La Norma tips voor 'first timer'

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Norma

Hallo allemaal,

Ik ga dit jaar (10 Feb) voor het eerst naar La Norma, dus vroeg me af of iemand nog specifike tips heeft voor La Norma? Bijvoorbeeld om dingen te doen met kinderen (7 + 9) of dingen om rekening mee te houden?
Ik heb uiteraard wel wat huiswerk gedaan en gekozen voor La Norma omdat het eerste wintersport voor mijn kinderen wordt (en vrouw ook maar 2e), dus dit gebiedje leek me mooi aan te sluiten. Al zal het 10 - 17 Feb niet rustig zijn, toch relatief rustig en mooi voor beginners. Ik begreep al dat ik weinig zon moet verwachten met alles op het Noorden, dus zal de warme outfit kiezen. :)

Maar alle tips zijn welkom! Wellicht ook nuttig voor andere mensen die nog gaan. Dank iig!

Winterse groet,
Jelmer

Kom er maar in @Piefke !!!

Ik vond de Granges piste echt heel leuk, zeker met kids!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik neem aan dat de kinderen op les gaan als ze voor het eerst gaan skiën? Wat betreft pistes is het afhankelijk van je niveau. Arlette is wat mij betreft de mooiste piste, Norma 2 en 1 zijn ook mooi, net als Marmottes. Voor wie nog maar net op skies staat is Sainte Anne ook heel leuk. Een lekker lang pad met afwisselende stukken waardoor hij niet snel saai is en al snel het gevoel van een skitochtje geeft.

Wat LoveToSki zegt ben ik het overigens ook mee eens. Omdat de piste steeds steiler wordt naarmate je langer in de sleeplift blijft een hele fijne piste om op te oefenen.

La Norma biedt voor kinderen ook een soort kidsclub met animatie aan voor na het skiën. Ik weet daar verder niet het fijne van omdat ik er nooit met kinderen ben geweest, maar dat is zeker de moeite waard om nog uit te zoeken.

Zodra wij met kinderen gaan is de kans heel groot dat het ook La Norma wordt. Wat dat betreft heb je zeker goed je huiswerk gedaan.

Top, dank voor die eerste reacties alvast! Dat is al erg nuttig!

Dat klinkt ook goed in ieder geval, en in lijn met mijn (positieve) verwachtingen!

Ja de kinderen (en vrouw) gaan lessen in de ochtend. Dat is de tijd dat ik mezelf moet (=zal) vermaken, al realiseer ik me dat het niet een heel uitdagend gebied is voor gevorderden.
Mocht iemand nog tips hebben voor een eenzame gevorderde (snowboarder), dan zijn die ook zeer welkom! :)

Alle andere ervaringen, tips etc wat betreft activiteiten, locaties, of andere ‘Norma gerelateerde zaken’ zijn uiteraard ook nog steeds erg welkom.

Voor mij (en ms anderen) zeer nuttig, en leuk voor de voor-pret!

Veel dank!

Ik vond zelf de rode pistes rechtsboven, bij de Norma 2 ook erg leuk. De zwarte heb ik niet gedaan nog (maar achteraf wel spijt van haha).

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

De zwarte piste is goed te doen en ligt er vaak strak bij, altijd rustig. Komt waarschijnlijk ook omdat je op z’n zachtst gezegd even geduld moet hebben om daar te geraken.

Fijn gebied, ook voor gevorderden is er wat te beleven. Alleen is het niet supergroot. Je kan alle pistes in één dag gedaan hebben, maar ach dan doe je ze daarna nog een keer toch? 😆

Als je de eskimo pas hebt, kan je één dag in een ander gebied aan de gang, wellicht is dat een leuk uitje als gevorderde. Kan je bv naar val cenis (zijn zeker wat leuke/uitdagende pistes te vinden, zou als boarder wel focussen op de bovenste helft van de berg en de escargot mijden) of de andere gebieden (aussois, bonneval, etc) maar daar heb ik zelf geen ervaring mee

Het fijne van la norma is dat alles uitkomt op één plek beneden, dus ideaal voor kinderen / elkaar ontmoeten, zeg gewoon zie je in het dal!

Ze hebben sinds kort een mooie rodelbaan, heb hem nog niet uit kunnen testen maar hij ziet er wel supervet uit

Verder tja… ze hebben lekkere biertjes in le cairn dus bestel een ‘delirium tremens’ en ga gewoon kijken hoe de koters het doen

Moet goed komen!

Fijn gebied, ook voor gevorderden is er wat te beleven. Alleen is het niet supergroot. Je kan alle pistes in één dag gedaan hebben, maar ach dan doe je ze daarna nog een keer toch? 😆

Als je de eskimo pas hebt, kan je één dag in een ander gebied aan de gang, wellicht is dat een leuk uitje als gevorderde. Kan je bv naar val cenis (zijn zeker wat leuke/uitdagende pistes)

LoveToBoard op 08 jan 2024 23:07

De Eskimopas bestaat in die vorm niet meer. Met de een reguliere 6-daagse pas van La Norma mag je nu ook onbeperkt in Valfréjus skiën en één dag in Aussois, één dag in Val Cenis en één dag in Bonneval.
Oftewel, meer dan voldoende afwisseling.
Als first-timer zal La Norma overigens meer dan groot genoeg zijn!

*bericht bewerkt door paolie op 09 jan 2024 08:48

  • dubbel

*bericht bewerkt door paolie op 09 jan 2024 08:47

Super goede tips allemaal, dank!

Behalve uiteraard het biertje zal ik ook zeker uitstapje naar Aussois of Val Cenis overwegen. Ik had deze plekken ook als (zonnigere) optie, dus sowieso leuk om keer te gaan scouten voor wellicht volgend jaar! Weet iemand of dat te doen is met eigen auto, of is de busservice zowaar goed in deze Franse regio? :)

Rodelbaan vind ik zelf altijd top, dus gaat ook op de to do list! Ik begreep dat er ergens ook mogelijkheid is om met hondenslee rit te maken, wat mijn kids zeker zullen willen.

Klink top allemaal, zin an!
Nu vooral obsessief (en veel te vroeg) de weerberichten in de gaten blijven houden. :)

De andere gebieden zijn heel goed te bereiken met eigen auto. De bussen naar Valfrejus gaan iedere dag een aantal keren. Naar de andere gebieden volgens mij minder vaak, of iedere dag van de week naar een ander gebied. Heb er zelf geen ervaring mee, alleen van horen zeggen dat niet iedereen onder de indruk was van hoe dat geregeld was…

Super goede tips allemaal, dank!

ehalve uiteraard het biertje zal ik ook zeker uitstapje naar Aussois of Val Cenis overwegen. Ik had deze plekken ook als (zonnigere) optie, dus sowieso leuk om keer te gaan scouten voor wellicht volgend jaar! Weet iemand of dat te doen is met eigen auto, of is de busservice zowaar goed in deze Franse regio? :) § JelmerJ op 09 jan 2024 10:15

In februari is het in La Norma ook gewoon zonnig hoor, speelt alleen rond kerst.
Tussen La Norma en Valfréjus rijdt een regelmatige skibus, voor de andere dorpen zou ik de auto nemen.
Op dinsdagavond kun je tussen 18-20u in Val Cenis heel erg leuk avondrodelen (bij de Colombalift).

Wij hebben de dag dat wij er waren vorige week ook lekker in de zon geskied.

Riching Val Cenis met de auto gaan - binnen de dorpen van VC rijden de bussen wel regelmatig, al valt dat met Termignon wel tegen.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Kom er maar in @Piefke !!!

Tiny-M op 08 jan 2024 15:58 [@piefke](/profiel/piefke) is in transitie naar toerskier/freerider dus die vertoont zich even niet geloof ik hahaha
Edwin van Riel

Super goede tips allemaal, dank!

Behalve uiteraard het biertje zal ik ook zeker uitstapje naar Aussois of Val Cenis overwegen. Ik had deze plekken ook als (zonnigere) optie, dus sowieso leuk om keer te gaan scouten voor wellicht volgend jaar! Weet iemand of dat te doen is met eigen auto, of is de busservice zowaar goed in deze Franse regio? :)

Rodelbaan vind ik zelf altijd top, dus gaat ook op de to do list! Ik begreep dat er ergens ook mogelijkheid is om met hondenslee rit te maken, wat mijn kids zeker zullen willen.

Klink top allemaal, zin an!
Nu vooral obsessief (en veel te vroeg) de weerberichten in de gaten blijven houden. :)

JelmerJ op 09 jan 2024 10:15

Naar Aussois zou ik zeker met de auto gaan. Onderaan bij de stoeltjeslift is een vrij groot gratis parkeerterrein. Wat betreft La Norma zelf: ik vond met name de Norma 1 en 2, Arlette en Foret erg fijne pistes… ook al waren ze vorig jaar behoorlijk ijzig… de pistes dwars over de berg: Cretes, Piniers en Repose zijn eigenlijk verbindingspaden. En voor de beginners is de Ste. Anne een leuke, lange, eenvoudige piste.

De uitdaging zit dus rechtsboven in het gebied: Norma 1 en 2… leuk om het hele stuk in één keer naar beneden te skiën/boarden via Carrelet en Foret…

Leukste pisterestaurantje: Le Grizzli, onderaan de Granges piste.

Val Cenis, waar we rond oud en nieuw waren is groter en dus afwisselender…

*bericht bewerkt door Demtsjenko op 09 jan 2024 15:54

Goede keuze LA NORMA😍☃️

De animatie, vooral voor de kids, is sinds wij er komen wel veranderd en minder geworden vinden wij. Dit alles komt doordat het dorp niet meer op zichzelf staat maar alles is samengegaan in de HMV groep en het vanuit Val Cenis geregeld wordt. Bij aankomst fff een week programma scoren bij Office de toerisme en je weet wat er in die week georganiseerd wordt en waar jullie eventueel interesse in hebben.

Er is sinds vorig jaar wel de Norma Loops, een luge (rodelbaan) wat de kids zeker leuk zullen vinden om te doen en verder kun je iedere dag sleeën in het dorp bij het dalstation van de gondel.

De zon is er in februari wel, de bergkant van de Norma 2 ligt dan vooral lang in de zon en zelfs in het dorp is er dan al behoorlijk wat zon.
Die week dat je gaat is zeker geen rustige week maar in verhouding met vele andere gebieden blijft het allemaal rustig en weinig wachttijd.
Met de beginners die je bij hebt raad ik vooral aan om met de stoeltjeslift La Repose omhoog te gaan en dan de piste bij de St. Joseph lift hier heb je ook een gulli piste en een funpark, daarnaast heb je de Granges, bij de Granges heb je 3 uitstap mogelijkheden en vermaak je je eigen prima met verschillende niveaus, ga met de beginners niet hoger dan uitstap 2, uitstap 3 lonkt voor vele maar beginners worden daar echt niet vrolijk van. Onderaan deze piste ligt restaurant de Grizzly. Vanaf daar kan je ook meteen de groene dalafdaling de St. Anne op, verder mag je altijd met de stoeltjeslift La Repose omlaag.

Als je zelf op pad gaat als de rest aan het lessen is heb je, afhankelijk van je eigen skills, vrij vlot een rondje gemaakt langs de andere pistes.

Wil je een keer een ander gebied raad ik voor jullie Aussois aan, dat ligt volledig in de zon. Wel met de auto ernaartoe, er rijdt wel een bus maar die gaat in de ochtend heen en eind middag terug. Parkeren kun je onderaan het skigebied op een grote parking. Je kunt met het hele gezin met de stoeltjeslift Grand Jeu naar boven, als je daarna naar links gaat heb je een 3 persoons stoeltjes lift Eterlou, hier kun je mooi wat oefenen met je gezin, dit is ook deels een fun piste, zullen je kids wel leuk vinden en als je geluk hebt is de big airbag opgeblazen die ook aan die kant ligt. Je kunt weer met de stoeltjeslift Grand Jeu omlaag of skiënd maar er zullen wat pittige stukken zijn in de blauwe piste die kapot geskied zal zijn, verderop kan je over een groene naar het dal.

Alvast veel plezier en wie weet zie ik je nog die week☃️

*bericht bewerkt door Piefke op 10 jan 2024 01:17

LA NORMA😍☃️

@Tiny-M rustaaaggghhhhhh☃️

@evr66 die transitie heeft een lang traject dus kan ik nog wat tijd maken voor andere zaken☃️

*bericht bewerkt door Piefke op 10 jan 2024 01:21

LA NORMA😍☃️

@Piefke snowboarden als tussenstap? 😎

Maar serieus, wij zijn 1 dag in La Norma geweest en dat smaakt wel naar meer, ik denk dat we hem volgend jaar weer doen vanuit Val Cenis! En dan allicht wel met snowboard!

*bericht bewerkt door LoveToSki op 10 jan 2024 10:52

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Top, alle tips genoteerd!
Dank voor het delen van alle ervaringen! Zal voor mij en misschien andere toekomste Norma-gangers erg nuttig zijn.

Even in aanvulling op @piefke er zit een groot gratis overdekte garage aan het begin van het drop. Hierin is vrijwel altijd plek, dus geen ruiten meer krabben of auto sneeuw vrij maken.

Verder is het dorp auto vrij. Voorzien van twee bakkertjes en verschillende restaurantjes. Chez elliane heeft heerlijke huisgemaakte pizza’s. Bij de Carin kun je terecht voor burgers.

Verder vooral genieten van de klein en rustige opzet. De kneuterigheid en de heerlijke pistes. Zelf is de Arlette mijn favoriete piste.

Met de marmotte piste moet je even de inschatting maken of jouw kinderen en vrouw het einde van de carlette af kunnen.

Met skiën kom je echt tot rust.

Vorige kerstvakantie voor het eerst geweest. Oudjaarsdag aangekomen, even schrikken want het was rond omgeving Aix les Bains / chambery ongeveer 17 graden die dag. Terrassen zaten vol!

Door de noord-ligging geluk gehad met de sneeuw: veel ijs maar er lag nog voldoende om af te kunnen dalen. Bovenop was sowieso goed.

Met twee kinderen van 4 en 7 gaan we volgende maand opnieuw: kleinschaligheid bevalt echt prima, lekker rustig en geen druktemakers. We zijn normaal 3 Vallees gewend (Menuires) maar dit is wel een verademing qua drukte in de vakanties.
Groot voordeel is dat alles dichtbij is, zowel de accommodaties als de liften/winkels/skilessen. Weinig gesjouw met kinderen en materiaal.

Weet iemand overigens waarom de bosafdaling Chalets (loopt langs de stoeltjeslift Repose) dicht zit? Vorig jaar lag er niet genoeg sneeuw op dat stuk, maar dit jaar zie ik dat ie weer (of nog steeds?) dicht zit?

Top, dank voor die eerste reacties alvast! Dat is al erg nuttig!

Dat klinkt ook goed in ieder geval, en in lijn met mijn (positieve) verwachtingen!

Ja de kinderen (en vrouw) gaan lessen in de ochtend. Dat is de tijd dat ik mezelf moet (=zal) vermaken, al realiseer ik me dat het niet een heel uitdagend gebied is voor gevorderden.
Mocht iemand nog tips hebben voor een eenzame gevorderde (snowboarder), dan zijn die ook zeer welkom! :)

Alle andere ervaringen, tips etc wat betreft activiteiten, locaties, of andere ‘Norma gerelateerde zaken’ zijn uiteraard ook nog steeds erg welkom.

Voor mij (en ms anderen) zeer nuttig, en leuk voor de voor-pret!

Veel dank!

JelmerJ op 08 jan 2024 20:53

Als gevorderde snowboarder kun je er voor kiezen om door de kloof te gaan, dit is boven aan de norma 2 bij het uitzicht punt naar beneden. Andere optie is de Le Clot lift pakken en daar naar links lopen. Prachtige stukken heb je daar. Vraag even aan een pisteur of het kan. Andere optie; boek een skileraar en zeg dat je ofpiste wilt, ben je gelijk verzekerd ;)

Met skiën kom je echt tot rust.

Vorige kerstvakantie voor het eerst geweest. Oudjaarsdag aangekomen, even schrikken want het was rond omgeving Aix les Bains / chambery ongeveer 17 graden die dag. Terrassen zaten vol!

Door de noord-ligging geluk gehad met de sneeuw: veel ijs maar er lag nog voldoende om af te kunnen dalen. Bovenop was sowieso goed.

Met twee kinderen van 4 en 7 gaan we volgende maand opnieuw: kleinschaligheid bevalt echt prima, lekker rustig en geen druktemakers. We zijn normaal 3 Vallees gewend (Menuires) maar dit is wel een verademing qua drukte in de vakanties.
Groot voordeel is dat alles dichtbij is, zowel de accommodaties als de liften/winkels/skilessen. Weinig gesjouw met kinderen en materiaal.

Weet iemand overigens waarom de bosafdaling Chalets (loopt langs de stoeltjeslift Repose) dicht zit? Vorig jaar lag er niet genoeg sneeuw op dat stuk, maar dit jaar zie ik dat ie weer (of nog steeds?) dicht zit?

Roadronner op 10 jan 2024 13:16

Wij zijn afgelopen zondag terug gekomen. Sneeuw in het dorp is nog niet super veel. Daarnaast is de piste Le Chalets volgens geruchten niet meer van deze tijd voor pistebully’s. Deze zou te stijl zijn om zonder gezekerde piste bully de piste te kunnen prepareren. Laten deze ankerpunten nu niet aanwezig zijn. Omdat er relatief weinig dagen zijn dat er voldoende sneeuw ligt voor deze piste zal er niet in geïnvesteerd worden. Helaas want het is een prachtige, steile en gevarieerde piste.

Met skiën kom je echt tot rust.

Chalets is een piste zonder sneeuwkanonnen, door de lage ligging is dit de rede dat er vaak te weinig sneeuw ligt om deze te openen. De gehele kerstvakantie is deze dicht geweest, we zagen de piste van wit naar groen en weer naar wit transformeren. Op onze laatste dag, vorige week zaterdag, was het toch ondanks dat deze gesloten was heel aantrekkelijk om er vanaf te gaan maar vanwege ons gezelschap niet gedaan. Het is jammer dat deze meer dicht dan open is want het is juist een leuke piste om te doen. Dat de piste niet geprepareerd kan worden is niet erg al heb ik er een keer op gestaan en toen leken het wel loopgraven waar je doorheen moest, dan is het serieus aanpoten om overeind te blijven met mijn skills☃️

LA NORMA😍☃️

@Piefke snowboarden als tussenstap? 😎

Maar serieus, wij zijn 1 dag in La Norma geweest en dat smaakt wel naar meer, ik denk dat we hem volgend jaar weer doen vanuit Val Cenis! En dan allicht wel met snowboard!

LoveToSki op 10 jan 2024 10:52

Haha, ja snowboarden proberen we ook nog. Dat is prima te leren op de Granges🏂☃️
Jullie kunnen ook verblijven in LA NORMA😍☃️ en een dagje Val Cenis doen😂🤣 @Lovetoski

*bericht bewerkt door Piefke op 10 jan 2024 17:36

LA NORMA😍☃️

@Piefke snowboarden als tussenstap? 😎

Maar serieus, wij zijn 1 dag in La Norma geweest en dat smaakt wel naar meer, ik denk dat we hem volgend jaar weer doen vanuit Val Cenis! En dan allicht wel met snowboard!

LoveToSki op 10 jan 2024 10:52

Haha, ja snowboarden proberen we ook nog. Dat is prima te leren op de Granges🏂☃️
Jullie kunnen ook verblijven in LA NORMA😍☃️ en een dagje Val Cenis doen😂🤣 @Lovetoski

Piefke op 10 jan 2024 17:36

Ssst breng haar nou niet op ideeen
straks wil ze een week naar val cenis én een week naar La norma!

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 10 jan 2024 17:40

@Piefke snowboarden als tussenstap? 😎

Maar serieus, wij zijn 1 dag in La Norma geweest en dat smaakt wel naar meer, ik denk dat we hem volgend jaar weer doen vanuit Val Cenis! En dan allicht wel met snowboard!

LoveToSki op 10 jan 2024 10:52

Haha, ja snowboarden proberen we ook nog. Dat is prima te leren op de Granges🏂☃️
Jullie kunnen ook verblijven in LA NORMA😍☃️ en een dagje Val Cenis doen😂🤣 @Lovetoski

Piefke op 10 jan 2024 17:36

Ssst breng haar nou niet op ideeen
straks wil ze een week naar val cenis én een week naar La norma!

LoveToBoard op 10 jan 2024 17:40

Haha, slimme meid🥰☃️

LA NORMA😍☃️

@Piefke @LoveToBoard beste idee van het jaar!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

@Piefke @LoveToBoard beste idee van het jaar!

LoveToSki op 10 jan 2024 18:24

Kun je ook gewoon de seizoenspas kopen :D

Met skiën kom je echt tot rust.

@Piefke @LoveToBoard beste idee van het jaar!

LoveToSki op 10 jan 2024 18:24

Kun je ook gewoon de seizoenspas kopen :D

Leandro op 10 jan 2024 21:56

Zo veel goede ideeen vandaag! 😎

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie