Dalafdaling laatste week april

Dit onderwerp gaat over de bestemming Samnaun

Ik lees op de wintersport.nl pagina dat in Samnaun de kans op een open dalafdaling 40-70% is in april, ben benieuwd wat de praktijk ervaringen zijn voor de laatste week van april. Hebben nog niks geboekt dus als de ene dalafdaling meestal langer open blijft dan de andere hoor ik dat ook graag ^.^

Gang is alles

Niet te zwaar tillen aan een dalafdaling. Het is er maar 1 per dag, dus de andere afdalingen zijn gewoon van meer belang. Leuk als het kan, maar niet meer dan dat ;)

Edwin van Riel

Stel je niks voor van een dalafdaling zo laat in het seizoen; nice to have als 'ie open is, maar het laatste stuk is hoe dan ook waterskiën. Zelf meermaals geweest met de sluiting, als ik me niet vergis altijd open (die van Ischgl iig) maar altijd onder eerdergenoemde omstandigheden.
Vorige week was de dalafadling naar Samnaun nog top, maar dit biedt uiteraard geen garantie voor over 3 weken.
Verblijf je trouwens in Samnaun dat je graag wil dat 'ie open is?

Piste 80 (begin rood) met snowboard betekent dat je een eind moet lopen naar de gondels. Wel mooie omgeving, leuk om een keer mee te maken. Vorige week ook een stuk of 40 gemzen gezien.
Je kunt vanaf begin dorp ook een bus nemen naar de gondels.
Andere dalafdaling (blauw) niet gedaan.

Ja, @William het plan is inderdaad om in Samnaun te verblijven. Had ik wellicht iets duidelijker moeten vermelden in de OP. Ischgl is ook wellicht nog een optie, hangt er een beetje vanaf of de maskerplicht in stand blijft na de Pasen.
Veder maken de condities van de piste me niet veel uit, vind het enkel relaxed om naar t appartement/ hotel te kunnen skiën. Een wit/bruin lintje is dan voldoende haha

Denk dat ik op de ski’s ga overigens

*bericht bewerkt door Jesper op 11 apr 2022 14:37

Gang is alles

Net terug van Samnaun. Met eind april heb ik geen ervaring, maar ben er al vaker geweest in de eerste helft van april. Ik denk de 60 het langste open zal blijven, maar vermoedelijk de 80 ook als het weer wat mee wil. Ze lagen er de afgelopen dagen niet slechter bij dan andere jaren ondanks de temperaturen.

De rode 80 is sowieso de leukste en de mooiste dalafdaling om de dag af te sluiten, inbegrepen het biertje in de Schmuggler Alm in Samnaun Dorf wat de ‘vetste’ (euh … enigste) après-ski tent is van Samnaun of iets wat enigszins in de buurt komt. Nadelen: op het einde van de dag is deze piste helemaal aan flarden geskied, de 80 vangt meer zon en heeft meer slush vergeleken met de 60 en het gebeurt in het naseizoen wel eens dat deze piste plots dicht gaat halverwege de middag om onduidelijke redenen.

De 60 naar Laret / Compatsch is beter beschut voor de zon en wordt amper geskied overdag, dus die ligt er altijd goed bij. Verder is de 60 een heel stuk korter en lang niet zo avontuurlijk als de 80. Wel erg functioneel als je in de buurt een acco hebt. Biertje doe je dan in de Heaven’s Door op de Alp Trida of in de Almrausch onderaan de 60.

Als je niet kan kiezen tussen de dalafdalingen … met vrienden op shortski in Samnaun Laret deden we ook wel eens: 15u op de Palinkopf > piste 80 > pauze in Schmuggler Alm > piste 80 > gondel omhoog (laatste om 16u) > piste 69 > pauze in Heaven’s Door > piste 60 > laatste pauze in de Almrausch. Het bijzondere aan dit tochtje is dat je de verzuring minder gaat voelen naarmate de route vordert 😉

*bericht bewerkt door Hupla op 11 apr 2022 21:10

@Hupla Poah dat is nog eens een mooi tochtje om de dag mee af te sluiten hahaha
Dank, ik neem t allemaal mee in de uiteindelijke beslissing

Gang is alles

Ik ben er 3 keer in het slotweekend geweest en alle 3 keer open, maar de Ischgl kant ligt er in mijn ervaring altijd wel wat beter bij. En met dat witte/bruine lijntje zit het wel goed @Jesper, laatste stukje is soms letterlijk 50 centimeter breed met hier en daar wat klunen :D

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie