Nieuwe liften 2013-2014

De Thanellerkarlift is een aardig lange sleeplift, een nieuwe stoeltjeslift zou welkom zijn.

[mention=“232”]@matthijs[/mention]Pro-argumenten? Een groter skigebied, ook in de zomer een groter liftaanbod dat zeker voor het Pitztal van belang is.

Waarom vertaal’k die woorden in m’n hoofd naar:
“twee gebieden waar je in de zomer meestal van 8 tot 13 terecht kan om een volwaardige prijs te betalen voor een beperkt aanbod aan pisten omwille van zomertrainingen, weersbeperkingen, onderhoud, etc. om het dan nog af te toppen met een lange verbindingslift zodat je zéker bent van voldoende lifttijd, maar geen bijkomende pistetijd”?

Versta me niet verkeerd, ben zowat kind aan huis in die omgeving… Maar op de pitz had je nog een beperkte vrijheid en iéts meer "je ne sais quoi". Wat ga je nu krijgen … hogere kosten voor minder plezier?

Dat steekt met trouwens over het algemeen tegen bij nieuwe liften … de meeste liftgezelschappen gaan voor hogere liftcapaciteit, maar de pistenkm blijven hetzelfde (op regelrechte fraude, dubbeltellingen, etc. na). En dan coupeert men er nog lustig op los zodat je helemaal op een artifiële helling staat.

Enfin … zolang we maar skiën…

Ik ben helemaal niet tegen vernieuwingen en uitbreidingen van skigebieden, maar dit vind ik gewoon te ver gaan. Ze hoeven niet alle skigebieden aan elkaar te verbinden.

Henri. op 9 mei 2013 11:47

Dat steekt met trouwens over het algemeen tegen bij nieuwe liften … de meeste liftgezelschappen gaan voor hogere liftcapaciteit, maar de pistenkm blijven hetzelfde

Lars3 op 17 mei 2013 09:38

Dit soort zaken hebben uitsluitend met kapitalisme te maken. Meer capaciteit en nieuwe verbindingen resulteren in meer inkomsten. Investeerders willen natuurlijk een keer geld zien en het liefst steeds meer en meer. Uit het oogpunt van de ondernemer zullen de uitbreidingen beslist het geld waard zijn. Voor de normale skiër en natuurliefhebber wellicht niet, maar daar gaat het uiteindelijk niet om… Het gaat zeker bij grotere skigebieden om geld verdienen en niks anders. Probeer jezelf eens als aandeelhouder van een liftonderneming voor te stellen…

Ik snap de greep naar kapitalisme. Maar voor de skiër (bedoel ik me zelf) worden sommige gebieden toch veel te groot. Voor mij hoeven al die skigebieden niet verbonden worden. Ik vindt het leuker als je op een skipas meerder skigebieden terecht kan zonder dat deze alle in verbinding staan. Ik denk ook als skigebieden heel groot worden er ook meer onderhoud is en dat liften in de komende jaren verbeterd of vernieuwd moeten worden een grote kostenpost wordt. Je kunt nu niet de skipas prijzen enorm gaan verhogen Volgens mij is het beter om je eigen skigebied te verbeteren. Met bijvoorbeeld betere lift/piste aansluitingen of kunst sneeuw. Maar het gaat inderdaad helaas niet meer om het skiën of de natuur. Ik lees ook dat sommige vinden dat sleepliften ook maar vervangen moeten worden door stoeltjesliften. Als er capaciteit problemen zijn kan ik dit begrijpen. Maar een sleeplift hoort ook gewoon bij het skiën en vindt toch wel gezellig zeker als je ankertjes hebt.

Nogmaals de trend is toch Kapitalisme en grootheidswaanzin.

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp , ik ben het helemaal met je eens!

Sleepliften kunnen heerlijk zijn. Heerlijk stil tussen de bossen, alleen dat gekraak van je ski’s op de sneeuw, lekker hangen. Heerlijk!

Als ik kan kiezen tussen de bus of een lift om 2 bergen te verbinden, dan kies ik voor een lift.
Niet alleen comfortabeler, maar ook beter voor het milieu.

Vervanging van sleep- door stoeltjesliften gebeurt meestal om 2 redenen:

  1. Goedkoper (2 sleepliften vervangen door 1 stoeltje).
  2. Geen probleem bij weinig natuursneeuw (bijv. Sauerland, Dolomieten).

Ik heb liever wat ze in Frankrijk doen, dan wat ze in Oostenrijk doen. Zonering.
Liever een klein aantal enorm grote gebieden, dan ieder dorpje zijn eigen gebiedje.
En dan de rest van de bergen gewoon leeg.

Probeer in de Oostenrijkse bergen maar eens een bergtop te vinden waar vandaan je GEEN liften en/of pistes ziet. Kansloos.
In de franse Alpen en (met name) Pyreneen geen probleem.

