Ervaringen skigebied Matrei (vs Gerlos)?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Matrei

Hallo, I’m asking for a friend… en de vergelijking Matrei en Gerlos gaat niet op, maar wil alleen eens iets anders proberen met 2 kinderen (10 en 12) in de voorjaarsvakantie.
Vooral op zoek naar andere rustigere plek om drukte bij liften en restaurants min of meer te ontlopen.
Wil iemand zijn/ haar ervaringen met Matrei delen? Voordelen/ nadelen/ tips?

Bedankt alvast!
Groeten, Sarah

Poeh hé, dat is geen vergelijking zeg! Matrei is veel kleiner, maar populair genoeg in de vakantie. Rustig bij de hutten is het dan totaal niet. Ook zit je met de tweedeling romdom de kam, waarbij je nog best lastige pistes tegenkomt.
Even doorrijden naar Lienz loont qua drukte, maar wil je wat meer, rijdt dan door naar Vierschach om lekker in het Drei Zinnen gebied te wintersporten.
Wil je het bij Oostenrijk houden helpt het om verder naar het oosten af te reizen. Dat is over het algemeen rustiger.

Heel wat anders, maar verrassend betaalbaar is het om uit te wijken naar Zwitserland naar Obersaxen-Mundaun. Redelijk vlot aan te rijden. Voorwaarde is wel dat de Euro weer wat koerswinst boekt, anders is het winkelen daar helemaal niet te doen.

Ik heb persoonlijk ervaring met beide skigebieden. Met Kals-Matrei in de krokusvakantie, maar met de Zillertal Arena (met uitvalsbasis Gerlos) echter buiten het hoogseizoen.

Ik denk niet dat Kals-Matrei een goede bestemming is in de voorjaarsvakantie om die drukte te ontlopen. Uiteraard zal het een merkelijk verschil zijn met Gerlos (vooral het après-ski gegeven valt volledig weg), maar het is nog steeds één van de drukste weken van het jaar. Extreme wachttijden hoeft je niet te verwachten (de liften zijn capaciteitssterk), maar het aantal wintersporters op de piste viel ons toch tegen.

Daarnaast is het skigebied eigenlijk eerder geschikt voor gevorderde wintersporters, net zoals de meeste skigebieden in Osttirol. De pistes in Kals zijn wat steiler en de verbinding kan met een rode piste en vervolgens een ellenlang blauw kunstmatig pad. Matrei zelfs is ook niet meteen uitgesproken gemaakt voor de beginnende wintersporter.
In de omgeving zou ik enkel Lienz Zettersfeld kwalificeren als geschikt voor beginners, maar daar wordt je onvermijdelijk geconfronteerd met (lange) wachttijden 's morgens en 's avonds aan de gondel.

Als alternatieve Oostenrijkse bestemming met minder drukte, zou ik eerder opteren voor de centraal Karinthische skigebieden. Ik denk spontaan aan Bad Kleinkirchheim, Gerlitzen, Türracher Höhe of Goldeck.

Plaats een reactie