Les 3 Vallées, winter 2022-2023

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hoewel er nog veel vraagtekens zijn voor de komende winter, toch maar een nieuw topic voor de winter van 2022-2023.
Allereerst de voorlopige openingsdata:
Openingen zoals voorlopig vastgesteld:

  • Courchevel: 03.12.2022
    La Tania + Moriond: 17.12.2022 (?)
  • Méribel: 10.12.2022
  • Vallée de Belleville
    :Menuires - 10.12.2022
    :St Martin de B - 10.12.2022
    :Val Thorens - 19.11.2022
  • Orelle: 26.11.2022

Prijzen skipassen:
Met de gemeente is een verhoging van 5% overeengekomen. Gezien de enorme stijging van de energie prijzen verwacht ik nieuwe onderhandelingen die tot een grotere verhoging gaan leiden

Bijkomend probleem is de droogte van afgelopen zomer die er samen met de vele gesmolten sneeuw voor heeft gezorgd dat er rekening gehouden wordt met een tekort aan (drink)water. Het is mogelijk dat dit ervoor gaat zorgen dat er een keus gemaakt moet worden tussen de drinkwatervoorziening en de kunstmatige besneeuwing.

Onlangs is de fietsroute van de Tougnète via Les Menuires naar Val Thorens officieel geopend: https://www.ledauphine.com/culture-loisirs/2022/08/28/la-nou…

Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 12 sep 2022 15:52

bon ski

Ik vraag me dan af met een reisorganisatie als je nu al boekt wat ze met verhogingen doen in de tussentijd voordat je vertrekt…
Toch verwacht ik nog wel voldoende regen voor de winter om in ieder geval de watervoorziening voldoende aan te vullen.
Nog nooit eerder zoveel drama en onzekerheden gehad in de periode wanneer je normaal zou boeken…

Als het allemaal goed gaat zitten we onverwachts voorlopig voor de laatste keer weer naar les menuires in ons favo gebied!, daarna om de hoogseizoen prijzen te drukken zal het kleine skigebieden worden

*bericht bewerkt door Freerider op 30 aug 2022 08:37

Twijfelen tussen val Thorens of brides les bains , 's avonds party langer skiën, of goedkoper overnachting maar wel 's avonds op hotel zitten

De prijzen zijn bekend . https://ski.valthorens.com/en/rates/ski-pass-rates/…

miepmiep op 31 aug 2022 09:50

Wat een prijzen ondertussen al om een weekje te skiën/boarden… De familie prijzen zijn dan nog te doen!
Laat ons dan maar meerdere keren in LA NORMA😍☃️ genieten!

LA NORMA😍☃️

Nieuwigheden voor aankomende winter. Niet zo spectaculair zoals vorig met een paar superfancy liften. Belangrijkste is een nieuwe (ooit al bestaande) zwarte piste naast de Bouquetin stoeltjeslift in Mottaret.

Bron: https://www.skipassmeribelmottaret.com/en/nouveautes-3vallee…


What’s new in les 3 Vallées
Season 2022 / 2023

A new black run in Méribel Mottaret: Ibex (formerly known as Bouquetin)
Located under the Bouquetin chairlift, the IBEX piste, which used to be called Bouquetin, starts at 2700m altitude and is reappearing after several years of absence. As soon as you get off the new Bouquetin chairlift, seek out this natural and challenging slope for a couloir run which is 600m long and descends 300m in altitude.
Marked ‘Vertical Experience’ along with the similar runs ‘Couloir Tournier’ and the ‘Grand Couloir’, this piste offers you the chance to bag a hat-trick of three challenging (and secure) steeps.

A new ‘space’ theme for two slopes in Val Thorens
“Piste de l’Espace”, is a fun zone which combines snow tunnels, gongs to ring, and Valthy, the resort mascot, and his friends: ideal for families visiting Val Thorens, aka The Moon!

For the more adventurous, head for the “Spatial Experience” at the Family Park in Val Thorens. Discover the perfect trio for new sliding sensations: whoops, arches and boxes.

The Loze Méribel nest: an authentic cocoon where time stands still.
At the summit of Loze in the direction of Courchevel, you’ll find a charming chocolate box chalet – a new mountain hut in which to enjoy a break from skiing.
Accessible to two separate groups, you have a choice of view: do you prefer to look across the slopes or over to the Vanoise glaciers? It’s a perfect nest for spending some time with family or your other half, to rest your legs or just to take a quick Instagram shot!

A snowy terrace for a contemplative pause opposite Mont Vallon.
A view of the highest summit in Méribel, the iconic Mont Vallon, an insta-perfect photo by the huge Méribel sign and plenty of benches for your picnic… Head to the start of the Bouquetin chairlift for your ideal picnic spot!

The ‘Géné’piste’ by Snowleader in Courchevel: a challenging and original ski-touring route
From this winter, discover the Géné’piste by Snowleader. A new ski touring piste in the wilderness between plains and forest, 2.8km long and 528m altitude difference, allowing you to ski tour in safety within the ski area of Courchevel Moriond. Race against time with the Rebloch’team ambassadors and meet the Snowleader team during the friendly gourmet gatherings! The start is next to the Granges drag lift and the top is the summit of Signal chairlift.

Le Roc: ski touring for beginners in a new marked area in Méribel
A ski slope for going uphill! Ski touring is all the rage, and here you can discover it in safety, on an easy route which is right next to the ski area.
From the top of the Chalets gondola, stick on your skins and off you go for a ski touring experience which is not too difficult: 2km long and 370m of altitude ascent, it takes you towards the Chalet du Lac. Once you get to the top, you can pop into the chalet for a rest and enjoy the views before skiing down!

Buy your tickets last minute thanks to the new ticket machines at Courchevel and Méribel.
Forgot to order your ski passes online but you know exactly what you want and don’t need to talk to an advisor?
Our ticket machines are ideal for all sorts of purchases, and you will find them this winter in three locations: Courchevel Village at the Grangettes gondola, in Courchevel Moriond in the hall on the snowfront and the Hameau residence in Méribel-Mottaret.

In Méribel Mottaret, you’ll never run low on batteries
Cold is the enemy of battery life! So that you can stay in touch with your friends and loved ones, send sweet nothings or photos to make everyone jealous, you’ll find free smartphone charging points dotted around the ski area of Courchevel and Méribel-Mottaret. How does it work? Place your phone in a box and close it securely using a pin code of your choice, head up to do another run or check out the views, then collect your charged phone and carry on with your day!

Where to find them:
On the platform of snow in front of Mont Vallon and the top of Plan des Mains, Plattières, and the start of Bouquetin.
At the hut in the OPEN AREA snowpark, so you can watch the freestyle moves of the experts while you wait!

From solar panels on the roofs of Courchevel’s ski lifts
Snow and sun can make a great mix! We’ll prove it this winter with the installation of 450 solar panels on the roof of the Ariondaz gondola lift in Courchevel Moriond.

We chose this building as it enjoys a sunny position for the majority of the year, it will give production of 188 megawatt hours which will be directly redistributed so the S3V grid and should be enough to run the Ariondaz gondola!
This is just the beginning of some large-scale projects; our green plan leading up to 2025 is founded upon more use of green and local energy. Solar panels will be installed on our mountain reservoirs and other roofs, as well as hydro-electric energy production which doesn’t require creating underground channels, so zero impact on the flora, fauna and the landscape. Through this three-year plan, the S3V is clearly committing to its ambition to make the ski area less impactful and more sustainable.

A photovoltaic centre has been installed on the middle station of Méribel’s Saulire Express.
This year 182 solar panels have been installed on a surface of 400m2 on the middle station of the the Saulire Express lift.
The 149 cells on both the upper and lower faces of the solar panels maximise production. A perfect innovation adapted to the alpine winter environment.

null

Val Thorens ,de eerste sneeuw via fb

null
null

Video/drone impressie van de Tougnète deze zomer:
Aankomst van de St Martin Express, de Tougnète en de voor fietsers gereserveerde asfaltweg.

*bericht bewerkt door skifan op 09 sep 2022 17:43

bon ski

@skifan
Weet jij iets over de voortgang van het conferentie centrum inVT?
Het zou in dec af zijn, gaan ze dat halen ?
Alvast dank

@Droopy2
Deze zomer is het Centre Sportif flink opgeschoten. Ik ga ervan uit dat de opening zoals gepland in december 2022 is. Eind september gaan we daar een kijkje nemen, nu nog een paar dagen vakantie in NL.

bon ski

Let deze winter op deze unieke PV-zonnepanelen bij het middenstation van de Saulire Express-gondel in Méribel, Coeur des 3 Vallées. Elk paneel is aan beide zijden voorzien van zonnecellen. De zijde die naar de zon is gericht, produceert energie zoals een conventioneel zonnepaneel, terwijl de achterkant ook energie produceert dankzij het ‘albedo’-effect (de weerkaatsing van licht van de sneeuw).

null

DUURZAAMHEID] Val Thorens gebruikt Snow Sat-technologie in hun pistebashers, waardoor ze de hellingen ‘intelligent’ kunnen verzorgen en het brandstofverbruik met 8% en de productie van kunstmatige sneeuw met 15% kunnen verminderen

null

DUURZAAMHEID] Val Thorens gebruikt Snow Sat-technologie in hun pistebashers, waardoor ze de hellingen ‘intelligent’ kunnen verzorgen en het brandstofverbruik met 8% en de productie van kunstmatige sneeuw met 15% kunnen verminderen

null

Pieter230976 op 26 sep 2022 20:27

Volgens mij gebruikt bijna ieder zichzelf respecterend skigebied dit al jaren. Zelfs verschillende kleinere gebieden in het Sauerland gebruiken dit.

Born to Ride

Alleen ervaren skiërs zouden deze winter de nieuwe zwarte piste ‘Ibex’ moeten proberen in Méribel, Coeur des 3 Vallées. Beginnend vanaf de top van de Bouquetin-stoeltjeslift op 2700 m, roep je moed op om deze 600 m lange uitdaging aan te gaan met een verticale val van 300 m.

null

There is now a direct link between Orelle - Les 3 Vallées and Val Thorens via two new cable cars, taking 45 minutes.

And you can travel as a pedestrian, taking luggage with you, allowing easy access to VT by train via Modane.

null

Waarom al die oude info hier copie pasten @Pieter230976

Born to Ride

@Matthias123 gewoon lekker enthousiast denk ik omdat het nieuwe seizoen eraan komt ;-). Weet btw iemand hoe steil die Ibex is? (÷) ofwel, te doen als ‘gevorderde’ wintersporter die 1x per jaar een week op de latten staat?

*bericht bewerkt door MiyukiJan op 26 sep 2022 23:03

@Matthias123 gewoon lekker enthousiast denk ik omdat het nieuwe seizoen eraan komt ;-). Weet btw iemand hoe steil die Ibex is? (÷) ofwel, te doen als ‘gevorderde’ wintersporter die 1x per jaar een week op de latten staat?

MiyukiJan op 26 sep 2022 23:02

🤔🤔welke piste is dat ? Naam komt me niet zo bekend voor ? Maar als je zegt waar die ligt . Kan misschien wel via kaartje achter komen . Soms weet ik de naam niet , maar ken ik de piste wel …

Ah lees het nu . Nieuwe piste. Was nog niet helemaal bij 🙈.

Ik heb keer coulier richting Meribel gedaan . Poeh 😅. Enorme buckels . Merkte meteen dat ik niet meer de jongste was toen 😅. Oké had wel al last van mijn enkel . Niet beste piste dan . Maar wel echt een ervaring om mee te maken .
Ik zou persoonlijk niet alleen doen . Maar dat is persoonlijk. Maar met ervaren andere .

Ik vermoed dat deze piste ook zo iets is .
Of je hem aan kan , geen idee ?
Dat kan je beste zelf bepalen .

De piste Ibex is te zien op de video die ik in 2021 maakte van de nieuwe Bouquetin lift.
Als je met de Bouquetin lift omhoog gaat ligt de piste onder/rechts. Het begin is steil, smal en er liggen altijd “bosses”. Het begin is vaak een slalom tussen rotsblokken door (hoewel ik hoop dat ze die nu het een officiële off piste-route is geworden, hebben weggehaald).
Aan het begin van de video zie je het laatste stuk van de Ibex piste.Op 2.00 is in de video het begin van de Ibex piste te zien.

bon ski

@Matthias123 gewoon lekker enthousiast denk ik omdat het nieuwe seizoen eraan komt ;-). Weet btw iemand hoe steil die Ibex is? (÷) ofwel, te doen als ‘gevorderde’ wintersporter die 1x per jaar een week op de latten staat?

MiyukiJan op 26 sep 2022 23:02

Ja het kan lekker enthousiast zijn, maar allemaal “nieuws” van minstens een jaar oud en soms nog veel ouder is niet bepaald relevant.

Born to Ride

Ik kwam deze web pagina tegen over het nieuwe conferentie centrum (en zwembad etc) in Valtho: https://www.j-moins.ski/chantier-board-1008/
Have fun

Vanavond op het regionale journaal, Les Menuires wil 10% bezuinigen op het energie verbruik :

  • SETAM laat de snelheid van de liften afhangen van het aantal skiers;
  • Bezuinigingen op verlichting en op kunstsneeuw;
  • Er zijn voor februari al 40% meer boekingen dan vorig jaar om deze tijd;
  • De liftpasprijzen liggen nog niet vast maar zullen maximaal 10% stijgen;
    Video (uitzending van 27/09 vanaf 3.00): https://france3-regions.francetvinfo.fr/auvergne-rhone-alpes…

Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Vanavond op het regionale journaal, Les Menuires wil 10% bezuinigen op het energie verbruik :

  • SETAM laat de snelheid van de liften afhangen van het aantal skiers;
  • Bezuinigingen op verlichting en op kunstsneeuw;
  • Er zijn voor februari al 40% meer boekingen dan vorig jaar om deze tijd;
  • De liftpasprijzen liggen nog niet vast maar zullen maximaal 10% stijgen;
    Video (uitzending van 27/09 vanaf 3.00): https://france3-regions.francetvinfo.fr/auvergne-rhone-alpes…

Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

skifan op 27 sep 2022 20:55

Op de website van Valtho staan wel prijzen voor de skipassen en voor 6 dagen is het € 350,- (voor 3V).
Wachten is nu de weekend aanbieding die in Les Menuires altijd kwamen, leuk voor de zaterdagen.

Pas op met blauwe pistes

Van 6 tot 9 februari zijn in Courchevel en Méribel de Championnats du Monde FIS de ski alpin, gedurende deze wedstrijden zijn de volgende pistes gesloten:
Courchevel: Eclipse, Granges
Méribel: Roc de Fer, Choucas, Eterlou
Door de aanwezigheid van tunnels zijn alle andere pisten gewoon bereikbaar. De liften worden door deelnemers en recreatieve skiërs gezamenlijk gebruikt.
Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

*bericht bewerkt door skifan op 29 sep 2022 09:12

bon ski

Het einde van een tijdperk, in september is de TS Col in Val Thorens afgebroken.
De Col lift is de laatste uit lift die nog over was van de liften die in de jaren 70 en 80 gebruikt werden voor zomerskiën. In die tijd kon je nog afdalen tot het begin van de Col lift.
Vandaag gewandeld naar de aankomst van de Moraine gondel. Niets meer te zien van de Col lift.
Enige souvenir van Col lift zijn een paar “roulettes” bij Chalet de Thorens. De rest is naar de ijzerhandel om verschroot te worden.

Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

@skifan
Gaat de nieuwe lift van orelle naar val Thorens, de vallei een boost geven .
Denk er aan om paar dagen te logeren in Orelle en in 35 min sta je boven

@skifan
Gaat de nieuwe lift van orelle naar val Thorens, de vallei een boost geven .
Denk er aan om paar dagen te logeren in Orelle en in 35 min sta je boven

Pieter230976 op 05 okt 2022 19:44

Vergeet het aanschuiven niet. 30 min in de ochtend, of nog meer als er veel volk is met bagage. En dan weer aanschuiven in de soepkom van val thorens. En 30 min om 16u om af te dalen.
Pfff elke dag 1.5 u kwijt.
Ik zou het niet doen. Kwestie van kosten baten analise. Op 6 dagen skiën verlies je 1 dag.
Maar je verblijf is wel goedkoper. Hahaha
Ps die aansluiting is bedoeld voor toeristen die langs de andere kant komen. Dus zeker niet Benelux.
Dit had je al lang kunnen lezen in de topics les 3 vallees

@skifan
Gaat de nieuwe lift van orelle naar val Thorens, de vallei een boost geven .
Denk er aan om paar dagen te logeren in Orelle en in 35 min sta je boven

Pieter230976 op 05 okt 2022 19:44

Vergeet het aanschuiven niet. 30 min in de ochtend, of nog meer als er veel volk is met bagage. En dan weer aanschuiven in de soepkom van val thorens. En 30 min om 16u om af te dalen.
Pfff elke dag 1.5 u kwijt.
Ik zou het niet doen. Kwestie van kosten baten analise. Op 6 dagen skiën verlies je 1 dag.
Maar je verblijf is wel goedkoper. Hahaha
Ps die aansluiting is bedoeld voor toeristen die langs de andere kant komen. Dus zeker niet Benelux.
Dit had je al lang kunnen lezen in de topics les 3 vallees

monoskito op 05 okt 2022 20:25 [@monoskito](/profiel/monoskito) Klopt , als ik logeer in brides des bains ben ik ook een uur kwijt en dan zit ik nog maar op 1400 m en via orelle op 3000 m Mss ook eens kijken voor langs de kant van Courchevel ergens iets goedkoper

@skifan
Gaat de nieuwe lift van orelle naar val Thorens, de vallei een boost geven .
Denk er aan om paar dagen te logeren in Orelle en in 35 min sta je boven

Pieter230976 op 05 okt 2022 19:44

Vergeet het aanschuiven niet. 30 min in de ochtend, of nog meer als er veel volk is met bagage. En dan weer aanschuiven in de soepkom van val thorens. En 30 min om 16u om af te dalen.
Pfff elke dag 1.5 u kwijt.
Ik zou het niet doen. Kwestie van kosten baten analise. Op 6 dagen skiën verlies je 1 dag.
Maar je verblijf is wel goedkoper. Hahaha
Ps die aansluiting is bedoeld voor toeristen die langs de andere kant komen. Dus zeker niet Benelux.
Dit had je al lang kunnen lezen in de topics les 3 vallees

monoskito op 05 okt 2022 20:25 [@monoskito](/profiel/monoskito) Klopt , als ik logeer in brides des bains ben ik ook een uur kwijt en dan zit ik nog maar op 1400 m en via orelle op 3000 m Mss ook eens kijken voor langs de kant van Courchevel ergens iets goedkoper
Pieter230976 op 05 okt 2022 20:31

De tip van de week is Courchevel?
Verklaar je nader.
En op de rest geen antwoord/reactie?
Maar dat zijn we al gewoon.
Mss een goedkoper gebied kiezen?

*bericht bewerkt door monoskito op 05 okt 2022 21:13

@monoskito

Als ik kijk via verschillende kanalen valt Courchevel 1300 en La tania ook mee van prijs
Ik zou graag terug logeren in Val Thorens maar soms moet je keuzes maken , verbouwen in huis energieprijzen wat sommige niet voelen
Dus nu kijk ik uit voor weekendski van donderdag tot maandag ofwel brides les bains orelle of la tania. Hopelijk is mijn huis meer afgewerkt volgend jaar

Plaats een reactie