Skibril voor brildragers

Ik heb laatst een Sinner gekocht. Heb een titanium bril zonder montuur om de glazen, dus die is behoorlijk kwetsbaar. De goggle die ik heb gekocht heeft inkepingen aan de zijkant waar de pootjes van de bril invallen. Ik draag ook een helm en moet zeggen dat het me prima bevalt op deze manier.
Ik heb nog gekeken naar de Adidas met glaasjes op sterkte erin, maar die heb ik juist niet gekocht nav dit forum.
Als zonnebril draag ik gewoon een Ray Ban op sterkte, die past bij mij ook prima in mijn helm.
Maar ik moet zeggen: contactlenzen zijn wel veel gemakkelijker. Maar niet iedereen kan die dragen natuurlijk.

mama on a mission in the snow

Kunststof brillenglazen zijn een uitstekende keuze voor je bril. Ik heb altijd kunststof gehad. Tegenwoordig ook krasbestendig, anti reflectie, extra dun. Licht in gewicht en onbreekbaar. Essilor is de Zeiss voor het kunststof.

Voor watersporten en skien gebruik draag ik lenzen. Er zijn daar tegenwoordig veel mogelijkheden in en spotgoedkoop. Zeker het proberen waard.

Succes, Jabo

Zag op internet een bril Alpina Skibrille Colambo Air

Scheibe: QUATTROFLEX Hicon Artikelnummer: A7059 schijnt een batterij aangedreven ventilator in te zitten die de vochtige lucht naar buiten blaast. Kijk maar eens op onderstaande site.
http://www.sportolino.de/Alpina_Skibrille_Colambo_Air.htm…

Succes, Joop

Ik ben zelf ook een brildragende skier/snowboarder. De voorbije jaren droeg ik telkens een grote skibril over mijn gewone bril. Over het algemeen ging dit goed, echter bij slechte weersomstandigheden durfde mijn gewone bril wel eens aan te dampen wanneer ik bvb stilstond.

Na wat rondzoeken heb ik enige interesse gekregen in de Adidas ID2 of ID2 pro. Ik begrijp dat zij de mogelijkheid hebben om inzetstukjes met aangepaste glazen op sterkte in te klikken.

Ik heb gelezen dat er wel wat mensen hier (positieve) ervaringen hebben met deze bril. Zijn jullie er tevreden van? Waar vind je die inzetstukjes, zijn deze gewoon te bestellen bij de optiek? Ik neem aan dat deze feitelijk een gewone bril zijn en het dus niet uitmaakt welke ‘afwijking’ je op je ogen hebt :)

@OohDie, ik heb de ID2 en kan met teleurstelling zeggen dat ook de zgn. ‘performance insert’ (inzetbril) zal beslaan wanneer er onvoldoende airflow in de goggle is, bijv. wanneer je stilstaat.

Ik heb besloten in het vervolg (dag)lenzen te gebruiken icm de ID2.

I even pee standing sideways...

Ik ski ook al een aantal jaren met contact lenzen in. Omdat we altijd in Maart gaan heb ik tot nu toe altijd alleen een zonnebril (niks bijzonders omdat ik nog aan het leren was) op gehad.

Met de jaren gaat het skien beter en de snelheid dus omhoog. Mijn probleem is dat mijn lenzen nu heel erg droog worden. Een keer zelfs meegemaakt dat er eentje uitviel, gelukkig bleef ie aan mn zonnebril hangen. En kon ik stoppen om hem weer in te doen.

Zijn er meer lensdragers die hier last van hebben?

Naar mijn idee heb ik 2 oplossingen:

  • In een fatsoenlijke zonnebril investeren die beter op mn gezicht aansluit om zo mn ogen tegen de wind af te schermen.

  • Met een goggle gaan skien ongeacht de weersomstandigheden. Een goggle sluit natuurlijk nog beter aan op je gezicht en zal dus een nog betere afscherming tegen wind zijn.

Omdat het in maart meestal relatief warm is op de piste gaat mijn voorkeur uit naar een zonnebril, ik heb echter geen idee of het voldoende afscherming bied…

Iemand hier ervaring mee? of advies?

Ik heb zelf ook een bril en kan geen lenzen gebruiken. Tijdens de wintersport heb ik een zonnebril op sterkte die goed aansluit. Als er flinke sneeuwval is dan heb ik een bril van Wed’ze bij decathlon vandaan. Een goede oplossing tegen het beslaan heb ik ook nog niet gevonden.

Ik heb een groot montuur (is tegenwoordig in). Ik merk dat de bij de skibril die ik gebruik, ik wel mijn oude bril kan gebruiken, want dat montuur is kleiner. Bestaan er ook skibrillen die passen over grote monturen?

Ook hier een brildrager, maar moet eerlijk zeggen dat ik nooit echt last heb gehad van beslagen (ski) brillen. Heb de goggles altijd gewoon over m’n normale bril heen gezet (wel klein montuur). Heb zelf 2 goggles:

  • Sinner Goggles (weet niet welk type, maar waren rond de 50 euro)
  • Casco AX-40 Carbonic (rond de 60,-)

Bij de Sinner Goggles kan ik met alle gemak de goggle over m’n normale bril heen zetten en is prima te gebruiken voor zonnige dagen. De Casco gebruik ik vooral als het wat slechter weer is, gezien deze ook echt goed afsluit, daar zit mijn eigen bril wel wat strakker dan bij de Sinner.

Even een kickje om te voorkomen dat er weer een nieuw topic komt.

Ook hier veel problemen met de beslaande bril. Is er al een betere oplossing inmiddels? Ik heb zelf ook een brede bril dus dat kan nogal eens problemen gaan opleveren bij de skibril, omdat die niet zo heel breed zijn natuurlijk.

Binnenkort ga ik wel even langs de lenzenboer om te kijken of zij iets voor me kunnen betekenen, maar gezien mijn gecompliceerde ogen reken ik nergens op…

Ik heb ook een bril, hebben vele goggles geprobeerd, de oplossing voor mij was: Alpina Panoma Magnetic OTG…(http://www.wintersportbril.nl/voor-brildragers-alpina-panoma…)

Duur? Ik heb hiervoor 3 brillen geprobeerd, bij elkaar was dat duurder. Had ik het dus maar de 1ste keer meteen goed gedaan…

First powder, last beer...!

Sodeju zeg, niet helemaal de prijs die ik in gedachten had.
Maar geen toestanden meer met beslaan enzo? Helemaal niets?
En waar ik ook bang voor ben is de druk van het elastiek op je montuur. Heb wel vaker gehoord dat de reguliere bril aardig te lijden heeft gehad onder de druk van de goggle.

Ik ga eerst maar eens kijken of lenzen een optie zijn, want dit is toch wel veel geld. Maar anders is het wellicht een poging waard.

Vorig jaar in een winkel ook een vraag hier omtrent gesteld, toen kwam men met de suggestie om een helm met vizier te nemen, een van de brildragers hier daar toevallig ervaring mee?

Welke zaken zijn eventueel verder nog te proberen om het beslaan van de brillen te voorkomen bij het gebruik van een goggle?

@Visscher hier loopt al een draadje over. Kijk hier even:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/107287

Ik zou het dus zelf niet willen aandragen (als voormalig brildrager). Ik vond het gewoon heel vervelend, doordat het vizier constant tegen mijn bril drukte. Dit zou ook aan het montuur van mijn bril kunnen liggen, want deze was vrij groot. Reden genoeg voor mij in ieder geval over te stappen naar de bril die toevallig @Ralf al aandroeg (maar toen was ik wel al overgestapt naar nachtlenzen).

If you snooze, you loose!

Vorig jaar in een winkel ook een vraag hier omtrent gesteld, toen kwam men met de suggestie om een helm met vizier te nemen, een van de brildragers hier daar toevallig ervaring mee?

Welke zaken zijn eventueel verder nog te proberen om het beslaan van de brillen te voorkomen bij het gebruik van een goggle?

Visscher op 27 sep. 2013 08:17

Ik heb dit ook al vaak overwogen. Op de momenten dat je je skibril het meeste nodig hebt is condensatie meestal het ergst… de kans dat ik een helm met vizier koop dit seizoen is vrij groot.

Vorig jaar in een winkel ook een vraag hier omtrent gesteld, toen kwam men met de suggestie om een helm met vizier te nemen, een van de brildragers hier daar toevallig ervaring mee?

Welke zaken zijn eventueel verder nog te proberen om het beslaan van de brillen te voorkomen bij het gebruik van een goggle?

Visscher op 27 sep. 2013 08:17

Ik gebruik nog altijd een goggle. Niet te vaak stilstaan en niet te warm kleden en dan gaat het meestal wel.
Ken mensen die ook een bril hebben en zo’n vizier helm hebben gekocht en er zeer tevreden over zijn en vrijwel geen last meer hebben van het beslaan van de glazen en niet meer anders willen. Maar zoals hierboven gezegd, check even of ie past met je montuur en of de helm überhaupt fijn zit.

Waar ik zelf nog aan zit te denken om te doen is om daglenzen te halen voor op skivakantie. Eventueel met druppels mochten ze uitdrogen, maar dat zal je dan wel van tevoren moeten oefenen…

if you pizza when you should french fry, you're gonna have a bad time

Bedankt voor de reacties, ik zal binnenkort eens in een winkel kijken hoe een vizierhelm mij gaat bevallen, ideaal is het allemaal natuurlijk niet, dus dan maar het minst slechte alternatief proberen te vinden. Momenteel heb ik al een Goggle welke over mijn bril heen valt, en daarbij nog altijd te vaak beslaat, en inderdaad juist wanneer je hem het hardst nodig heb. Minder vaak stilstaan is niet altijd te doen vanwege het wat lagere niveau van mijn reisgenoten. Lenzen is voor mij geen optie, ik krijg die dingen helaas met geen mogelijkheid in, te sterke reflexen die mijn ogen telkens dicht doen.

Wanneer ik wat ervaring heb opgedaan in de winkel met een vizierhelm dan zal ik dit zeker delen.

Waar ik zelf nog aan zit te denken om te doen is om daglenzen te halen voor op skivakantie. Eventueel met druppels mochten ze uitdrogen, maar dat zal je dan wel van tevoren moeten oefenen…

Vix op 27 sep. 2013 22:50

Dat ga ik ook doen. Heb contact gehad bij de huisarts en die zei dat het moet kunnen. Binnenkort even langs de opticien om de bril de laten uitlezen en vervolgens daglenzen bestellen. Thuis een paar keer oefenen en dan over een maand of twee gewoon proberen met een dagje Winterberg. Is het niets? Pech hebben.

Vorig jaar heb ik een helm (Bolle) met vizier gekocht, ik was erg blij, omdat ik dan gewoon een bril of zonnebril er onder kon dragen, echter ik kwam erachter dat het vizier (er is geen enkel merk met dubbellaags vizier) dat hij constant besloeg aan de binnenzijde (zie foto)
ik heb daarna verschillende mensen gesproken, die daar ook last van hadden.
Als ze morgen een beter vizier op de helm hebben, ben ik de eerste die in de rij staat.
Een helm met vizier is prettiger dan een bril met een skibril eroverheen , echter ze moeten dan niet beslaan.
Waar we ook achter zijn gekomen dat bij het uitademen de warme lucht achter het vizier blijft en dan condenseert, met een skibril is dit niet mogelijk.
Dit is de enige verklaring die we hebben voor het beslaan van het vizier aan de binnenzijde.

null

Ikzelf zit hieraan te denken (voor in mijn Bollé Nova skibril): een inzet die je bij de opticien op scherpte kan laten slijpen. Is voor bijna elk skibrillenmerk wel te krijgen geloof ik en is ook te combineren met bijvoorbeeld een fotochomatische (meekleurende) lens…

http://www.rx-ski-goggles.com/products/goggles-with-optical-…

Hallo,
Ik ga deze winter voor de 1e keer skiën.
Ik heb 18 lessen op een indoorband gehad.
Dus ik kan absoluut nog niet skiën.
Ik kan remmen, ploeg skiën en parallel skiën.
Ik denk dat ik daar ook nog privéles ga nemen.
En wij gaan naar een blauwe piste gebied.
Vraag:
Ik ben brildragend.
Wat is nu een goede goggle???

Vorig jaar heb ik een helm (Bolle) met vizier gekocht, ik was erg blij, omdat ik dan gewoon een bril of zonnebril er onder kon dragen, echter ik kwam erachter dat het vizier (er is geen enkel merk met dubbellaags vizier) dat hij constant besloeg aan de binnenzijde (zie foto)
ik heb daarna verschillende mensen gesproken, die daar ook last van hadden.
Als ze morgen een beter vizier op de helm hebben, ben ik de eerste die in de rij staat.
Een helm met vizier is prettiger dan een bril met een skibril eroverheen , echter ze moeten dan niet beslaan.
Waar we ook achter zijn gekomen dat bij het uitademen de warme lucht achter het vizier blijft en dan condenseert, met een skibril is dit niet mogelijk.
Dit is de enige verklaring die we hebben voor het beslaan van het vizier aan de binnenzijde.

null

mcsr60 op 6 okt. 2013 15:19

@ mcsr60

loop even bij de plaatselijke duikwinkel binnen, hier hebben ze druppels welke je op de binnen en buitenkant doet van je bril / goggle en dergelijke, deze beslaan dan niet meer en het flesje kost maar 4.95 euro.

anders bij de lokale bouwmarkt hebben ze waterafstotende nano, deze kun je ook aan de binnenkant doen, condens is vocht en dit nano spul stoot het vocht af.

don't count the days, make the days count !

@Droopy-d, dit lijkt mij de gouden tip waar ik al jaren op wacht.
Ik ski met een speciale goggle-voor-brildragers, die perfect over mijn sportbril heen past. Mijn vorige brildragers-skibril werd door mijn familie "de TV" genoemd, maar mijn modernere bril is nauwelijks groter dan een " gewone" skibril, ook de combi met de helm is OK.
Tijdens het skien geen enkel probleem, prima zicht en dito comfort, maar bij even stilstaan beslaat alles altijd meteen. Dan kost het weer minstens een paar honderd meter in optische mist skien voordat alles weer ontwasemd is.
Ik heb enkel vanwege het beslaan lang nagedacht over een Adidasbril met insert. Vorig jaar hoorde ik van een zomer- en wintergebruiker ( en verkoper!) dat het beslaan daarvan eigenlijk identiek is aan mijn situatie.

Heb je misschien een merknaam of zo van die druppeltjes, Droopy-d, want hier op de hoge zandgrond zijn geen duikwinkels.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Frank
ik zal vanavond even kijken, zit nu op mijn werk namelijk, moet ze wel nog even uit mijn koffer vissen want ik vertrek donderdag nog even 9 dagen naar de cariben om te snorkelen.

heb wel even een google resultaatje met wat ik me herriner hetzelfde flesje is wat ik heb ( sea drops oranje/wit flesje)

https://www.google.nl/search?q=anti+fog+drops&tbm=isch&a…

zal het straks even nakijken maar bijna 99% zeker dat dit dezelfde zijn, gekocht bij de duikzaak in Eindhoven aan de limburglaan.

don't count the days, make the days count !

Dank al vast, @Droopy-d, Eindhoven is hier om de hoek.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

oke mooi, veel plezier ervan!

don't count the days, make the days count !

Je kun ook je bril door het afwassop halen. (voordat je de afwas begint is aan te raden.)
Dit gewoon elke avond herhalen en je bril beslaat minder snel.

Tijdens het sporten had ik zelf niet snel last van een beslagen bril maar enkel als ik stil ga staan.
Daarom ook snel de goggle afzetten en je bril beslaat niet meer.

Tegenwoordig draag ik daglenzen en heb vaarwel gezegd tegen de beslagen brillen.

Übung macht den meister!!!

Je kun ook je bril door het afwassop halen. (voordat je de afwas begint is aan te raden.)
Dit gewoon elke avond herhalen en je bril beslaat minder snel.

Tijdens het sporten had ik zelf niet snel last van een beslagen bril maar enkel als ik stil ga staan.
Daarom ook snel de goggle afzetten en je bril beslaat niet meer.

Tegenwoordig draag ik daglenzen en heb vaarwel gezegd tegen de beslagen brillen.

RFKANGOO op 21 okt. 2013 12:36

Doe dit dus a.u.b. niet. Tenzij je nog sneller beslagen brillen wilt hebben…

De meeste reguliere goggles hebben een speciale coating die het beslaan tegen moet gaan. Het "schoonmaken" van je bril met alles behalve het bijgeleverde poetsdoekje kan er voor zorgen dat deze coating wordt aangetast en de bril daardoor alleen nog maar sneller beslaat.

Helaas blijft het dus voor brildragers lastig, tenzij je een dure goggle met ingebouwde ventilator wilt kopen ;-).

If you snooze, you loose!

@jeff het gaat niet om de skibril die beslaat, maar de gewone bril. Die kun je prima even door het sopje halen. Of een anti fog middeltje dat verkrijgbaar is bij de goede opticien of duikzaak.

to ski or not to ski, thats no question

@jeff het gaat niet om de skibril die beslaat, maar de gewone bril. Die kun je prima even door het sopje halen. Of een anti fog middeltje dat verkrijgbaar is bij de goede opticien of duikzaak.

Simon. op 21 okt. 2013 14:20

.

Excuus, dat had ik niet zo begrepen. Gewone brillen kun je inderdaad natuurlijk gewoon door een soppie heen halen. ;-)

If you snooze, you loose!

Plaats een reactie