condities kerstvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Zoals overal is het ook hier spannend wat we bij de opening van het seizoen gaan aantreffen. Een ding is zeker: De start van vorig jaar was groener en elders is het veel slechter dan in de Franse Noordalpen.

Grofweg zijn de zuidhellingen tot 2000m groen, maar die hebben we hier gelukkig nauwelijks. Eigenlijk alleen de afdaling vanaf het Massif gebied, naar Flaine vanaf de Grand Vans betreft dit en dus zul je daar een kunstmatige witte baan in een grijs/groen landschap aantreffen.
Pistes die op het noorden gericht liggen zijn vanaf 1500m wit, zij het met een dunne laag echte sneeuw, aangevuld met een laag kunstsneeuw.

Flaine ligt er redelijk goed bij en ook Samoëns (met z’n noordhelling) is ook OK. Vooral in les Carroz zijn ze erg afhankelijk van de sneeuwkanonnen.

De komende week schommelt de 0 graden lijn 's nachts rond 1600m, dus spannend wat de sneeuwkanonnen 's nachts nog kunnen toevoegen. Dagtemperaturen van 5 graden en zon voegen helaas niets toe…

Als sneeuwschoengids ga ik maar eens op onderzoek uit waar ik mijn gasten mee kan gaan nemen volgende week; dat zal een uitdaging worden, aangezien wij ons niet begeven op plekken met kunstsneeuw…

Kortom; fingers crossed voor komende week, maar skiën kun je zeker in le Grand Massif

Ben benieuwd! Ga zelf 30 januari die kant op maar houd het zeker in de gaten de komende periode.

Hi @Arno5 , fijn om te lezen! Wij gaan 7 januari naar Flaine en ik vreesde eerst dat het echt heel slecht zou zijn, maar nu is er toch al best wel wat open. Ik hoop dat dat zo blijft, vind het heeeeel spannend

Even een kerst update:

Terwijl het gebied hier de laatste het zwaar heeft gehad, maar de zon voor de toeristen veel goedmaakte, heeft het skigebied een persbericht uitgestuurd. zie: http://hiver.grand-massif.com/news/actu-nouvelan15

De verbinding via de Tourmaline piste (afdaling Grand Vans) naar Flaine is al enkele dagen gesloten. De verbinding tussen het Massif en Flaine gaat dan ook met een bus. Terug wel via de Grand Vans lift, die wel open is. Flaine heeft veel last van stenen die door de sneeuw heen komen.

De verbindingspiste Perce Neige om naar Carroz en Morillon te gaan is nu nog open, maar dat kost veel inspanning van skigebied en andere belanghebbenden!

Samoëns biedt met haar noordhellingen de beste pistecondities de komende dagen.

Dinsdag lijkt er een klein sneeuwvalletje op de kaart te staan en vanaf de jaarwisseling LIJKT er een serieuze winterinval aan te komen…

Fingers crossed en voor iedereen:

Een mooie, zonnige en helaas groen kerst! :)

Plaats een reactie