The older I get, the better I was

@Frans, @CJAHulskamp: Groot gelijk! Kapitalisme, dat is hetgeen dat de skigebieden tot uitbreiding drijft. Persoonlijk vind ik het ook veel beter om een aantal kleinere (vaak rustigere) skigebieden te hebben dan één groot skigebied, elke dag afwisseling met toch die charme en kleinschaligheid.

Sleepliften vind ik persoonlijk ook heerlijk, vaak ook heerlijk rustige pistes naast die ‘vervelende’ sleepliften. Sleepliften moeten niet vervangen worden als de capaciteit ‘oké’ is. Het is ook voordeliger voor het skigebied om sleepliften te behouden, het verschil in kost van een 6-KSB of één sleeplift is immens. Niet toevallig dat het Val d’Anniviers door kenners tot één van de beste skigebieden van de Alpen wordt gekozen.

Probeer in de Oostenrijkse bergen maar eens een bergtop te vinden waar vandaan je GEEN liften en/of pistes ziet. Kansloos.
In de franse Alpen en (met name) Pyreneen geen probleem.

Menno op 17 mei 2013 16:49

Al eens in Karinthië of Osttirol geweest? Daar kan het wel degelijk zonder een lift te zien, noem mij één regio op in de Franse Alpen waar je geen skilift kan zien, want ik ben er 's zomers al vaak geweest en altijd ergens wel een skilift gezien. Dat komt door die grote aaneengesloten skigebieden daar die je overal ziet.

Vervanging van sleep- door stoeltjesliften gebeurt meestal om 2 redenen:

  1. Goedkoper (2 sleepliften vervangen door 1 stoeltje).
Menno op 17 mei 2013 16:49

Dat is niet helemaal waar. Eén moderne zetellift is altijd nog duurder dan twee of meer sleepliften. Denk aan stroomverbruik, onderhoudskosten, afschrijving etc.

Al eens in Karinthië of Osttirol geweest? Daar kan het wel degelijk zonder een lift te zien

Mathijs! op 17 mei 2013 16:58

Steiermark kan daartoe zeker ook gerekend worden. Daar hebben meer bergen geen liften dan wel.

Maar een sleeplift hoort ook gewoon bij het skiën en vindt toch wel gezellig zeker als je ankertjes hebt.

CJAHulskamp op 17 mei 2013 13:56

Precies. Sleepliften horen er zeker bij en ik heb er absoluut geen problemen mee. Bovendien zorgen ze er ook voor dat pistes een stuk rustiger zijn en langer goed blijven dan op die punten waar men een zetellift heeft.

Het enige wat nog helpen kan is dat de wetgever inspringt en strengere regels instelt voor het bouwen van nieuwe verbindingen. In Zwitserland gelden bijvoorbeeld erg strenge regels om skigebieden uit te bouwen. Capaciteit verhogen door oude liften voor nieuwe in te wisselen kan men nog tamelijk makkelijk doen, maar nieuwe verbindingen creëren in eigen land is vaak taboe. Hoeveel gejammer er niet plaatsvindt om bijv. Lenzerheide met Arosa te verbinden. In Oostenrijkse ogen absoluut onbegrijpelijk. Vooral vanwege het feit dat beide skigebieden zo makkelijk met elkaar verbonden kunnen worden.

Dit neemt echter niet weg dat in Zwitserland vaak ook genoeg kleine liften te vinden zijn, welke niet voor skigebieden bedoeld zijn, maar voor de lokale bevolking of industrie. In Wallis zijn bijvoorbeeld een hoop bergdorpen ontsloten met een extra kabelbaan, naast een smalle bergweg. Daarnaast zijn er ook vele kabelbanen voorhanden die niet zomaar openbaar toegankelijk zijn om boerderijen of bergindustrie te ontsluiten. Denk maar eens aan de vele kabelbanen van KWO om stuwmeren en energiecentrales te ontsluiten.

Begrijp dat je als skiër zeker kan genieten van sleepliftjes, als snowboarder daarentegen is het niet iets wat je de hele dag wilt doen. Hier en daar een sleeplift is geen probleem maar het is niet echt comfortabel.

Nou de heletijd in een gondel stappen zoals in kronplatz is ook niet bepaald prettig

noem mij één regio op in de Franse Alpen waar je geen skilift kan zien, want ik ben er 's zomers al vaak geweest en altijd ergens wel een skilift gezien. Dat komt door die grote aaneengesloten skigebieden daar die je overal ziet.

Mathijs! op 17 mei 2013 16:58

Ecrins, afgezien van het stukje rond Orcieres. Meerdere dalen, tientallen vierkante kilometers, van weide tot gletscher.
Vrijwel de hele alpes maritimes, behalve de directe omgeving van isola 2000, Auron en Valberg.
Grote delen van de Pyreneen, vooral de Spaanse kant.
Aosta/dal, niet alleen de Gran Paradiso maar bijv. ook Valpelline en het noordelijke dal boven Courmayeur.

The older I get, the better I was

Als ik kan kiezen tussen de bus of een lift om 2 bergen te verbinden, dan kies ik voor een lift.
Niet alleen comfortabeler, maar ook beter voor het milieu.

Dat weet je dus niet zo maar … Neem het voorbeeld Sölden - Pitztal. Nu zou er geen kat aan denken om dat eventjes te doen. Geen bijkomende buslijn nodig, zelfs geen bijkomende bus nodig. Maar zet er een lift tussen en je hebt gebruikers. Bij wijze van spreken vanaf de eerste gebruiker heb je een negatief conto.

Vervanging van sleep- door stoeltjesliften gebeurt meestal om 2 redenen:

  1. Goedkoper (2 sleepliften vervangen door 1 stoeltje).
  2. Geen probleem bij weinig natuursneeuw (bijv. Sauerland, Dolomieten).

Daarom dat elk "klein" skidorp in de omgeving van (bijvoorbeeld) Obsteig stevig problemen heeft gekregen vanaf de moment dat een sleper wordt vervangen of een oude/bestaande stoeltjeslift wordt gemoderniseerd. Groter materiaal = meer kosten in het begin. Het enige wat je kan krijgen is meer omzet die potentieel wordt gegenereerd en daar kan op lange termijn winst worden gemaakt … als alles goed blijft lopen.

Ik heb liever wat ze in Frankrijk doen, dan wat ze in Oostenrijk doen. Zonering.
Liever een klein aantal enorm grote gebieden, dan ieder dorpje zijn eigen gebiedje.
En dan de rest van de bergen gewoon leeg.

Met de bijhorende "Franse charme"?

@ Lars - het is maar net hoe je iemands woorden wilt interpreteren.

In de Franse Alpen is het percentage toeristisch bebouwd gebied, ongeveer de helft van in Oostenrijk.

Een klein of middelgroot Frans skigebied dat (vrijwel) geen hond kent, is groter dan het gemiddelde Oostenrijkse gebied dat je in iedere touroperator gids vindt.
Voorbeeldje - Les Contamines & Hauteluce, vlakbij de Mont Blanc; iets van 140 km pistes geloof ik. Oud dorp met het hele jaar door flink wat bewoners. Met natuurlijk hotels en appartementengebouwen (je moet de toeristen toch ergens onderbrengen) maar die zijn niet massaal.

De typische Tiroler architectuur, is net zo authentiek als Les Arcs 1950. Beide een hoog Disney gehalte. En beide evenveel te maken met de oorspronkelijke bebouwing en bewoners.

Laten we niet er omheen draaien: toerisme is gewoon bedrijfsleven en gaat om geld verdienen.

Ik kom al lang en graag in de bergen. In de winter, maar ook in de zomer.
In de winter wil ik goede voorzieningen, die op lange termijn levensvatbaar zijn. In de zomer wil ik zo weinig mogelijk last hebben van de wintersport impact.
Dat gaat m.i. het beste door concentratie, en niet door versnippering.

The older I get, the better I was

Europa is aan het vergrijzen. Deze mensen zullen op een bepaald moment niet meer gaan sneeuwsporten ivm lichamelijke problemen en of risico’s
Toerisme zal afnemen in de wintersportgebieden.
Maar bedenkt men een concept voor deze groep en zijn er gondels aanwezig dan heeft men kans op inkomsten.
Enkele suggesties: sneeuwballenbingo, klaverijsjassen, ijsbeelden boetseren, ijsgeraniums stekken, sneeuwfiguren zagen ;-)

Hahaha, briljant 332!
Tussen alle ellende van het songfestival moest ik toch even lachen toen ik je bijdrage las…;-)

@Menno: ok, ik ging even voor een zwart-witte insteek. Wat’k genuanceerd zou willen aangeven is dat er gewoon heel veel zaken zijn aan een skigebied die bepalen wat een “goede” keuze zou zijn en dat die niet zomaar van het ene gebied op het andere kunnen worden overgezet.

In dit geval zou’k zeggen dat’k niet met zekerheid durf stellen dat concentratie een gegarandeerde weg vooruit is in de richting van kwaliteitsvolle langetermijn wintersport. Misschien dat dat voor banken en investeerders wel een (typische) weg vooruit is, maar dat moet het volgens mij niet noodzakelijk zijn voor wintersporters. Tegelijkertijd zie’k ook wel dat heel veel skigebieden er alles voor doen om zo’n makkelijke mogelijke pakketjes aan te bieden … maar dat begint voor mij meer te lijken op “op de latten staan” dan “skiën”.

Voor mij is "tourisme" dan ook gewoon een volgende industrie waarbij de resources van een omgeving worden gebruikt. Spijtig genoeg zijn die varianten van de industrie waarbij veel gecentraliseerd en/of uitgebreid wordt ook eerder bezig met het uitputten van hun resource dan het onderhouden.
@332: bejaardenhalma :)

noem mij één regio op in de Franse Alpen waar je geen skilift kan zien, want ik ben er 's zomers al vaak geweest en altijd ergens wel een skilift gezien. Dat komt door die grote aaneengesloten skigebieden daar die je overal ziet.

Mathijs! op 17 mei 2013 16:58

Ecrins, afgezien van het stukje rond Orcieres. Meerdere dalen, tientallen vierkante kilometers, van weide tot gletscher.
Vrijwel de hele alpes maritimes, behalve de directe omgeving van isola 2000, Auron en Valberg.
Grote delen van de Pyreneen, vooral de Spaanse kant.
Aosta/dal, niet alleen de Gran Paradiso maar bijv. ook Valpelline en het noordelijke dal boven Courmayeur.

Menno op 17 mei 2013 21:31

Het Parc des Ecrins? Van zowat elke bergtop in dat park kan je skiliften zien, er liggen enorm veel grote en kleine skigebieden rond dat natuurpark, dan kan ik je evengoed zeggen dat je in het Nationaalpark Hohe Tauern ook geen liften kan zien. De Alpes Maritimes tellen ook nog een aantal ‘kleine’ skigebiedjes. Het Aosta-dal ligt in Italië, niet in Frankrijk.

wanneer worden de nieuwe liften eigenlijk gebouwd

Nieuwe 10 pers lift jochberg bij Kitzbühel!

Deze vervangt de oude stoeltjeslift wagstatt en de daar opvolgende sleeplift naar de wurzhohe!

Voor info volg de link hieronder .

http://www.bergbahn-kitzbuehel.at/de/galerie-10-eub-wagstaet…

Let it snow, Let it snow, Let it Snow!!!

De nieuwe 10 persoons Aeroski (Tovière) lift vanuit Tignes-le-Lac. Deze Doppelmayr lift vervangt de huidige Aeroski lift die alweer 27 jaar dienst heeft gedaan. Voortaan zitten ipv staan dus :-).

Info die ik kon vinden:
http://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?showtop…

In het Zillertal Arena wordt er nu 1 nieuwe piste en een nieuwe kleine lift gebouwd die de oude DSB tussen Gerlos en Konigsleiten gaat vervangen. De pistekaart is al bijgewerkt voor het nieuwe seizoen:

null

Het gaat om de Moseltret. De nieuwe piste is de 33a.

In alta badia wordt de bores verbindingslift vervangen door een 8 pers gondel

Weet iemand iets over de arabbafly

in st. Johann im pongau/Alpendorf wordt de 4-cld Panoramabahn, die over de top van de gernkogel gaat, vervangen door de 8-cld/b strassalmbahn en de 6-cld/b obergassalmbahn. de panoramabahn was al oud en bovendien erg langzaam, er stond altijd een hele rij voor, aangezien het de enige manier is om terug in alpendorf te komen. op de baustellekamera lijkt het of de oude tweezitter Gernkogelbahn II ook weg is, aangezien de kabels niet meer in het bergstation gaan en de uitstap weg is. hier heb ik echter niks over gelezen, iemand die meer weet?

bronnen: http://www.alpendorf.com/de/winter/skigebiet/aktuelles/neues…
en de facebook van alpendorf

Certified ski-boy, glijbewijs

Op alpinforum praten ze ook over die nieuwe liften in alpendorf maar er staat nergens iets over die 2zitter

dit bedoelde ik, uit het bergstation met alpendorf bergbahnen komen geen kabels, en de uitstap (http://lift-world.info/nl/lifts/2678/photo6208.htm) is ook weg

null

Certified ski-boy, glijbewijs

De 2 zitter verdwijnt!
Zoals je ziet staat hij ook niet meer ingetekend in de kaart.

null

De oude liften worden wel nog verkocht: " Die alten Anlagen aus den 1980er Jahren werden nach Kirgisistan verkauft."

http://salzburg.orf.at/news/stories/2593106/

EDIT: Een iets beter plaatje gevonden.

null

zonde, was nog een echte authentieke tweezitter, heel wat gezellige gesprekken in gehad aangezien hij zo langzaam is en vaak stilstaat

Certified ski-boy, glijbewijs

Haha

Even wat anders de metzenjoch in fugen komt dit jaar niet maar volgend jaar

Plaats een reactie