Rustig skigebied gezocht in de krokus vakantie

Beste medeforummers,

Wij hebben de crocus vakantie altijd gemeden omdat ik zelf bang ben van skieën in de drukte. Ik ben geen held en ben een paar keer aangeskied. Niet meer skieën is geen optie, daarvoor vind ik het te leuk!

Een aantal jaren geleden heb ik in de krokusvakantie een super rustig gebied gevonden, Chapelle d’Abondance. Het is een klein gebied, maar het is een uitloper van de Porte du Soleil. Een van de plaatsen die er vlakbij lag is Chatel.

Normaal ben ik een Zwitserland ganger, en ik zou het liefst naar Crans Montana gaan, maar ik ben bang dat dat te druk is in de krokus vakantie. Ik heb nu ervaren hoe fijn het is om een rustig gebied te hebben. Daardoor was het skieën een plezier.

Wij gaan nu weer in de krokusvakantie. Ik wil eigenlijk een ander gebied kiezen, het is moeilijk om nog een betaalbaar appartement te vinden daar, maar wel een echt rustig gebied.

Kortom. Wie weet een gebied dat in de krokus redelijk rustig is in Frankrijk, Zwitersland of Oostenrijk.

Welke week valt jullie krokusvakantie (data) want in onze karnavalsweek (9-16 febr.) hebben de franse kinderen nog geen vakanties (begint pas vanaf 16 fbr. en dan 4 weken ivm vakantiespreiding) echter de belgen hebben wel weer vrij met de karnaval. In Oostenrijk komen doorgaans meer NL echter wanneer de duitsers en oostenrijkse kinderen geen vakantie hebben valt het weer mee met de drukte. Wij hebben vorig jaar in de karnavalsweek/krokusvakantie (de fransen hadden toen wel vakantie) in het Mauriennedal gezeten en een aantal dorpen waren vrij rustig ( oa Valfrejus, La Norma, Valcenis) Opvallend is dat de prijzen in deze plaatsen beduidend lager liggen dan in de grotere skigebieden.

Dorien, misschien moet je even aangeven welke week dat voor jou is, dat maakt het al wat makkelijker. Er zijn genoeg kleine onbekendere gebieden in Zwitserland en Oostenrijk. Bijvoorbeeld: Evolène, Arolla, Unterbach-Eischoll, Bürchen-Törbel, Visperterminen, Bellwald, Chateau d’Oex, Charmey, Diemtigtal, Nax, Tschiertschen, Vals, Obersaxen, Brigels, Andermatt, Mythen, Nara, Airolo en Bergün/Bravuogn.

Deze opgenoemde skigebieden zijn rustige, helemaal onbekende skigebieden die zelfs in de vakantie rustig zijn. Chateau d’Oex is een beetje vergelijkbaar met Chapelle d’Abondance, niet qua skigebied, maar het gaat hier ook over een goeie 20km aan pistes maar in skipasverband met het nabijgelegen Gstaad. Nara, Tschiertschen en Bergün zijn geheimtipjes!

Nara: http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=38687&a… (alleen het eerste verslag)

Tschiertschen: http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=32694&a…

Bergün: http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=30880&a… (tweede verslag)

Dank voor de snelle reacties. Stom dat ik het er niet bij had gezet. Onze krokusvakantie valt in de week van 16 tot en met 23 februari.

Ik ben al vaker in Val d’Anniviers geweest ook tijdens de krokusvakantie. Daar heb je vier skigebieden waarvan ik Zinal en Saint-Luc heel goed ken. Beide gebieden zijn heel rustig. Enkel op de eerste piste in Saint-Luc kan het wat drukker zijn. Maar dan spreek ik nog niet van superdrukte want de wachttijden aan de lift bedragen maximaal vijf minuutjes. Het après-ski gebeuren is in beide plaatsen bijna onbestaand maar ik weet niet of je dat belangrijk vindt. Betaalbare appartementen… dat zal je even moeten opzoeken. Hierbij toch even de site van Val d’Anniviers waar je ook heel wat informatie kan vinden : http://www.anniviers.ch
Heel veel succes.

Dank voor de snelle reacties. Stom dat ik het er niet bij had gezet. Onze krokusvakantie valt in de week van 16 tot en met 23 februari.

Dorien op 25 nov. 2012 11:44

Dat is dus in de Nederlandse skivakantie, hoogseizoen in Oostenrijk. Zelfs de kleinere skigebieden in Oostenrijk zijn dan druk, alleen Osttirol en Karinthië ontsnappen aan die drukte wegens hun mindere bekendheid, dus aanvullend op die van Zwitserland, die van Oostenrijk.

Osttirol: Lienz, Sankt Jakob im Defereggen, Sillian, Kals-Matrei, Obertilliach, Ankogel en Goldeck

Dank voor de snelle reacties. Stom dat ik het er niet bij had gezet. Onze krokusvakantie valt in de week van 16 tot en met 23 februari.

Dorien op 25 nov. 2012 11:44

Dat is dus in de Nederlandse skivakantie, hoogseizoen in Oostenrijk. Zelfs de kleinere skigebieden in Oostenrijk zijn dan druk, alleen Osttirol en Karinthië ontsnappen aan die drukte wegens hun mindere bekendheid, dus aanvullend op die van Zwitserland, die van Oostenrijk.
Osttirol en Karinthië: Lienz, Sankt Jakob im Defereggen, Sillian, Kals-Matrei, Obertilliach, Heiligenblut, Ankogel en Goldeck

Mathijs op 25 nov. 2012 12:58

Plaats een reactie