Wat is nu echt het "stomste" skigebied?

Harrachov Tsjechië vooral als je die afdaling neemt die in het dorp uitkomt, het is vaak druk daar (kleine piste) en moet je ok nog een "scherpe" bocht nemen om onder een tunnel door te moeten.

Ik ken tot nu toe geen skigebied die ik echt slecht of ‘niet leuk’ vond. Hoewel het ene skigebied leuker, moderner en/of mooier is een ander verhaal, maar uiteindelijk heb ik mezelf in elk skigebied weten te vermaken. Skihallen trekken mij totaal niet. Dus als ik een nominatie moet doen, dan voor de skihal.

Je kunt je geld maar 1 x uitgeven en velen gaan meer dan 1 x. Dus ga ik naar het gebied waar ik het reuze naar de zin heb. Ik ben vorig jaar naar Tsjechie geweest een extra weekje. Je kunt er skien maar een uitdaging was er beslist niet. De mensen daar doen hun best maar hebben nog een hoop te leren qua onderhoud pistes en dergelijke. Nieuwe liften maar werden niet ten volle benut wat betreft hun inkomsten. Je kon gewoon je skipas ruilen. Er werd bij het poortje van de lift niet geregistreerd wat voor soort pas je had.
Maar misschien is dat in meer gebieden zo, dat weet ik niet.

s.boersma

Moeilijke vraag eigenlijk zg. Er zijn in bijna ieder ski(pas) gebied wel dingen op te noemen die me totaal niet bevielen. Maar om nou meteen te roepen ‘stom’ gebied? Nou nee…

  • Skicircus Saalbach Hinterglemm. Wat heb ik me geërgerd aan het stukje lopen door het dorp naar de gondel vanaf de piste met mijn skies op mijn nek…
    -Hintertux, Kaprun en in mindere mate ook Solden (week met weinig sneeuw dus alleen de gletsjer gezien): inderdaad een grote vlakte zoals al eerder genoemd. Tussen de bossen skiën vind ik persoonlijk een stuk leuker.
    -Mayrhofen: die penkenbaan. Daar heb ikzelf nog nooit op mijn gemak in gezeten. Brrrr wat een enge lift.
    -Skiwelt: die beruchte zwarte afdaling van de Hohe Salve naar Brixen. Wat een kutafdaling, en de dal naar Brixen over het algemeen ook.

De meeste pistes/liften kun je wel ontwijken. In Skiwelt zijn immers nog 250 andere kilometers te skiën bijvoorbeeld. Dus een echt stom skiegebied? Nee, maar wel iets stoms in ieder gebied ;)

Ik vond Muhlbach am Hochkonig enkele jaren geleden serieus teleurstellend. Zeker als je een skitocht wil maken: verbindingsliften die bestonden uit slepers, Ski’s uitdoen om een weg over te geraken, een enorm vlak stuk van enkele 100’en meters lang waar je amper vooruikomt, halverwege nog eens een bus nemen, …

Zou ondertussen al iets verbeterd zijn.

Winterberg had ik helemaal niks van verwacht maar voor 3 daagjes heb ik daar toch echt wel plezier gehad, met name de Kappe was echt leuker dan verwacht. Van de grote franse skigebieden kan ik me herinneren dat ik Les 2 Alpes erg tegen vond vallen. Geen mogelijkheden tot het maken van lekkere lange tochten wat ik toch wel het leukste vind. En iedere morgen met zijn allen in die drukke grote gondel voordat je eindelijk eens kon skien was ook niks voor mij. Daarom voor ons sinds '98 L3V :)

Winter is coming

Warth-schrocken: eentonige pistes, heel kunstmatig, slecht zicht,…
Valmeinier: betondorp, te veel eenvoudige en prikpistes, slome ouderwetse liften, niet sneeuwzeker, slechte kunstmatige besneeuwing,…

Ik wil graag Val Frejus nomineren…
Dit gebied is al niet groot en ik had de pech dat het de hele week stormde. Daardoor was de bovenste gondel uit bedrijf en werd het gebied nog eens gedecimeerd tot een paar bospaden. Verder zijn er heeeeele kleine studio’s/appartementen.

Heb wel mijn huidig vrouw daar leren kennen ;-)

Heb wel mijn huidig vrouw daar leren kennen ;-)

Klaas op 6 dec. 2012 12:30

Kijk, dan is het toch wel lekker dat je verplicht in een te klein appartement bent opgesloten met zijn tweeën (en als dat niet zo is, moet je daar voor zorgen). ;)

Het hele Skiwelt… NOOIT naar toe gaan, vooral wegblijven ;-) Oké nu serieus, Les Sybelles vond ik ook echt minder. Slecht wil ik het niet noemen, er lag geweldige sneeuw. Maar wel echt minder. Inderdaad trage liften, veel sleepliften (toen ik ging, zal misschien wel al een stuk verbetert zijn) en weinig sfeer.

