Grootste skigebied van Thüringen failliet
Het skigebied Skiarena Silbersattel in het Duitse Thüringer Wald heeft het faillissement aangevraagd. Het grootste skigebied van Thüringen heeft veel last gehad van de warme winters waardoor de financiële problemen onhoudbaar werden. Toch is een doorstart niet uitgesloten. Het zou mooi zijn voor een fascinerend gebiedje dat ik in 2018 bezocht.
Tekort aan sneeuw
De Skiarena Silbersattel ligt in het voormalige Oost-Duitsland in het Thüringer Wald. Het gebied heeft 4,5 kilometer aan pistes, een stoeltjeslift en twee sleepliften en mag zich het grootste skigebied van Thüringen noemen. Eigenaar Thüringen Alpin heeft begin deze maand het faillissement aangevraagd omdat het niet langer aan zijn financiële verplichtingen kon voldoen. Met het faillissement is nog een skigebied gemoeid, namelijk Schmiedefeld am Rennsteig dat met 2 km piste nog iets kleiner is. Het bedrijf telt 44 medewerkers.
De belangrijkste oorzaak van de financiële problemen is de warme winter. Medio februari moest het skigebied sluiten door een gebrek aan sneeuw. Daarnaast moest er veel geld worden gestoken in het produceren van kunstsneeuw en speelden de hoge energiekosten van de laatste jaren een rol.
14 miljoen subsidie
In januari van dit jaar ontving het skigebied nog een subsidie van 14 miljoen euro van de deelstaat Thüringen voor het ombouwen van de Skiarena Silbersattel tot een avonturen- en activiteitenpark dat het hele jaar door kan worden gebruikt. Plannen die al bijna 10 jaar bestonden maar telkens werden uitgesteld. Het doel van de investering is om de bestemming op lange termijn veilig te stellen, ook met het oog op kortere en zachtere winters in de toekomst.
Het faillissement komt dus op een bijzonder ongelegen moment, al vindt het project mogelijk toch doorgang. Een persbericht meldt dat de faillissementprocedure is gericht op het reorganiseren van het bedrijf waarbij de liften mogelijk toch geëxploiteerd kunnen worden met steun van de gemeenten en de deelstaat Thüringen. Het project waarvoor de subsidie is toegekend behelst de vervanging van de tweepersoons stoeltjeslift door een moderne zeszitter waarmee ook fietsen kunnen worden vervoerd. Eigenlijk wilde Axel Müller, bedrijfsleider van Thüringen Alpin, een moderne gondel bouwen, vertelde hij ons enkele jaren geleden. Andere innovaties zijn een modernere kunstsneeuwinstallatie en vervanging van oude sleepliften door transportbanden die bezoekers met verschillende soorten sportuitrusting kunnen vervoeren, zowel in de zomer als in de winter.
Afwisselend gebiedje
In 2018 brachten we een bezoek aan enkele skigebieden in het voormalige Oost-Duitsland, waaronder de Skiarena Silbersattel. Ik vond het een fascinerend gebiedje met een paar onverwacht steile pistes. Dit omdat het skigebied in een voormalige groeve ligt, en als het ware ‘in’ de berg ligt. Bij het skigebied ligt het dorpje Steinach dat nog de sfeer ademt van het oude DDR-verleden. Lees het verslag van deze trip.
Gerelateerde weblogs
Plaats een reactie
Erg gaaf dat je daar eens hebt mogen skiën!
Hoe is zo’n klein gebied überhaupt rendabel te maken?
Door je investeringen af te stemmen op je bezoekersaantallen, en daar niet te positief in te prognotiseren.
Vergelijk het met een voetbalclub. Je kan je inkomsten wel op Champions League niveau begroten, maar als je dat een paar jaar achter elkaar niet bereikt, heb je een groot probleem. Dat wil echter niet zeggen dat kleine clubs geen bestaansrecht hebben.
Another one bites the dust, en zo zullen helaas nog vele volgen ben ik bang. Zoals dat eerder ook al in bijv. de Eifel / Ardennen is gegaan…
Another one bites the dust, en zo zullen helaas nog vele volgen ben ik bang. Zoals dat eerder ook al in bijv. de Eifel / Ardennen is gegaan…
havana op 22 mrt 2024 14:21
In de Ardennen is eigenlijk alleen de piste van Ferme Libert niet meer in gebruik, omdat deze omgebouwd is tot bikepark. De overige skipistes (Ovifat, Baraque de Fraiture, Mont des Brumes, Liernieux, Val de Wanne en Thier des Rexhons) zijn er nog steeds. En gaan bij sneeuw gewoon open. Er wordt gewerkt met vrijwilligers, die in hun vrije tijd onderhoud plegen en als de lift bij voldoende sneeuw open kan kaartjes verkopen, de lift bedienen of in de kantine werken. Eigenlijk vergelijkbaar met de Nederlandse natuurijsbanen.
Dat is precies wat ik bedoel met je investeringen aanpassen aan de hoeveelheid bezoekers die je verwacht.
Het is natuurlijk wel moeilijk om de vervanging van de stoeltjeslift te minimaliseren.
Het is natuurlijk wel moeilijk om de vervanging van de stoeltjeslift te minimaliseren.
DrPhil op 22 mrt 2024 15:43
Die lift stamt uit 1999. Ik zat drie weken geleden in Montafon nog in een tweezitter uit 1969!
Ik bedoelde het eigenlijk meer algemeen.
Welke lift was dat volgens jou Paolie?
Welke lift was dat volgens jou Paolie?
Anita_Degen op 22 mrt 2024 16:26
De Garfrescha Bahn in St. Gallenkirch
Welke lift was dat volgens jou Paolie?
Anita_Degen op 22 mrt 2024 16:26De Garfrescha Bahn in St. Gallenkirch
paolie op 22 mrt 2024 16:47
Volgens mij de oudste stoeltjeslift van Oostenrijk. Lekker traag ook. Ons hotel lag er tegenover. Leuke dalafdaling wel.
Eigenlijk heb ik daar voor het eerst (1999) in een stoeltjeslift gezeten met een snowboard en mijn vrouw met ski’s. Wat vonden we die pustes daar moeilijk zeg. De dag ervoor had ik haar “leren” skiën bij een weidje met sleeptouw en knipkaart… in de regen. We waren er met de auto en langlaufski’s van mijn ouders want we zaten nog op het hbo…
Vanaf toen zijn we eigenlijk altijd 2x per winter naar de Alpen geweest en zijn met onze zoon van 12 erg fanatiek.
Nostalgie voor ons dus!!
Another one bites the dust, en zo zullen helaas nog vele volgen ben ik bang. Zoals dat eerder ook al in bijv. de Eifel / Ardennen is gegaan…
havana op 22 mrt 2024 14:21In de Ardennen is eigenlijk alleen de piste van Ferme Libert niet meer in gebruik, omdat deze omgebouwd is tot bikepark. De overige skipistes (Ovifat, Baraque de Fraiture, Mont des Brumes, Liernieux, Val de Wanne en Thier des Rexhons) zijn er nog steeds. En gaan bij sneeuw gewoon open. Er wordt gewerkt met vrijwilligers, die in hun vrije tijd onderhoud plegen en als de lift bij voldoende sneeuw open kan kaartjes verkopen, de lift bedienen of in de kantine werken. Eigenlijk vergelijkbaar met de Nederlandse natuurijsbanen.
Dat is precies wat ik bedoel met je investeringen aanpassen aan de hoeveelheid bezoekers die je verwacht.
paolie op 22 mrt 2024 14:58
Wat te denken van verloren parels in de Nord-Eifel (vlakbij Monschau):
- Rohren
- Hollerath
Het is een kwestie van omzet, hoe jammer dat ook is: deste minder dagen voldoende sneeuw, deste minder bezoekers.
Im beide gebieden waren vrij oude liften, die voor renovatie om een behoorlijke investering vroegen. Met de beperkte winterdagen loont zich dat nauwelijks en zijn gebieden aangewezen op subsidie, een gulle gever en voldoende vrijwilligers.