Makkelijke pistes in Val Thorens voor beginners

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Thorens

Wat zijn in Val Thorens makkelijke pistes voor beginners?
Er zijn wel een aantal groene pistes maar welke blauwe pistes zijn het beste voor de beginnende skiër die voornamelijk last van angst heeft?
We willen voor haar graag wat langere, rustige en dus vrij eenvoudige pistes uitstippelen.
Ik dacht zelf aan Cairn, Cumin, dan de lift VT36 en dan Blanchot of Tetras
Maar misschien hebben jullie betere ervaringen.
En meerdere keren dezelfde piste skiën is voor haar en ons geen probleem.

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Pist Genitane naast de Caron lift is heel makkelijk, zou ook groen kunnen zijn. Piste Moraine en Genepi naast de Moraine lift zijn ook heel goed te doen. Zeker die laatste twee pistes lenen zich er goed voor om meerdere keren te doen zonder dat het saai wordt.

Als die pistes goed gaan zou je de Boismint lift kunnen pakken en daar de blauwe pistes skiën. Iets moeilijker maar nog steeds niet de moeilijkste blauwe pistes van Val Thorens.

*bericht bewerkt door Olafski op 02 jan 2023 11:04

Ik zou zeker beginnen met de Moraine en de Genepi naast de Moraine lift. Die zijn echt glooiend en geschikt voor iemand met angst (geen plotselinge smalle stukken bijvoorbeeld).

Lagopede + Gentiane kan ook (via Moutiere lift), die zijn ook vlak en zonder verrassingen. Daar kun je met de Cairn heen, dat kan wel.

De Cumin is in de zomer een weg, daar moet je van houden. Is dus vrij smal en bij slechte sneeuw kan dat minder fijn zijn (spoorvorming). Ook kun je moeten prikken/steppen.

Beginners moeten zich melden bij de skiles. Die nemen ze vanzelf naar geschikte pistes.

In principe is al het blauw in VT wel echt blauw, m.u.v. de Corniche, die zou ik vermijden.
Waar zit de angst? Is het voor steile pistes of hoogtevrees, want dat maakt nogal verschil hebben wij gemerkt.
De Cumin zou ik ook niet zo snel doen, kan erg hard zijn, en het stuk naar Les Menuires is op dit moment dicht volgens mij.

In principe is al het blauw in VT wel echt blauw, m.u.v. de Corniche, die zou ik vermijden.
Waar zit de angst? Is het voor steile pistes of hoogtevrees, want dat maakt nogal verschil hebben wij gemerkt.
De Cumin zou ik ook niet zo snel doen, kan erg hard zijn, en het stuk naar Les Menuires is op dit moment dicht volgens mij.

Hakke op 02 jan 2023 13:05

Angst zit hem voornamelijk in andere skiërs achter en om haar heen.
Ik noteer gewoon alle tips en dan gaan we in februari alles even testen en beginnend vanuit de langere groene pistes ;)

Les is ook maar anderhalf uur, we moeten middags ook gewoon met elkaar kunnen skiën 😉

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Ik zou de volgende pistes adviseren :

Om rustig te beginnen naar de lift 2 Lacs en boven links af over de Traverse 2 Lacs glijden
Halverwege linksaf door de Espace Junior

Daarna de lift Cascade en dan boven naar rechts over Dalles en Bluets

vervolgens de lift Plein Sud en boven rechts aanhouden en dan over Plein Sud weer naar beneden
Ik adviseer deze lift vroeg in de ochtend te doen dan is de piste nog rustig. In de middag kan de piste behoorlijk druk zijn en afhankelijk van de temperatuur de sneeuwconditie minder

na Plein Sud weer de lift Cascade en dan boven rechtsaf een klein stukje piste Dalles en daarna linsaf slaan richting de lift Moraine.

Boven uit de lift kan je links en rechtsaf. Als je linksaf gaat (Moraine) is de piste wat glooiender maar drukker
Als je rechtsaf gaat (Genepi) lijkt het ietsje steiler maar deze piste is veel rustiger (een van onze favorieten)

Beneden aan de piste zorgen dat je rechts langs de apres ski bar 360 gaat. dan hoef je vrijwel niet te prikken.

De volgende stop weer de lift 2 Lacs. Boven meteen links aanhouden over de piste Chalets (langs de SuperCross wedstrijdpiste). Dit is een hele fijne korte maar rustige piste met iets meer helling.

Daarna via de lift 2 Lacs en boven rechtsaf over de piste Hermine richting de Bosmint lift.

Uit de lift boven rechtsaf en dan de blauwe piste Blanchot (niet over de rode Bosmint). het eerste stukje van de Blanchot is wat steil maar daarna een ook een fijne lange piste. Mocht je bij nader inzien de Blanchot toch te steil vinden dan kan beneden de lift Bosmint voorbij skieen over de Boulevard Cuming (vlak pad) tot de lift Plan de l’Eu

Boven de piste Tetras volgen en nog een keer de lift Plan de l"Eu nemen.

Vervolgens ga je via de lift Moutiere weer terug richting Val Thorens. Boven ga je linksaf en neem je na de piste Linotte een van de eerder genoemde pistes terug naar het centrum van Val Thorens.

Zoals je wellicht weet ligt Val Thorens boven de boomgrens en is daardoor gevoelig voor slecht weer. Dat heeft als gevolg dat bij minder zicht de lage makkelijkere pistes drukker zijn dan bij goed zicht. En als het sneeuwt blijven de meeste mensen ook op deze lagere pistes skieen (of bij erge sneeuwval gewoon binnen…)

Veel plezier !

Ik zou naar de onderkant van de Caron-lift skiën, die nemen en dan piste Gentiane doen (die volgt de Caron lift). Voordeel is dat Caron-lift een cabine-lift is, geen stoeltjes-lift, want dat schrikt soms ook af.
Je kan terug naar het dorp met de Cairn-lift, ook een cabine-lift. Of via de stoeltjes-lift Moutière en dan altijd rechts (in de ski-richting) aanhouden. Die twee liften vertrekken op dezelfde plaats als de Caron-lift.

*bericht bewerkt door DirkG op 02 jan 2023 14:27

Dirk - LIVE unITed

Plaats een reactie