Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Pistenbully geïntroduceerd met 90% minder CO2-uitstoot

~verwijderd~ op 20 oktober 2021· 10 reacties

null

Na energiezuinige sneeuwkanonnen en skiliften die draaien op zonne-energie is er nu ook iets bedacht voor het verduurzamen van de pistenbully’s. Het bedrijf Kässbohrer heeft een innovatie ontwikkeld waarbij pistenbully’s niet meer op diesel hoeven te rijden. Vanaf nu kunnen deze met HVO-brandstof (Hydrotreated Vegetable Oil) de berg op.

Van diesel naar duurzaam

Elk voertuig van het merk ‘PistenBully’ zal vanaf het bouwjaar 2022 gaan rijden op HVO-brandstof. Dit zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot met ongeveer 90 procent zal verminderen. Een behoorlijke verbetering dus. Het mooie van HVO-brandstof is dat het een restproduct is van de voedselindustrie. Het wordt namelijk geproduceerd door een proces dat ‘hydrogenering’ genoemd wordt. Dit proces zorgt ervoor dat vloeibare (onbruikbare) plantaardige en dierlijke oliën omgezet worden in een hard smeersel dat dus goed te gebruiken is door pistenbully’s.

Ook door de huidige generaties voertuigen kan HVO-brandstof gebruikt worden, zonder ombouwen van de motoren. HVO-brandstof is niet-giftig, biologisch afbreekbaar en heeft bijna geen geur. En misschien het meest praktische, het kan goed tegen de kou.

Meer weten over duurzaamheid en wintersport? Lees hier onze themapagina over dit onderwerp.

~verwijderd~

Plaats een reactie

90% minder co2 uitstoot? laten we dat wel wat nuanceren. Die 90% tellen ze niet mee omdat het zogenaamde hernieuwbare bronnen komt. Het is puur is stukje politieke misleiding om het op papier schoner te laten lijken. De co2 die uit de uitlaat komt is namelijk precies hetzelfde en evenveel als bij een gewone diesel pistenbully. Maar net als bij biomassa telt dit op papier niet mee.

Born to Ride

Olie uit de grond pompt extra CO2 de lucht in. Door hernieuwbare bronnen te gebruiken komt er geen extra CO2 bij. Gewas verbouwen zodat bully kan rijden haalt CO2 uit de lucht. Netto zal de winst er dan toch zijn.

90% minder co2 uitstoot? laten we dat wel wat nuanceren. Die 90% tellen ze niet mee omdat het zogenaamde hernieuwbare bronnen komt. Het is puur is stukje politieke misleiding om het op papier schoner te laten lijken. De co2 die uit de uitlaat komt is namelijk precies hetzelfde en evenveel als bij een gewone diesel pistenbully. Maar net als bij biomassa telt dit op papier niet mee.

Matthias123 op 20 okt 2021 10:47

Hallo Matthias,
Het gaat in dit geval vooral om het feit dat de brandstof HVO gehaald wordt uit een restproduct waardoor het een stuk schonere optie wordt. Ook is het zo dat Kässbohrer heeft aangegeven dat ze geen HVO zullen gebruiken waarvan het restproduct is ontstaan uit de productie van palmolie omdat de productie hiervan ook schadelijk is voor het milieu. (Kässbohrer)

In het rapport ‘Het antwoord is niet altijd ja’ geschreven door Grondig staat het volgende over HVO:

Wat is HVO?
HVO is in grote lijnen een vergelijkbaar product als GTL. Hier
wordt geen aardgas, maar plantaardig restafval (vetten en
oliën) op een vergelijkbare manier omgezet in dieselolie. De
belangrijkste producent van HVO is het Finse Neste, dat een
grote productielocatie heeft in Rotterdam en verder in Sin-
gapore en Finland. Voor de productie gebruikt het inmid-
dels ruim tien verschillende grondstoffen. HVO heeft een
lagere dichtheid dan conventionele diesel en ook hier ont-
breken aromatische stoffen en zwavel. Het bevat af-fabriek
geen water en geen bio-oliecomponenten. Ook hier dus
een schonere verbranding, minder uitstoot van schadelijke
stoffen en een lager geluidsniveau. HVO claimt emissiere-
ducties van 9 procent NOx, 24 procent CO, 30 procent CH en
33 procent PM (roet) bij moderne motoren. Bij oudere mo-
toren kunnen deze reductiewaarden verdubbelen.
De fabrikant mikt met HVO uitdrukkelijk ook op CO2-
reductie bij gebruik, omdat dit product uit ‘restafval’
wordt gemaakt. Met pure HVO claimt de producent een
CO2-reductie van 89 procent op basis van WTW (Well to
Wheel) en 100 procent op basis van TTW (Tank to Wheel).
In Nederland wordt HVO onder andere vermarkt door
Future Fuels in Heerenveen. Dat kleurt de brandstof voor de
herkenning blauw en noemt het Blauwe Diesel. Future Fuels
levert die ook als blend, vaak als 20 procent bijmenging in
conventionele dieselolie. De prijs is navenant lager, evenals
de CO2-reductie. De 20- tot 50-procent blends voldoen wel
aan de EN 590-norm en zijn dus officieel toegelaten voor
alle dieselmotoren. (Grondig)

Bij deze ook nog de bronnen die ik heb gebruikt voor een nog completer plaatje. https://www.kaessbohrerag.com/news/2021/rund-90-weniger-co2-… https://edepot.wur.nl/453311

Olie uit de grond pompt extra CO2 de lucht in. Door hernieuwbare bronnen te gebruiken komt er geen extra CO2 bij. Gewas verbouwen zodat bully kan rijden haalt CO2 uit de lucht. Netto zal de winst er dan toch zijn.

BZ op 20 okt 2021 13:00

Gewas verbouwen kost ook een hoop CO2, en daar word een hoop bosgebied voor opgeofferd. Dus of je je olie uit de grond haalt of verbouwt, beide kost een hoor CO2. Het is en blijft gewoon een puur stukje papieren propaganda omdat linksom of rechtsom door de pistenbully exact dezelfde hoeveelheid CO2 de lucht in geblazen word. En alle plantaardige olien zoals dit worden toch sowieso al gerecycled tegenwoordig voor dit doel. Wanneer je ze nu in de pistenbully tankt, betekend dat er op een andere locatie weer fossiele brandstoffen gebruikt gaan worden ipv HVO.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 20 okt 2021 13:25

Born to Ride

Olie uit de grond pompt extra CO2 de lucht in. Door hernieuwbare bronnen te gebruiken komt er geen extra CO2 bij. Gewas verbouwen zodat bully kan rijden haalt CO2 uit de lucht. Netto zal de winst er dan toch zijn.

BZ op 20 okt 2021 13:00

Gewas verbouwen kost ook een hoop CO2, en daar word een hoop bosgebied voor opgeofferd. Dus of je je olie uit de grond haalt of verbouwt, beide kost een hoor CO2. Het is en blijft gewoon een puur stukje papieren propaganda omdat linksom of rechtsom door de pistenbully exact dezelfde hoeveelheid CO2 de lucht in geblazen word. En alle plantaardige olien zoals dit worden toch sowieso al gerecycled tegenwoordig voor dit doel. Wanneer je ze nu in de pistenbully tankt, betekend dat er op een andere locatie weer fossiele brandstoffen gebruikt gaan worden ipv HVO.

Matthias123 op 20 okt 2021 13:22

Zonder in een welles nietes discussie te willen belanden. Het is een restproduct van een industrie die al bestaat, en daarmee juist ook met jouw argumentatie ideaal, want die industrie stoot inderdaad natuurlijk CO2 uit, maar dat wordt niet meer door het gebruik van dit restproduct.

