Hoe sneeuwzeker is Ischgl in de laatste weken?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Arena Ischgl - Samnaun en Ischgl

Dit seizoen wilde ik een skitrip organiseren met vrienden, maar in verband met vakantietijden kunnen we alleen van 20 april tot 27 april gaan. Aangezien we graag naar Oostenrijk willen en bijna alle andere niet-gletsjergebieden (behalve Sölden gedeeltelijk, maar eind april sluiten ze daar ook de niet-gletsjerpistes) viel de keuze al snel op Ischgl, waar ze op 1 mei de pistes sluiten.

Wat kunnen we verwachten van Ischgl aan het einde van het seizoen?
Is de sneeuw dan nog goed, of alleen maar als er recent wat nieuw gevallen is?
Hoeveel van het gebied is dan nog open?

Alvast bedankt voor de moeite :)

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 24 okt 2023 07:44: Bestemming toegevoegd

Ik was er vorig jaar tot 11 april. Toen gewoon goeie condities met alles open. Dalafdaling uiteraard wel wat papsneeuw maar alles boven de 2000 was prima. Het moet wel gezegd dat het toen een late winterprik was met verse sneeuw (en ik ook maar last minute ben vertrokken omwille van het weer). Vermoed dat het heel sterk kan variëren maar hogerop zal sowieso nog wel minstens ok zijn.

Hogerop (overal in de Alpen) ligt in maart/april altijd de meeste sneeuw. Je hoeft je dan absoluut geen zorgen maken over gebrek aan sneeuw dus.
Het enige wat kan spelen is de hogere temperatuur, die natuurlijk pap veroorzaakt.
Maar boven de 2300 meter moet het wel heel bont worden met de temperatuur!

@Rafael_92 eind april kun je nog steeds erg goed skiën in Ischgl! Voor mij is april zelfs de perfecte maand om Ischgl te bezoeken, want het is dan lekker rustig. Doorgaans is alles nog open, ook de dalafdaling, maar je moet natuurlijk wel rekening houden met papsneeuw in de middag. Verse sneeuw kan zowel positief als ‘negatief’ zijn zo laat in het seizoen. In de ochtend kun je poedersneeuw aantreffen, maar door de felle aprilzon kan deze laag verse sneeuw snel zwaar worden, waardoor de middag met zware papbuckels een mooie uitdaging kan zijn. Bij elk weertype is vroeg beginnen dus echt een aanrader.

Een paar foto’s van eind april 2023 (na veel sneeuw medio april en een laag van 20-30cm de nacht ervoor) en 2022 (vrij droog en warm voorjaar)

21 april 2023:

null

null

28 april 2022:

null

null

*bericht bewerkt door Henri op 23 okt 2023 19:37

Ischgl is een prima gebied die periode. Heel weinig mensen op de piste. Heerlijk kilometers maken.
Sneeuw wordt doorgaans wel papperig in de middag en de dalafdalingen worden een uitdaging, maar het meeste is gewoon top.

null
null

*bericht bewerkt door Tiny-M op 23 okt 2023 20:53

Als je dan toch gaat, zou ik de afsluiting meepikken. Welke artiest is nog niet bekend, maar is altijd hartstikke leuk feest in het dorp.
Als je geluk hebt met omstandigheden kun je er ook nog fantastisch skiën.

Voor de skitest hebben wij meerdere keren laat in het seizoen in Ischgl gezeten, en de condities waren altijd (heel) erg goed. Vaak alleen de laatste meters naar het dal wat minder.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie