Badia

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia en Badia

Hallo wintersporters,

Met mijn gezin wil ik in de voorjaarsvakantie naar Alta Badia. We hebben een optie op een mooie accomodatie in Badia. We willen graag naar Alta Badia vanwege het mooie gebied en de overwegend blauwe pistes, waardoor we hopelijk als gezin ook wat kilometers kunnen maken.

Kunnen jullie iets zeggen over de kindvriendelijkheid van dit dorp? Verder zien we dat het niet op de beste plek in het gebied ligt en dat je via La Villa richting het centrale gebied moet komen. Hoeveel tijd in de lift kost dit?

En als laatste, mijn vrouw is nog geen held op ski’s en onze kids zijn 7 en hebben twee jaar ski ervaring, zou de dalafdaling naar Badia dan goed te doen zijn? Is rood zag ik.

Hoor graag van jullie!

Groet,
Mike

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 06 nov 2023 13:44

Die lift in La Villa is tijdens de ochtend en middagperiodes bijzonder druk in de vakantie-periode, dus daar zul je rekening moeten mee houden. Ook Alta Badia zelf heb ik in 5 jaar zien evolueren van heel OK qua drukte tot dagen waar het echt niet meer OK is (15 min verliezen bij Biok, 15-30 min verliezen bij Pralongia en de Visa 2-zitter, etc. Ik spreek wel enkel over de krokusvakantie in België.
De rode afdaling naar La Villa is prachtig, en ligt er 's morgens hard maar heel goed bij. Is best pittig op bepaalde plaatsen. In namiddag wordt die piste moeilijker. Er is wel een blauw (of groen ?) alternatief, maar dat is eerder een pad, waar je mogelijk vaak moet prikken. Heb het ooit als snowboarder gedaan bij verse sneeuw, en dat werd meer wandelen dan boarden.

Terug naar La Villa kan met de gondel, maar evt ook via een blauw pad (onderaan bij de 2 rode pistes, piste 24). Laatste stukje rood, maar prima te doen.

Piste 27 zal je ook moeten doen. Is een normale rode piste, en vaak erg rustig dus heel de dag ligt ie er goed bij. Zou te doen moeten zijn als je iets steilere blauwe ook kan.

Op zich zit je vlot in de rest van het gebied hoor, maar de lift vanuit La Villa is rond 10:00 wel druk. Dus of vroeg zijn, of eerst een paar afdalingen vanaf La Crusc (dat zou ik doen).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je schrijft dat de kids 2 jaar ski ervaring hebben, zijn dat ook 2 jaren met les? En heeft je vrouw weinig ervaring of is ze angstig? Badia is verder een prima dorp. Rustiger dan de andere dorpen omdat het net een beetje in een uithoek ligt. Wel redelijk veel “dagjesmensen” die naar La Crusc gaan. De pistes bij Badia zijn goed te doen al denk ik dat het voor een absolute beginner misschien toch nog wel wat tegenvalt. Je merkt vooral aan de sneeuwkwaliteit dat het dorp wat lager ligt.

Richting Sponata pak je twee liften om op het Gherdenacia gedeelte te komen. Binnen 15 minuten sta je daar boven. Hier vind je ook een aantal leuke pistes en je kunt richting La Villa het rode gedeelte wel grotendeels omzeilen door de blauwe omweg te pakken. Piste Sponata zelf, weer terug naar Badia, is een leuke rode. Die is wat mij betreft licht rood, er zitten wat bochten in, maar door de bochten kun je wel minder steile gedeelten pakken.

Als je eenmaal de gondel in La Villa omhoog hebt gepakt, heb je een grote keuze aan relatief eenvoudige maar leuke blauwe afdalingen. Weer terug naar La Villa kan via het eerder benoemde pad (pistenummer 24). Dat is eigenlijk best nog een leuke piste, heel rustig, en met een beetje vaart hoef je daar echt niet te prikken.

Wil je echt alleen maar blauw en makkelijk, dan is je uitvalsbasis niet ideaal en had je beter een accommodatie in bijvoorbeeld San Cassiano kunnen nemen (ongetwijfeld wel duurder dan in Badia). Maar ook bij en vanuit Badia zijn er genoeg mogelijkheden alleen realiseer je wel dat je dan op de weg terug niet altijd een rode piste kunt ontlopen.

Dank voor al jullie reacties, ja de kinderen hebben twee jaar les gehad en komen prima van de blauwe piste af. Hebben altijd geskied in Serfaus/Fiss/Ladis.

Vrouw is wat angstig na een val en wil weer paar dagen lessen.

Badia is inderdaad wat minder centraal. Onderaan de piste bij La Crusc in Badia zit wel een leuke funpiste voor de kinderen en een leuke bar (la munt). Vanuit Badia kun je met een horizontale skilift naar het deelgebiedje bij Sponata met 3 pistes die wel erg leuk zijn. Daar kun je dan de oversteek maken naar de gondel in La villa waar je alle kanten op kunt.
Alternatief is met de auto naar de verschillende parkeerplekken in La Villa, San Cassiano of Corvara en zo iedere dag een ander deel van het skigebied verkennen. Als de kinderen het dan zat zijn kun je eventueel zelf terug skiën naar Badia

Het zal wel aan mij liggen, maar buiten de drukte die bij de eerste lift naar Piz La Ila bestaat is er weinig om je druk over te maken. Je bent in no time in Corvara.

Daarnaast is juist het gebied zelf net wat minder druk juist omdat het niet aan de Sella Ronda ligt.

@DSvier
Zo ervaar ik 't ook.
Waar sliep jij verleden jaar in La Villa🤔

Born to run. B.S.

@DSvier
Zo ervaar ik 't ook.
Waar sliep jij verleden jaar in La Villa🤔

dan58 op 07 nov 2023 16:19

Hotel Savoy en later in het jaar Les Contrades (appartement).

Het is persoonlijk altijd 1 van mijn favoriete tochtjes naar Badia. En zelfs die horizontale verbindingslift vind ik altijd wel wat rustgevends hebben. De stoeltjesliften zijn allemaal lekker snel en de pistes over het algemeen ook top.
Zoals gezegd duurt de trip echt niet zo lang, wij zaten vaak tot 13:00 aan de lunch in Badia en deden dan nog de Sella Ronda (met de klok mee, dus de lange route) naar Selva. Dat is met gezin niet haalbaal, daarnaast draaien de liften na Januari vaak tot 16:15/30.

Wel zou ik de rode piste naar La Villa inderdaad niet direct de eerste dag aanraden als je wat angstig bent; deze is aan het begin redelijk uitdagend.

@Mike87
Badia is een prima plek om te verblijven, zeker met kinderen. De La Crusc pisten zijn wat dat betreft ideaal.
Je hebt niet verteld wanneer je voorjaarsvakantie valt. Zuid-Nederland heeft pech; dat wordt een heel drukke week. De rest van ons land gaat een week later en dat zal een behoorlijk verschil zijn.
De verbinding met La Villa vv is snel en goed. Naar La Villa ski je langs de Gardenaccia lift. Als je gelijk de linkerkant pakt, hoef je alleen nog de rode piste over te steken en ga je verder over de blauwe. Heel goed te doen. Op de terugweg is zoals al gezegd de rode 27 langs de Sponata lift mooi breed en met bochten. De piste is voor een rode niet bijzonder steil. Dat moet bij normale sneeuwcondities geen probleem zijn.
Pak met je kinderen ook een keer de eerste 3 liften vanuit Corvara richting Passo Gardena om dan terug naar Corvara te skiën. Dat is 2,5 km glijden met de stokken onder de oksels zonder ook maar één bocht te maken. Vinden ze vast super! Wel vóór de middag doen. Later op de dag is het uitgeskied. Je komt dan langs Colfosco waar het Edelweiss gebied zeker ook een aanrader voor jullie is.

Pak met je kinderen ook een keer de eerste 3 liften vanuit Corvara richting Passo Gardena om dan terug naar Corvara te skiën. Dat is 2,5 km glijden met de stokken onder de oksels zonder ook maar één bocht te maken. Vinden ze vast super! Wel vóór de middag doen. Later op de dag is het uitgeskied. Je komt dan langs Colfosco waar het Edelweiss gebied zeker ook een aanrader voor jullie is.

carverjordan op 14 nov 2023 16:06

Welke liften bedoel je dan precies? Als je zo wil
Skiën met de stokken onder de armen moet je uiterlijk bij t middelstation van de Frara uitstappen en zeker niet tot Jimmy’s. Vanaf daar is het eerste stuk tot dat je onder de weg door kan en het stuk voor het middelstation van de Frara zeker niet heel eenvoudig als je gewend bent om blauw te skiën en 2 jaar ervaring hebt.

@brakes
De 3 liften op de pistekaart:
34 Borest
36 Sodlisia
39 Plans
En natuurlijk niet naar Jimmy’s met lift 40 Frara, maar op het station tussen Plans en Frara uitstappen en de blauwe piste 40 (40a) naar Corvara nemen. Leuk voor de kids.

Thanks voor de goede tips, heel fijn!

@brakes
De 3 liften op de pistekaart:
34 Borest
36 Sodlisia
39 Plans
En natuurlijk niet naar Jimmy’s met lift 40 Frara, maar op het station tussen Plans en Frara uitstappen en de blauwe piste 40 (40a) naar Corvara nemen. Leuk voor de kids.

carverjordan op 14 nov 2023 22:27

Lijkt me een goede verheldering. Plans / Frara is wel soort van 1 lift, het is niet dat je halverwege overstapt ofzo. Het gewoon een lift met een tussenstation (waar weinig mensen halverwege uitstappen).

Ondertussen een nieuwe update, mijn vrouw is in verwachting van ons derde kindje. Dat betekent dat mijn vrouw niet gaat skiën. Kan zij vanuit Badia hutten bereiken om samen te lunchen? En heb je daarvoor een skipas nodig?

En hebben jullie verder een beeld wat je kan doen in Badia, naast het skiën?

Hutten kan je altijd bereiken maar ik denk(?) dat je daar altijd een skipas moet voor hebben.
Piz La Illa is het eerste plateau met een aantal hutten waar je samen kan eten , de mooiste hutten liggen wat verderop in Alta Badia maar daar zal je wel skietjes voor nodig hebben.
Beneden in Badia zelf is ook weinig te doen op een brasserietje na ( in mijn herinnering)

Alhoewel wij voorstander zijn van La Villa /Badia als slaapplaats denk ik niet dat ik alleen wil achterblijven in dit mini dorpje met weinig beleving-en ontspanningsmogelijkheden.
Ik zou uitkijken naar dan naar bijv Ortisei, Wolkenstein ( wel andere prijsklasse.)

Ps Proficiat met jullie zwangerschap 😉

*bericht bewerkt door dan58 op 28 nov 2023 11:30

Born to run. B.S.

Ondertussen een nieuwe update, mijn vrouw is in verwachting van ons derde kindje. Dat betekent dat mijn vrouw niet gaat skiën. Kan zij vanuit Badia hutten bereiken om samen te lunchen? En heb je daarvoor een skipas nodig?

En hebben jullie verder een beeld wat je kan doen in Badia, naast het skiën?

Mike87 op 27 nov 2023 21:22

Gewoon met de lift kan altijd. Zou ik een puntenkaart voor nemen.

In Badia en omgeving kun je natuurlijk wandelen. Maar verder blijft Badia een bergdorpje.

Er is ook op het niveau van het dorp aan de piste wel wat te lunchen volgens mij. En het is denk ik ook wel leuk om een keer de kerk bovenaan te bezichtigen (lift naar boven, laatste stukke lopen).

Een dagje met de bus naar Bruneck wellicht?

We zaten begin maart in La Villa. Mijn vriendin skiet niet, maar wandelt graag. Er zijn daar genoeg mogelijkheden. Naar Badia en met de lift omhoog naar La Crusc. We hebben een keer afgesproken bij Utia Paraciora, onderaan de Sponata, Mooie hut met geweldig eten aan zeer schappelijke prijzen met uitzicht op het hertenpark. Wandelend kwam ze o.a. in Corvara, Colfosco, San Cassiano, Er zijn genoeg plekken te vinden om af te spreken. Zo liep ze naar Capanna Alpina en hield een plekje op het terras voor me vrij toen ik daar kwam na de Lagazuoi afdaling. Verder rijden er heel regelmatig bussen door de dalen waar ze meestal gratis gebruik van kan maken. Zo kan ze met de bus naar bv Passo Campolongo en daar in een restaurant afspreken. Mogelijkheden genoeg. Mijn vriendin ging idd ook een dagje met de bus naar Bruneck. Zeker de moeite waard. Badia is een mooi dorpje, maar er is niet veel te doen. Misschien kan ze in een van de luxere hotels gebruik maken van sauna of een massage of wellness behandeling nemen.

Plaats een reactie