Parc des ecrins en een hond (zomer)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Puy Saint Vincent 1400

Ik heb een vraagje die allicht meer op Bergsport.nl thuis hoort, maar aangezien daar geen forum is, stel ik ze maar hier. (indien niet gepast kunnen de moderators deze verwijderen)
Ik hoop stiekem ook dat Rogier dit leest aangezien hij in de regio woont en ook een hond heeft.

Als regulier wintersporter ben ik dol op de bergen en wil ik nu de Alpen in de zomer leren kennen.

Wij hebben vol enthousiasme een zomervakantie geboekt in camping “Le Courounba” in Les Vigneaux. (dit ligt in zelfde vallei als Puy Saint Vincent temidden van des Ecrins)

Wij hebben een hond en ik ben er pas recent achtergekomen dat honden niet toegelaten zijn in de nationale parken in Frankrijk. (zelf niet aangelijnd) Is dat even een enorme tegenvaller :-(

Nu zijn we aan het twijfelen geslagen om de hond mee te nemen of achter te laten bij familie.

We zien het niet zitten om elke dag lang in de auto te zitten terwijl we temidden van het natuurschoon zitten. Eveneens niet om de hond hele dagen op de camping te houden.
Dus voorlopig is de beslissing om de hond thuis te houden.

Maar mogelijk valt dit goed mee, ik ken namelijk niet de ‘grenzen’ van het nationaal park tov. onze ligging, alsook niet waar precies nu wél en niet honden toegelaten zijn.

Als iemand hier ervaring mee heeft of links kent die meer info over de precieze grenzen, dan hoor ik dat graag.

Het zou ook heel hard tegenvallen dat we de hond thuis laten en het daar dan toch zou blijken dat er mogelijkheden zat zijn.

Alvast erg bedankt voor de eventuele reacties.
Niko

Maak je geen zorgen. Je kunt meer dan genoeg wandelen met je hond.
Je kunt inderdaad het park niet in, en dat moet je ook echt niet doen. Los van de schade voor fauna zijn de boetes niet mild en die worden uitgegeven. Dat betekent dat je bijvoorbeeld de wandeling naar Les Bans niet kunt doen of richting de glacier Blanc / glacier Noir, ook de beroemde wandeling naar Lac de l’Eychauda is niet mogelijk.

Maar het goede nieuws. Er is heel veel wel mogelijk. Alleen al vanuit je camping kun je heerlijk wandelen naar Les Têtes / Puy Saint Vincent, Le Grand Bois / Vallouise / Argentiere / Fournel / Pousterle etc etc.

Maar ik kan de keuze niet voor je maken, want ik weet niet welke wandelingen je graag wilt doen. Op Geoportail.fr kun je heel duidelijk de grenzen zien van het nationale park, die groene streep.
In het regionale park van de Queyras mag je wel met de honden wandelen.

Zonder je ergens bang voor te maken, dat hoeft echt niet, is het wel van belang dat je de gedragsregels kent mbt schaapshonden. Zeker als je met een hond op stap gaat. https://www.bergsport.nl/weblog/2023/04/25/waakhonden-bij-sc…

null

https://www.geoportail.gouv.fr/carte

Click. Click. Peace

En trouwens, helaas, heb ik mijn hond niet meer. Monteel af en toe een leenhond ;-)
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341801/in-memoriam…

Click. Click. Peace

‘Edit = Rogier heeft al gereageerd, zie ik nu’

Misschien heb je hier wat aan. https://www.ecrins-parcnational.fr/animaux-domestiques…
Ze spreken over een verbod in het hart van het park.

“Honden mogen circuleren, aangelijnd en alleen als de wegen die hen bedienen open zijn voor het openbaar verkeer:
in de parkeergarages Gioberney en Fouronnière in Chapelle-en-Valgaudemar,
op de parkeerplaats Pré de Mme Carle in Pelvoux,
op de parkeerplaats Dormillouse in Freissinières,
op de parkeerplaats Confolens-le-Bas in Périer,
op de weg van Enver naar La Grave,
op het pad van Vieux Chaillol naar Villar Loubière
op het toegangspad naar de refuge de la Selle in Saint Christophe-en-Oisans”

Er lijkt dus wel iets te mogen, maar het beperkt natuurlijk wel je wandel opties. Puy-saint-vincent zelf ligt ook aan de rand van het nationale park. @Rogier kan ongetwijfeld meer vertellen over de praktijk.

Ik vind het overigens een zorgvuldige vraag van je. Wij zijn ook regelmatig met onze hond in de alpen en ik heb me nooit gerealiseerd dat niet alle natuur open is voor de hond.

*bericht bewerkt door SandraSki op 10 mei 2023 10:12

sneeuw witje en de 7 bergen

Dankjewel voor de reacties.

Dan ziet het er voor ons (en de hond) al beter uit. 😊
@rogier:
Qua wandelingen willen we natuurlijk graag de mooie ietwat uitdagende wandelingen doen. De no-go wandelingen die Rogier aanhaalt stonden op de Bucket list, maar als er gelijkaardige alternatieven zijn, kunnen we ons hier wel aan aanpassen.

Ik neem aan dat de mogelijke wandelingen niet beperkt zijn tot het dal en je aan de oostkant van dal de hoogte in kan?

Wat betreft pacs queras: ik had gelezen dat hondverbod in alle nationale parken is (behalve cevennes) maar queras is alllicht een regionaal park en geen nationaal….

Ook de noordzijde van Serre Chevalier vallei lijken me buiten nationaal park te liggen

Bedankt iedereen 🙏
Groetjes

Een keer in datzelfde gebied bij het parapente een confrontatie gehad met schaapshonden. Werd er niet echt vrolijk van met 2 kleine kinderen onder mijn hoede. En die regel dat het hun gebied is, daar kan ik ook weinig mee als ik op een openbaar pad loop.

Ik weet niet waar die kuddes lopen maar ik zou er van weg blijven met je hond.

Dankjewel voor de reacties.

Dan ziet het er voor ons (en de hond) al beter uit. 😊
@rogier:
Qua wandelingen willen we natuurlijk graag de mooie ietwat uitdagende wandelingen doen. De no-go wandelingen die Rogier aanhaalt stonden op de Bucket list, maar als er gelijkaardige alternatieven zijn, kunnen we ons hier wel aan aanpassen.

Ik neem aan dat de mogelijke wandelingen niet beperkt zijn tot het dal en je aan de oostkant van dal de hoogte in kan?

Zeker in de queyras kun je sowieso tot goed boven de 3000 meter klimmen.

Wat betreft pacs queras: ik had gelezen dat hondverbod in alle nationale parken is (behalve cevennes) maar queras is alllicht een regionaal park en geen nationaal….

Precies :-)

Ook de noordzijde van Serre Chevalier vallei lijken me buiten nationaal park te liggen

Precies, daar heb je ook echt mooie wandelingen (Chemin du roi, bijvoorbeeld), en je kunt daar ook de gehele Nevache vallei in.

Bedankt iedereen 🙏
Groetjes

Okin op 10 mei 2023 10:40

Als je de wat meer uitdagende wandelingen zoekt, dan denk ik meteen aan, en hier kom je niet het park in:

  • La Blanche via Lac Puy Aillaud (erg mooi) / Let op: Pointe des trois refuges is net in het park
  • Col de Bal Via Narreyroux
  • Col de Vallouise
  • Condamine
  • Croix de la Salcette
  • Tete de la Draye

En ik kan zo nog wel een hele lijst maken. Kortom. Meer dan genoeg te doen.

Hou zeker rekening met je hond, deze is niet gewend om op hoogte te lopen (denk ik?) en heeft misschien ook niet zomaar de conditie en kunde voor dit soort wandelingen. Hou het die goed in de gaten! :-)

Click. Click. Peace

@rogier heel erg bedankt voor je input, we kijken er nu volledig naar uit!!!

En de camping die jullie hebben uitgekozen (La Courumba in Les Vignaux) kan ik enorm aanraden! Wij hebben daar ook gezeten en het was een van de fijnste campings ooit! Wij zaten meteen rechts als je de camping op komt, bij de vijver. Heerlijke plek. Veel plezier daar!

Plaats een reactie