Les 3 Vallées winter 2023-2024

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

In verband met de overvloedige sneeuwval gaat Val Thorens open vanaf 18 november in plaats vanaf de geplande 25 november.
In eerste instantie zijn alleen de liften Péclet, Cascade en Castor & Pollux geopend, de prijs voor een dagpas is 20€.
Zie ook: https://www.ledauphine.com/societe/2023/11/09/val-thorens-la…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 13 nov 2023 09:01

bon ski

Het gaat beginnen!, hopelijk eind volgende week voldoende sneeuw voor lager gelegen gebieden.
Laten we hopen op een sneeuwrijk seizoen…een keer klaar met alle ellende en sneeuwpret voor allen :)

*bericht bewerkt door Freerider op 10 nov 2023 10:07

Superveel zin in weer dit jaar. Ik zit voor het eerst in brides les bains. Ben benieuwd of ik daar spijt van ga krijgen, maar het was wel wat betaalbaarder. Is er nog wat nieuws in het gebied verder? (:

Ik vond brides-les-bains een leuk dorpje. Op de terugweg één nacht in een hotel daar gezeten. Meteen even gekeken waar de lift begint. Helemaal bovenin het dorp dus. Het loopt wel omhoog naar de lift.

Klinkt goed. Route naar de lift is meteen een warming up dan :)
Weet jij of er toevallig ook een skibus gaat naar andere dorpen of, is de lift de enige route?

@rogier
Kan je dit topic aan de 3 Vallee hangen, dan is die daar (ook) zichtbaar.
Dank!
Droopy

Nee, pas vanaf het 1e middenstation (halte Les Allues) gaan de skibussen

Klinkt goed. Route naar de lift is meteen een warming up dan :)
Weet jij of er toevallig ook een skibus gaat naar andere dorpen of, is de lift de enige route?

davidkuiper op 11 nov 2023 11:36

20 euro voor skipas, gaat waarschijnlijk megadruk zijn

Voor wat het waard is:
Val Thorens is voor de 8e keer gekozen tot het beste skigebied ter wereld. https://www.ledauphine.com/culture-loisirs/2023/11/13/val-th…

bon ski

@skifan
Zaterdag de eerste bochten in val Thorens of nog een weekje wachten

@Pieter
Als het erg druk is wordt maandag onze eerste skidag, als het meevalt met de drukte gaan we al op zaterdag.

*bericht bewerkt door skifan op 14 nov 2023 09:45

bon ski

Iemand die weet of er mits genoeg sneeuwval van halte Les Allues beneden tot brides les bains kan worden geskied?

@Ruben,
Heb ik voor het laatst gedaan in 1995! We vertrokken in die tijd vanaf de aankomst van de Golf lift.
Met genoeg sneeuw kon het, of het nu nog kan betwijfel ik omdat ik vermoed dat de route nu dicht begroeid is.

bon ski

*bericht bewerkt door skifan op 17 nov 2023 16:15

bon ski

Vorig jaar heb ik met raquetten onder mijn schoenen de route naar Brides Les Bains verkend. Eigenlijk moet je eerst vanaf onderaan de Loze lift de bordjes naar restaurant Le Clos Bernard volgen. Dit is geen piste, maar een route over bospaden en gedeeltelijk langlaufpaden. Vanaf het restaurant moet je de bordjes naar Meribel Village volgen. Halverwege ski je over wat een piste lijkt, maar dat is in de zomer de golfbaan. Vanaf daar staan er bordjes naar Brides Les Bains aangegeven. Het is geen piste, maar wel grotendeels door het bos over vrij brede bospaden of over (soms steile) weilanden. Je passeert daarbij een paar keer een gehucht van de Meribel vallei en je eindigt bij de Olympe lift in Brides Les Bains. Als het deze winter een keer goed sneeuwt tot in het dal, dan wil ik het gaan proberen te skiën ⛷️

@Ruben,
Heb ik voor het laatst gedaan in 1995! We vertrokken in die tijd vanaf de aankomst van de Golf lift.
Met genoeg sneeuw kon het, of het nu nog kan betwijfel ik omdat ik vermoed dat de route nu dicht begroeid is.

skifan op 17 nov 2023 16:14

Iemand die weet of er mits genoeg sneeuwval van halte Les Allues beneden tot brides les bains kan worden geskied?

ruben789 op 17 nov 2023 15:18

Vanaf Les Allues gaat dat niet lukken.

@skifan
Hoe was de opening van Val Thorens
Druk

Iemand die weet of er mits genoeg sneeuwval van halte Les Allues beneden tot brides les bains kan worden geskied?

ruben789 op 17 nov 2023 15:18

Misschien helpt dit? Geen idee waar ze precies aankomen en vertrekken hoor.

Ziet er niet erg leuk uit… alhoewel,… wel een avontuur… maar alleen op oude skis

Leuk filmje , dat laatste stuk aan die tunnel is dat piste in brides les bain , spijtig dat ze geen piste kunnen maken van Meribel naar Brides, zou een meerwaarde zijn

Hoezo meerwaarde ?.. de piste naar Les Allues is bijna nooit open door te weinig sneeuw… naar Brides lijkt me dan tamelijk zinloos… en de kosten wegen niet op tegen de baten

@droopy2
Staan er op die piste naar les allues sneeuwkanonnen

Volgens mij niet, waarschijnlijk omdat de kosten daarvoor te hoog zijn, en de temperatuur te hoog zodat ze maar weinig gebruikt kunnen worden.

Opening Val Thorens:
Druk, veel wolken, matig zicht en de toppen vaak in de wolken.
Er was meer open dan oorspronkelijk gepland. Behalve De Funi Peclèt, de tapis en de Cascade waren ook de Moraine en de Caïrn open zodat parkeren op P4 mogelijk was.

bon ski

Vandaag met de auto van Menuires naar Val Thorens. Een ritje uit de duisternis naar de zon:

bon ski

Beschrijving van de route van Méribel naar Brides les Bains: https://www.google.com/maps/d/viewer?msa=0&mid=1kZmxkWMfJ_Ci…

Val Thorens: Liftopeningen voor 25/11 :
Remontées mecaniques:
TSD Portette - Funitel Thorens - TC Moraine - Funitel Grand Fond - TSD 2 Lacs - TSD Moutière - 4 tapis - TSD Lac Blanc-Funitel Péclet - TSD Cascade - TC Cairn - TSD Plein Sud - TC Caron - TF Caron
Verbinding met Orelle is open.
Val Thorens : Piste openingen voor 25/11 :
Traversée des deux Lacs, Combe de Thorens, Chocard, Fond, Plateaux, Niverolle, Variante, bd Rosaël (unique retour pour Orelle), Chamois, Moraine, Roc, Cairn, Dalles, Bleuets, 2 combes, Flocon, Ardoise, Lac Blanc, Vires, Lauze, Tête Ronde, Béranger, Combe de Péclet, Plein Sud, Valtho, Voix Lactée, Gentiane, Cime, Col de l’Audzin et Lagopède.

Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Duidelijk kaartje. Dank! Best een complexe route nog. Mij niet gezien ;)

*bericht bewerkt door davidkuiper op 25 nov 2023 07:23

Openingsweekend in Val Thorens/Orelle.
De sector Boismint was dicht en de TSD Plein Sud en Panne, verder alle liften open.
Enorme drukte met auto’s die overal geparkeerd stonden. In Val Thorens was geen vrije plek meer te vinden.
De pistes lagen er prima bij na de koude nachten van de afgelopen dagen.
Grootste veranderingen: de verbreding van de piste Cime en de voetgangerstunnel op de Cime de Caron

Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Na het terugtrekken van de van de alle andere kandidaten (als laatste Zwitserland en Zweden) is het zo goed als zeker dat de Franse Alpen en Nice de Olympische Winterspelen van 2030 krijgen toegewezen.
Onderstaand een overzicht van de verschillende plaatsen waar de spelen plaats zullen vinden.

null

Inmiddels heeft het I.O.C. de organisatie gevraagd om de spelen compacter te maken door 2 plaatsen minder te gebruiken, waaronder Val d’Isère, Hierdoor worden alle Alpine ski onderdelen geconcentreerd in Courchevel en Méribel. Naast het Alpine skiën worden in Courchevel ook nog het skispringen en de Noorse combinatie georganiseerd.
Ongetwijfeld zal de definitieve toewijzing gevolgen hebben voor het project om een verbinding tussen Bozel en Courchevel te realiseren. Dit project, dat tot nu toe extreem langzaam verloopt zou weleens een enorme boost kunnen krijgen, enerzijds door het toegenomen belang, anderzijds door de te verwachten subsidies.
In Brides les Bains gaan intussen al stemmen op om op de OS 2030 te anticiperen door het aanpassen van de verbinding Brides les Bains – Méribel. Er zou voor deze verbinding een nieuw dalstation moeten komen met een parkeerterrein met grote capaciteit.

Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Wie van de kenners hier heeft tips voor leuke après-ski in Les Menuires? Kan een gezellige bar zijn, mag met wat muziek maar ook iets meer feest mag toegelicht worden… Dan kunnen we nog zien waar we zin in hebben.
We logeren in wijk Preyerand vlakbij de voetgangerslift, dus ook als iets verder ligt in een andere wijk en jullie weten hoe er vlot te geraken (en vooral terug te geraken rond 18u…) is handig!

Daarnaast: is après-ski in Val Thorens een optie?
Op kaart lijkt het mogelijk terug te skiën via Bd Cumin (blauw), dan overstap groene Fontanettes een stukje, die dan overgaat in groene Bd du Doron tot beneden aan de Tortollet lift, waar we vaak 's ochtends vertrokken vorig jaar. Zonder dat je een lift moet nemen dus.
(Uiteraard rekening houdende met gesloten pistes en gevaren hiervan!!! Dus daarover hoef ik geen info :-) )

Of met de navette local? Denk dat je om 18u15 met de navette nog (gratis met skipas?) terug kan vanuit Val Thorens naar Les Menuires.
Met voorrang voor wandelaars etc. - wie heeft hier ervaring mee eventueel?

Vorig jaar niet echt een gezellige bar tegen gekomen, of ze sloten al erg snel om hun avonddienst voor restaurant voor te bereiden.

Het is o zo hard genieten.

Plaats een reactie