Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Live vanuit Breuil-Cervinia

Roel op 15 januari 2024· 48 reacties

Heerlijke condities in Breuil-Cervinia
Heerlijke condities in Breuil-Cervinia

Momenteel breng ik met collega Edo een bezoek aan het Italiaanse Breuil - Cervinia in het Aostadal. De pistecondities in dit grensoverschrijdende skigebied zijn momenteel geweldig én ik heb een nieuwe topper aan mijn lijstje van favoriete skigebieden toegevoegd.

Zonovergoten Cervinia

We begonnen zaterdag met het verkennen van de skigebieden van Breuil - Cervinia en het naastgelegen Valtournenche. Omdat het gebied van Cervinia op een plateau ligt, heb je weinig last van schaduwhellingen en ski je dus bijna de hele dag in de zon. En die scheen volop. De pistes hielden het de hele dag prima, sterker nog ze liggen er fantastisch bij. Ook in het lager gelegen Valtournenche, waar we aan het eind van de dag naartoe skieden. Een heerlijke, zeer lange afdaling trouwens.

Oversteek naar Zermatt

Bij een bezoek aan Breuil-Cervinia mag de oversteek naar het Zwitserse Zermatt natuurlijk niet ontbreken. Die stond zondag op het programma. We hadden de nieuwe verbindingsgondel van de Matterhorn Alpine Crossing willen testen maar die was helaas dicht. Gelukkig heb je die als skiër ook niet per se nodig om de oversteek naar Zwitserland te kunnen maken. Via Testa Grigia en de Theodulpas kom je er ook.

Zondag was er iets meer bewolking dan zaterdag, maar het zicht was goed en de pistes lagen er ook in Zermatt perfect bij. Ondanks dat er niet bijzonder veel natuursneeuw ligt, is alles - net als aan de Italiaanse kant - mooi wit. Ook is het momenteel niet druk terwijl er 285 kilometer aan pistes geopend is. Deze variatie in pistes, het extreme hooggebergte en zoveel gletsjers om je heen heb ik echt nergens anders gezien. Voor mij persoonlijk is Cervinia samen met Zermatt een topper. Je betaalt er ook voor, maar het voordeel van de Italiaanse kant is dat het toch een stukje goedkoper is.

We zijn hier voor een aantal artikelen over grensoverschrijdende skigebieden in het Wintersport Magazine van aankomend jaar. Hierna reizen we verder naar Portes du Soleil op de grens van Frankrijk en Zwitserland.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Heerlijk gebied, laatste jaren iedere kerst super geweest, probeer zeker bij verse sneeuw nog een dagje Pila mee te pakken. Klein maar fijn ;)

Edwin van Riel

Is voor mij ook een blijver geworden …
Top gebied !

16 tem 23 maart er weer

Supergebied. Niet goedkoop, maar de moeite meer dan waard. Wel ver rijden én echt een mooi weer gebied. Slecht weer is hier heel slecht, al zijn er wat backup gebiedjes.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Supergebied. Niet goedkoop, maar de moeite meer dan waard. Wel ver rijden én echt een mooi weer gebied. Slecht weer is hier heel slecht, al zijn er wat backup gebiedjes.

Roy83 op 15 jan 2024 10:11

Inderdaad , je kan wel eens moeten uitwijken , de oversteek naar Zwitserland is ook iets wat je best dag op voorhand al een keer navraagt aan liftoperator …

Heeft iemand toevallig de data over hoeveel dagen per seizoen de verbinding tussen Zermatt en Cervinia (gemiddeld) gesloten is?

Gang is alles

Heeft iemand toevallig de data over hoeveel dagen per seizoen de verbinding tussen Zermatt en Cervinia (gemiddeld) gesloten is?

Jesper op 15 jan 2024 11:01

Moeilijk te zeggen , ik ga steeds midden maart en mijn ervaring is dat het altijd wel 1 of 2 (halve) dagen gesloten was …
Die verbindingen zijn echt hooggebergte dat is iets wat je mee moet nemen , weer kan snel omslaan daar

*bericht bewerkt door evert op 15 jan 2024 11:19

Supergebied. Niet goedkoop, maar de moeite meer dan waard. Wel ver rijden én echt een mooi weer gebied. Slecht weer is hier heel slecht, al zijn er wat backup gebiedjes.

Roy83 op 15 jan 2024 10:11

Inderdaad , je kan wel eens moeten uitwijken , de oversteek naar Zwitserland is ook iets wat je best dag op voorhand al een keer navraagt aan liftoperator …

evert op 15 jan 2024 10:21

Geloof me, als ze die verbinding sluiten, wil je ook echt niet op een 3500m+ gletsjer staan. T is niet om toeristje te pesten zeg maar als ze hem sluiten. Slecht weer betekent gewoon lager blijven en als het ff kan een gebied/hoek met beschutting/beetje zicht (bomen) opzoeken. BC ligt hoog en open.

Edwin van Riel

Supergebied. Niet goedkoop, maar de moeite meer dan waard. Wel ver rijden én echt een mooi weer gebied. Slecht weer is hier heel slecht, al zijn er wat backup gebiedjes.

Roy83 op 15 jan 2024 10:11

Inderdaad , je kan wel eens moeten uitwijken , de oversteek naar Zwitserland is ook iets wat je best dag op voorhand al een keer navraagt aan liftoperator …

evert op 15 jan 2024 10:21

Geloof me, als ze die verbinding sluiten, wil je ook echt niet op een 3500m+ gletsjer staan. T is niet om toeristje te pesten zeg maar als ze hem sluiten. Slecht weer betekent gewoon lager blijven en als het ff kan een gebied/hoek met beschutting/beetje zicht (bomen) opzoeken. BC ligt hoog en open.

evr66 op 15 jan 2024 11:22

Bij slecht weer in Cervinia kan je de kant valtournenche wel wat amuseren , Al 2 keer gehad rotweer in Cervinia en Fijn skiweer in Valtournenche

@Roel , wanneer komt de volgende wintersport magazine uit ?

*bericht bewerkt door evert op 15 jan 2024 13:36

3 keer geweest, prachtig, breed, lang enz…
Maar omslachtige liften naar boven en veelal vlakke pistes.
Uitzondering is de Pancheron

*bericht bewerkt door nils3 op 15 jan 2024 14:02

3 keer geweest, prachtig, breed, lang enz…
Maar omslachtige liften naar boven en veelal vlakke pistes.
Uitzondering is de Pancheron

nils3 op 15 jan 2024 14:00

Omslachtige liften? Met drie liften zit je 1500 m hoger…
Maar mensen, luister vooral naar deze meneer: wegblijven dus.

3 keer geweest, prachtig, breed, lang enz…
Maar omslachtige liften naar boven en veelal vlakke pistes.
Uitzondering is de Pancheron

nils3 op 15 jan 2024 14:00

Wat bedoel je met omslachtige liften? Dat herken ik niet zo eerlijk gezegd…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

3 keer geweest, prachtig, breed, lang enz…
Maar omslachtige liften naar boven en veelal vlakke pistes.
Uitzondering is de Pancheron

nils3 op 15 jan 2024 14:00

Omslachtige liften? Met drie liften zit je 1500 m hoger…
Maar mensen, luister vooral naar deze meneer: wegblijven dus.

DrPhil op 15 jan 2024 14:32

Goh, meneer… wat leuk dat er nog mensen met goede manieren zijn, maar ik had niet anders verwacht van een dokter.
Ik roep geen mensen op, het is slechts een bevinding.

Inderdaad 3 liften van cervinia naar Plateau Rosa maar het duurt een heel tijdje inclusief overstappen.
Vanaf plan maison naar boven met de 3 stoeltjes is ook zeker niet ideaal, van 2555m naar 3300m.
Snap wel dat dit er 3 zijn zodat ze los van elkaar kunnen draaien in geval van veel wind.

Wellicht als we buiten de schoolvakanties zouden kunnen, dat we er vaker zouden komen.

gelukkig nog nooit wachtrijen meegemaakt. gondel naar PR maximaal 1 bakje hoeven wachten. starten meestal in Valtournenche omdat je er lekker direct aan de lift kunt parkeren. Dan heb je daar al een paar liftjes nodig om in het cervinia gedeelte te komen, lekker ff een beetje warmdraaien en altijd heerlijk rustig in de ochtend. met name pistes vanaf de cime bianche terug naar de salette zijn heel lekker in de ochtend (in het laatste middag-zonnetje ook trouwens). Mooi dat @roel ook de dalafdaling naar Valtournenche had, dat lage deel was in december nog niet veel.

Edwin van Riel

3 keer geweest, prachtig, breed, lang enz…
Maar omslachtige liften naar boven en veelal vlakke pistes.
Uitzondering is de Pancheron

nils3 op 15 jan 2024 14:00

Wat bedoel je met omslachtige liften? Dat herken ik niet zo eerlijk gezegd…

Roy83 op 15 jan 2024 14:34

Ik ook niet eigenlijk … Ik zie niet in wat er omslachtig aan is …

Mwah zo leuk vond ik het gebied niet: Toen wij aankwamen was er net een ruime hoeveelheid verse sneeuw gevallen waardoor de pistes goed waren. Het is echter een gebied waar je meer geluk moet hebben met het weer…en dat hadden wij niet :-(
Bij ons was de verbinding naar Zermat de gehele vakantie gesloten. Op de eerste dag waren slechts enkele liften open vanwege de mist en op de laatste dag sloten steeds meer liften vanwege de harde wind. Ook de opmerking dat het veel tijd kost om met de drie liften boven te komen herken ik wel.
Mocht je op zoek gaan naar sfeer in het dorpje Breuil-Cervina dan ga je die moeilijk (niet) vinden. Het oogt allemaal verouderd.

gelukkig nog nooit wachtrijen meegemaakt. gondel naar PR maximaal 1 bakje hoeven wachten. starten meestal in Valtournenche omdat je er lekker direct aan de lift kunt parkeren. Dan heb je daar al een paar liftjes nodig om in het cervinia gedeelte te komen, lekker ff een beetje warmdraaien en altijd heerlijk rustig in de ochtend. met name pistes vanaf de cime bianche terug naar de salette zijn heel lekker in de ochtend (in het laatste middag-zonnetje ook trouwens). Mooi dat @roel ook de dalafdaling naar Valtournenche had, dat lage deel was in december nog niet veel.

