Tips voor Skijuwel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau

Ik ga dit jaar met gezin (kinderen 11 en 9) voor het eerst naar gebiedje Skijuwel bij Auffach. We zitten in een appartement op 7 minuten rijden. We willen de skibus gebruiken. Zijn er hier ervaringsdeskundigen voor dit gebied? Nog tips voor leuke restaurantjes?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 05 feb 2024 09:18

Hoe goed kunnen jullie skieen? Ga een dagje naar Niederau.
Pittige dalafdaling, leuke oefenweide, lunch boven op en drankje na onderaan bij de lift.

Niederau heeft goede oefenweiden. Bij het middenstation (lift bij Auffach) heb je ook oefenweiden.

Skiniveau van mijn vrouw en de kinderen is top, die doen met gemak de zwarte. Mijn niveau ligt een stukje lager, ik doe het liefst blauw, maar kom prima de rode piste af.
Ik dacht ook aan een dagje Niderau, zijn dat genoeg pistes voor een dag?

Het is best een flink skigebied omdat je ook de verbinding naar het Alpbachtal kunt nemen. Je kunt je prima een week vermaken en met de bus ben je in 10 minuten in Niederau mocht je eens wat anders willen doen. De Gipfo Hit aan de kant van Auffach is een leuke sfeervolle hut. De afdalingen 9 en 10 aan de Alpbachtal kant zijn schitterend.

Ik ga dit jaar met gezin (kinderen 11 en 9) voor het eerst naar gebiedje Skijuwel bij Auffach. We zitten in een appartement op 7 minuten rijden. We willen de skibus gebruiken. Zijn er hier ervaringsdeskundigen voor dit gebied? Nog tips voor leuke restaurantjes?

Iseeku op 04 feb 2024 11:37

Skibus was lastig toen wij er waren (2017, 2018 en 2020). Zat 's ochtends vaak al vol en reed dan voorbij. Dat was wel op spitsuur als alle kinderen naar de les moesten. Wij gingen altijd met de auto. Parkeren bij Auffach was gratis en goed te doen.

Ons favoriete restaurant(je) was Wurmegg Hochleger op de Schatzberg. Heerlijke goulashsoep.
Wij waren vaak met zijn 2en en konden altijd wel ergens aanschuiven aan een tafel. Dat vind ik ook gezellig.
De piste daar vandaan (ik geloof de 13) is ook super.
Verder de 41 en 42 langs de Wiedersbergerhorn. Dat is uiterst rechts op de kaart. Als je daar beneden bent dan voel je je benen wel hoor!

Ik dacht ook aan een dagje Niderau, zijn dat genoeg pistes voor een dag?

Iseeku op 04 feb 2024 13:31

Zeker doen! Heerlijke pistes waar je lekker snelheid kunt maken en het is er lekker rustig.

*bericht bewerkt door Taan op 05 feb 2024 14:01

Hier jaren ervaring aan de Alpbach kant. Paar keer in Wildschönau geweest. Pistes daar zijn meer strakke autobanen dan Alpbach vinden wij. Dalafdaling naar Auffach is lekker lang, bij middenstation moet je wel vaart maken om de overkant te halen ;)
Verbinding naar Alpbach is skiën tot middenstation, daarna met lift. Die piste ligt aardig in de zon overigens.
Afdaling naar Inneralpbach is hel mooi, in de loop van de dag kan deze wel erg hotsenbotsenklotsen worden. Op de Wiedersbergerhorn (hoogste punt van het gebied) lekkere rode en een pittige zwarte (bovenste stuk). Maar als je terug moet heb je een lang pad te gaan, bijna niemand red dat zonder prikken. Snowboarders vervloeken het ;) Have fun!

@PaulPalmpje, ik kan me daar geen prikstuk (in mijn geval wandelstuk) herinneren. Waar zit dat dan?

@Taan, ik doel op de blauwe 52 (pad) van de Wiedersbergerhorn (de 50 serie pistes) terug naar het centrale deel (tot de lift W6, Brandegg lift). Kanjer die dat in 1 keer haalt. Vroegah… had je aan het begin nog een “gelijkvloerse” kruising tussen heenweg en terugweg. Daar is nu gelukkig een ongelijkvloerse van gemaakt.

Lees even de reviews op de gebiedspagina (waaronder de mijne). Deze geven je een prima indruk van dit leuke gebied. Mijn persoonlijke voorkeur had de Alpbach kant.

Overigens is de oversteek tussen Wildschönau en Alpbach best bewerkelijk, maar alles hangt af van niveau / snelheid. Vanaf Inneralpbach is de verbindingslift goed aan te skiën. Maar niet veel mensen zitten in Inneralpbach, dus om daar te komen heb je wat tijd nodig. Dan ga je wel in 1 keer naar boven. De andere kant op moet je eerst naar boven en dan een stukje afdalen en weer met lift omhoog om bij de afdaling (of lift) richting Inneralpbach te komen. Die is skibaar to middenstation. Dan laatste stuk(je) met de lift en dan moet je nog doorsteken naar de Pöglbahn. Je kan eerst de sleper van de oefenweide pakken en dan doorsteken naar de piste, maar zelfs dat gaat niet heel makkelijk. Of lopen / klunen. Pöglbahn kan op sommige momenten heel druk zijn ook nog want er zijn geen andere opties als je van boven komt, ook onderweg niet als je eenmaal de afslag naar Inneralpbach genomen hebt. Richting Alpbach heb je de keuze uit de Gmahbahn en middenstation of dalstation Wiedersbergerhornbahn. Dat verspreidt een stuk beter.

*bericht bewerkt door PaulPalmpje op 05 feb 2024 21:46

Ja die tunnel weet ik nog wel, maar dat pad kennelijk geen trauma aan overgehouden.

Plaats een reactie