Ervaring met skiles in Sälen, Zweden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sälen

Hoi !

Het lijkt ons erg leuk om te gaan skiën in het skigebied Sälen in Zweden. We zijn een familie met 2 kinderen (5 en 11 jaar) en allemaal beginners. Ik ben erg benieuwd naar recente ervaringen in dit skigebied en ook naar ervaringen met de directe vlucht vanuit Groningen Airport.

Verder willen we allemaal les nemen daar, maar voor de jongste zou een Nederlands sprekende leraar wel erg handig zijn, ik heb al gezocht op verschillende sites maar ik kan hier niets over vinden, heeft iemand hier informatie over?

Groetjes, Edwin

Hoi Edwin. Zelf geen ervaring met Sälen, maar wel met Noorwegen en Zweden. Nederlandstalige les kun je vrijwel vergeten. Neemt niet weg dat lesgeven voor de leraren juist meer uitdaging is dan voor de kinderen. Onze kinderen kregen in Noorwegen bijvoorbeeld les van een jongen uit Zweden. Maar ook skileraren uit IJsland zijn niet ongebruikelijk. In pre coronatijd bestond de klas uit voornamelijk Nederlandse kinderen, en geloof mij, de les ging prima en taal was echt geen barrière. Sterker nog, de kinderen leren er zelf ook nog een woordje Zweeds en Noors van. Ik zou me geen zorgen maken, maar ik ben dan ook een echte Scandinavië liefhebber.

?? 2023

Hoi Martijn,

Dank je wel voor je reactie, dat geeft vertrouwen. Hoe oud waren jullie kinderen de laatste keer dat jullie in Noorwegen of Zweden waren? En hebben jullie ook nog gebruik gemaakt van andere dag activiteiten voor de kinderen?

Fijne kerstdagen en groet,
Edwin

Hoi Edwin. Wij zijn altijd een beetje tegendraads geweest. Wij gingen altijd met het gezin skiën. Geen dagopvang, geen crèche maar met zijn allen de wintersport beleven. Het eerste jaar Zweden was daar met een 2 en 3 jarige ideaal voor. Een beetje skiën. Veel wandelen in de sneeuw. Huskytocht, dat soort activiteiten. Daarna Noorwegen. Inmiddels met baby van 3 maanden en twee kleintjes van 3 en 4. Ik ging met ze om beurten het kinderland van Hemsedal op, mijn vrouw wandelend met de kinderwagen. Zelf het skiën in de basis geleerd (daar is niet iedereen op dit forum het mee eens, maar ik had daar vooral veel plezier aan). Pas later toen ze echt meters en snelheid gingen maken op les. Onderstaand een foto van de jongste, die was toen dacht ik 6 jaar. Dat vonden we een leeftijd waarop ze makkelijk met vreemde kinderen en leraar op pad wilden. Maar goed, dat moet iedereen zelf weten, niet ieder kind is het zelfde. Vanwege het ruime kinderland en de vriendelijke pistes zijn wij helemaal verkocht aan Hemsedal Noorwegen. Wat mij betreft een aanrader. Noorwegen is zo duur als je het zelf maakt. Skipasprijzen zijn gelijk als in de Alpen, alleen het aantal kilometers piste die je er voor terug krijgt is minder. Zweden is veel gunstiger geprijsd.
Fijne kerst nog en veel plezier met de voorbereiding.

null

null

?? 2023

Hoi Martijn,

Dank je wel voor de uitgebreide, enthousiaste reactie en leuke foto’s, dit geeft ons nog meer vertrouwen, haha.

We hebben het Sälen gebied nu als ons doel gemaakt en laten ons gewoon verrassen. Ik heb in ieder geval al begrepen dat Zweden niet alleen maar skiën is, maar een ‘winterervaring’ met sneeuwscooters, sleeën met husky’s, wandelen, langlaufen en een mooie natuur, en dat trekt ons wel. We gaan het ervaren.

Een goed 2022 gewenst!!
Groetjes, Edwin

Sälen lijkt me een hele leuke bestemming en een winterervaring is het zeker! Veel plezier alvast!

?? 2023

Plaats een reactie