Simone op 5 dec. 2012 23:12

Skiwelt,Wat zeg je me nou!!!

niet roetsjen maar skieen

"stomste" skigebied. Bestaat niet.

niet roetsjen maar skieen

Les Deux Alpes,
Toen ik er was erg slechte condities. Benenden waren alleen wat sleepliften open.
Boven op de Gletscher enorm koud, met erg tegenvallende pistes. Veel vlakke pistes!
Omhoog met sleep lift of met het treintje die bomvol zat.
ook was de gletscher een dag dicht in verband met de wind.

Kaprun

Sjakie op 5 dec. 2012 22:31

je bent niet goed wijs…

denk dat iedereen wel met mee eens is dat ALPINE CENTER BOTROP toch echt wel onder de categorie STOM valt.

1 x heen geweest, mensen die mee wilden om alleen te kijken wilde ze alsnog laten betalen sowieso is er amper wat te zien.
een betonnen bunker met 2 bandjes als lift die continu stilvalt.
om nog maar te zwijgen over de sneeuw conditie 's.
langste indoor piste mijn reet, wel de langste als je het laatste stuk omhoog klunen mee telt wat een ellende daar zeg.
als je s 'avonds gaat struikel je over de beschonken mensen die levensmoe zijn etc etc.
moet ik nog even doorgaan?

verder ben ik al blij als ik op natuur sneeuw sta waar dan ook, zelfs Winterberg kan ik me goed vermaken.

don't count the days, make the days count !

Ovifat of alle andere skipistes in belgië steken met kop en schouder erboven uit ;-)

Ik vond Valmeinier ook wel wat tegenslagen, Valmeinier is weinig uitdagend, de doorsteek naar Valloire is ellendig lang en ginds vond ik de pistes eerder kort. Valloire zelf heeft als dorp wel iets, Valmeinier totaal niets. Verder vond ik Les Sybelles een gigantische afknapper, maar dit lag waarschijnlijk aan de temperatuur (+27 °C, alles buiten 2 pisten gesloten - 2 jaar geleden met pasen). We zijn toen elke dag naar Orelle moeten rijden. Dus daar geen objectief zicht op.

Zie hierboven ook een aantal gebieden terugkomen waar ik deels mee kan in komen (La Forêt Blanche, Europe Sportregion). Echter ik noem dit absoluut geen slechte skigebieden, uiteindelijk heeft elk gebied zijn positieve kanten en negatieve kanten. Zo vind ik persoonlijk Val Thorens zeker niet het grote topgebied, hoewel dit toch ook weer het station is waar ik reeds het meeste ben geweest (begrijp me niet verkeerd, L3V is dit wel, maar dan toch liever Meribel of Courchevel-vallei). Tja, zolang het glijdt en je niet 3/4 van de tijd op de lift zit bestaat er niets als een slecht skigebied

better to be off piste, then to be pisted off

Slechte buitenski gebieden zijn er inderdaad niet, sommige zijn hooguit wat minder plezierig/luxe ;-).

Ik sluit me daarom bij @Droppy-d En @Frans aan. De enige echte slechte skigebieden zijn die binnenbakken die ze indoorpistes noemen. Ik ben er nu in verschillende geweest en ze zijn werkelijk waar allemaal even dramatisch slecht.
Of je bent in een soort van remmend zand (wat ze sneeuw durven te noemen) aan het rijden, of je gaat over ijsplaten heen…Daarnaast is de baan steevast veel te kort, te druk en te vol met mensen die voor het eerst (liefst zonder les) op skies/board staan…

If you snooze, you loose!

in de categorie "overschat" skigebied (omdat ik de term stom niet passen vind) nomineer ik ook Les 2 Alpes.
Na 2 à 3 dagen heb je het wel allemaal gezien, bovenop de gletsjer is het maar eentonig, nogal beton dorp (hangt van locatie af) Als je de berg oversteekt daarentegen kom je in freeriders paradise en dat maakt veel goed.

Naar mijn mening zijn er geen zgn. stomme skigebieden, Een berg is een berg, een piste is een piste en sneeuw is sneeuw. Je kiest ergens voor om bepaalde redenen ( vaak is dat €€€ ) en is het skigebied dan niet helemaal volgens de verwachting of is de sneeuw slecht… jammer dan, pech gehad. Maar respecteer de berg een beetje aub. Of je kijkt eerst op Youtube voordat je ergens voor kiest…

Skiën. What else.

Ik vond Zell am See erg tegen vallen. Korte afdalingen. En omdat het niet zo groot is en uitdaging miste vond ik het snel saai worden. Het gebied ligt ook relatief laag, waardoor de temperatuur erg snel stijgt.

Ski Amade is voor mij dan wel weer een favoriet!

En Bottrop is levensgevaarlijk! De oefen piste bovenin? Hoe verzinnen ze het?? De roekeloze beginners (zonder les) vliegen je daar letterlijk om de oren!

Toen ik nog klein was (eerste of 2e skijaar op 6e of 8e verjaardag) was het in L2A of La Fôret Blanche dat we waren aan het skiën met de skiklas. Echter was het al naar het eind van de dag toe en kwamen we op een plaats waar we geen lift meer hadden en ook geen enkele bus, wij moesten dus als jonge gastjes allemaal een heel stuk te voet doen. Was wel jammer, maar om het echt ‘stom’ te noemen, weet ik niet meer genoeg details!

Go with the snow!

Gebieden waar je gedwongen de lift terug naar het dal moet nemen (dus geen dalafdaling) vind ik altijd een stuk minder leuk.

Dat weet ik sneeuwzeker!❄️

Je hebt wel gelijk John, een slechte berg bestaat niet, maar dat is het topic niet.
Nou om in te haken op je naam, Sölden vind ik echt overrated!
Alles al verspoord, massa’s mensen en pistes vond ik gewoon niet mooi en lekker lopen. lijkt groot op en gevarieerd gebied op de kaart. maar uiteindelijk vind ik het gewoon niet zo’n gevarieerd gebied.

Ook Schladming vond ik zonde van m’n geld: blauw is blauw, rood is blauw en zwart is blauw. 4 bergen met alleen maar dezelfde pistes.
Les sybelles is ook zo’n plek. Hoe kun je een berglandschap nu totaal verkrachten? ga daar maar s kijken!

bulgary nooit weer ,mooie pistes, maar als je beneden was moest je door het bos lang loipen om weer bij de lift te belanden.Nu is het ook wel lang geleden dat we daar waren, dus inmiddels is er miosschien wel wat veranderd. Als jullie er ooit heen gaan neem dan een groot ( staats) hotel. Wij hadden bewust gekozen voor een klein schalig hotel, dat was een ramp. Terwijl we echt wel wat gewent en niet kieskeurig zijn. Maar als je man zegt "" blijf zitten op het toilet want hij zit maar met een schroef vast"" en het ontbijt was echt slecht, we hadden ontdekt, als je het in de boodrooster doet is het nog te eten, met gevolg dat de andere dag een rij bij de rooster stond. We hebben de hele week gegeten aan de zelfde tafel, zaten we tenminsten te eten in ons eigen smeer. 1 keer nooit weer

Als ‘doorgewinterde’ skier zou ik nooit in landen zoals Bulgarije, Tjechie en Turkije gaan skien. Zou me te snel ergeren aan het nivo van de pistes, voorzieningen en onderkomens.

Nu ga ik veel mensen tegen een zeer been schoppen, vooral de puristen: Argentiere/Grand Montets.

Uitleggen is lastig. Ik heb 1 dag in dit gebied geskied, en ondanks dat het prachtig strak blauw was, heb ik geen zonnestraal gezien. Door de noordhelling van het gebied ligt het de gehele dag in de schaduw, eind december/begin januari. Daarnaast heb je daar de meest bizarre stoeltjeslift. Dat ding is echt werkelijk compleet weggeroest, heeft een stuk van 100 meter, waar je 2 instapstations hebt en dat stuk wordt dan ook overbrugt zonder op de kabel te zitten. Heel apart!

Het gebied is verder wel prachtig gelegen, maar met het minste windzuchtje sluiten ze liften. En waaien doet het daar wel eens.
Ik kreeg er al met al een heel akelig gevoel. Totaal niet mijn gebied en dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad.

Hier wat foto’s:

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=15401…

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Klausberg in het Ahrntal in Italie.
Klein gebied, op een paar dagen heb je het wel gezien.
Voornamelijk op de noorderkanten gelegen, dus van kort na de middag ski je in de schaduw.
Ongelooflijk onvriendelijke mensen, lichten je op waar je bij staat.
Catering faciliteiten totaal ontoereikend, waardoor je waanzinnig lang staat aan te schuiven om daarna te merken dat er geen enkel tafeltje vrij is.
Enige voordeel: het is er goedkoop, maar geloof me: prijs-kwaliteit valt negatief uit.

Als ‘doorgewinterde’ skier zou ik nooit in landen zoals Bulgarije, Tjechie en Turkije gaan skien. Zou me te snel ergeren aan het nivo van de pistes, voorzieningen en onderkomens.

CY325i op 7 dec. 2012 09:28

Dat lijken me landen waar toerskiën erg gaaf kan zijn, zeker Turkije… Maar skigebieden daar trekken mij inderdaad helemaal niet

Click. Click. Peace

Skiwelt,Wat zeg je me nou!!!

Ron op 6 dec. 2012 12:37

hoe minder mensen er naar toe gaan, hoe meer pistes voor ons Ron ;-)

[quote]Skiwelt,Wat zeg je me nou!!!

Ron op 6 dec. 2012 12:37

hoe minder mensen er naar toe gaan, hoe meer pistes voor ons Ron ;-) [post]Simone op 7 dec. 2012 22:24[/post][/quote

Helemaal mee eens Simone!!!

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Ik vond Les sybelles wel top. Direct aan de piste, ik zat in La Toussuire. En als je de afdalingen kort vindt, moet je in de kom van La Toussuire helemaal rechts vanaf Le grand truc een rode piste pakken en die dan helemaal naar Les Bottieres volgen. Pijnlijke bovenbenen gegarandeerd! (De sleeplift terug omhoog is trouwens ook spectaulair… Op sommige plaatsen word je met ski’s en al uit de sneeuw getrokken! Blij dat ik daar niet met mijn snowboard in stond!

Plaats een reactie