ervaringen gevraagd over de heenreis 1e kerstweek Oostenrijk

Hoe reizen jullie naar Oostenrijk 22 december? in 1 keer? 2 keer? Wanneer vertrek je? Hoe houd jij het fileleed beperkt? Is het gewoon doorbijten?
Wij willen vrijdagavond van 18.00-middernacht/01.00 rijden, dan een hotel rond Nurnberg en dan zaterdagochtend door naar Karinthie (Bad Kleinkirchheim/ Turracher Hohe). Moeten we die zaterdag dan weer 6 uur vertrekken of valt het mee?

valt mee, veel duitsers vertekken na de kerst.

Het plan om vanaf vrijdag in 2 keer te rijden lijkt me zeer aangenaam. Heb dat vorige keer ook gedaan maar dan tot Ulm. De volgende dag kan je al vanaf de middag op de latten staan mocht je willen. Persoonlijk vind ik ook dat er minder stress bij kijken omdat:

  • je niet hondsvroeg uit de veren moet
  • je niet moet piekeren over de gedachte dat je 1000 km moet doen
  • je niet aan vrij goede snelheid moet vlammen
  • je kan uitkijken naar skien vanaf de middag

Over de precieze ervaring met de eerste kerstweek heb ik niet, wij gingen nl. de tweede week en zonder files.

Groetjes,
Tom

Op vrijdag voor de kerst vertrekken kan inderdaad wel druk zijn. Ik heb de ervaring dat het op vrijdag eigenlijk altijd vrij druk is in Duitsland.

In twee keer rijden is inderdaad wel rustgevender, maar toch is de reis richting Oostenrijk vrij eenvoudig te maken in 1 keer zonder te overnachten (vertrekken wel vanuit het zuiden des lands dus rijden binnen het kwartier in Duitsland). Wij rijden meestal 's nachts en hebben dan totaal geen last van files of drukte mits je voor 6:00uur 's ochtends Munchen ruimschoots gepasseerd bent. Na 6:00uur wordt het daar aanzienlijk drukker. Als je onverhoopt slecht weer (veel sneeuw gedurende langere tijd) dan maakt het vrij weinig uit of je overdag of 's nachts rijdt. Dat blijft altijd vervelend. Hier probeer ik wel een beetje rekening mee te houden voordat ik vertrek…
Ok, je bent de eerste dag niet helemaal fit, maar je hebt geen files, je hoeft niet door te blazen, een dagje skien voor de boeg en daar doe je het toch voor.

een nacht doorrijden gaat helaas niet als je kinderen hebt die altijd rond 6.30 wakker zijn. die slaap haal je niet meer in en dan zijn we dagen chagerijnig. dus we moeten overdag en 's avonds rijden. ik heb het altijd in 1 keer gereden vanaf amersfoort, maar vraag me af of dat wel wijsheid is met kerst.

@Gast647
Op vrijdag stikt het van de vrachtwagens ri huis, Oostbloklanden. Vooral het stuk Wurzburg-Nurnberg (2-baans) was de rechterbaan bomvol met kolonnes vrachtwagens en deze vrachtwagens gaan regelmatig eentje inhalen.
Tot 1 uur 's nachts rijden en 6 uur weer vertrekken = slechts 5 uurtjes slaap.
Vanaf Nurnberg + Munchen zeer filegevoelig!
Zou toch liever vrijdagmiddag vertrekken (is ook filegevoelig) en dan om ongeveer 21.00 uur in een hotel zitten (omgeving Munchen).
Lekker hapje eten, drankje, uitrusten en een fatsoenlijke slaapduur.
Volgende dag hopen op geen files, maar als ze er zijn, ben je wel fit en uitgerust!
De Duitsers gaan ook massaal dat weekend weg. Als ze gehuurd hebben willen ze immers ook allemaal op zaterdag aankomen.

Als wij de mogelijkheid hebben, vertrekken we het liefst 's ochtend heel vroeg op de vrijdag.
Rijden dan in 1x door naar de plaats van de eindbestemming en zoeken daar een overnachting als het appartement nog niet vrij is. Zaterdags is het dan zeer rustig op de piste.

gastposter Wintergast

Het laatste bericht moet ik bijtreden. 1 keer hebben we de nacht van vrijdag op zaterdag gereden met 3 bestuurders. We kwamen om 6u30 aan in Ischgl. Nog tjid voor koffie en ontbijd en om 9u direct naar boven. Zaterdag is druk op de weg maar heerlijk rustig skieen. Het was de beste skidag van het verlof met stralende zon, lege pistes en een toffe manier om de tijd door te brengen tot we in bed konden.

Groetjes,
Tom

Plaats een reactie