Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Kitzbühel kondigt herfstopening Resterhöhe aan

WouterVdB op 25 september 2023· 28 reacties

Sneeuwdepot op piste 71
Sneeuwdepot op piste 71

Als de weersomstandigheden meezitten dan kan er vroeg in het seizoen dit jaar opnieuw geskied worden op de Resterhöhe in Kitzbühel - Kirchberg. De opening staat gepland voor zaterdag 10 november. Hierdoor is Kitzbühel al jaren een van de eerste non-gletsjerskigebieden die zo vroeg in het seizoen opent.

Geen nieuwe kunstsneeuw, wel snowfarming

De piste wordt voorzien van sneeuw uit een groot depot. In het voorjaar schuift men met pistenbully’s de overgebleven sneeuw compact bij elkaar. Deze grote sneeuwhoop wordt vakkundig afgedekt met isolatiemateriaal, bijvoorbeeld zaagsel, en reflecterende folie. Zo’n 70 tot 80 procent van de sneeuw blijft hierdoor geconserveerd, zonder dat er koeling aan te pas komt. We noemen dit ook wel snowfarming, lees ons eerdere artikel hierover. Voor deze opening wordt dus geen nieuwe kunstsneeuw geproduceerd. Het depot van 20.000 m3 zal de 1 kilometer lange piste over een breedte van 50m compleet met sneeuw bedekken.

Piste 71 en Resterkogel lift (G4)
Piste 71 en Resterkogel lift (G4)

Fel bekritiseerd

Het aparte beeld van een wit lint in een groenbruin herfstlandschap levert het skigebied jaarlijks een stevige dosis kritiek op. Zowel milieuorganisaties als de politiek vinden het een irrationeel idee om in tijden van klimaatcrisis zoveel energie te investeren in het vroegtijd openen van een skipiste op lage hoogte (1894m), terwijl het regelmatig nazomerachtig warm was. Lees hier, hier en hier. Het skigebied countert deze kritiek met het argument dat er geen nieuwe kunstsneeuw wordt aangemaakt, de gebruikte sneeuw is op een energie-arme manier 100% gerecupereerd uit het vorige seizoen. De enige uitstoot die direct verband houdt met de opening komt van de pistenbully’s die de sneeuwhoop uitrijden.

Ondanks de kritiek gaat de liftmaatschappij gewoon door met hun jaarlijkse pre-opening omdat het maatschappelijk belang volgens hen niet te onderschatten valt. Enerzijds biedt deze opening kansen voor professionele skiteams die hier hun trainingen doorbrengen, anderzijds zien lokale ondernemers deze pre-opening graag komen. Wel vindt de opening tegenwoordig enkele weken later plaats. In 2018 was dit nog op 13 oktober. Ook gaat er één piste open in plaats van twee.

Alle details zijn te raadplegen op de website van Kitzski; een dagticket voor volwassenen kost je 46 euro.

De Resterhöhe tijdens een van de eerdere vroege openingen (Archiefbeeld Photoart Reifmüller
De Resterhöhe tijdens een van de eerdere vroege openingen (Archiefbeeld Photoart Reifmüller

WouterVdB
schrijft voor wintersport.be. Droomt het ganse jaar over poeder, carven en après-ski.

Plaats een reactie

“Zowel milieuorganisaties als de politiek vinden het een irrationeel idee om in tijden van klimaatcrisis zoveel energie te investeren in het vroegtijd openen van een skipiste op lage hoogte (1894m), terwijl het regelmatig nazomerachtig warm was.”

“Zoveel energie”… Tja, daar gaat het weer mis. Geen feiten, simpelweg emotie en gevoel.
Het is absolute symboolverontwaardiging om je hier druk over te maken. Ik snap dat het voor milieuorganisaties als een rode lap werkt, maar in de kern is het reeds gevallen sneeuw wat een pistebully uitsmeert over paar honderd meter berg. Maar goed, ook milieuorganisaties hebben hun eigen verdienmodel & bestaansrecht nodig en daar is symboolverontwaardiging erg belangrijk bij.

Mij overigens niet gezien op dat stukje lint. Het is een prima piste, maar na twee uurtjes ben je er wel op uitgekeken. Leuk voor de locals, schoolklasjes en beginners.