Wanneer was je er? ivm geen wachtrijen :)

evr66 op 15 jan 2024 15:22

ieder jaar 1 tot 2 weken in de kerstvakantie. zeer onlangs 23.12.23 -04.01.24. Pila iets drukker maar eigenlijk ook alleen de eerste stoeltjeslift, daarna is alles al verdeeld.

Edwin van Riel

ieder jaar 1 tot 2 weken in de kerstvakantie. zeer onlangs 23.12.23 -04.01.24. Pila iets drukker maar eigenlijk ook alleen de eerste stoeltjeslift, daarna is alles al verdeeld.

evr66 op 15 jan 2024 15:51

Bedankt!
Goed om te horen. Laatste keer voor ons was in de carnavalsweek wat heel druk was.
Pila na een sudstau moet ook geweldig zijn.
Kerst 2024 staat het weer op de wishlist.

Yup, Pila na een sudstau is ook heel mooi. En vanuit West pakken La Thuile en Courmayeur vaak leuk mee, evt Crevacol ook.

Edwin van Riel

Yup, Pila na een sudstau is ook heel mooi. En vanuit West pakken La Thuile en Courmayeur vaak leuk mee, evt Crevacol ook.

evr66 op 15 jan 2024 16:14

La Thuile 3 keer geweest voor een lang weekend, Courmayeur een dagje.
Jullie verblijven beneden in het dal neem ik aan?

Klopt, camping in Bruisson (waar de cabine naar Chamois vertrekt). Afhankelijk van weer en sneeuwval zijn alle genoemde gebieden prima aan te rijden.

Edwin van Riel

Supergebied. Niet goedkoop, maar de moeite meer dan waard. Wel ver rijden én echt een mooi weer gebied. Slecht weer is hier heel slecht, al zijn er wat backup gebiedjes.

Roy83 op 15 jan 2024 10:11

Helemaal eens. Met mooi, windstil weer een topper. Dan is het ook meteen ‘weltklasse’, al is het maar vanwege het decor. In een white-out wil je hier absoluut niet zijn.

Mr. Slow

Snap niet waarom je in Cervinia zou gaan zitten als je in dit gebied gaat skien. Het dorp Zermatt heeft in tegenstelling tot Cervinia alleen al zoveel meer te bieden, het skigebied van Zermatt is ook veel afwisselender dan Cervinia. Maar ieder zijn voorkeur.

Bv om de andere (lagere, meer beschut gelegen) gebieden in de Aosta vallei. Ook bv culinair heeft de regio wel eea te bieden (tegen nog een beetje redelijke prijzen, alhoewel ook “hier” alles flink in prijs gestegen is). Laten we zeggen dat ik in Zermat nooit 5 gangen op de berg ga nuttigen, is in Italië toch anders, en soms ook gewoon genieten😂😂

Edwin van Riel

Bv. omdat Cervinia makkelijk per vliegtuig bereikbaar is en Zernatt niet. Omdat de skipas veel goedkoper is. Omdat uit eten betaalbaar is. Omdat Cervinia veel ski-in ski-out is.
Om maar eens wat te noemen.

@Roel , wanneer komt de volgende wintersport magazine uit ?

evert op 15 jan 2024 13:35

Eind oktober/begin november de eerste uitgave.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Bv. omdat Cervinia makkelijk per vliegtuig bereikbaar is en Zernatt niet. Omdat de skipas veel goedkoper is. Omdat uit eten betaalbaar is. Omdat Cervinia veel ski-in ski-out is.
Om maar eens wat te noemen.

DrPhil op 15 jan 2024 17:55

Wat een k.l-argumenten, ga je mee? Hahahaha

Edwin van Riel

Snap niet waarom je in Cervinia zou gaan zitten als je in dit gebied gaat skien. Het dorp Zermatt heeft in tegenstelling tot Cervinia alleen al zoveel meer te bieden, het skigebied van Zermatt is ook veel afwisselender dan Cervinia. Maar ieder zijn voorkeur.

Pieteranker op 15 jan 2024 17:37

Zie : Budget , Eten drinken in Italië …

Ik denk dat je in Cervinia ook veel vaker dicht bij de lift zit. En als je betaalbaarder wil zitten, dan ga je naar Valtournenche. Elk hotel heeft een pendelbusje.

Ik zou het best eens van de Zwitserse kant willen bezoeken, maar zie ook de voordelen van Italië. Vooral de combi met Pila, het (veel) betere eten en gewoon de parkeergarage van je hotel inrijden zijn wel grote voordelen van de Italiaanse kant.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie