[DE UITSLAG!] "Wat is nu écht het beste skigebied?"

Een aantal weken geleden opende ik een topic waarin alle forumleden hun top 3 van meest geliefde skigebieden konden geven. Ongeveer 40 mensen gaven hun top 3, wat mij betreft genoeg om een representatief beeld te krijgen.

Toegegeven, de titel "beste skigebied" is misschien wat ongelukkig gekozen. De meeste motiveringen zijn natuurlijk subjectief en het hangt er ook vanaf wat je als wintersporter een goed skigebied noemt. Toch liggen volgens mij de termen "beste skigebied" en "populairste skigebied" erg dicht bij elkaar.

Goed, dan is het nu tijd voor de uitslag.
Ik heb de volgende puntentelling gehanteerd:
1. = 3ptn
2. = 2ptn
3. = 1pt

Daarnaast heb ik alle skigebieden die genoemd werden zonder rangschikking maar met een degelijk motivering 2ptn gegeven.

Gebieden met 1pt:

Le Grand Massif (FRA)
Vallnord (Andorra)
Tamarack (USA)
Praz de Lys - Sommand (FRA)
Les2Alpes (FRA)
Val Gardena (ITA)

Gebieden met 2ptn:

Les Quatre Vallees (CH)
Val d’Anniviers (CH)
Mayrhofen (AUT)
Obergurgl (AUT)
Livigno (ITA)
Kleinwalsertal (GER-AUT)

Gebieden met 3ptn:

St Moritz (CH)
Obertauern (AUT)
Kitzbühel (AUT)
La Grave (FRA)

Gebieden met 4ptn:

Portes du Soleil (CH-FRA)
Wilder Kaiser (AUT)

Oké, dat waren de gebieden die slechts enkele keren werden genoemd. Nu volgen de 15 populairste skigebieden bij de forumleden van Wintersporters.nl :)

1. Les Trois Vallees(fra)__________28ptn
2. Espace Killy(fra)__________________23ptn
3. Ischgl(aut)________________________21ptn
4. Serfaus/Fiss/Ladis(aut)____________11ptn
5. Montafon(aut)______________________10ptn
5. Paradiski(fra)_____________________10ptn
7. Flims/Laax/Falera(ch)______________9ptn
7. Saalbach(Skicircus)(aut)___________9ptn
9. Zermatt(ch)________________________8ptn
10. Sankt Anton(aut)__________________7ptn
11. Solden(aut)_______________________6ptn
12. Hochzillertal(aut)________________5ptn
12. Sella Ronda(aut)__________________5ptn
12. Saas Fee(ch)______________________5ptn
12. Jungfrau Region(ger-aut)__________5ptn

Mijn conclusie:

  • Teleurstellende Gebieden:
    Ongelofelijk maar waar, Gerlos, het Nederlandse Apres-Ski Walhalla werd geen enkele keer genoemd! Ook de Wilder Kaiser, op wintersporters.nl het gebied met de 2e hoogste score, haalde niet eens de top 15. De andere, doorgaans meest populaire gebieden waren wel present.

  • Verrassende Gebieden:
    Het gebied dat mij het meest verbaasd heeft, is Montafon. Een mooie 5e plek en voor bvb. streekgenoot Sankt Anton is erg verdienstelijk!

  • De top 3:
    Wat mij het meest opvalt is de enorm grote kloof tussen de top 3 en de rest. Les Trois Vallees, Espace Killy en Ischgl zijn aan mekaar gewaagd, de rest volgt op grote afstand. Les Trois Vallees heeft het uiteindelijk gehaald van de andere 2. Waarschijnlij door zijn enorme uitgestrektheid.

Als we even vergelijken met de top 5 van de site zelf, kunnen we besluiten dat die top 5 vrij goed overeenkomt met deze poll. Alleen de Wilder Kaiser kwam er hier niet aan te pas.