*bericht bewerkt door Thomas op 25 sep 2023 10:37

Even a bad day skiing is better then a good day at work

In vergelijking met een indoorhal kost dit vele malen minder energie, dus ik begrijp de ophef ook nooit zo goed.

Op het moment dat gevoel belangrijker wordt dan feiten komen we op een hellend vlak. Wat mij betreft komen daar strengere regels voor. Als je o.b.v. feiten van je ongelijk bewezen bent, moet je voortaan je kleppie houden. Volgens mij laat dit initiatief juist zien dat er een methode is om efficiënt een helling wit te krijgen. Via deze invalshoek zou je het hele gebeuren zelfs kunnen toejuichen.

Ik ga er overigens niet skien maar dat terzijde.

Met een beetje geluk smelt het geheel vanzelf.

Life is what happens while you were checking your phone

Op het moment dat gevoel belangrijker wordt dan feiten komen we op een hellend vlak. Wat mij betreft komen daar strengere regels voor. Als je o.b.v. feiten van je ongelijk bewezen bent, moet je voortaan je kleppie houden. Volgens mij laat dit initiatief juist zien dat er een methode is om efficiënt een helling wit te krijgen. Via deze invalshoek zou je het hele gebeuren zelfs kunnen toejuichen.

Ik ga er overigens niet skien maar dat terzijde.

Dinictus op 25 sep 2023 11:00

Het hangt er natuurlijk van af of de bijeengeschoven sneeuw in het voorjaar niet alsnog kunstsneeuw is. Wie weet spuiten ze zelfs extra kunstsneeuw op gedurende de winter (er staan genoeg sneeuwlanzen) om snowfarming mogelijk te maken. Wat dat betreft hult Kitzbühel zich in nevelen en zijn die feiten niet altijd duidelijk.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Het hangt er natuurlijk van af of de bijeengeschoven sneeuw in het voorjaar niet alsnog kunstsneeuw is. Wie weet spuiten ze zelfs extra kunstsneeuw op gedurende de winter (er staan genoeg sneeuwlanzen) om snowfarming mogelijk te maken. Wat dat betreft hult Kitzbühel zich in nevelen en zijn die feiten niet altijd duidelijk.

Roel op 25 sep 2023 12:44

Goed punt.

*bericht bewerkt door Dinictus op 25 sep 2023 15:52

Het hangt er natuurlijk van af of de bijeengeschoven sneeuw in het voorjaar niet alsnog kunstsneeuw is. Wie weet spuiten ze zelfs extra kunstsneeuw op gedurende de winter (er staan genoeg sneeuwlanzen) om snowfarming mogelijk te maken. Wat dat betreft hult Kitzbühel zich in nevelen en zijn die feiten niet altijd duidelijk.

Roel op 25 sep 2023 12:44

Maar aan het begin van het nieuwe reguliere seizoen is er dan weer minder kunstsneeuw nodig op deze piste.

Al met al valt de hoeveelheid kunstsneeuw die op deze piste ligt natuurlijk in het niet bij de totale hoeveelheid kunstsneeuwproductie van het gebied. En om weer de vergelijking met een indoorbaan te maken: ook daar ligt kunstsneeuw op de piste, maar die moet ook nog eens 24/7 op diepvriestemperatuur gehouden worden. Dat is hier niet nodig.

*bericht bewerkt door paolie op 25 sep 2023 16:15

Op het moment dat gevoel belangrijker wordt dan feiten komen we op een hellend vlak. Wat mij betreft komen daar strengere regels voor. Als je o.b.v. feiten van je ongelijk bewezen bent, moet je voortaan je kleppie houden. Volgens mij laat dit initiatief juist zien dat er een methode is om efficiënt een helling wit te krijgen. Via deze invalshoek zou je het hele gebeuren zelfs kunnen toejuichen.

Ik ga er overigens niet skien maar dat terzijde.

Dinictus op 25 sep 2023 11:00

Het hangt er natuurlijk van af of de bijeengeschoven sneeuw in het voorjaar niet alsnog kunstsneeuw is. Wie weet spuiten ze zelfs extra kunstsneeuw op gedurende de winter (er staan genoeg sneeuwlanzen) om snowfarming mogelijk te maken. Wat dat betreft hult Kitzbühel zich in nevelen en zijn die feiten niet altijd duidelijk.

Roel op 25 sep 2023 12:44

Ja er zit zeker kunstsneeuw bij, met volledig natuursneeuw gaan ze het niet redden, lijkt mij dat dit niet uitgelegd hoeft te worden aan jou Roel!
Ga jij anders lekker een seizoen lang in de controle kamer van de sneeuwkanonnen zitten om te zien of de kanonnen/lansen op die piste bewust vaker aan staan…🤦‍♂️

LA NORMA😍☃️

Nee dankje. M’n punt is dat willen we er een oordeel over kunnen vellen, je alle feiten op tafel moet hebben alvorens het in de milieulobbyhoek te drukken. Verder heeft @paolie ook zeker een punt.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Goed dat ze oktober overslaan want dat is onderhand een nazomermaand aan het worden in Oostenrijk.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Volgens mij wordt het niet in de milieulobbyhoek gedrukt, maar volgens mij grijpt de milieulobby weer eens iets aan om tegen te ageren zonder zelf alle feiten te hebben (of ze hebben ze wel maar laten ze achterwege omdat het niet zo lekker uitkomt). Laten we het niet omdraaien.

  1. Artikel over sneeuw op de berg
    1,5. (Wat Roel zegt klinkt toch super logisch, natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben, komop zeg.)
  2. Mensen hier, zonder feiten, “Men roept iets zonder feiten!”
  3. Media gaat (terecht) verhaal halen bij verschillende partijen
  4. “Wat vindt u er van meneer de milieupartij?”, die logisch aangeeft het maar niks te vinden
  5. Mensen hier, “Wat een schande! Ze vinden er allemaal maar wat van! Wat een onzin!”

Zeikerds.

*bericht bewerkt door Bens op 26 sep 2023 10:40

  1. Artikel over sneeuw op de berg
    1,5. (Wat Roel zegt klinkt toch super logisch, natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben, komop zeg.)
  2. Mensen hier, zonder feiten, “Men roept iets zonder feiten!”
  3. Media gaat (terecht) verhaal halen bij verschillende partijen
  4. “Wat vindt u er van meneer de milieupartij?”, die logisch aangeeft het maar niks te vinden
  5. Mensen hier, “Wat een schande! Ze vinden er allemaal maar wat van! Wat een onzin!”

Zeikerds.

Bens op 26 sep 2023 10:40

Toch mooi. Zonder feiten anderen beschuldigen geen feiten aan te halen. Met een hoop gezeik anderen weg te zetten als zeikerds.

Waar is je bewijs voor het volpompen van de berg met sneeuw aan het einde van het seizoen?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 26 sep 2023 13:07

Even a bad day skiing is better then a good day at work
  1. Artikel over sneeuw op de berg
    1,5. (Wat Roel zegt klinkt toch super logisch, natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben, komop zeg.)
  2. Mensen hier, zonder feiten, “Men roept iets zonder feiten!”
  3. Media gaat (terecht) verhaal halen bij verschillende partijen
  4. “Wat vindt u er van meneer de milieupartij?”, die logisch aangeeft het maar niks te vinden
  5. Mensen hier, “Wat een schande! Ze vinden er allemaal maar wat van! Wat een onzin!”

Zeikerds.

Bens op 26 sep 2023 10:40

“natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben,”

Wat is je bron/bewijs? Dit voordat je andere beschuldigd van geen feiten hebben.

Even a bad day skiing is better then a good day at work
  1. Artikel over sneeuw op de berg
    1,5. (Wat Roel zegt klinkt toch super logisch, natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben, komop zeg.)
  2. Mensen hier, zonder feiten, “Men roept iets zonder feiten!”
  3. Media gaat (terecht) verhaal halen bij verschillende partijen
  4. “Wat vindt u er van meneer de milieupartij?”, die logisch aangeeft het maar niks te vinden
  5. Mensen hier, “Wat een schande! Ze vinden er allemaal maar wat van! Wat een onzin!”

Zeikerds.

Bens op 26 sep 2023 10:40

“natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben,”

Wat is je bron/bewijs? Dit voordat je andere beschuldigd van geen feiten hebben.

Thomas op 26 sep 2023 13:19

Ik weet de situatie hier niet. Maar op bijna alle plaatsen waar ik met skigebieden heb gepraat waar ze aan snowfarmling doen gebruiken ze bijna alleen maar speciaal hiervoor opgespoten kunstsneeuw. Want natuursneeuw is niet ‘dicht’ genoeg en gebruikte sneeuw is vaak te vies. Dus deze aanname is helemaal niet raar, maar je hebt gelijk ik weet dit niet zeker voor hier.

Maar laten we geen welles/nietes discussie doen over wie de feiten heeft. En laten we het ook niet op de man spelen.

Click. Click. Peace
  1. Artikel over sneeuw op de berg
    1,5. (Wat Roel zegt klinkt toch super logisch, natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben, komop zeg.)
  2. Mensen hier, zonder feiten, “Men roept iets zonder feiten!”
  3. Media gaat (terecht) verhaal halen bij verschillende partijen
  4. “Wat vindt u er van meneer de milieupartij?”, die logisch aangeeft het maar niks te vinden
  5. Mensen hier, “Wat een schande! Ze vinden er allemaal maar wat van! Wat een onzin!”

Zeikerds.

Bens op 26 sep 2023 10:40

“natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben,”

Wat is je bron/bewijs? Dit voordat je andere beschuldigd van geen feiten hebben.

Thomas op 26 sep 2023 13:19

Ik weet de situatie hier niet. Maar op bijna alle plaatsen waar ik met skigebieden heb gepraat waar ze aan snowfarmling doen gebruiken ze bijna alleen maar speciaal hiervoor opgespoten kunstsneeuw. Want natuursneeuw is niet ‘dicht’ genoeg en gebruikte sneeuw is vaak te vies. Dus deze aanname is helemaal niet raar, maar je hebt gelijk ik weet dit niet zeker voor hier.

Maar laten we geen welles/nietes discussie doen over wie de feiten heeft. En laten we het ook niet op de man spelen.

Rogier op 26 sep 2023 13:55

Op de man? Iemand heeft het over “de berg volpompen met kunstsneeuw aan het einde van het seizoen”. Ik vraag voor zo’n boute stelling iets van bewijs.
Het is namelijk knap lastig om aan het einde van het seizoen met lege bassins (zeker vorig jaar), hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid een berg “vol te pompen met kunstsneeuw”. Het is precies dit soort populistisch geroeptoeter dat de discussie polariseert.

Ja, kunstsneeuw is compacter dan natuursneeuw, dus levert een voordeel op in het tegengaan van dooi. Maar ook sneeuw dat smelt wordt uiteindelijk compacter en daarmee moeilijker vatbaar voor dooi. Tevens is er op onderstaande foto duidelijk te zien dat er meer dan genoeg sneeuw reeds aanwezig is wanneer het snowfarmen begint:

null

(Zie trouwens ook de egale dekking over de volledige piste, ook op delen waar sneeuw niet “geoogst” wordt. Anyway, ik dacht dat men tegenwoordig dol was op recycling).

*bericht bewerkt door Thomas op 26 sep 2023 15:12

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik zie vooral extra sneewlansen staan op de plaats waar ze aan het snowdarmen zijn …

Lijkt me dus inderdaad duidelijk

Ik zie vooral extra sneewlansen staan op de plaats waar ze aan het snowdarmen zijn …

Lijkt me dus inderdaad duidelijk

evert op 26 sep 2023 22:32

Ik zou je adviseren de omliggende pistes eens te bekijken… Wederom wensdenken als mening gebracht. Who’s next?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik zie vooral extra sneewlansen staan op de plaats waar ze aan het snowdarmen zijn …

Lijkt me dus inderdaad duidelijk

evert op 26 sep 2023 22:32

Ik zou je adviseren de omliggende pistes eens te bekijken… Wederom wensdenken als mening gebracht. Who’s next?

Thomas op 26 sep 2023 22:57

Ben ik nou de enige die de ironie van deze reply ziet? @thomas: Ik snap dat ik je “aan” heb laten gaan op het een of ander. Maar mijn punt was dat er (zodra het in een bepaald straatje past) gesproken wordt over “geroeptoeter” of “emoties en gevoel” of gillen over feiten. Maar feit is dat je zelf eigenlijk geen enkel “feit” geeft, behalve wat foto’s waar je elke mening die je maar wilt aan kunt koppelen. Wat mij betreft prima, maar ik vind het grappig.

Edit: Nee laat ik eerlijk zijn, het is eigenlijk niet prima. Ik vind het maar “geroeptoeter”. Maar leven en laten leven. Ik vind het alleen zo bizar dat het hier weer lijkt alsof milieu-organisaties moeten worden weggezet als slap gelul. En iedereen die zomaar wat roept over dat het vast wel mee zal vallen, moet worden gezien als de brenger van de waarheid. Weird. Bedenk nou eens dat als een journalist aan een milieu-organisatie vraagt wat ze er van vinden, dat ze natuurlijk dit antwoord geven. Logisch toch? Het is niet dat ze zich vast hebben geplakt aan liftpalen om te protesteren toch?

Laten we het geroeptoeter anders even omdraaien. Waar zijn de feiten dat het géén effect heeft dan? Ik neem het met alle plezier over hoor, als dat duidelijk is. Maar vragen om feiten en ze zelf niet geven… beetje raar.

*bericht bewerkt door Bens op 26 sep 2023 23:08

Ik zie vooral extra sneewlansen staan op de plaats waar ze aan het snowdarmen zijn …

Lijkt me dus inderdaad duidelijk

evert op 26 sep 2023 22:32

Ik zou je adviseren de omliggende pistes eens te bekijken… Wederom wensdenken als mening gebracht. Who’s next?

Thomas op 26 sep 2023 22:57

Ben ik nou de enige die de ironie van deze reply ziet? @thomas: Ik snap dat ik je “aan” heb laten gaan op het een of ander. Maar mijn punt was dat er (zodra het in een bepaald straatje past) gesproken wordt over “geroeptoeter” of “emoties en gevoel” of gillen over feiten. Maar feit is dat je zelf eigenlijk geen enkel “feit” geeft, behalve wat foto’s waar je elke mening die je maar wilt aan kunt koppelen. Wat mij betreft prima, maar ik vind het grappig.

Edit: Nee laat ik eerlijk zijn, het is eigenlijk niet prima. Ik vind het maar “geroeptoeter”. Maar leven en laten leven. Ik vind het alleen zo bizar dat het hier weer lijkt alsof milieu-organisaties moeten worden weggezet als slap gelul. En iedereen die zomaar wat roept over dat het vast wel mee zal vallen, moet worden gezien als de brenger van de waarheid. Weird. Bedenk nou eens dat als een journalist aan een milieu-organisatie vraagt wat ze er van vinden, dat ze natuurlijk dit antwoord geven. Logisch toch? Het is niet dat ze zich vast hebben geplakt aan liftpalen om te protesteren toch?

Bens op 26 sep 2023 23:03

Wederom een hoop emotie. Reageer eens inhoudelijk en vergelijk eens omliggende pistes (waar geen sneeuw voor snowfarming wordt geoogst) met de betreffende piste.
Dat behoeft geen 300 woorden maar slechts 1 afbeelding.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik zie vooral extra sneewlansen staan op de plaats waar ze aan het snowdarmen zijn …

Lijkt me dus inderdaad duidelijk

evert op 26 sep 2023 22:32

Ik zou je adviseren de omliggende pistes eens te bekijken… Wederom wensdenken als mening gebracht. Who’s next?

Thomas op 26 sep 2023 22:57

Ben ik nou de enige die de ironie van deze reply ziet? @thomas: Ik snap dat ik je “aan” heb laten gaan op het een of ander. Maar mijn punt was dat er (zodra het in een bepaald straatje past) gesproken wordt over “geroeptoeter” of “emoties en gevoel” of gillen over feiten. Maar feit is dat je zelf eigenlijk geen enkel “feit” geeft, behalve wat foto’s waar je elke mening die je maar wilt aan kunt koppelen. Wat mij betreft prima, maar ik vind het grappig.

Edit: Nee laat ik eerlijk zijn, het is eigenlijk niet prima. Ik vind het maar “geroeptoeter”. Maar leven en laten leven. Ik vind het alleen zo bizar dat het hier weer lijkt alsof milieu-organisaties moeten worden weggezet als slap gelul. En iedereen die zomaar wat roept over dat het vast wel mee zal vallen, moet worden gezien als de brenger van de waarheid. Weird. Bedenk nou eens dat als een journalist aan een milieu-organisatie vraagt wat ze er van vinden, dat ze natuurlijk dit antwoord geven. Logisch toch? Het is niet dat ze zich vast hebben geplakt aan liftpalen om te protesteren toch?

Bens op 26 sep 2023 23:03

Wederom een hoop emotie. Reageer eens inhoudelijk en vergelijk eens omliggende pistes (waar geen sneeuw voor snowfarming wordt geoogst) met de betreffende piste.
Dat behoeft geen 300 woorden maar slechts 1 afbeelding.

Thomas op 26 sep 2023 23:09

Die “reageer eens inhoudelijk” is ook een goeie :) Blijkbaar deed ik dat niet en jij wel begrijp ik? Ik heb geen foto’s. Ik wacht ondertussen nog geduldig op de zo gewaardeerde feiten, maar dan die dat het allemaal geen enkele impact heeft. Ik hoor het wel.

Benadruk ik wel nog even, dat het mij niet ging over gelijk/ongelijk. Maar over het wegzetten van Milieu-organisaties hun (logische) PR reacties als “emoties en feiten-loos”, terwijl er nul feiten worden gegeven dat ze ongelijk hebben. Maar die ironie lijkt niet aan te komen.

*bericht bewerkt door Bens op 26 sep 2023 23:43

  1. Artikel over sneeuw op de berg
    1,5. (Wat Roel zegt klinkt toch super logisch, natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben, komop zeg.)
  2. Mensen hier, zonder feiten, “Men roept iets zonder feiten!”
  3. Media gaat (terecht) verhaal halen bij verschillende partijen
  4. “Wat vindt u er van meneer de milieupartij?”, die logisch aangeeft het maar niks te vinden
  5. Mensen hier, “Wat een schande! Ze vinden er allemaal maar wat van! Wat een onzin!”

Zeikerds.

Bens op 26 sep 2023 10:40

“natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben,”

Wat is je bron/bewijs? Dit voordat je andere beschuldigd van geen feiten hebben.

Thomas op 26 sep 2023 13:19

Ik weet de situatie hier niet. Maar op bijna alle plaatsen waar ik met skigebieden heb gepraat waar ze aan snowfarmling doen gebruiken ze bijna alleen maar speciaal hiervoor opgespoten kunstsneeuw. Want natuursneeuw is niet ‘dicht’ genoeg en gebruikte sneeuw is vaak te vies. Dus deze aanname is helemaal niet raar, maar je hebt gelijk ik weet dit niet zeker voor hier.

Maar laten we geen welles/nietes discussie doen over wie de feiten heeft. En laten we het ook niet op de man spelen.

Rogier op 26 sep 2023 13:55

Ik had verwacht dat je wel op de hoogte zou zijn dat nagenoeg in alle gebieden de vergunningen het niet toestaan om later in het seizoen nog kunstsneeuw te produceren

Born to Ride

Voor wie nieuwsgierig is hoe ze het doen kan ik alleen maar adviseren om de webcam op de resterkogel in de gaten te houden. Die staat 365 dagen per jaar aan en de betreffende piste ligt er strak voor.

  1. Artikel over sneeuw op de berg
    1,5. (Wat Roel zegt klinkt toch super logisch, natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben, komop zeg.)
  2. Mensen hier, zonder feiten, “Men roept iets zonder feiten!”
  3. Media gaat (terecht) verhaal halen bij verschillende partijen
  4. “Wat vindt u er van meneer de milieupartij?”, die logisch aangeeft het maar niks te vinden
  5. Mensen hier, “Wat een schande! Ze vinden er allemaal maar wat van! Wat een onzin!”

Zeikerds.

Bens op 26 sep 2023 10:40

“natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben,”

Wat is je bron/bewijs? Dit voordat je andere beschuldigd van geen feiten hebben.

Thomas op 26 sep 2023 13:19

Ik weet de situatie hier niet. Maar op bijna alle plaatsen waar ik met skigebieden heb gepraat waar ze aan snowfarmling doen gebruiken ze bijna alleen maar speciaal hiervoor opgespoten kunstsneeuw. Want natuursneeuw is niet ‘dicht’ genoeg en gebruikte sneeuw is vaak te vies. Dus deze aanname is helemaal niet raar, maar je hebt gelijk ik weet dit niet zeker voor hier.

Maar laten we geen welles/nietes discussie doen over wie de feiten heeft. En laten we het ook niet op de man spelen.

Rogier op 26 sep 2023 13:55

Ik had verwacht dat je wel op de hoogte zou zijn dat nagenoeg in alle gebieden de vergunningen het niet toestaan om later in het seizoen nog kunstsneeuw te produceren

Matthias123 op 27 sep 2023 08:28

Dit klinkt mij ook als een aanname zolang je het niet kunt onderbouwen. Tijdens krokusvakanties in zowel Frankrijk als Oostenrijk heb ik spuitende kanonnen gezien. In Valtho spoten ze zelf eind maart nog iedere morgen toen ik er was.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Ik zie vooral extra sneewlansen staan op de plaats waar ze aan het snowdarmen zijn …

Lijkt me dus inderdaad duidelijk

Ben ik nou de enige die de ironie van deze reply ziet? @thomas: Ik snap dat ik je “aan” heb laten gaan op het een of ander. Maar mijn punt was dat er (zodra het in een bepaald straatje past) gesproken wordt over “geroeptoeter” of “emoties en gevoel” of gillen over feiten. Maar feit is dat je zelf eigenlijk geen enkel “feit” geeft, behalve wat foto’s waar je elke mening die je maar wilt aan kunt koppelen. Wat mij betreft prima, maar ik vind het grappig.

Bens op 26 sep 2023 23:03

Inderdaad uit die foto kan je zowat élke stelling staven …
Feit is dat er aan snowfaming gedaan wordt op pistes die al sowiso intensief besneeuwd worden …

  1. Artikel over sneeuw op de berg
    1,5. (Wat Roel zegt klinkt toch super logisch, natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben, komop zeg.)
  2. Mensen hier, zonder feiten, “Men roept iets zonder feiten!”
  3. Media gaat (terecht) verhaal halen bij verschillende partijen
  4. “Wat vindt u er van meneer de milieupartij?”, die logisch aangeeft het maar niks te vinden
  5. Mensen hier, “Wat een schande! Ze vinden er allemaal maar wat van! Wat een onzin!”

Zeikerds.

Bens op 26 sep 2023 10:40

“natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben,”

Wat is je bron/bewijs? Dit voordat je andere beschuldigd van geen feiten hebben.

Thomas op 26 sep 2023 13:19

Ik weet de situatie hier niet. Maar op bijna alle plaatsen waar ik met skigebieden heb gepraat waar ze aan snowfarmling doen gebruiken ze bijna alleen maar speciaal hiervoor opgespoten kunstsneeuw. Want natuursneeuw is niet ‘dicht’ genoeg en gebruikte sneeuw is vaak te vies. Dus deze aanname is helemaal niet raar, maar je hebt gelijk ik weet dit niet zeker voor hier.

Maar laten we geen welles/nietes discussie doen over wie de feiten heeft. En laten we het ook niet op de man spelen.

Rogier op 26 sep 2023 13:55

Ik had verwacht dat je wel op de hoogte zou zijn dat nagenoeg in alle gebieden de vergunningen het niet toestaan om later in het seizoen nog kunstsneeuw te produceren

Matthias123 op 27 sep 2023 08:28

Heb het even opgezocht, in Tirol mag gewoon het hele seizoen besneeuwd worden.

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 27 sep 2023 09:51

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend
  1. Artikel over sneeuw op de berg
    1,5. (Wat Roel zegt klinkt toch super logisch, natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben, komop zeg.)
  2. Mensen hier, zonder feiten, “Men roept iets zonder feiten!”
  3. Media gaat (terecht) verhaal halen bij verschillende partijen
  4. “Wat vindt u er van meneer de milieupartij?”, die logisch aangeeft het maar niks te vinden
  5. Mensen hier, “Wat een schande! Ze vinden er allemaal maar wat van! Wat een onzin!”

Zeikerds.

Bens op 26 sep 2023 10:40

“natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben,”

Wat is je bron/bewijs? Dit voordat je andere beschuldigd van geen feiten hebben.

Thomas op 26 sep 2023 13:19

Ik weet de situatie hier niet. Maar op bijna alle plaatsen waar ik met skigebieden heb gepraat waar ze aan snowfarmling doen gebruiken ze bijna alleen maar speciaal hiervoor opgespoten kunstsneeuw. Want natuursneeuw is niet ‘dicht’ genoeg en gebruikte sneeuw is vaak te vies. Dus deze aanname is helemaal niet raar, maar je hebt gelijk ik weet dit niet zeker voor hier.

Maar laten we geen welles/nietes discussie doen over wie de feiten heeft. En laten we het ook niet op de man spelen.

Rogier op 26 sep 2023 13:55

Ik had verwacht dat je wel op de hoogte zou zijn dat nagenoeg in alle gebieden de vergunningen het niet toestaan om later in het seizoen nog kunstsneeuw te produceren

Matthias123 op 27 sep 2023 08:28
  1. Artikel over sneeuw op de berg
    1,5. (Wat Roel zegt klinkt toch super logisch, natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben, komop zeg.)
  2. Mensen hier, zonder feiten, “Men roept iets zonder feiten!”
  3. Media gaat (terecht) verhaal halen bij verschillende partijen
  4. “Wat vindt u er van meneer de milieupartij?”, die logisch aangeeft het maar niks te vinden
  5. Mensen hier, “Wat een schande! Ze vinden er allemaal maar wat van! Wat een onzin!”

Zeikerds.

Bens op 26 sep 2023 10:40

“natuurlijk pompen ze die berg nog even vol met sneeuw aan het einde van het seizoen als ze de kans hebben,”

Wat is je bron/bewijs? Dit voordat je andere beschuldigd van geen feiten hebben.

Thomas op 26 sep 2023 13:19

Ik weet de situatie hier niet. Maar op bijna alle plaatsen waar ik met skigebieden heb gepraat waar ze aan snowfarmling doen gebruiken ze bijna alleen maar speciaal hiervoor opgespoten kunstsneeuw. Want natuursneeuw is niet ‘dicht’ genoeg en gebruikte sneeuw is vaak te vies. Dus deze aanname is helemaal niet raar, maar je hebt gelijk ik weet dit niet zeker voor hier.

Maar laten we geen welles/nietes discussie doen over wie de feiten heeft. En laten we het ook niet op de man spelen.

Rogier op 26 sep 2023 13:55

Ik had verwacht dat je wel op de hoogte zou zijn dat nagenoeg in alle gebieden de vergunningen het niet toestaan om later in het seizoen nog kunstsneeuw te produceren

Matthias123 op 27 sep 2023 08:28

Dit is veel ingewikkelder dan dit, en er is zeker niets algemeens over de alpen te zeggen. Dit heeft te maken met natte zones, waterstand, met agrarisch gebruik, en op veel plaatsen mag hetgewoon heel erg lang.

En daarnaast kan het ook prima eerder gemaakt worden.

Click. Click. Peace

Ik heb jaren een huisje in Hollersbach gehad en ook gebruik gemaakt van het (in oktober maar ook in april) kunnen skiën op de Resterhöhe. Gezien de lengte van de piste is dat leuk voor één of twee uur.

De piste ligt op een noordhelling en ligt, zeker in het najaar, dus in de schaduw van de berg. Kwaliteit van de piste is meestal niet echt goed. Ik vond m erg ijzig.
Als er veel verse sneeuw valt dan wordt de kwaliteit beter.

Van extra sneeuw aanmaken op het einde van het seizoen heb ik nooit iets gemerkt. Als je vanuit Hollersbach het gebied in gaat komt je vrijwel meteen over deze piste. Je merkt onmiddellijk of er nieuwe sneeuw op een piste ligt.

De ontwikkeling van het snowfarmen is wel interessant om te volgen. Het is één van de mogelijkheden om te kunnen blijven skiën.
Het valt mij wel op dat de opening van de Resterhöhe wel steeds later in het seizoen is. Ik heb in de herfstvakantie al geskied op de Resterhöhe. Opening staat nu voor november.

Plaats een reactie