Bij welke windsnelheden sluit Hintertux?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hintertuxer Gletscher

Ik ben de voorbije jaren al regelmatig in de herfst gaan skiën op de gletsjer en ik heb bijna ieder jaar wel een of meerdere stormdagen gehad. Het is natuurlijk heel vervelend om 's ochtends tijdens het ontbijt te zien dat het gebied niet meer zal open gaan wegens teveel wind. Morgen staat er bv een rode 7 à 8 bft op Bergfex.

Ik zou deze keer graag beter kunnen inschatten of ik wandelkledij moet aantrekken, dus ik vroeg me af vanaf welke windsnelheden Hintertux niet open gaat?

Het hangt van zoveel meer af dan alleen de windkracht. Vooral de windrichting is erg belangrijk. Een aantal jaar geleden het meegemaakt in Alpe d’Huez. Het hele gebied was dicht en het waaide er door het hele gebied erg hard. Navraag leerde dat het naastgeleden Les 2 Alpes wel geheel open was doordat het een andere orientatie heeft. Daar was van de wind amper wat te merken terwijl het hemelsbreed 10km verderop ligt en de algemene weersverwachtingen voor beide gebieden hetzelfde waren die dag qua wind.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 09 nov 2021 09:32

Born to Ride

zeer moeilijk in te schatten, er zijn meerdere factoren die de uiteindelijke beslissing nemen om een gebied of een lift af te sluiten. het kan maar zo zijn dat het aan de ene kant van de berg prachtig helder is en aan de andere kant beestenweer…
vroeg in de ochtend dus goed checken en bekijken of het te doen is en het gebied open gaat.
dan nog… al vaker meegemaakt dat ik b.v. vanaf Zell naar Gerlos was gegaan met prima omstandigheden en dat vlak voor de ochtend door te sterke wind de verbinding terug gesloten wordt.
en dat soort vergelijkbare pistes zijn er wel meer.
veiligheid gaat altijd voor op gemak, maar lastig is het soms wel.
dagje Hintertux plan ik altijd wel als het risico op slechtere omstandigheden gering is, vaak dan wel wat drukker.
maar het uitzicht en de pistes zijn bij helder weer fantastisch!
mvg Hans

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Plaats een reactie