Zo, bedankt voor het stemmen iedereen. Wees vooral niet zuinig met de reacties/bevindingen hieronder! :)

Wat verder opvalt is dat de wat "duurdere gebieden" ook wat verder naar achteren staan; m.u.v. Zillertal en Sella Ronda.
Verder leuke lijst.:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik kan me helemaal vinden in deze lijst. Ik ben weinig in Frankrijk geweest en veel in Oostenrijk. Het verbaast me wel dat St. Anton zo laag scoort, die staat bij mij toch wel heel hoog hoor!

Dan heb ik toch wel een paar vraagjes aan de Montafon gangers en dan met name diegenen die ook in Ischgl en St. Anton en/of Serfaus geweest zijn:

Wat maakt Montafon nou zo mooi, bijzonder, speciaal, gezellig of wat dan ook ten opzichte van de andere grote gebieden in Oostenrijk.

Is het een gebied waar je ook met kinderen heen gaat of juist iets voor ‘met de mannen’? Ik ga met de krokus altijd met mijn 3 kleine kids, in januari meestal een paar dagen met mijn vrouw en half maart nog even een paar dagen ‘met de mannen’.
Met de kids is het Serfaus, met mijn vrouw Ischgl en met de mannen St. Anton.
Door dit lijstje ben ik toch wel benieuwd geworden naar Montafon.

Als ski gebied ken ik het helemaal niet. Ik ken ook niemand die er ooit geweest is , maar ben er overigens dit jaar wel met de motor doorheen gekomen (het gebergte). Moet wel zeggen; in een woord: "schitterend!"

Een aantal weken geleden opende ik een topic waarin alle forumleden hun top 3 van meest geliefde skigebieden konden geven. Ongeveer 40 mensen gaven hun top 3, wat mij betreft genoeg om een representatief beeld te krijgen.

Kun je nog even een link geven naar dat topic?,kan ik zien wat toen precies je vraag was…

https://www.wintersport.nl/forum/topic/48863

Niels op 9 feb. 2012 21:13

Dit topic was me ontgaan, omdat het gestart is in de week dat ik zelf in oostenrijk was,
Anders had het zillertal er zeker bij gestaan;)

Dit topic was me ontgaan, omdat het gestart is in de week dat ik zelf in oostenrijk was,
Anders had het zillertal er zeker bij gestaan;)

Cees op 9 feb. 2012 21:19

Ik vroeg het me al af ja, topics zonder cees zijn eerder zeldzaam :)

Heeft ook wat te maken met het feit dat als er 1 dag niet gereageerd wordt, het topic al op pagina 3 of 4 staat.

@ Ton_: Montafon heeft alles wat jij noemt.

Vangt gemiddeld veel sneeuw, "dichtbij" en makkelijk aan te rijden.

Gezelligheid in de vorm van après-ski zoals in Ischgl of St. Anton vind je er niet maar daarentegen ontzettend veel keus in gezellige accommodatie in alle dorpen in het Montafon. En vaak ook nog betaalbaar.

Qua pistes heeft het Montafon ook vanalles wat te bieden, enkel een gletsjer om op te skiën is er niet. Sinds dit jaar veel aaneengesloten kilometers pistes door de nieuwe gondel(s). Uitzichten zijn erg mooi (dat heb je zelf ervaren op je motor).

Ik ben er met m’n vrienden 2x een weekendje geweest en in maart ga ik er weer heen. Voor de kids is er ook alles te vinden wat je in een Ischgl of St. Anton ook vindt.

Dank je Martijnski

Klinkt goed! Even zitten googlen en de kaart erbij genomen. Ziet er op zich wel mooi uit. Lijkt me veel variatie in zitten, met zoveel verschillende deelgebieden. Maar toch nog even een paar vragen daarover.

De afdalingen liggen heel erg verspreid. Zijn de meeste afdalingen wel goed te bereiken per ski, of is het veel bussen?
Ik vind het erg leuk om tochten te maken, maar ben ook wel een echte kilometer vreter. Wachten op en zitten in de bus is niet mijn ding.

Zijn de afdalingen een beetje lang, of is het veel kort werk en dus veel liften?

(Ik ben een keer in Brixen im Thale geweest, wel leuk, maar vind de afdalingen daar eigenlijk te kort.)

Wat is de beste plaats om in te zitten als je centraal wil zitten? Ik neem aan dat er elk dorp wel een kroeg of een schirmbar te vinden is waar je einde dag een pint kunt drinken? Hoeft geen Kuhstal of Mooserwirt te zijn. Rustige kroeg is prima.

"…"

Ik vroeg het me al af ja, topics zonder cees zijn eerder zeldzaam :)

Heeft ook wat te maken met het feit dat als er 1 dag niet gereageerd wordt, het topic al op pagina 3 of 4 staat.

Niels op 9 feb. 2012 21:20

Ik had het ook wel aangekondigd in de tijd dat ik in die verslaafdenkliniek verbleef;) 2 weken forumstilte…

Hmm jammer dat het franse gebieden zijn. Zal ik nooit heen gaan :) Zermatt blijft voor mij toch nummer 1, kunnen franse gebieden niet aan tippen. Eigenlijk best wel vreemd dat een gebied als saalbach boven st anton eindigt. Vind het een vreemde uitslag :(

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

@ Ton_: Ik heb nog geen ervaring met de nieuwe gondels tussen Hochjoch en Silvretta Nova maar de reisjes tussen de dorpen onderling zijn zowel met eigen auto als per skibus zeer goed te doen.

Gemiddeld genomen zijn de afdalingen niet heel erg lang. De dalafdaling van Hochjoch naar Schruns is wel ongeveer 10 kilometer. Vanaf Silvretta Nova naar St. Gallenkirch iets korter. Voor echt kilometers vreten zit je hier misschien iets te vaak (en te lang) in een lift maar toch vermaakte ik (toen ook reuzenvreter) me er telkens uitstekend.

Onderaan de dalafdaling in Schruns zit een tentje. Weet niet meer wat het precies was, die avond was het in ieder geval gezellig. Aan het einde van de dalafdaling naar Silbertal staat een hippe Vorarlbergse bierkeet. Ook daar was het toen gezellig :)

St. Gallenkirch lijkt me het meest centraal voor het grootste gebied.

Dit is denk ik toch een aardig goede graadmeter.
Al zal iedereen zijn persoonlijke mening hebben natuurlijk.

@Greenfield, zillertal is toch niet duur?!?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik denk dat Greenfield Zermatt bedoelt?
Echt leuk gedaan trouwens, Niels! Waar ik wel tegenaan liep met het invullen is dat je alleen zeker weet wat goed en slecht is als je er zelf geweest bent. Daarom denk ik ook dat de grote gebieden (waar simpelweg de meeste mensen naartoe gaan) hoog uitkomen op de ranglijst. Ik weet niet zo goed hoe we dat kunnen voorkomen, misschien door te vragen wat jou het beste skigebied lijkt? Alleen wordt het verhaal dan puur gebaseerd op de skikaart en eventuele ervaringen van anderen.

Serfaus

Leuk gedaan, begonnen als initiatief omdat je Wildkaiser niet aan stond toch? :)

Ik heb zelf geen stemming gegeven, blijft inderdaad een subjectief iets: Voor de één is pisteaanbod belangrijk (Les Trois Vallees) en de ander Apres ski (Ischgl).

Persoonlijk valt me vooral de plaats Serfaus/Fiss me op. Ik ben daar een paar geleden geweest, en ik was daar niet echt van onder de indruk. Helemaal pijnlijk als je mijn persoonlijke favoriet Sella Ronda bijna onderaan ziet staan… ;)

Let it snow!

@Greenfield, zillertal is toch niet duur?!?

bartus op 10 feb. 2012 01:10

@Bartus:
lezen: …met uitzondering van Zillertal en Sella Ronda. Ik bedoel hier dus mee dat deze 2 gebieden als goedkoper gebied opvallen tussen de duurdere gebieden.:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Omdat er toch regelmatig een discussie verschijnt op het forum over het verschil tussen Frankrijk, Oostenrijk en nog andere wintersportlanden, leek het me interessant om even een rangschikking per land te maken:

Oostenrijk______________88
Frankrijk_______________71
Zwitserland_____________33
Italie__________________8
Duitsland_______________7

Oostenrijk blijft het populairste land. Gevolgd tot Frankrijk. Zwitserland staat derde met een grote achterstand op de grote 2. Italie en Duitsland vullen de top 5.

Hoe dat komt en of dat terecht is laat ik even in het midden :)

Staat wel een foutje in de lijst. Jungfrau Region is toch echt ch (Zwitserland) en geen ger-aut…

Klopt. Was in de war met zugspitz arena :)

http://www.skigebiete-test.de/news/von-den-usern-gewaehlt–d…

duitse variant

Platz Skigebiet Wertung
Zermatt 4,85
Alta Badia 4,79
Kitzsteinhorn Kaprun 4,73
4. Gröden 4,7
5. Mayrhofen 4,68
6. Steinplatte 4,53
7. Schladming Planai 4,44
Bergbahnen See 4,44
9. Saalbach Hinterglemm Leogang 4,41
10. Bad Hofgastein 4,38

Omdat er toch regelmatig een discussie verschijnt op het forum over het verschil tussen Frankrijk, Oostenrijk en nog andere wintersportlanden, leek het me interessant om even een rangschikking per land te maken:

Oostenrijk______________88
Frankrijk_______________71
Zwitserland_____________33
Italie__________________8
Duitsland_______________7

Oostenrijk blijft het populairste land. Gevolgd tot Frankrijk. Zwitserland staat derde met een grote achterstand op de grote 2. Italie en Duitsland vullen de top 5.

Hoe dat komt en of dat terecht is laat ik even in het midden :)

Niels op 10 feb. 2012 17:14

Je kunt hier alleen uit opmaken dat Oostenrijk het meest bezochte land is. Maar daar had je ook gewoon wat wintersport-cijfers voor kunnen raadplegen. Het zegt verder niks over beste wintersportland ofzoiets dergelijks

En daarnaast vind ik het interessant dat hoewel Oostenrijk als land de hoogste score heeft (en ik de opmerking hierboven van Blijstra terecht vind, dat dat waarschijnlijk te maken heeft met hoe veel mensen er heen gaan), dat toch Frankrijk de top-2 gebieden levert. Waarom gaan mensen daar dan toch minder heen?

Misschien een vervolgonderzoek waard?

En daarnaast vind ik het interessant dat hoewel Oostenrijk als land de hoogste score heeft (en ik de opmerking hierboven van Blijstra terecht vind, dat dat waarschijnlijk te maken heeft met hoe veel mensen er heen gaan), dat toch Frankrijk de top-2 gebieden levert. Waarom gaan mensen daar dan toch minder heen?

Misschien een vervolgonderzoek waard?

Cheizz op 23 feb. 2012 15:51

Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat er gewoon meer Oostenrijkse gebieden zijn.
Op deze site: 87 in Oostenrijk en 55 in Frankrijk.

En daarnaast vind ik het interessant dat hoewel Oostenrijk als land de hoogste score heeft (en ik de opmerking hierboven van Blijstra terecht vind, dat dat waarschijnlijk te maken heeft met hoe veel mensen er heen gaan), dat toch Frankrijk de top-2 gebieden levert. Waarom gaan mensen daar dan toch minder heen?

Misschien een vervolgonderzoek waard?

Cheizz op 23 feb. 2012 15:51

Ik ben dit jaar voor het eerst naar Oostenrijk gegaan, daarvoor altijd naar Frankrijk.

Ik zou volgend jaar weer naar Oostenrijk gaan omdat:

  • appartementen moderner en groter zijn
  • Duitse taal
  • Sfeer
  • kosten op de piste
  • modernere liften

Frankrijk heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen, vnl. qua pistes en verbindingen is het in Frankrijk vaak erg goed geregeld. Toch vond ik de algehele beleving in Oostenrijk fijner.

Ik ben nog nooit in Oostenrijk geweest, dus een vergelijking kan ik niet maken. Maar ik hoor telkens de moderne/snelle liften in Oostenrijk als grote voordeel.

Nu ben ik wel vaak in Frankrijk en Zwitserland geweest. Mijn ervaring is dat Frankrijk (in vergelijking met Zwitserland in ieder geval) veel snellere en betere liften heeft. Dus waar komt het beeld vandaan dat Frankrijk oude en krakkemikkige liftjes heeft? Dat beeld herken ik namelijk niet helemaal.

Of is dit weer een gevalletje ‘dat geldt maar voor een paar gebieden en voor het gemak scheren we alle gebieden in één land over één kam’?

Ik ben nog nooit in Oostenrijk geweest, dus een vergelijking kan ik niet maken. Maar ik hoor telkens de moderne/snelle liften in Oostenrijk als grote voordeel.

Nu ben ik wel vaak in Frankrijk en Zwitserland geweest. Mijn ervaring is dat Frankrijk (in vergelijking met Zwitserland in ieder geval) veel snellere en betere liften heeft. Dus waar komt het beeld vandaan dat Frankrijk oude en krakkemikkige liftjes heeft? Dat beeld herken ik namelijk niet helemaal.

Of is dit weer een gevalletje ‘dat geldt maar voor een paar gebieden en voor het gemak scheren we alle gebieden in één land over één kam’?

Cheizz op 23 feb. 2012 16:19

Over Zwitserland kan ik niet praten, maar in Frankrijk zijn het vnl. meer open stoeltjesliften (ik ben in Les Menuires, Val Thorens en Risoul geweest). In Königsleiten waren dit vnl. nieuwe stoeltjesliften met kap of gondels.

Maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat wel de minst belangrijke van de punten die ik noemde :)

De laatste seizoenen zijn de grotere Franse gebieden (eindelijk) modernere liften gaan bouwen.
Het beeld van Frankrijk met de oude rammelliftjes verdwijnt stilaan in de grotere gebieden (L3V, Espace Killy,…) Maar in de wat kleinere en minder bekende gebieden (bvb Valmeinier) is dat beeld zeker nog terug te vinden.

Wat Blijstra ook zegt, in oostenrijk vind je veel meer zetelliften met "kapjes". Ik hecht er iig. ook niet zoveel belang aan. Maar ik vraag me wel af: als je dan een splinternieuwe lift bouwt, dan horen daar in dit tijdperk toch wel kapjes op. Om de kosten te drukken?

Liften zonder kap zijn veel goedkoper :) Er moet dan in de dalstations geen systeem gebouwd worden om ze automatisch te sluiten, en de stoeltjes zelf zijn veel duurder… Een nadeel van Frankrijk is dat ze alleen maar Poma bouwen :(

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Oostenrijk heeft zonder twijfel de modernste liften, maar dat Frankrijk modernere liften heeft dan Zwitserland dat hangt van gebied tot gebied af.

Mijn ervaring: Sankt Moritz (CH): Erg modern, zou niet misstaan in Oostenrijk

Saint Luc (CH): Bijna allemaal sleepliften, alhoewel ze wel goed bezig zijn met vernieuwen in het Val d’anniviers.

Leysin(CH): Nog heel wat oude stoeltjesliften
Melchsee-Frutt(CH): Mix tussen oude en nieuwe liften

Saint-Légèr (Fr): Erg oude liften, recent vernieuwd, maar nog steeds niet snel

Orciéres-Merlette(Fr): Mix van snelle en erg oude liften.

Valmeinier-Valloire (Fr): Oude tot erg oude liften, ze zijn wel aan het vernieuwen, maar de oude liften primeren.

En tot slot Andorra: Erg moderne liften.

In het algemeen hebben de kleinere skigebieden in Frankrijk erg oude liften, maar niemand komt er. In sommige mega-gebieden staan er moderne liften, maar in Zwitserland is dat ook. Met wat ik heb gezien (ook 's zomers) denk ik dat Zwitserland modernere liften heeft dan Frankrijk.

Italië is gewoon het beste je heb er lekker eten kan veel km maken en de liften zijn modern

Plaats een reactie