Rit naar Warth met Kerst: druk? en welke route?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Warth

Hi, het gaat om het volgende: dit jaar gaan we voor het eerst met Kerst skiën in Oostenrijk en rijden zaterdag 24 december naar de Alpen. Ik heb me wel eens laten vertellen dat de Duitsers voornamelijk pas NA Kerst vertrekken (2e of “3e” Kerstdag).Is dat zo en hoef ik dus niet ontzettend veel drukte te verwachten of is dat valse hoop?
Een andere vraag: er zijn twee opties: via Füssen / Reutte of via Bregenz. In km’s scheelt t niet veel. Hebben jullie ervaringen met deze route(s) en welke heeft jullie voorkeur?

Ik ken alleen de route Reutte/Fernpass. Op die zaterdag zal dat druk zijn, zeker ‘s middags. Voor 12 uur arriveren of in de avond. De sluiproute over nesselwang etc kan wat voordeel opleveren als het toch druk is.

Als je de route via Bregenz neemt, zal het druk zijn bij de Pfandertunnel bij Bregenz. Als je daarna van de A14 de afslag bij Dornbirn-Nord neemt naar de 200 richting Bregenzerwald is dat een fijne route zonder al teveel stijgingspercentage en daardoor vermoedelijk geen mega-opstoppingen, maar na Schröcken moet je nog wel flink stijgen om de pas naar Warth over te gaan. Kan een dingetje zijn als het hard sneeuwt. Wel heel mooie route.

Voor Warth via Reutte ga je niet over de Fernpass, je slaat eerder af.
Maar ik zou sowieso Bregenz kiezen, is doorgaans rustiger, vooral ook qua Hollanders. Al vanaf Memmingen merk je dat.
Terzijde, just in case: je weet dat de weg Lech-Warth in de winter dicht is? Niet naar Lech gaan bij onzeker weer, lift kan sluiten, vooral bij wind.

*bericht bewerkt door Liezen op 26 nov 2022 09:55

Een aantal jaren terug met de Kerst geskied in Mellau en Warth. Slecht 1 keer in een korte rij gestaan voor de lift, verder bijna altijd tot aan de poortjes skiën en instappen. De route die Yeti_girl voorstelt, heb ik gereden en is inderdaad goed te doen. De pas naar Warth is even flink stijgen, maar onder normale omstandigheden geen enkel probleem.

Sorry dat ik hem iets breder trek, maar hoe druk is het sowieso in Duitsland dit weekend? Denk aan A61/A3, München, grensovergang richting Kufstein enz enz.? Inderdaad relatief beperkte ivm Duitsers die laat gaan of is het gewoon km’s dikke file overal?

De 24e is er geen/nauwelijks vakantieverkeer, vanaf 17-18 uur is het uitgestorven op de snelwegen.

Via Füssen / Reutte of via Bregenz kan allebei, als het hard sneeuwt zou ik Reutte kiezen i.v.m. bergpas. Maar voor de rest gewoon je navigatie volgen voor de snelste route op de dag zelf.

De 24e is er geen/nauwelijks vakantieverkeer, vanaf 17-18 uur is het uitgestorven op de snelwegen.

Via Füssen / Reutte of via Bregenz kan allebei, als het hard sneeuwt zou ik Reutte kiezen i.v.m. bergpas. Maar voor de rest gewoon je navigatie volgen voor de snelste route op de dag zelf.

RuudvW op 26 nov 2022 16:39

Maar het bijzondere dit jaar is dat die 24e op een zaterdag valt!

Memmingen, Lindau, Dornbirn-Nord en de route door het Bregenzerwald en de beperkte bergpas over Schröcken.

Het Bregenzerwald staat aangewezen op het bord voor de afslag van de autostrade. Het gedeelte is trouwens niet vignetplichtig. Alleen ter hoogte van de grensovergang (Hörbranz - Pfändertunnel) mogelijks wat oponthoud.

De aanloop naar de Fernpass langs Füssen zou ik in ieder geval proberen te vermijden wanneer het niet noodzakelijk is om deze route te nemen zonder significant tijdsverlies.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 26 nov 2022 17:59

? Als je naar warth gaat, rij je door het lechtal, net voor de fernpas eraf. Dat is een toproute. Gewoon Kempten, reutte, warth. Ik zou bregenz niet kiezen als het niet nodig is.

De 24e is er geen/nauwelijks vakantieverkeer, vanaf 17-18 uur is het uitgestorven op de snelwegen.

Via Füssen / Reutte of via Bregenz kan allebei, als het hard sneeuwt zou ik Reutte kiezen i.v.m. bergpas. Maar voor de rest gewoon je navigatie volgen voor de snelste route op de dag zelf.

RuudvW op 26 nov 2022 16:39

Want de 1e week vd kerstvakantie gaat bijna niemand op vakantie? Of alle huizen gaan dit jaar niet van zaterdag tot zaterdag?

Ik zou toch wel wat drukte verwachten eigenlijk…

Allemaal bedankt voor jullie input. Fijn dat er zoveel relevante kennis en ervaring op deze site samenkomt. Top!
Wellicht wordt het via Reutte; zal ook afhankelijk zijn van het weer en drukte die dag.
Opening wordt een weekje uitgesteld ivm de sneeuwkwaliteit maar de komende drie weken kan er nog genoeg poeder naar beneden komen.

Ik ben nog oprecht benieuwd naar hoe mensen de drukte op 23-12 en 24-12 inschatten op de wegen richting Oostenrijk? Want ik lees hier dat het de 24e rustig is later op de dag. Maar hoe schatten we dat eerder in?

Ik wil de pret niet drukken, maar vergeet niet dat ze in Duitsland nog wel eens de neiging hebben een weg dicht te gooien bij een ongeluk (voll-sperrung). Dan kan het zomaar zijn dat je reis onbedoeld 3 uur langer duurt. Moeilijk om hier rekening mee te houden, behalve dat je er rekening mee kan houden dat je dus wel eens behoorlijk vertraagd aankomt. 2e punt, in Duitsland vieren ze kerst hoofdzakelijke 24e in de avond (Heiligabend), wat betekend dat restaurants en hotels voor deze periode vaak vol zitten ( op de weg dus rustig). Maar goed je kan natuurlijk de gok nemen, ik zou echter bij tijds vertrekken en zodoende een vroege aankomst riskeren ;-)

*bericht bewerkt door MichelV op 01 dec 2022 11:15

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Vrijdag 23 is nog gewoon een werk- en schooldag en ook geen traditionele wisseldag. Iedereen die vrij van school/werk kan krijgen en eerder terecht kan, zal dat wel doen. Maar dat is niet de bulk. Daar verwacht ik dus gedempte drukte.
De 24ste schat ik zelf veel drukker in. De typische wisseldag en ook nog eens de eerste vrije dag van de vakantie. En niemand wil op kerstavond pas na het avondeten aankomen. Het enige wat positief is dat een deel der Duitsers er inderdaad heel veel waarde aan hecht om met familie thuis te eten en pas na of op 2de kerstdag te vertrekken.
Dat heb ik ook gemerkt bij het boeken. Hotels hadden kerstavond en 1ste kerstdag vaak wel nog veel opties maar vanaf maandag was het minder of al vol.

Rij zelf overigens 22 op 23 december in de nacht. Verwacht me erg allen te voelen op de weg. Zeker aangezien vriendin plus zoontje waarschijnlijk op de hoek van de straat alweer slapen. :)

Plaats een reactie