Gletsjertournee

Dit onderwerp gaat over de bestemming Pitztaler Gletscher

Het afgelopen lange weekend heb ik op drie verschillende gletsjers mogen skiën. Graag doe ik daarvan een verslagje.
Op zaterdag de Stubaier Gletscher, op zondag die van het Pitztal en op zondag de Kaunertaler Gletscher.
Allereerst: het was erg fijn om weer te kunnen skiën in de sneeuw! Wat extra hielp waren de voor deze periode erg goede omstandigheden; de week voorafgaand een mooie dump, en afgelopen weekend echt droomweer. Het deed een beetje denken aan lente-skiën. Wát een cadeau!

Dag 1: Stubaital. Hoge verwachtingen, maar eigenlijk viel het toch wat tegen. Boosdoener was de grote drukte op deze weekenddag (zaterdag). Zuid-Duitsland en omgeving Innsbruck leken uitgelopen om ook eindelijk weer eens te kunnen proeven van een mooie skidag met goede omstandigheden. Vanaf Neustift ongeveer stond er een rij met wagens tot aan de gondel. Een uur verder draaiden we pas de parkeerplaats op. Geen lekkere start. Eenmaal daar was het geen probleem om snel boven te zijn; met een (voor mij) nieuwe gondel was de capaciteit flink uitgebreid t.o.v. de vorige keer dat ik er was. Op de pistes was het logischerwijs druk, de hele stoet verzamelde zich op de berg. Volgens een medewerker die ik laat in de middag sprak waren er ongeveer 8000 tickets verkocht deze dag. Pistes lagen er door de verse sneeuw vrij goed bij, maar door de drukte werden een aantal pistes al vrij snel minder van kwaliteit.

Dag 2: Pitztaler Gletscher. Aanvankelijk niet de bedoeling deze gletsjer te skiën, omdat we zeker twee dagen Stubai zouden pakken. Het liep anders. Het bleek een gouden greep! Het aanrijden was al een cadeautje op zichzelf. Een smal dal met veel mooie doorkijkjes en een hoop natuurschoon. Een dal waar de tijd enigszins stil heeft gestaan. Eenmaal aangekomen neem je de Gletscher Express, een trein die dwars door de berg gaat, en je heel wat hoogtemeters verderop afzet. Eenmaal boven is het werkelijk prachtig. Een geweldig berglandschap opent zich. Je staat middenin de overweldigende natuur. Grote sneeuwvelden, indrukwekkende bergtoppen, geweldige panorama’s, ik vond het fantastisch. In een grote kom heb je een goed overzicht over de te kiezen afdalingen. En die lagen er allemaal heerlijk bij! Geen drukte, en allemaal geweldige trainingsafdalingen als je van gesneden bochten houdt. Ik was zeer positief verrast en vond het een mooie ervaring, ook omdat ik nog niet eerder op deze gletsjer was geweest. Indrukwekkend was ook het uitkijkpunt op dik 3400 meter hoogte. Je hebt een prachtig panorama met allerlei toppen in de regio. Een 9+ in deze omstandigheden.

Dag 3: Kaunertaler Gletscher. Een tikkeltje vergelijkbaar wel met de Pitztaler. De aanrijroute was nog fenomenaler dan richting de Pitztaler. Eenmaal voorbij de Mautstelle, je moet tol betalen om de pas op te mogen, ga je een flinke route tegemoet naar circa 2700 meter. Voor het idee, je komt vanaf ongeveer 800 meter uit het Oberinntal. De route omhoog voert langs een stuwmeer over smalle wegen, met soms fikse stijgingspercentages en hoop haarspeldbochten. Een avontuur op zich. De straten waren nu droog, maar in winterse omstandigheden heb je hier echt een (flink) goede wagen nodig. Na al het klimwerk beland je op een opnieuw indrukwekkende gletsjer. Een onherbergzame omgeving waar het flink kan spoken. Dat deed het nu niet; het was werkelijk geweldig weer. Ook hier waren de omstandigheden geweldig voor de tijd van het jaar! Heerlijk geprepareerde pistes, de sneeuw was bijna overal ‘griffig’ en zorgde dan ook voor heerlijke afdalingen. Voor ieder niveau wat wils. Pittige wanden, maar ook heerlijke brede en lange blauwe en rode pistes. Een walhalla. Het was dan ook niet voor niets dat er een aantal trainingsteams bezig waren. Al met al ook zeer de moeite waard om een keer een dag te skiën. Een dikke 8,5 wat mij betreft.

Ik zou best wat foto’s willen toevoegen, maar er lijken problemen met het uploaden. Uploaden mislukt elke keer. Jemand?

*bericht bewerkt door alex_barros op 11 nov 2021 00:30

Leuk verslag Alex, ben benieuwd naar de foto’s!

Wat je schrijft over de drukte van Stubaier t.o.v. Pitztal is ook wel een beetje mijn algemene indruk/ verwachting.

Bedoel je trouwens niet dat je Kaunertaler Gletsjer op maandag hebt bezocht? In je inleiding geef je aan zowel Pitztal als Kaunentaler op zondag maar dat lijkt me praktisch niet te doen?

Ik hoop dat de foto’s snel gaan werken, ik heb extreem behoefte aan leuke verslagen met dito foto’s :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Fijn verslag. Pitz is zeker een plaatsje waar ik ooit nog eens terugga. 👍

Bla, bla, bla.

2 jaar terug hetzelfde rondje gemaakt in een andere volgorde. Vond Stubai wat meer mogelijkheden bieden dan de andere, maar het verkeer op zaterdag is wel een dingetje.

Anderzijds is za ochtend verreweg het drukste moment overal.

Straks rijden, ticket voor stubai zojuist online geboekt.

En, met een beetje geluk, 50-70 cm poeder in het weekend, verscheen toch nog onverwacht op de kaart.

null

Edwin van Riel

Krijg je een foutmelding bij het uploaden van foto’s?
-Hoe groot zijn de foto’s?

  • Is je internetverbnding goed?

Mocht het echt niet lukken kun je ze wel naar mij sturen r.vanrijn@wintersport.nl en kan ik ze in een reactie hieronder zetten.

Click. Click. Peace

Leuk verslag Alex, ben benieuwd naar de foto’s!

Wat je schrijft over de drukte van Stubaier t.o.v. Pitztal is ook wel een beetje mijn algemene indruk/ verwachting.

Bedoel je trouwens niet dat je Kaunertaler Gletsjer op maandag hebt bezocht? In je inleiding geef je aan zowel Pitztal als Kaunentaler op zondag maar dat lijkt me praktisch niet te doen?

Amelm op 11 nov 2021 06:53

Kaunertal was op de maandag, excuus. Kan het nu in het verslag niet meer aanpassen, kan t/m 30 minuten na aanmaken.

Hierbij de foto’s :-)

Stubai Park

Stubai Park

Stubai_Panorama

Stubai_Panorama

Stubai Drukte

Drukte Stubai

Stubai

Stubai

Stubai

Stubai

Stubai

Stubai

Pitztal Gletsjer

Pitztal Gletsjer

Pitztal

Pitztal

Op weg naar Stubai Gletsjer

Op weg naar Stubai Gletsjer

Kaunertal

Kaunertal

Kaunertal

Kaunertal

Kaunertal

Kaunertal

Kaunertal

Kaunertal

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 11 nov 2021 11:34

Click. Click. Peace

Ik heb ze ook een keer achter elkaar gedaan. Ik vond Pitztal verreweg de beste sneeuw hebben, de pistes liggen fijn en de uitzichten zijn fenomenaal. Stubai voelde heel groot aan, veel mogelijkheden. Kaunertaler vond ik vooral makkelijk, met een fantastische weg ernaartoe.

Kaunertaler met stip op 1 en Stubai een goede 2e.


08 oktober vorig jaar.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 11 nov 2021 18:25

May the ski force be with you !!

Ik heb al wel vaker gelezen dat ze minder goed prepareren in Stubai. Kaunertal en Pitz krijgen betere recensies.

Dank voor het verslag ;)

Leuk om te lezen @Alex_barros

Plaats een reactie