UCPA off piste reis

Dit onderwerp gaat over de bestemming Chamonix

Hoi allen,

Wij denken erover om volgend seizoen een (beginners) off piste cursus bij UCPA in Chamonix of Argentière te doen. Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met UCPA en in het bijzonder met hun off piste reizen. Ik lees goede ervaringen maar ben erg benieuwd of jullie ervaring hebben met deze Franse organisatie!

Thanks!

Geen ervaring mee, wel naar zitten kijken. Zeker proberen! We hadden in les arcs een ucpa verblijf op de piste en die gasten waren goed bezig!

Edwin van Riel

Ik ben op dit moment mee met UCPA in Serre Chevalier en begin maart zat ik ook met UCPA in Tignes.

Organisatie is goed geregeld voor weinig geld gezien het een vzw is: in de recentere centra goede kamers, bedden (je moet wel je eigen bed opmaken, oh jee) en propere douches. Het verschil in comfort met oudere centra is wel groot. Dat zeiden de mensen die in Val d’Isère verbleven toch.

Er zijn skirooms met schoendrogers, materiaal is in orde en kan je tijdens de week laten nakijken, 3 keer per dag uitgebreid buffet met voorgerechten, koude en warme groenten, vlees, vis en meerdere bijgerechten. Het personeel doet hun best om alles aan hoge standaarden te voorzien.

Skilessen zijn verdeeld in 4 of 5 niveaus en ook een aparte groep voor off piste. Ze leren je er verschillende oefeningen aan, geven wat kennis mee en verder maak je een tochtje. Aan off piste waag ik mezelf niet.

Het is wel handig als je een beetje Frans kan, vooral voor contact met andere reizigers. Het personeel spreekt wel wat Engels. Pak hem beet 60% is Franstalig en de rest zijn Britten, Zweden en op deze reis ook veel Aziaten. Vlamingen en Nederlanders niet gehoord (terwijl die laatste meestal luid zijn). 's Avonds zijn er ook activiteiten als een makkelijke quiz, poker, beerpong etc

*bericht bewerkt door Japiee op 27 mrt 2024 18:53

openskimap.org toont hoe steil een piste nu echt is.

Wij zijn twee weken geleden naar UCPA Argentière geweest voor een Offpiste gevorderden cursus. Het is zeker een aanrader! Het is precies zoals Japiee zegt betreft organisatie en gasten. Argentière is een mooi gebied voor Offpiste, we konden iedere dag uitgebreid ontbijten, een goede lunch voorbereiden voor op de berg en savonds goed eten in het hostel.
Wel zou ik voor een privekamer kiezen wanneer je samen met iemand reist. Er zijn een aantal dorms waarbij je erg dicht bij elkaar ligt.

Dank voor alle (positieve reacties)! @Japiee Hoe weet je of je een nieuw of oud centra hebt? Veel plezier nog daar!
@kimvrr Tof! Is Argentiere een beetje in de buurt van Chamonix? Google maps zegt 20 min, maar hoe zijn de bussen in de praktijk?

Wij denken erover om tijdens kerst te gaan. Op de piste is dat een drukke week, maar is dit ook voor off piste? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik ben zelf 2 keer naar Argentière geweest, één week voor piste skiën, één week voor toerskiën (beginners). Ik raad het zeker aan: comfortabel centrum (proper en modern), lekker eten, goede sfeer, en goede prijs voor het geheel. Je kan op voorhand niet weten hoe het niveau van je medeskiërs zal zijn, dus op dat vlak moet je geluk hebben (aangezien er maar één groep per niveau wordt georganiseerd).
Voor toerskiën ben ik met Kerst geweest, we hebben buiten piste geen last gehad van volk.

Op de pagina van het centrum staat aangegeven of het comfort agréable is of iets anders en of het centrum gerenoveerd is: https://www.ucpa.com/destination/village-sportif/argentiere-…

*bericht bewerkt door Japiee op 28 mrt 2024 12:29

openskimap.org toont hoe steil een piste nu echt is.

@tim88 Chamonix is met de trein en de bus super makkelijk te bereiken. UCPA zorgt soms ook voor vervoer tussen de gebieden.

Wat ons erg opviel in het gebied is dat het niveau van de andere wintersporters aardig hoog ligt betreft Offpiste/toerskien. Je ziet veel mensen buiten de piste gaan, ik weet niet of dat met Kerst minder zal zijn aangezien dan de meeste locals ook wel vrij hebben…

Het leuke van UCPA is dat de mensen die er komen, primair voor de sport komen, en niet zozeer voor het zuipen.

Ik zou wel weer eens willen. Ben benieuwd of er tegenwoordig ook volwassenen komen.

The older I get, the better I was

Wordt steeds aantrekkelijker 😉

Edwin van Riel

Dank voor le reacties. Wij beginnen steeds meer overtuigd te raken,😅😅

Alleen het off piste tijdens kerst… Zou het niet te druk zijn…

Welnee, ruimte genoeg en je staat relatief weinig voor de liften te wachten 😉

Edwin van Riel

Dank voor le reacties. Wij beginnen steeds meer overtuigd te raken,😅😅

Alleen het off piste tijdens kerst… Zou het niet te druk zijn…

timtim88 op 29 mrt 2024 12:13

Ik zou me meer zorgen maken over hoeveel sneeuw er off-piste ligt. Dat is immers nog vroeg in het seizoen, dan kun je wel eens pech hebben, qua bedekkings graad.

Ja dat is ook een ding. Maar volgens mij is het daar vrij hoog ;) En het is zo onvoorspelbaar. In dec in Solden hadden we meters sneeuw, in januari in Saalbach zaten we met 15 graden op 1500 meter in ons tshirt…

Plaats een reactie