Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Geen echte foto’s maar AI-plaatjes in campagne Chamonix

Rogier op 26 oktober 2023· 14 reacties

null

Chamonix, de internationale hoofdstad van het alpinisme en tevens een skidorp, gebruikt dit jaar posters die gemaakt zijn door AI om het dal te promoten. Op al deze posters zie je een skiër, toerskiër of sneeuwschoenwandelaar naast een wild dier staan. Deze foto’s zijn niet echt maar gemaakt door AI. De slogan van dit jaar is vrij vertaald: “Opnieuw in contact komen met de natuur".

Geen echte foto’s

Dat het geen echte foto’s zijn is iets dat voor discussie zorgt, ‘want je wil toch juist de echte bergen laten zien?’. Het moet gezegd worden dat de plaatjes erg realistisch zijn en dat de Mont Blanc echt wel op de Mont Blanc lijkt. Nicolas Durochat, de directeur van het VVV-kantoor van de Vallée de Chamonix-Mont-Blanc geeft in de Franse krant Le Dauphiné aan: “Het is een manier om ons te onderscheiden van de anderen. De mooie bocht in de poedersneeuw, alle skigebieden doen dat! Wij zijn uniek en willen voorop lopen met nieuwe technologieën."

null

Anders dan Photoshop?

Dit soort door AI gefabriceerde foto’s zien we natuurlijk steeds vaker langskomen. Het is een snelle en goedkope manier om aandacht te trekken. Hebben jullie er een mening over als skigebieden deze beelden gaan gebruiken? Is dit werkelijk anders dan een gephotoshopped beeld? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

we kunnen ook met een VR op gaan skien in de winter; geen co2 uitstoot, lekker duurzaam…

Ik vind het oppassen tegenwoordig met wat nou echt en real is en wat gefotosjopt is of zelfs door AI gemaakt is… Op social media wordt dat ook niet altijd goed ontvangen, het schept verwachtingen en die kunnen niet altijd waargemaakt worden. Iedereen snapt dat je niet zomaar naast een bok komt te zitten dus dat deel is wel duidelijk.

We zoeken allemaal het ideale beeld op om een foto te gebruiken, ideale omstandigheden, lekker zonnetje, blauwe lucht, de mooiste kleuren… maar helemaal gemaakt zonder aanwezig te zijn geweest op lokatie… poeh… En dan nog, AI haalt beeld van internet af, gebruikt ze om een eigen beeld van te maken…

Als mensen bewust zijn dat het reclame is en geen realiteit, dan kan het best wel. Maar waar ligt de grens? Wanneer schep je verwachtingen die niet waar te maken zijn?

In dit geval ligt het er dik bovenop

Nog een jaar of 2 en we hebben vlekkeloze techniek in het sytycs topic 😨

Edwin van Riel

Ik volg op instagram tevens @naturesms
Kwam ik per ongeluk tegen en ben dat eens een tijdje gaan volgen.
Berglandschappen, besneeuwde dorpen etc etc… alles ai.
En dan zie je allemaal reacties van mensen waar een bepaald (schitterend) huis in de sneeuw staat.
Men gelooft wat men ziet. En daar zit wel een heel groot risico.
En bij heel veel plaatjes zou ik zeggen, dat zie je toch, maar vergeet het maar. Een heel groot gedeelte van de mensen ziet NIET dat het niet echt is.

Het schept inderdaad verwachtingen die niet waargemaakt worden.

It is an amazing world

Beetje een slap excuus om wat centen te besparen: “De mooie bocht in de poedersneeuw, alle skigebieden doen dat! Wij zijn uniek en willen voorop lopen met nieuwe technologieën.”

Van voorop lopen vind ik ook weinig sprake. Hier even een poging van mijn kant. Dit kostte mij 2 minuten met Adobe firefly.

null

Nog een snelle poging met gpt4:

null

*bericht bewerkt door Dinictus op 26 okt 2023 13:12

Hangt er een beetje vanaf hoe het geadverteerd wordt. Maar het is lastig te bepalen waar de lijn ligt tussen een mooie voorstelling van de situatie en wanneer het misleiding wordt.

@Dinictus, welk gebied is dat? Ik wil erheen!

Dit is precies de reden waarom ik zo minmogelijk naar promotiemateriaal kijk en gewoon foto en videos wil zien van mensen die er geweest zijn. Dat geeft zo’n andere indruk, en bespaart in dit geval bijvoorbeeld een teleurstelling.

Jarred.

Ook in de ouderwetse reisgids, die in oktober op de mat viel, zag je alleen maar foto’s van zonnige, dik besneeuwde chalets, prachtige pistes etc. Natuurlijk geen foto’s van druilerig weer, karig besneeuwde bergen en sombere luchten. Tja, misleiding, of het pimpen van de werkelijkheid is al zo oud als de reclame zelf, alleen de middelen veranderen.

Life is what happens while you were checking your phone

Ook in de ouderwetse reisgids, die in oktober op de mat viel, zag je alleen maar foto’s van zonnige, dik besneeuwde chalets, prachtige pistes etc. Natuurlijk geen foto’s van druilerig weer, karig besneeuwde bergen en sombere luchten. Tja, misleiding, of het pimpen van de werkelijkheid is al zo oud als de reclame zelf, alleen de middelen veranderen.

Leon100 op 26 okt 2023 14:56

Of foto’s van gebied A bij de hotels in gebied B…

Klopt, jaren 80, kennis van me deed wat modellen werk voor reisgidsen. Kwam zichzelf regelmatig tegen in reisgidsen van landen waar hij echt nog nooit geweest was. Tsja, die stranden lijken allemaal op elkaar

Edwin van Riel

Of foto’s van gebied A bij de hotels in gebied B…

Hessel op 26 okt 2023 17:17

Herkenbaar. Ik heb vroeger m’n ogen uitgekeken hoe erg er gesjoemeld werd, zelfs in ski atlassen.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Zoek op Funda maar eens naar huizen zonder blauwe hemel…

Gelukkig hebben ze geen plaatjes van liften gemaakt, want daaraan kun je nog makkelijk zien dat ze niet door een mens gemaakt worden: (Dalle 3 en Midjourney:)

null
null

Lol @ die liften. Technische uitdaging…

Plaats een reactie