"Ik reed van huis naar Oostenrijk in 6 uur"

Ach, vaak zijn dit de mensen die op wintersport gaan om anderen te kunnen vertellen dat ze elk jaar op wintersport gaan. Verder geen sociaal leven, alleen maar druk met werk, niet sportief aangelegd en zitten meer op het terras dan dat ze op de piste staan. Kleven op je bumper, springen onrustig heen en weer als er een rij bij de kassa in het het tankstation etc.
Wat een stress allemaal voor een lekkere wintersport vakantie

Tot zover deze chargerende profielschets :)

Vanwege schoolgaande jeugd zijn wij gevonden aan de drukste periodes. Echter door tactisch de rijtijden te bepalen(heen en terug) lukt het mij toch in 95% van de ritten rond de 6 a 6:15 reistijd te bewerkstelligen. Zonder echt hard (max 140) te moeten rijden.
Gegeven is wel dat ik altijd aan de noordkant van de Oostenrijkse alpen blijft.

Jhe_ op 01 mrt 2024 06:40

Maar hoe dan? Stel je rijdt dan gemiddeld 125 (wat dan al hoog genomen is gezien je kruissnelheid) en je doet dan 6 uur lang, dan ben je pas 750 km op weg… Zonder stop.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hij vertrekt vanuit Fantasialand.

Misschien woont hij in München.

Of hij rekent stops niet mee en rekent alleen zuivere rijtijd.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik ga bij goede omstandigheden altijd uit van 100 a 110 KHM gemiddeld inclusief stops en tanken en dan alleen het snelweg gedeelte. Heb ik het over een wintesport naar Frankrijk in de vakantie periode (maar rij dan wel op vrijdag tot aan lyon/chambery/grenoble). Het laatste stuk bergop/binnendoor gaat uiteraard aanzienlijk langzamer.

Ik heb zelf ooit een keer op een rustige dinsdag middag/avond in 8u15m van Fiss naar middennederland gereden. Ik heb toen serieus moeten doortrappen om dit te halen dus stel dat je van Lermoos naar het zuiden van Nederland moet dan geloof ik het wel. Maar van midden Oostenrijk naar Midden Nederland geloof ik dit soort verhalen nooit.

Was altijd al tevreden wanneer ik over de gehele reis een gemiddelde snelheid van rond de 100km/u haalde. 800km +/- 8u rijden Nu met een EV houd ik me daar niet meer mee bezig…

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Als ik onder de 10u blijf ben ben ik meestal tevreden naar de grote gebieden in Tirol. Voor de meeste Salzburgse gebieden 11u afhankelijk van waar je bent. Mijn pauzes beperken zich tot ongeveer 2x20 minuten meestal. Tenzij het vermoeiend rijden is door verkeer en weer, maar dat valt nog zelden voor de laatste jaren. In 2011 was de laatste keer dat ik op sneeuw heb gereden van Limburg tot in het Zillertal. Op de A61 lag toen ongeveer 10cm. Dan heb ik er een 15-tal uur over gedaan inclusief pauzes.
Enige keer dat ik er 7u over deed was van Antwerpen middernacht tot in Montafon. Dan zat ik om 07u te ontbijten in Schruns. Maar dat is letterlijk bijna 99% snelweg en en pak dichter dan de andere gebieden.

De enige manier om echt tijd van een rit af te rijden is langdurig hard kunnen rijden. Tussendoor een keer 250 aantikken maakt de rit niet veel sneller als je daarna weer in het verkeer rijdt, in 3 uur tijd 2 uur 180 kmpu kunnen rijden, en 1 uur 130 dan heb je na 3 uur zo’n 500 km afgelegd zonder extreem hard te hebben gereden.

Dus zoek van tevoren uit waar je ongelimiteerde autobahn hebt, vermijdt baustellen en ga rijden op een rustig moment terwijl de omstandigheden het toelaten hard te rijden (geen regen/sneeuw) en zorg uiteraard voor een auto die geschikt is lange stukken hard te rijden (Duitse merken doen dit vaak goed).

Zelf recent in ~7 uur naar vanuit Zuid Holland naar Tirol gereden met halverwege 1 stop. Er 6 uur over doen lijkt mij enigszins haalbaar naar het Kleinwalsertal of Zugspitze Arena, dieper de Alpen (Joel Beukers ging naar Gerlos) in en toch max 6 uur onderweg zijn inclusief stops kan vermoedelijk niet zonder diverse snelheidslimieten flink te overtreden.

*bericht bewerkt door Alex20101990 op 01 mrt 2024 08:51

Een wintersport van een week duurt tussen de 168 en 192 uur. En dan proberen mensen er met alle risico’s van dien er 1 a 2 uur van af te halen. Schiet mij maar lek…

Op een rustig moment rijden snap ik, maar om nou uren >180 kmh te rijden, blijft gewoon een (groot) risico. Ik snap daar helemaal niks van.

Een oom van mij (iedereen heeft wel zo’n oom volgens mij) die altijd het hardst roept en sterke verhalen heeft, vertelde ooit vol trots dat hij in 6 uur en 5 kwartier naar Oostenrijk was gereden. Jaren later wordt hier nog steeds af en toe om gelachen.

Afgelopen voorjaarsvakantie Haarlem - Mayrhofen in 10,5 uur met kind van 8, dus 3 plaspauzes en 1x tanken. Zijn rond 03.30 u. gaan rijden op de vrijdag en geen enkele keer harder dan 150 gereden. Consistent kunnen doorrijden brengt je veel sneller op bestemming dan bumperklevend en lichtenknipperend met 200 op de linkerbaan proberen door te jakkeren terwijl de verkeerssituatie dit eigenlijk niet toelaat.

Woensdag 31 januari vanuit de Achterhoek naar Heiterwang in zeven uur. 13.45 uur vertrokken, 20.45 uur ter plaatse.
Overal netjes aan de snelheid gehouden, 1 stop om te tanken en een beker koffie om mee te nemen.

Toch weer een hoop alfamannetjes die reageren en er trots op gaan dat ze het in 6-8 uur voor elkaar gekregen hebben. Dit is natuurlijk levensgevaarlijk. Niemand in dit forum is er aan gewend om zo lang aan een stuk aan het stuur te zitten. Ja, een paar keer per jaar. Je concentratie verslapt altijd op zo’n afstand. Dat gebeurt toch ook op een normale werkdag. We stappen over het algemeen allemaal vermoeid in de auto, de laatste week op het werk moest er natuurlijk toch nog heel veel gebeuren. Vaak ook nog 's nachts rijden. Volgens mij geen enkele reactie waarbij er regelmatig van chauffeur wordt gewisseld. Als je dan met 150 km of meer over de snelweg jakkert dan hoeft er maar iets te gebeuren en je zit op de bumper van je voorganger. Waarom niet de tijd nemen om een paar keer te pauzeren? Het is vakantie. Ik ken al die verhalen ook … maar er wordt aan de voor- en achterkant wel flink afgerond.

Het zal zeker wel kunnen als je echt als een gek gaat jagen. Toevallig viel mij afgelopen week op dat de Zwitsers vakantie hadden gekregen? Die reden echt als gekken op de 96 vanaf Basel richting Ulm. Steeds met 180+ op de linkerbaan en ondanks drukte lichten en verwachten dat op een 2-baans hen ruimte werd gegeven.

Dus het zijn niet alleen NL’ers die denken te kunnen rijden.

1x om 3:30 vertrokken uit Oberau en om 12u thuis bij Amsterdam. 8,5 uur over 950 km. In Worgl de dieseltank vol en de volgende stop in Nederland.
In NL wel aan de snelheid gehouden, maar in DE niet. Grootste deel van de tijd ca 150 gereden alleen tussen Munchen en Neurenberg sneller.

Afgelopen vakantie terug om 4:00 in de auto vanuit Wagrain in de hoop op weer een vlotte rit, maar helaas toch weer in 12u.
Ik vind zo’n vlotte rit overigens minder vermoeiend dan een file-rit. Ik hoef geen records te breken hoor, maar het is gewoon fijn als het voorspoedig gaat. Als je de hele tijd 120/130 kan rijden is het al geweldig. Ik zou tekenen voor een reistijd van 10u incl stops.

*bericht bewerkt door Taan op 01 mrt 2024 10:18

Zodra ze de grens over zijn, rijden de Zwitsers in snelle auto’s hard inderdaad. Wij komen vaak bij Basel de grens over (5 richting Karlsruhe) en daar is het niet anders.

Hier wisselen we trouwens wel van bestuurder, maar moet ook zeggen dat het echt een wereld van verschil maakt wat voor auto je rijdt en hoe druk het verkeer is voor hoe ontspannen de rit is.

Zijn het alleen mannen die dit doen?

Een oom van mij (iedereen heeft wel zo’n oom volgens mij) die altijd het hardst roept en sterke verhalen heeft, vertelde ooit vol trots dat hij in 6 uur en 5 kwartier naar Oostenrijk was gereden. Jaren later wordt hier nog steeds af en toe om gelachen.

Stanro op 01 mrt 2024 09:29

Is natuurlijk afhankelijk van waar in NL naar waar in Oostenrijk hij gereden is. Ik ben vanochtend zelf weer aangekomen in Maria Alm en heb 944 km met gem. 121 km p.u. in 7.50u gereden. Wel goed door gereden, maar niet ‘lopen jagen’.

Dus dan is die 7.15u van je oom best te doen, afhankelijk van de details.

Dat kan. Heb een paar jaar geleden een heel snelle rit gehad naar Sölden. Weet de tijd niet meer exact, het was onder de 7 uur. Sölden is een heel lang stuk binnendoor in Oostenrijk waar je niet echt hard kan rijden. Dus je “snelheidswinst” moet je in Duitsland halen. Daar zat dan ook echt alles mee:

  • Snelle auto zonder dakkoffer
  • We reden op nieuwjaarsdag (is qua verkeer al rustig) en reden door de nacht (van 1 januari op 2 januari)
  • Dat was ook nog eens in een weekend waardoor er weinig vrachtverkeer was
  • Het was in januari 2022 en toen mochten alleen gevaccineerden naar skigebieden, waardoor er nog niet zoveel op wintersport gingen
  • Alleen stoppen om te tanken
    Als ik naar een plaats was gegaan vlak over de grens in Oostenrijk dan denk ik dat die 6 uur haalbaar was geweest.

Laatst weer in de krokusvakantie gegaan met auto met dakkoffer en veel verkeer onderweg, dan doe je er gewoon weer meer dan 10 uur over.

Een oom van mij (iedereen heeft wel zo’n oom volgens mij) die altijd het hardst roept en sterke verhalen heeft, vertelde ooit vol trots dat hij in 6 uur en 5 kwartier naar Oostenrijk was gereden. Jaren later wordt hier nog steeds af en toe om gelachen.

Stanro op 01 mrt 2024 09:29

Is natuurlijk afhankelijk van waar in NL naar waar in Oostenrijk hij gereden is. Ik ben vanochtend zelf weer aangekomen in Maria Alm en heb 944 km met gem. 121 km p.u. in 7.50u gereden. Wel goed door gereden, maar niet ‘lopen jagen’.

Dus dan is die 7.15u van je oom best te doen, afhankelijk van de details.

Pedro187 op 01 mrt 2024 11:01

ja, zuivere rijtijd heb je het dan over. Dat kan prima indd.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarschijnlijk wel, of het zijn alleen mannen die er over opscheppen.
Al heeft de mijne inmiddels wel afgeleerd om hard door de bergen te rijden als de kinderen mee zijn. Want geheid dat er dan eentje over zijn nek gaat, en dan is a; je winst weg en b; stinkt de auto de rest van de weg naar kots.
Wij wisselen wel netjes af, maar zelf merk ik dat ik harder rijden dan 140-150 heel erg vermoeiend vind. En overdag lukt het eigenlijk ook niet om langere tijd boven de 150 te rijden.

Het is vrij simpel. Wil je 900km in 6 (rijtijd) uur doen, dan moet je een gemiddelde snelheid halen van meer dan 150 kilometertjes per uur. Dat is met ook maar enige drukte en de baustellen zelfs op de Duitse Autobahn al lastig te halen. Laat staan met de stukken binnendoor daarbij.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zijn het alleen mannen die dit doen?

gh3500 op 01 mrt 2024 10:36

Is dan ook een wedstrijdje verplassen/wie de grootste heeft.

Ah jawel hoor laten we het weer op de man/vrouw gaan spelen.

Tiny-M geeft haar ervaringen weer. Waarom dan weer persoonlijk maken met dit soort opmerkingen 🙄

*bericht bewerkt door HvdB op 01 mrt 2024 11:40

Zijn het alleen mannen die dit doen?

gh3500 op 01 mrt 2024 10:36

Zeker niet, Mijn vrouw rijdt stukken harder als ik zelf.

Record hier staat voor 985 km in 6,5 uur in een audi S8. Zit je inderdaad gemiddeld op zo’n 150kmph. Ging deels door Zwitserland (wel aan snelheid gehouden) verder Duitsland en een stuk Nederland. In Duitsland eigenlijk vrij constant rond de 250 gereden (bijna niemand op de weg, geen baustellen).
Zou ik het nog eens doen? Nee, het is inmiddels bijna altijd een stuk drukker (we rijden nooit 's nachts) en het slurpt echt teveel benzine. Maar kan het? Zeker wel met de juiste omstandigheden.

Tiny-M op 29 feb 2024 17:35

Toch frappant dat @Tiny-M in dit forum al nooit echt als het slimste meisje van de klas overkwam.

Liezen op 01 mrt 2024 11:35

Rare opmerking.

Vanwege schoolgaande jeugd zijn wij gevonden aan de drukste periodes. Echter door tactisch de rijtijden te bepalen(heen en terug) lukt het mij toch in 95% van de ritten rond de 6 a 6:15 reistijd te bewerkstelligen. Zonder echt hard (max 140) te moeten rijden.
Gegeven is wel dat ik altijd aan de noordkant van de Oostenrijkse alpen blijft.

Jhe_ op 01 mrt 2024 06:40

Maar hoe dan? Stel je rijdt dan gemiddeld 125 (wat dan al hoog genomen is gezien je kruissnelheid) en je doet dan 6 uur lang, dan ben je pas 750 km op weg… Zonder stop.

Shane op 01 mrt 2024 07:55

Er zijn grote delen van Nederland waarin je in 750 km diep in de alpen kan zitten.

Ik woon zelf in de randstad en zal dus inderdaad minimaal 800 km moeten rijden, maar bijvoorbeeld vanuit Venlo naar Oberstdorf is slechts ~650 km, vanuit Eindhoven ~700 km, of vanuit Nijmegen ~730 km.
Alleen vanuit een mindset dat Nederland ophoudt in de randstad komen opmerkingen als deze.

Ik ben ervan overtuigd dat dit een aantal jaren geleden -en- op het juiste moment je wel sneller op de plek van bestemming kon zijn.
Ooit een keer in 8 en half uur naar Flachau gereden vanuit regio Rdam (1100+ km). En niet met 500pk maar met 122pk. Op zondagochtend in januari om 6u 's ochtends gaan rijden, en nagenoeg geen oponthoud gehad destijds.
Moest wel olie bijvullen toen we aankwamen, maar we waren wel eerder in de Hofstadl dan de vrienden die met het vliegtuig 's middags aankwamen. Missie geslaagd dus. ;-)

*bericht bewerkt door Bernard op 01 mrt 2024 12:04

Vanwege schoolgaande jeugd zijn wij gevonden aan de drukste periodes. Echter door tactisch de rijtijden te bepalen(heen en terug) lukt het mij toch in 95% van de ritten rond de 6 a 6:15 reistijd te bewerkstelligen. Zonder echt hard (max 140) te moeten rijden.
Gegeven is wel dat ik altijd aan de noordkant van de Oostenrijkse alpen blijft.

Jhe_ op 01 mrt 2024 06:40

Maar hoe dan? Stel je rijdt dan gemiddeld 125 (wat dan al hoog genomen is gezien je kruissnelheid) en je doet dan 6 uur lang, dan ben je pas 750 km op weg… Zonder stop.

Shane op 01 mrt 2024 07:55

Er zijn grote delen van Nederland waarin je in 750 km diep in de alpen kan zitten.

Ik woon zelf in de randstad en zal dus inderdaad minimaal 800 km moeten rijden, maar bijvoorbeeld vanuit Venlo naar Oberstdorf is slechts ~650 km, vanuit Eindhoven ~700 km, of vanuit Nijmegen ~730 km.
Alleen vanuit een mindset dat Nederland ophoudt in de randstad komen opmerkingen als deze.

Alex20101990 op 01 mrt 2024 11:57

Eh nee, daar komen deze opmerkingen niet vandaan. Deze opmerkingen komen voort uit de vraagstelling in de openingspost: “regio Rotterdam - west Tirol, een goeie 900 km” …

En daarnaast is Venlo --> Oberstdorf al meer dan 700 km…

*bericht bewerkt door Shane op 01 mrt 2024 12:29

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie