Tips voor Alta Badia

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Beste medewintersporters,

Komende week ga ik voor het eerst naar Alta Badia samen met mijn vriendin voor hopelijk een mooie week wintersport. We hebben allebei maar een paar dagen skiervaring nog en zijn nog onbekend met de dolomitieten dus alle tips zijn welkom.

We zijn met name op zoek naar de volgende informatie:

  1. Welke blauwe pistes zijn het meest makkelijk, dan kunnen we daarmee beginnen met oefenen voordat we les hebben. Dus zou super zijn als iemand een lijstje kan noemen van de meest simpele om mee te beginnen, of bijv. op volgorde van moeilijkheidsgraad.
  2. Samenhangend met de vorige vraag, welke blauwe pistes moeten we absoluut vermijden en zijn vrij lastig voor blauw?
  3. Kan iemand een klein tochtje voor stellen op simpele pistes door het gebied heen?
  4. We verblijven in la valle dus zullen met de auto steeds naar de liften toerijden 's ochtends. Welk dorpje/lift is het beste om op te stappen om beetje centraal te zitten voor eenvoudige pistes en is er gratis parkeren?
  5. Verder hou ik me natuurlijk aanbevolen voor restaurant of andere tips :).

Super bedankt als iemand mee wil denken of tips kan geven! Ik ben erg benieuwd naar het gebied en heb goede hoop dat het een mooie week gaat worden.

La Villa of San Cassiano? In elk geval rustiger in de ochtend dan Corvara / Boé wat op de Sella Ronda ligt. Je hebt er ook blauwe dalafdalingen naar het dorp. Bovenin is bijna alles blauw en niet moeilijk.
Bij Badia was ook nog een liftje en een enkele blauwe piste met oefenweide. Heel rustig en niet moeilijk - wel goed voor de eerste dag als je nog maar net gestart bent met skiën.
Tip: als je een leuke piste te pakken hebt, doe die dan een paar keer tot je wat anders wil. Dat helpt wel bij het beter leren skiën als beginner.

Ga eerste dag naar Badia kan je lekker oefenen,
volgende dag naar La Villa is een grote parkeerplaats ga met de gele cabinelift omhoog naar Corvara daar zijn de meeste piste blauw en op het eind van de dag neem je weer dezelfde gele cabinelift naar beneden

Of neem je de blauwe Piz Sorega naar beneden… breed en makkelijk!

Bijna alles boven San Cassiano is blauw en relatief makkelijk!

Ga eerste dag naar Badia kan je lekker oefenen,
volgende dag naar La Villa is een grote parkeerplaats ga met de gele cabinelift omhoog naar Corvara daar zijn de meeste piste blauw en op het eind van de dag neem je weer dezelfde gele cabinelift naar beneden

leokouter op 11 jan 2024 22:48

Je kan gewoon met de blauwe variant naar het dal.

Er is een gratis parkeermogelijkheid onderaan de zwarte WC afdaling. Vanaf daar kun je in de ochtend met de lift naar boven en dan in de gele gondel. Als je daar boven bent immer gerade aus, dan kom je bij een makkelijke blauwe en vanaf daar opent zich een heel scala aan blauwe opties.

Bij terugkomt kun je tot aan de parkeerplaats naast de gele gondel skiën (1 liftje omhoog) en dan kun je met de trap weer naar beneden en dan lopen naar de parkeerplaats.

Voor wat meer gemak: de parkeerplaats nemen. Die was vorig seizoen iets van 5 euro geloof ik.

Alternatief is bij Piz Sorega opstappen. Maar daar is betaald parkeren de norm en er is ook minder plek (wees dus op tijd).

*bericht bewerkt door DSvier op 12 jan 2024 08:32

Je hebt al geboekt?

Anders zou ik je ten zeerste aanbevelen naar de seiser alm te gaan. Dat was perfect geweest voor jullie.

Maar alta badia is in het algemeen echt prima te doen hoor.

Totales Vollidiot

Einde van de dag piste 8 (onder La Baina) en piste 30 vermijden, liggen dan vol grote hopen en zijn druk. Zelfde geldt, in mindere mate, voor piste 14 als ik het goed heb?

Ik weet niet hoe en wat qua les, maar de blauwe piste bij Santa Croce is om in de komen ook heerlijk denk ik?

Waar start je eerste les?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Alta Badia is een blauw mekka! Geen zorgen maken. Als je van La val komt kan je (om in te komen):

  • Badia: La crusc doen. is Eigenlijk een lange blauwe (sommige stukken met rode variant) afdaling. Je kan om in te komen eerst de sleeplift pakken en daar de eerste kinder meters doen, of afstappen op 't tussenstation (bovenste stuk is ook blauw maar tikkeltje steiler). Erg brede pistes (maakt ook veel).
  • San Cassiano: Piz Sorega lift naar boven (minder parking zoals DSvier al aangaf) en dan de 11 pakken dalafdaling naar San Cassiano. Geweldige lange en licht blauwe afdaling. Als je dit 2 keer gedaan hebt zit je er in en kan je het alta badia plateau beginnen verkennen.
  • Corvara: Neem de Borest lift (zit op de sella) richting Colfosco en ski dan de Edelweis vallei in. De afdalingen naar Colfosco zijn super breed en gemakkelijk.
    Geen zorgen maken. Alta Badia is een geweldig gebied voor relatieve beginners.

Je hebt al geboekt?

Anders zou ik je ten zeerste aanbevelen naar de seiser alm te gaan. Dat was perfect geweest voor jullie.

Maar alta badia is in het algemeen echt prima te doen hoor.

Kdtl op 12 jan 2024 08:32

Ach welnee. Alta Badia is prima voor beginners.

Einde van de dag piste 8 (onder La Baina) en piste 30 vermijden, liggen dan vol grote hopen en zijn druk. Zelfde geldt, in mindere mate, voor piste 14 als ik het goed heb?

Ik weet niet hoe en wat qua les, maar de blauwe piste bij Santa Croce is om in de komen ook heerlijk denk ik?

Waar start je eerste les?

Roy83 op 12 jan 2024 08:57

De rest van de pistes bij Santa Croce zijn niet echt heel erg geschikt. Juist het deel richting Arabba is geweldig voor als je van blauw houdt. Prachtige lange afdalingen door een fantastische omgeving. En vaak erg rustig!

Precies, zo is het. Het gebied rond Pralongia (richting Arabba) is prachtig blauw en meestal lekker rustig.

Zie (Oldschool)kaart:

null

*bericht bewerkt door PaulP op 12 jan 2024 10:38

Einde van de dag piste 8 (onder La Baina) en piste 30 vermijden, liggen dan vol grote hopen en zijn druk. Zelfde geldt, in mindere mate, voor piste 14 als ik het goed heb?

Ik weet niet hoe en wat qua les, maar de blauwe piste bij Santa Croce is om in de komen ook heerlijk denk ik?

Waar start je eerste les?

Roy83 op 12 jan 2024 08:57

De rest van de pistes bij Santa Croce zijn niet echt heel erg geschikt. Juist het deel richting Arabba is geweldig voor als je van blauw houdt. Prachtige lange afdalingen door een fantastische omgeving. En vaak erg rustig!

DSvier op 12 jan 2024 10:02

Weer richting La Villa bedoel je? Mee eens.

Die 30 is mooi maar ligt vol in de zon, wat is einde dag niet zo fijn. De rest in die hoek is perfect

*bericht bewerkt door Roy83 op 12 jan 2024 12:56

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

persoonlijk vind ik alta badia één van de beste skiegebieden voor beginners en of families.
de blauwe pistes zijn ook echt blauw met nergens lastige stukken in het la villa/san cassiano gedeelte. en de rode pistes zijn zacht rood.
Zelfs voor de gevorderde skier zijn de blauwe-roode pistes perfect om aan techniek te werken. de hellingen zijn zo constant dat je skidrills perfect kan doen .
la villa was de parking vorig seizoen 5euro voor een dag en in san cassiano 8euro.

Weer richting La Villa bedoel je? Mee eens.

Die 30 is mooi maar ligt vol in de zon, wat is einde dag niet zo fijn. De rest in die hoek is perfect

Roy83 op 12 jan 2024 12:53

Ik bedoel inderdaad het deelgebied. Niet zo zeer het deel aan die kant van de lift die je beide kanten op nodig hebt.

Maar om nou voor die ene afdaling specifiek daar naartoe te gaan zou ik dan weer niet doen, zeker niet als je weet wat er aan de andere kant van het dorp op je te wachten ligt.

De rode afdaling naar San Cassiano, de rode col alt en onder de Bamby lift zijn toch normale rode afdalingen? Vind die nou niet per se anders dan andere rode pistes in de Dolomieten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Precies, zo is het. Het gebied rond Pralongia (richting Arabba) is prachtig blauw en meestal lekker rustig.

Zie (Oldschool)kaart:

null

Helemaal mee eens! En de eerder genoemde Piz Sorega is heel leuk om een paar keer te doen. Beginnend bij Corvara zul je ook een aantal prima blauwe vinden die ideaal zijn. Alta Badia is echt een ideaal gebied voor beginnende en licht gevorderde skiërs die ook kleine tochtjes willen skiën!

PaulP op 12 jan 2024 10:37

persoonlijk vind ik alta badia één van de beste skiegebieden voor beginners en of families.
de blauwe pistes zijn ook echt blauw met nergens lastige stukken in het la villa/san cassiano gedeelte. en de rode pistes zijn zacht rood.
Zelfs voor de gevorderde skier zijn de blauwe-roode pistes perfect om aan techniek te werken. de hellingen zijn zo constant dat je skidrills perfect kan doen .
la villa was de parking vorig seizoen 5euro voor een dag en in san cassiano 8euro.

jvr op 12 jan 2024 12:57

Even voor de goede orde: dat de rode pistes daar allemaal zacht rood zijn zou ik niet willen zeggen. Laat staan einde dag. Voordat Jiabjin ineens de rode afdaling op Gran Risa gaat proberen omdat die zacht rood zou zijn op het einde van de dag… Dat kan dan wel eens tegen gaan vallen. ;)

persoonlijk vind ik alta badia één van de beste skiegebieden voor beginners en of families.
de blauwe pistes zijn ook echt blauw met nergens lastige stukken in het la villa/san cassiano gedeelte. en de rode pistes zijn zacht rood.
Zelfs voor de gevorderde skier zijn de blauwe-roode pistes perfect om aan techniek te werken. de hellingen zijn zo constant dat je skidrills perfect kan doen .
la villa was de parking vorig seizoen 5euro voor een dag en in san cassiano 8euro.

jvr op 12 jan 2024 12:57

Even voor de goede orde: dat de rode pistes daar allemaal zacht rood zijn zou ik niet willen zeggen. Laat staan einde dag. Voordat Jiabjin ineens de rode afdaling op Gran Risa gaat proberen omdat die zacht rood zou zijn op het einde van de dag… Dat kan dan wel eens tegen gaan vallen. ;)

DSvier op 12 jan 2024 13:27

Hahaha idd. Die is pittig, zeker einde van de dag wanneer mensen de Gran Risa pakken en dan ipv de zwarte afslag rood, want precies toch steil die zwarte. Terwijl de zwarte gran risa (wereldbeker slalom afdaling) steil is (slalom) maar er meestal wel beter bij ligt. De rode naar San Cassiano is ook gewoon rood en niet licht rood.

null

Ik zou lekker in Corvara beginnen. Daar kan je naar links op het kaartje alle blauwe pistes die je ziet, prima doen. Ook die bij Piz Arlara wat overigens ook een top tent is en je zit er heerlijk! Mooi uitzicht!

De 14 en 15 tot aan de Bamby lift en dan weer omhoog, is ook leuk, maar de rode piste bij Bamby zou ik dan nog even laten liggen. En niet verder dan de 15, want dan kom je op de Gran Risa. Die blauwe zou ik voor later bewaren. Gewoon een paar keer dezelfde pistes voor het gevoel.

null

Dan zou je naar San Cassiano kunnen de volgende dag. Mooie pistes, minder druk vaak en goed te doen. De 11, al dan niet in combinatie met de 9 als
alternatief, is heerlijk (Piz Sorega). Ook naar Armentarola is leuk, daar zit je mooi voor een koffie. De 13 (bij Bioch) en Pralongia 8, 9 en daar in de buurt, zijn fijne mooie pistes!

Colfosco is ook zeker de moeite waard en bij de Edelweiss zit je mooi.

Daarna kijk je hoe het gaat. Ik zou nog lekker lessen nemen. Misschien bij La Villa, leer je meteen alle pistes daar kennen. Heel veel plezier!

persoonlijk vind ik alta badia één van de beste skiegebieden voor beginners en of families.
de blauwe pistes zijn ook echt blauw met nergens lastige stukken in het la villa/san cassiano gedeelte. en de rode pistes zijn zacht rood.
Zelfs voor de gevorderde skier zijn de blauwe-roode pistes perfect om aan techniek te werken. de hellingen zijn zo constant dat je skidrills perfect kan doen .
la villa was de parking vorig seizoen 5euro voor een dag en in san cassiano 8euro.

jvr op 12 jan 2024 12:57

Even voor de goede orde: dat de rode pistes daar allemaal zacht rood zijn zou ik niet willen zeggen. Laat staan einde dag. Voordat Jiabjin ineens de rode afdaling op Gran Risa gaat proberen omdat die zacht rood zou zijn op het einde van de dag… Dat kan dan wel eens tegen gaan vallen. ;)

DSvier op 12 jan 2024 13:27

Hahaha idd. Die is pittig, zeker einde van de dag wanneer mensen de Gran Risa pakken en dan ipv de zwarte afslag rood, want precies toch steil die zwarte. Terwijl de zwarte gran risa (wereldbeker slalom afdaling) steil is (slalom) maar er meestal wel beter bij ligt. De rode naar San Cassiano is ook gewoon rood en niet licht rood.

Asterino op 12 jan 2024 13:35

In de rode naar San Cassiano zit een heerlijk S bocht op het einde, zalig!

Hahaha idd. Die is pittig, zeker einde van de dag wanneer mensen de Gran Risa pakken en dan ipv de zwarte afslag rood, want precies toch steil die zwarte. Terwijl de zwarte gran risa (wereldbeker slalom afdaling) steil is (slalom) maar er meestal wel beter bij ligt. De rode naar San Cassiano is ook gewoon rood en niet licht rood.

Asterino op 12 jan 2024 13:35

Het was slechts als voorbeeld, want inderdaad is die naar San Cassiano ook echt wel rood. En Bamby (16B) is dan wel niet lang, maar zet er iemand die blauw lekker vindt op en die vindt het wel een uitdaging hoor.

Met name einde dag. Wat zeg ik: einde dag zullen er ook genoeg niet zo blij zijn met 16A en 23. Waarmee we alle rode pistes op dat deel weer hebben gehad.

Gelukkig is er heel veel keuze blauw. ;)

null

k zou lekker in Corvara beginnen. § mukkie op 12 jan 2024 13:49

Vanuit La Val? Dat ligt een beetje halverwege La Villa - Picolein…

Als iemand voor het eerst naar dit gebied gaan zeg ik altijd ga ook een dagje naar laguzoi, maar in dit geval voor jullie twijfel ik een beetje. Het is een mooie tocht met de bevroren watervallen, paardenslee en stokprikken. Als je wilt laat je eerst even adviseren want daar is de piste de eerste 100meter donkerrood die je wel heel breed kunt nemen.

Als iemand voor het eerst naar dit gebied gaan zeg ik altijd ga ook een dagje naar laguzoi, maar in dit geval voor jullie twijfel ik een beetje. Het is een mooie tocht met de bevroren watervallen, paardenslee en stokprikken. Als je wilt laat je eerst even adviseren want daar is de piste de eerste 100meter donkerrood die je wel heel breed kunt nemen.

Kewi op 12 jan 2024 15:27

Lagazuoi zou ik voor later in de vakantie laten, wanneer ze terug wat ervaring hebben met rode pistes. Het begin stukje van de Lagazuoi rifugio is best wel imposant voor blauwe skiers, en dan dat stukje bij de waterval (dat muurtje) is ook echt wel rood.
@DSvier, ja de 23 is meestal ook kapot geskied, in 't begin nog wel breed genoeg, maar dan op 't smal stukje en dat laatste klein muurtje voor je aan de bambi lift komt echt wel.

Soit waarschijnlijk veel te veel detail voor de topic starter, maar goed ;-)

Einde van de dag piste 8 (onder La Baina) en piste 30 vermijden, liggen dan vol grote hopen en zijn druk. Zelfde geldt, in mindere mate, voor piste 14 als ik het goed heb?

Ik weet niet hoe en wat qua les, maar de blauwe piste bij Santa Croce is om in de komen ook heerlijk denk ik?

Waar start je eerste les?

Roy83 op 12 jan 2024 08:57

Ja piste 8 einde dag, ieder jaar vraag ik mij weer af hoe het kan dat zo’n blaauwe piste helemaal vol zit met hopen einde dag? Waar ligt dat aan? Daarom nemen wij meestal de col alt afdaling ( rood ) om in Corvara terug te komen.

Blauw is daar eerder groen. Op sommige pistes heb ik geen bocht gemaakt.

Einde van de dag piste 8 (onder La Baina) en piste 30 vermijden, liggen dan vol grote hopen en zijn druk. Zelfde geldt, in mindere mate, voor piste 14 als ik het goed heb?

Ik weet niet hoe en wat qua les, maar de blauwe piste bij Santa Croce is om in de komen ook heerlijk denk ik?

Waar start je eerste les?

Roy83 op 12 jan 2024 08:57

Ja piste 8 einde dag, ieder jaar vraag ik mij weer af hoe het kan dat zo’n blaauwe piste helemaal vol zit met hopen einde dag? Waar ligt dat aan? Daarom nemen wij meestal de col alt afdaling ( rood ) om in Corvara terug te komen.

Zorba op 12 jan 2024 16:29

Vol in de zon, druk stuk, net iets steiler waardoor veel mensen vol in de ankers gaan?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ja piste 8 einde dag, ieder jaar vraag ik mij weer af hoe het kan dat zo’n blaauwe piste helemaal vol zit met hopen >einde dag? Waar ligt dat aan?

Zorba op 12 jan 2024 16:29

Omdat op die pistes de meesten de bochten niet snijden, maar lekker de piste aan het afschrapen zijn. Een beetje wat je ook veel snowboarders ziet doen. Dat valt meer op, maar skiërs zijn met meerderen…

Ja piste 8 einde dag, ieder jaar vraag ik mij weer af hoe het kan dat zo’n blaauwe piste helemaal vol zit met hopen >einde dag? Waar ligt dat aan?

Zorba op 12 jan 2024 16:29

Omdat op die pistes de meesten de bochten niet snijden, maar lekker de piste aan het afschrapen zijn. Een beetje wat je ook veel snowboarders ziet doen. Dat valt meer op, maar skiërs zijn met meerderen…

DSvier op 12 jan 2024 18:44

Ja maar dat verwacht ik juist bij een “lastige” rode en niet van een laffe blaauwe.

Ja maar dat verwacht ik juist bij een “lastige” rode en niet van een laffe blaauwe.

Zorba op 12 jan 2024 19:13

Precies dezelfde reden dat je het op zwarte pistes het minst ziet: het percentage skiërs die technisch kunnen skiën wordt hoger en dus minder mensen die de boel omploegen.

Plaats een reactie