mocht. Sommige stukken 180-190 maar dat waren de kilometers ook niet.

Gewoon zorgen dat je voordat je de fernpass overgaat een gemiddelde snelheid van 130 hebt dan lukt het prima.

Dan moet het verkeer en weer natuurlijk wel mee werken.

*bericht bewerkt door Huuuuub op 29 feb 2024 20:23

Jaja. Venlo naar Berwang zeker.

Inderdaad … toogpraat.
Drie halve liters later kwam er een dakkoffer bij in het verhaal en na zes halve liters bleek het om een EV te gaan met laadbeurten van 2 minuten aan 2500KW hyperchargers van SpaceX. De avond eindigde met een sterk verhaal over de Titanium GS ski van Wedze en een bescheiden 10 op de schaal van GiGi.

Ik heb ooit mijn wagen met 137 gemiddeld voor de deur gezet, (omgeving Rotterdam) maar dat was echt een bizarre dag met verlaten wegen, waar ik letterlijk honderden kilometers mijn rempedaal niet heb hoeven gebruiken. En ja, ik was toen nog jong en gejaagd dus reed dan ook vrijwel overal 180/200 of sneller waar het mocht in Duitsland en ook 160/170 in Nederland. Er waren wel wat baustellen, maar bij lange na niet zoveel als nu… Ik was zelf heel erg verbaasd over dit “lage” gemiddelde, maar ben er nooit meer bij in de buurt gekomen. Nou reken maar uit, wat voor reistijd dat was over 990 km… Of maak er 900 van, ook goed. Zonder tank- en plaspauze zit je dan al aan meer dan die tijd…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik heb 11 jaar een woning gehad in de Harz, 460km vanaf onze locatie in Friesland. Ik heb dat in die 11 jaar 1x in 3 uur en 5 minuten gedaan. En alle jaren heb ik 's nachts gereden, 3 uur wekker en 3:30 het hele gezin de auto in en alles opgeruimd.

Dus ja het kan maar de kans is vrij minimaal dat het lukt.

Vanwege schoolgaande jeugd zijn wij gevonden aan de drukste periodes. Echter door tactisch de rijtijden te bepalen(heen en terug) lukt het mij toch in 95% van de ritten rond de 6 a 6:15 reistijd te bewerkstelligen. Zonder echt hard (max 140) te moeten rijden.
Gegeven is wel dat ik altijd aan de noordkant van de Oostenrijkse alpen blijft.

Mooie kroegpraat, maar in het huidige verkeer met die 23203229223392392922299349393239339 Baustelle een illusie.

Ooit een keertje St. Anton - Zeist in 7 uurtjes gedaan, moesten op stel en spring naar huis vanwege een zieke hond. Auto was een S80 diesel zonder dakkoffer met een 70L tank. Een 1-stopper.

Maar goed, dan heb je het over St. Anton, dat praktisch aan de snelweg ligt.

*bericht bewerkt door havana op 01 mrt 2024 07:46

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Nou dan zal ik maar niet zeggen dat ik er afgelopen weekend 10 uur over heb gedaan (Montafon - omg Apeldoorn = 850 km). Wel met een Tesla en dus inclusief 2x laden en met af en toe wat file.

Echt horror was een keer vanaf Arabba naar huis. Het duurde alleen al uren om in 1 lange file het dal uit te komen. We hebben er toen 16 uur over gedaan. Met 3 kleine kids 🙈.

Plaats een reactie