Paar vragen 3 Vallees

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Volgend jaar gaan we voor het eerst in Frankrijk skiën. Wij hebben eind januari een huis geboekt in Moutiers. De bedoeling is om vandaar uit met onze eigen auto de diverse deelgebieden te bezoeken. Daarvoor kopen we wel de skipas van het hele gebied.
Nu heb ik 'n paar vragen:

  • kun je, als dagbezoeker, makkelijk en uiteraard bij voorkeur gratis, je auto kwijt in de buurt van een dalstation?
  • In Courchevel en La Tania vind ik alleen dure parkeergarages, zijn daar nog andere mogelijkheden?
  • Is de gondel vanuit Brides le Bain echt zo traag? Beter zelf naar boven rijden? Waar dan het beste parkeren?
  • Hoe zit het in het hele gebied met skibussen? Eventueel vanuit Moutiers mogelijk?
  • Skibus inbegrepen in de skipas?
  • Zijn de wegen bij sneeuwval überhaupt te berijden daar? Tuurlijk, bij echt zware sneeuwval kan er niks, dat snap ik.
    Andere tips en trics m.b.t. bereikbaarheid en waar wel of niet naar toe zijn uiteraard ook van harte welkom.
    En mocht iemand het leuk vinden om 'n dagje voor gids te spelen; heel graag!

Vanuit Moutiers kun je naar:
Brides Les Bains
– 10km
– Hoogte 600m
– Bij de gondel naar Méribel zijn 15 parkeer plaatsen, je zult dus verder weg moeten parkeren; alternatief: rij door naar Les Allues (gratis parkeren) en stap daar op de gondel uit Brides
Le Praz
– 17km
– Hoogte : 1250m
– De gondel naar Courchevel vertrekt bij de parkeergarage (betaald)
– Gratis busverbindingen met Courchevel
La Tania
– 20km
– Hoogte :14050m
– Gratis parkeren op 250 – 500 m van de gondel, onderaan een piste die bij weinig sneeuw vaak geloten is
St Martin de Belleville (Les Belleville)
– 20km
– Hoogte :1450m
– Gratis parkeren tegenover het vertrek van de gondel
– Gratis busverbinding met Les Menuires (3 à 4 maal per dag)
Val Thorens:

  • 35km
  • Hoogte parkeerplaats 2000m
  • Parkeren op P4 is gratis, vanaf hier vertrekken een stoeltjeslift en 2 gondels
  • Gratis busverbinding met Menuires en St Martin, enkel voor voetgangers.

Bus Moutiers - Les Belleville - Les Menuires - Val Thorens, zie : https://www.lesbelleville.fr/mon-quotidien/mes-deplacements/…

bon ski

Saint Martin is het eenvoudigst parkeren en in ongeveer 25 minuten bereikbaar vanuit Moutiers. Eerder langer dan korter overigens. Vanuit daar ben je snel boven, en kun je vlot naar Les Menuires en Meribel. En vanuit Meribel ben je weer met één lift in Courchevel. L3V is veel beter verbonden dan dan Sölden of Gurgl. Je bent in een goed uur van Vallee des Belleville (ongeacht startplaats) in de vallei van Courchevel. Sneller dan de tocht naar de Tiefenbach vanaf de Gaislach.

Overigens is het vanuit Moutiers ook erg leuk om bezoekjes te brengen aan Valmorel, Champagny en Vanoise en Pralognan la Vanoise. Ben je net zo snel als in Courchevel of Les Menuires.

Bussen vanuit Moutiers rijden iig naar Les Menuires, maar daar mag je je skischoenen niet in aan. Die doe je samen met je ski’s in het bagageruim. Kosten rond de 12 euro enkele reis pp.

Mag ik het gek vinden dat je in een aaneengesloten gebied telkens ergens anders wilt opstappen? Voordeel van aaneengesloten is toch juist dat je niet overal heen hoeft te rijden?

Mag ik het gek vinden dat je in een aaneengesloten gebied telkens ergens anders wilt opstappen? Voordeel van aaneengesloten is toch juist dat je niet overal heen hoeft te rijden?

Tiny-M op 01 jul 2022 21:48

Dat mag jij gek vinden. Maar ik ga liever in alle rust een wat kleiner deelgebied in één dag goed verkennen, zonder alleen maar bezig te zijn met welke verbindingslift ik nu weer moet hebben en dan ook nog steeds op de klok te moeten kijken om op tijd terug te gaan. Iemand die het gebied kent zal dat best weten, Maar wij komen daar voor het eerst. @Bennie en @skifan : dank voor de tips, daar kan ik wat mee.
Bussen zijn geen echt alternatief dus. Naja, dan maar hopen dat we stralende zonneschijn hebben.
Champagny (= La Plagne/Les Arcs) bewaar ik voor een volgende keer. Denk dat we aan 600 kilometer wel genoeg hebben voor die 8 dagen…

Overigens voelt het veel minder als deelgebieden aan in L3V, maar als zone’s van hetzelfde gebied. Veelal liften met pistes rond dat tracé. Wel hebben de drie dalen een eigen karakter. En in die deelgebieden is het vinden van de fijne plekken meer zoeken dan de verbindingen tussen de dalen. Die zijn goed bewegwijzerd.

Houdt er wel rekening mee dat je (op Brides les Bains na) je altijd een bergpas die steviger is dan de gletscherstrasse van Sölden op moet. Bij sneeuwval geen pretje. Nou komt (helaas) sneeuw beneden de 11~1200m ook niet zo vaak voor, dus het grootste deel van de route zit je goed. Daarnaast zijn de wegen doordeweeks rustig. Sneeuwruimen doet men adequaat en ruim op tijd (rond 7u is de weg vaak al weer goed begaanbaar gemaakt, tenzij het echt dumpt). Kies bij een dikke dump voor plekken als La Tania en de lagere pistes onder Meribel.

Dank je @Bennie, die “stevige bergpas” was precies de reden dat ik naar busvervoer vroeg. Als alternatief tijdens sneeuwval. Anderzijds, het zou voor het eerst in 30 jaar zijn dat ik m’n sneeuwkettingen daadwerkelijk zou moeten gebruiken. Ik denk dat we vooral St.Martin en Les Allues (goeie tip van @skifan) als startpunt zullen gebruiken. Kom ik daar op zaterdag (2 keer) ook nog redelijk vlot met al dat aanreizend verkeer? We zijn wel van het vroeg beginnen dus proberen we bij opening bij de gondel te zijn.

2 vraagjes vergat ik nog:

  • zijn franse zwarte pistes vergelijkbaar met die in Oostenrijk? Of duidelijk steiler, smaller, slecht geprepareerd? Ik kom wel beneden, maar mijn vrouw is wat vlugger bang…
  • en hoe zit het met skiverhuur, ik lees heel veel, heel slechte recensies, zelfs van Intersportwinkels waar ik normaal in Oostenrijk altijd huur. Beter in Nederland huren dan? Of durft iemand een bepaalde winkel absoluut aan te bevelen?

Ok, ik ervaar dat dus helemaal niet zo. Meestal een paar pistes om in het ‘deelgebiedje’ te komen waar je wilt zijn en vaak binnen en paar pistes weer terug. Vind het zelf een stuk minder gedoe om meteen de piste op te stappen dan de auto te pakken.

Zie trouwens dat ik eroverheen heb gelezen dat je het huis niet in het gebied zelf hebt geboekt. Dan kan ik me er al wat meer bij voorstellen.

@Tiny-M, ik zou zelf ook liever vlak bij de lift zitten, maar daar heeft mijn portemonnee een probleem mee…
Als je, zoals wij, maar met z’n tweetjes bent maar toch 2 slaapkamers en een beetje fatsoenlijke woonkamer zoekt, en dan ook nog aankomst vrijdag en vertrek zondag… ik geloof niet dat dat gaat lukken voor een betaalbare prijs. Of jij moet nog een adresje weten… ??

Heb nu niet direct een adresje nee, maar die aankomstdag en vertrekdag zorgen er wel echt voor dat je veel duurder uit bent. Dat betekent dat ze dus de week ervoor en erna niet de hele week kunnen verhuren. Een heleboel accommodaties zullen dat om die reden überhaupt niet aanbieden.

Exact dat. Vandaar Moutiers, en dan nemen we de autoritjes en het risico op sneeuwval voor lief.
Sinds ik, lang geleden, ooit eens op 'n zaterdag met (naar later bleek) een gescheurde linker enkelband uren lang diverse files op de Intallautobahn en de de duitse A9 en A3 heb mogen rijden, heb ik mezelf belooft NOOIT meer op 'n zaterdag naar of van de wintersport te rijden.

De meeste Franse zwarte pistes zijn een stuk lastiger, omdat veel van deze niet geprepareerd worden na sneeuwval en daarna als buckelpiste fungeren. Skiverhuur absoluut geen slechte ervaring mee. Ben er altijd beter geholpen dan in Oostenrijk. Daar moet je echt geluk hebben in het hoogseizoen.

Dan nog wel een tip voor een volgende keer: zondag tot zondag is al veel vaker ook een optie bij accommodaties.

Beste Ron,
Als je alleen in L3V wil gaan skien zou ik echt proberen te voorkomen dat je iedere dag van Moutiers eind januari ergens naar boven moet gaan rijden… als opstapplaatsen dichtbij blijven namelijk vooral st martin, la tania en courchevel over voor je. Les menuires alweer 15 minuten verder dan st martin en valtho is echt wel een eind ! Paar tips:

  • zoek alsnog een verblijf in bij voorkeur st.Martin: betaalbaar en ondanks aan de ligging aan de zijkant van het gebied heb je prima verbindingen. Als je met kabine en stoeltjes boven bent dan kun je in 1 x naar meribel of les menuires skien.
  • het gebied lijkt groot en onoverzichtelijk, maar je zal merken dat je veelal met 2-3 liften vanuit het ene in het andere gebied zit. Je kan zelfs vanuit Valtho met maar 3 of 4 liften weer terug zijn in stMartin.
  • boek een appartement van zat-zat, maar slaap de eerste nacht ( vrijdag dus) in bijvoorbeeld hotel la Cabriere in La Lechere. Ligt vlakbij Moutiers en je bent dan op zaterdag voor de file naar boven op de piste - dit kun je ook op de laatste zaterdag doen, maar je kunt ook zoals als wij altijd doen tot 16 uur skien en dan 3-4 uurtjes rijden (ook weer rustig op de weg) naar bijvoorbeeld Dijon en dan zondag doorrijden.
  • belangrijkste: neem de tips van mensen die regelmatig naar L3V gaan ter harte… elke dag vanuit een centrale plaats ergens naartoe rijden is een goede optie in bijvoorbeeld Oostenrijk of wellicht zoiets als Aosta in Italie, maar in Frankrijk is dat nou juist is dat je door goede liftverbindingen wil voorkomen !
Paulr

De tips van @Paulr wilde ik ook voorstellen. Over het weekend verblijven is wel eens wat lastig. Tenzij je echt van de vrijdag ervoor tot de maandag erna (dus twee volle weekenden) boekt.

Via het toerismebureau van Les Menuires kun je nog veel betaalbare kleine appartementen in Saint Martin vinden, dus misschien is omboeken een optie. Tenzij je natuurlijk van skisafaris houdt en de gebieden rondom Moutiers ook gaat bezoeken. Skibussen buiten de skistations is in Frankrijk niet zo gebruikelijk als in de andere Alpenlanden.

Als je in de Méribel vallei gaat skiën, dan is Meribel Village een fijn opstap punt. Gratis parkeren bij de lift en je hebt op het einde van de dag een mooie blauwe zonnige piste door het bos terug naar de auto. Als je parkeert in Les Allues en dan de gondel naar Meribel Centre neemt dan heb je geen piste terug naar de auto en moet je de gondel terug nemen (er is wel een moeilijke rode piste, maar in de praktijk is ie 90% van de tijd gesloten vanwege te weinig/slechte sneeuw).

Gezien alle reacties hierboven (bedankt daarvoor) toch nog even verder gezocht en een appartement in Les Menuires gevonden. En ook nog van vrijdag tot zondag, negen nachten dus.
Kent iemand het complex “Les balcons d’olympie” ??
Op de foto’s ziet het er redelijk uit, maar wij willen graag fatsoenlijk (en op tijd) kunnen slapen.
We zijn in zo’n groot complex altijd een beetje bang dat het daar één groot studentenfeest is.
Of zijn dat vooroordelen en valt dat best mee?

Voor zo ver ik me kan herinneren is het vooral een complex met particuliere Franse eigenaars. Veel seizoenswerkers en af en toe gebruikte appartementjes dus. Lekker rustig, met een Sherpa dichtbij.
De piste onderlangs is niet zo handig en vereist veel prikken. Plus je komt bij de trage tortollet uit. Je kunt beter iets omhoog lopen naar de personenlift die je boven de Croisette brengt. Vanaf daar loop je even naar het centrale plein en vertrek je verder het gebied in.

Dank @Bennie , dat stelt me gerust. Ik zie nu inderdaad meerdere aanbiedingen in dat gebouw, van verschillende verhuurders, dus ik denk dt je gelijk hebt.
Jij bedoelt de Preyerand-lift?
Is de 107 Bettex een alternatief? Ziet er ook erg vlak uit.

Bettex is leuk om te doen. Vanaf Hameau des Marmottes weer prima, maar vanaf jullie plek vooral een lange wandeling. Ook prima om de opties natuurlijk af te wisselen.

Plaats een reactie