Sneeuwbril voor alle omstandigheden

Ik ben aan het kijken voor een sneeuwbril die alle soorten weer aankan, want sinds ik een helm heb vind ik een sneeuwbril fijner dan een zonnebril. Nu zijn er sneeuwbrillen met fotochromische (meekleurende) lenzen of verwisselbare lenzen en ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met (één van) de twee. Is het prettig of onhandig?

En wat dragen de mensen die altijd een sneeuwbril op hebben? Eén van deze twee opties of gewoon een meer standaard sneeuwbril?

Ik zag ook twee types die geen meekleurende glazen hebben of verwisselbare lenzen, maar waar van wordt gezegd dat ze prima altijd te dragen zijn. Dit zijn de POC Retina Goggle en de Salomon Xtend Xcess10 ML. Iemand hier ervaring mee?

Serfaus

Een Smith bril met de Ignitor Mirror lens voldoet aan je eisen :)

Ik zelf heb de Alpina Panoma S Magnetic. Een bril met standaard oranje glazen voor slecht zicht condities. Met mooi weer kun je daar met magneetjes een grijze laag overheen plakken/klikken voor de bluebird dagen.

Heerlijk simpel, maar toch doeltreffend systeem. Zonder de handschoen uit te doen, of de lens te raken kan ik deze op- en afklikken. Door de magneten die in de bril en de extra lens verwerkt zitten kan dit niet fout gaan!Daarnaast is de afklikbare laag ook erg flexibel, wel zo handig als je deze in je jas of tas opbergt! Een heerlijk systeem!

If you snooze, you loose!

Zelf heb ik een Uvex met een oranje lens, dit is ideaal bij slechte weersomstandigheden maar deze bril doet het ook prima in de zon.

7 jaar geleden deze bril aangeschaft, deze was na 10 weken wintersport aardig beschadigd, echter was deze dermate goed bevallen dat ik vorig jaar exact dezelfde bril heb gekocht wederom met een licht oranje lens (volgens mij is dit de supergold lite van Uvex)

De bril is echt een aanrader, ook ik ski met helm en dan is inderdaad een zonnebril minder prettig. Persoonlijk krijg ik ook enorme traanogen met een zonnebril

Ik heb de Julbo Revolution Zebra cat. 2-4
Kleurt van niveau 2 tot 4 in max 20 seconden. Ik heb de goggle en ook een bril met dezelfde lenzen.
Ik ben er erg tevreden over, weinig condens (ik ben ernstig warmbloedig) en in vrijwel elke omstandiigheid de juiste bril. Alleen bij nacht skieen is het niks en bij een totale whiteout zou je beter een vrijwel alles doorlatende roze of geel/oranje bril kunnen hebben. Maar ook daar volstaat deze bril eigenlijk prima.

Een Smith bril met de Ignitor Mirror lens voldoet aan je eisen :)

Gast716 op 8 jan. 2013 15:06

Eens! Ik ben meerdere malen bezig geweest dit tot op de bodem uit te zoeken en ik kom steeds weer op deze bril van Smith tegen. Het punt is dat hij zo belachelijk duur is… Toch heb ik hem nu dan maar gekocht (ahum, mee betaald aan dit verjaardscadeau) :)

Ik heb het even nagekeken, de bril die ik heb is de Uvex tomahawk white, er zullen vast betere goggles zijn. Van vrienden heb ik al heel wat brillen geprobeerd, er was er niet een fijner dan de Uvex met oranje lens dit dan met name bij slecht zicht. De bril geeft een goede "diepte weergave" bij felle zon ook nog nooit last gehad van verblinding of iets dergelijks…

http://www.outdorado.com/UVEX_Tomahawk.jsp

Ook hier de smith bril. Ik heb de ignitor lens deze volstaat zowel in de zon als in sneeuw. Wanneer het echt lastig gaat worden met het zicht dan doe ik de blue sensor mirror lens erin. En ook hier gekregen / meebetaald aan het verjaardagscadeau…

Ik heb de Smith Phase bril met Ignitor Mirror lens. Deze is te koop en nu goedkoper op de website van Bever. http://www.bever.nl/smith-skimasker-phase-5i11d10002?id_colo…

Het lijkt de Red Sensor Mirror lens, maar je krijgt de bril met de Ignitor Mirror lens toegestuurd.

Zo zo een paar Smith fans hier! Dank voor de reacties. Ik ben er nog niet echt uit, ik moet ook maar eens passen in een winkel. En ik vind de Smith er niet zo gaaf uit zien, maar ja, de functie zou toch belangrijker moeten zijn. Iemand ervaring met de Anon M1 (dat is dan weer een verwisselbare lens)?

Ik hoorde over fotochromische lenzen dat ze wel eens te donker kleuren, maar daar heb ik nog niemand over gehoord?

Serfaus

Ik hoorde over fotochromische lenzen dat ze wel eens te donker kleuren, maar daar heb ik nog niemand over gehoord?

Karlijn op 9 jan. 2013 19:12

Geen last van met mijn Julbo brillen. Wellicht andere merken?

Ik gebruik de Julbo Zebra in alle lichtcondities. Ik heb zowel de goggles als zonnebrillen met zebra lenzen, in de felle zon boven op de berg als bij bewolkte omstandigheden in het dal. Beste uitvinding sinds het gesneden brood :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

ik gebruik een setje Oakley Airbrake goggles. Twee lenzen die heel makkelijk te vervangen zijn (een voor zonnig en een voor slecht weer), het frame blijft hetzelfde. Wel een beetje prijzig, maar (na anderhalve week gebruik) erg ik erg tevreden.

Karlijn, heb je al gedacht aan een Alpina skibril? Kwalitatief zeer goede skibrillen. De Alpina Cybric GTV heeft een meekleurende lens, de Alpina Panoma Magnetic een extra opzetlens (zoals “Jeff 8 jan. 2013 15:45” beschrijft)

Ik heb de POC RETINA NXT (photochramic) en die bevalt mij zeer goed. Heb hem de hele week gedragen, zowel met felle zon, als met lichte bewolking, als met sneeuw. Ik kon er goed door zien in ieder geval. Prima brilletje dus!

Ik heb onlangs een anon figment goggle gekocht. 2glazen erbij: blue Lagoon voor zeer slecht tot bewolkt weer en een red solex voor de zonnigere dagen. Prima combi gebleken afgelopen week in valtho. Wel moet je glazen verwisselen. Kost +/ 5 ,minuten . Totalen kosten €120,-. Goede prijs voor zeer goede kwaliteit. Anon heeft daarnaast geloof ik 16 verschillende kleuren lenzen en ook wel andere modellen.

liever 2 weken in de sneeuw dan 1 in de zon!!

Eigenlijk is de zoektocht vrij simpel:

-kijk naar de websites van de goede merken, velen worden hier al genoemd: Adidas, Oakley, Smith, Julbo, POC
-ga naar de website van de fabrikant en bekijk de lenzensectie, dan heb je twee opties:

 1. zoek óf een allround lens (al dan niet fotochromatisch)
 2. óf zoek een bril met verwisselbare lenzen, ga in dit geval voor een lens voor bewolkt weer  
    (geel/oranje/rose met hoge lichtdoorlaatbaarheid) én een voor zonnig weer (meerdere kleuren
     mogelijk, lagere lichtdoorlaatbaarheid en vaak meer gespiegeld)

-houd het budget een beetje in de gaten ;)

Daarbij is het aan te raden om te kijken naar brillen met spherische glazen, dit vergroot je kijkhoek. Brillen van deze merken zijn altijd wel voorzien van dubbel glas en goede ventilatie tegen het beslaan. Daarnaast is een (van siliconen antislip voorziene) strap die je achter het hoofd kunt sluiten erg fijn.

Zelf heb ik gewoon 2 googles, een voor goed tot half goed weer, en een voor slecht tot half goed weer. Deze combi bevalt me erg prima, smorgens even op de app kijken wat het weer doet, en dan de juiste goggle nemen.
Zelfs met goed weer doet de slechtweer google het voor mij prima. Met slecht weer de goedweer goggle is voor mij een mindere combi, dan zie ik gewoon echt te weinig. Dit is nog nooit voorgekomen :P

Dank voor alle reacties. Ik neig praktisch gezien toch echt naar een fotochromische bril, gewoon één sneeuwbril die alles aankan en geen gezeul met lenzen/brillen. Zijn er echter ook fotochromische brillen met een leuk kleurtje? Wat ik tot nu toe vind is alleen zwart of wit (bij Julbo, Salice, Poc, Smith, enz.). Ik weet het, het gaat om de functie, maar het oog wil ook wat :P.

Serfaus

high amber polarized lens van oakley. Deze heb ikzelf en is echt echt echt voor alles.

Wel een duur lensje maar dat is het echt waard

ik heb een splice frame. maar je kunt bijna elk frame wat je wilt in welke kleur dan ook krijgen.
gewoon naar je oakley dealer gaan en zeggen deze lens wil ik met dat frame.

Gepolariseerde glazen horen niet thuis op de piste, aangezien ze het moeilijker maken om onderscheid te maken tussen ijs en sneeuw.

Polaroid glazen hebben daarnaast weinig nut, want de schitteringen komen in de sneeuw van alle kanten en een polaroid bril filtert alleen de stralen die loodrecht op je afkomen. Zo geweldig als tijdens het autorijden zal de polaroid bril niet worden op de piste.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Karlijn, hou er rekening mee dat zo’n lenzen verslijten. Verder onderscheiden de goede zich van de mindere door sneller te verkleuren, al zal dit bij het skiën niet zo van belang zijn.

eej gast 271.
dat ligt dan aan jouw ogen vreesw ik. ik zie dat dus echt wel. maar goed ieder zijn bril zal ik maar zeggen

Zoals in een ander topic reeds vermeld draag ik tijdens het skiën steeds een goggle vanwege mijn tranende ogen, de zonnebril is bedoeld voor alles wat off-piste (winkelen, aprés-ski, wandelen, etc.) betreft.
Als goggle gebruik ik de Alpina Quattroflex welke bedoeld en uitermate geschikt is om onder alle weersomstandigheden een perfect zicht te hebben, en dat werkt want ik heb reeds onder alle mogelijke omstandigheden geskied met mijn goggle.

null

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Ik kijk nu naar deze: http://salice.co.uk/product.php?style_id=804#main-image…
Heeft iemand ervaring met Salice (fotochromische) lenzen? En waar kun je dit merk in Nederland (passen en) kopen? Ik kan het nergens vinden.

@ Robin Ja, daar zeg je me wat. In dat geval zijn verwisselbare lenzen weer handiger. Ik ben er nog steeds niet uit dus, maar ik heb nog 10 maanden om erover na te denken.

Serfaus

Ik had een Goggle van Adidas, maar deze mocht ik inruilen omdat het glas steeds losliet door mijn helm. Ik heb nu (met bijbetaling) de "a frame snow" goggle van Oakley met amber polarize glazen. Wel een gok van te voren omdat ik nooit polarized glazen heb gehad en de prijs best pittig was. Maar hij overtreft alle verwachtingen zowel bij zonnig als bewolkt weer.

Plaats een reactie