Natuurijs in Nederland, januari 2013

Skiën en sleeën in de sneeuw, zwemmen en varen in en op het water, schaatsen op natuurijs: Wij vinden het geweldig om te doen. Alleen is het wel handig als de drie verschijningsvormen van H2O strikt gescheiden blijven.

Vandaag waren we in de buurt van Nijmegen op zoek naar schaatsbaar natuurijs en wij kwamen nogal wat andere mensen tegen met het heilige verlangen om over het ijs te glijden.

Ik had mijn hoop gevestigd op een paar vennen nabij Wijchen. Op het Wijchense Ven was de ijsvloer echter veel te dun en broos geworden door gesmolten sneeuw die weer was opgevroren (totaal 1,5 cm dik).

Bij de Overasseltse en Hatertse Vennen leek het iets beter te zijn. Aan de Sint Walrickweg in Overasselt stapte ik op het ijs, m.b.v. een steigertje om het zwakke ijs aan de kant te vermijden. Slechts over een strook van ongeveer 2 m langs de kant was te schaatsen. Voor de rest was het ijs prut door de sneeuw. Toch had mijn dochter nog voldoende plezier er in om een paar baantjes te trekken.

Toen ik van het ijs probeerde te stappen gleed ik echter van het steigertje en had ik een nat pak.
;)

Vorig jaar heb ik veel tochten kunnen maken op natuurijs:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/52227

Of dat dit jaar er weer in zit? Ik hoop het!

Zou mooi zijn! Schaatsen is stiekem toch altijd een gigantische boost voor m’n conditie. En dat is in het winter seizoen toch mooi meegenomen als je een hike moet maken op de berg.

Vorig jaar ook heel wat kilometers afgelegd, maar ben benieuwd wat dit jaar gaat brengen. Hier in het zuiden is het ijs nu zeer zwak door al die sneeuw die er nu op ligt…

bij ons schaatsen ze al op de uiterwaarden van de ijssel, naja de ondergelopen weilanden, ik zit nog in erge twijfel omdat ik volgende week op wintersport mag… schaatsen is een grote hobby maar om last te hebben van blaren e.d. met mijn wintersportvakantie heb ik er niet voor over…

dubio

Addict.

Ik hoop voor iedereen die van schaatsen houdt, dat er weer heel wat schaatsdagen komen!
maar ikzelf zal niet veel gaan schaatsen, ik kan er echt helemaal niets van, maar ik vind het wel heel leuk om te doen! :)

Gisteren zijn we naar Monster (tussen Den Haag en Hoek van Holland) gereden om van de enorme bak sneeuw te genieten in de duinen en op het strand. Het epicentrum van de sneeuwval in Nederland was hier.

Terwijl onze dochter ging sleeën en sneeuwkastelen ging bouwen op het strand, liep ik richting de Zandmotor (http://www.dezandmotor.nl), waar op dat moment 3 snowkiters te zien waren. Twee waren op weg richting Kijkduin/Den Haag en waren snel uit het zicht verdwenen. Het snowkiten was leuk om te zien in dit tijdelijke Poolgebied. Vooral toen een nieuwe kiter ook begon en enkele mooie sprongen maakte. Op de terugweg naar mijn vrouw en dochter kwam de vloed op en vraten de golven het besneeuwde strand aan. Wat het gevoel gaf alsof je op een ijsschots zat.

Mijn dochter trok haar ski’s aan en ging als freeridester op zoek naar mooie afdalingen in de duinen. De poeder was door de wind verstoven. Af toe moesten we door 50 cm diepe sneeuw heen, terwijl de afdaling dan weer behoorlijk kaal was geblazen. Ik droeg haar telkens met haar ski’s aan op mijn schouders naar boven voor een nieuwe ronde.

De laatste 10 afdalingen waren over het strandpad richting het strand, waar een kicker was gebouwd. Door haar voort te trekken aan haar skistokken kreeg ze een vliegende start en met een flinke vaart ging ze de flauwe afdaling af om aan het einde op het strand gelanceerd te worden door de 40 cm hoge kicker.

Begrijp dat ik morgen en in weekend geen schaatspoging hoef te wagen op de haterse vennen schuin tegenover st walrick? Jammer

De Haterse Vennen lijken mij pas op zaterdag enigszins veilig te betreden. De kanten zijn ook dan nog erg onbetrouwbaar, door het fondantijs.

Het Wijchense Ven zag er op het oog veel beter uit, al was de ijsvloer wel dunner (dikte 1,5 cm). Doordat er een minder dikkere laag sneeuw op lijkt te liggen kan het ijs de komende dagen sneller aangroeien.

Bij het Wijchense Ven spraken we een andere schaatsliefhebber die in de Ooipolder was wezen kijken. Ook daar was het ijs erg dun (1,5 cm).

@erik-jan welke weilanden van de ijssel zijn bevroren dan?

hier is de ijsbaan nog steeds dicht… vandaag even langs gereden maar de sneeuw heeft heeft het behoorlijk tegen gewerkt ze hopen morgen het ijs sneeuw vrij te kunnen maken dan kunnen we er zaterdag op maar ben er bang voor dat het niet gaat lukken… :'(

Groetjes Angela

Terwijl ik aan het werk was op donderdag belde mijn vrouw op:

"Paul, luister eens waar ik ben?" Ik hoorde het jaloers makende gekras van schaatsen op natuurijs. Ze was aan het schaatsen met mijn dochter en haar 2 vriendinnetjes in de omgeving van Rotterdam.

Bij Nijmegen heeft de sneeuw op het ijs in combinatie met de matige temperaturen ervoor gezorgd dat het ijs nauwelijks is aangegroeid sinds afgelopen woensdag. Het natuurijs was op vrijdag daardoor nog steeds zeer onbetrouwbaar:

Het natuurijs op het Drontermeer bij Elburg was gisteren (zaterdag 19 januari) gelukkig van uitstekende kwaliteit. Op het meer werd druk geschaatst. Er zijn stukken met zwart spiegelijs. Stukken waar het ijs nog redelijk dun is en waar de scheuren erin springen. En grijs ijs waar de sneeuwlaag gesmolten is en weer is opgevroren.

Al met al is er een ronde van 6 km te schaatsen over glad ijs. Opstappunt: Kamperdijk/Mheenwegje. Keerpunt: Bolsmerksluis

Gave filmpjes Paul. Had de eerste Posts even gemist, maar wat heerlijk om al deze beelden te zien. De meid van jullie heeft wel mazzel met zulke winterlievende ouders :-)

euh... doen!?

Dank je Antoine.

Over een dik uur staan we op het ijs bij de Nieuwkoopse Plassen vanaf het moment dat het gaat sneeuwen.

Paul, je bent dus net buiten Elburg opgestapt en richting Noordeinde geschaatst? Ik heb daar vrijdag middag ook geschaatst, alleen ik kwam niet verder dan ‘Eekt’, dat grote eiland in het drontermeer. Binnenkort moet Elburg-Noordeinde wel te doen zijn lijkt mij.

Let it snow

Paul, je bent dus net buiten Elburg opgestapt en richting Noordeinde geschaatst? Ik heb daar vrijdag middag ook geschaatst, alleen ik kwam niet verder dan ‘Eekt’, dat grote eiland in het drontermeer. Binnenkort moet Elburg-Noordeinde wel te doen zijn lijkt mij.

Jurrian van Loo op 20 jan. 2013 16:18

Zaterdag kon je al verder dan waar jij was gekomen. Na het grote eiland was er wel een stuk bij met extreem veel scheuren die dicht bi elkaar lagen (een teken dat dit ijs eigenlijk nog te dun was). Daarna werd het is weer beter. Maar vanaf de Bolsmerksluis waren er maar weinig schaatssporen en niemand ging verder richting Noordeinde, dus wij ook niet.

Wellicht dat er vandaag al wel werd geschaatst.

Hier wordt de natuur een handje geholpen
http://www.flitsnieuws.nl/index.php?p=59814/ijstransplantati…

Paul, je bent dus net buiten Elburg opgestapt en richting Noordeinde geschaatst? Ik heb daar vrijdag middag ook geschaatst, alleen ik kwam niet verder dan ‘Eekt’, dat grote eiland in het drontermeer. Binnenkort moet Elburg-Noordeinde wel te doen zijn lijkt mij.

Jurrian van Loo op 20 jan. 2013 16:18

Zaterdag kon je al verder dan waar jij was gekomen. Na het grote eiland was er wel een stuk bij met extreem veel scheuren die dicht bi elkaar lagen (een teken dat dit ijs eigenlijk nog te dun was). Daarna werd het is weer beter. Maar vanaf de Bolsmerksluis waren er maar weinig schaatssporen en niemand ging verder richting Noordeinde, dus wij ook niet.
Wellicht dat er vandaag al wel werd geschaatst.

Paul E op 20 jan. 2013 19:39

Gisteren is mijn oom er bij de Bolmerksluis doorgezakt. Tot zn borst in het ijskoude water gezakt… hij heeft er maar even ingelegen maar boven water was hij al vrij snel helemaal bevroren. gelukkig dat er anderen bij waren! Het ijs is daar inderdaad nog echt niet betrouwbaar.

Op het Veluwemeer (opstapplaats Veluwestrandbad) is het beter: geen krakend ijs en spiegelglad. Zo maar eens kijken hoe het nu is met de sneeuw erop!

Let it snow

Paul, nog video aanwinsten van afgelopen dagen? :-)

euh... doen!?

Plaats een reactie