Click. Click. Peace

Olie uit de grond pompt extra CO2 de lucht in. Door hernieuwbare bronnen te gebruiken komt er geen extra CO2 bij. Gewas verbouwen zodat bully kan rijden haalt CO2 uit de lucht. Netto zal de winst er dan toch zijn.

BZ op 20 okt 2021 13:00

Gewas verbouwen kost ook een hoop CO2, en daar word een hoop bosgebied voor opgeofferd. Dus of je je olie uit de grond haalt of verbouwt, beide kost een hoor CO2. Het is en blijft gewoon een puur stukje papieren propaganda omdat linksom of rechtsom door de pistenbully exact dezelfde hoeveelheid CO2 de lucht in geblazen word. En alle plantaardige olien zoals dit worden toch sowieso al gerecycled tegenwoordig voor dit doel. Wanneer je ze nu in de pistenbully tankt, betekend dat er op een andere locatie weer fossiele brandstoffen gebruikt gaan worden ipv HVO.

Matthias123 op 20 okt 2021 13:22

Zonder in een welles nietes discussie te willen belanden. Het is een restproduct van een industrie die al bestaat, en daarmee juist ook met jouw argumentatie ideaal, want die industrie stoot inderdaad natuurlijk CO2 uit, maar dat wordt niet meer door het gebruik van dit restproduct.

Rogier op 20 okt 2021 13:29

Het is een restproduct dat sowieso gebruikt word, alle hoogcalorische reststromen worden namelijk sowieso al benut omdat ze simpelweg gewoon een hoop geld opleveren. Ze nu in de pistenbully gebruiken betekend dat ergens anders fossiele brandstoffen gebruikt moeten worden. Ze gaan niet opeens ergens anders minder energie gebruiken omdat er nu meer HVO naar een pistenbully gaat. Dat moet dus gecompenseerd worden dus de CO2 winst is 0%.

Born to Ride

Uiteraard werken dit soort berichten als een rode lap op klimaatsceptische forumleden die liever onverstoorbaar verder gaan op de huidige voet.
Nog los van of bio brandstof zo goed is voor het milieu. Daar zitten inderdaad een hoop kanttekeningen aan, wat betreft CO2 besparing en andere neveneffecten. Zie ik dit soort nieuwe toepassingen als een stap in de richting van CO2 neutrale skigebieden. Dat zal nog best een tijd duren en verre van ideaal zijn. Echter zijn dit soort tussenstappen wel degelijk nodig om tot een goed product te komen.
Zelfs als skigebieden principieel niet overtuigd zijn dat dit nodig is zullen zij ook aan strenge (re) toekomstige regelgeving moeten gaan voordoen.

@Skitiim

Dat is nu eens een mooi antwoord zonder in “welles/niets” spelletjes te verzanden.🦾

Born to run. B.S.

Het “Well to wheel” principe is wel wat misleidend. Fossiele brandstoffen hebben feitelijk “Well to wheel” ook geen uitstoot, je moet alleen heel lang geduld hebben ;) En b.v. hout verbranden heeft netto natuurlijk ook geen uitstoot, maar genereert wel veel CO2 in de lucht.

HVO-brandstof stoken helpt het klimaat niet. Je kunt de restproducten waar HVO van gemaakt wordt beter diep in de grond stoppen. En gewoon wat minder pistes prepareren, we hoeven niet overal zo’n strak biljartlaken :D

Jullie kunnen ook gewoon Neste-my diesel in je tank gooien hoor, gewoon bij veel tankstations. Met een kleine aanpassing kan je zelfs op zonnebloemolie rijden en dat wordt met de huidige dieselprijs steeds interessanter. Daarbij ruikt je auto dan lekker naar snackbar!

Beetje vreemd dat ze met dit al lang bestaande spul zo’n groene show opvoeren. Voor de bühne,

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie