Les 3 Vallées winter 2023-2024

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Net terug van 8 dagen ski-plezier in L3V (Les Menuires) Over het algemeen prima weer, hoewel het steeds warmer werd, wat voor de sneeuw niet goed was. Wij gaan al jaren in deze week omdat het zo rustig is; dat was dit keer zeker niet t/m donderdag was het razend druk. Opvallend vrijdag en zaterdag juist erg rustig. Gelukkig geen wachttijden van betekenis bij de liften.
Vanwege de sneeuwcondities zoveel mogelijk hoog blijven was het devies. Alleen zat 20-1 naar St. Martin, maar toen was het ook echt koud. Helaas moeten we weer een jaar wachten. Ik hoop dat er wel een behoorlijke hoeveelheid sneeuw gaat vallen is wel nodig zeker op de lagere pistes.

Pas op met blauwe pistes

Eindelijk weer eens (serieuze) sneeuw! Zeker een cm of 15 in Méribel Village. Natuurlijk geskied en ook gewandeld. Allebei prachtig!

null
null
null

Een artikel van de regionale krant daar, Le Dauphiné, over de Cote Brune 4-persoonsstoeltjeslift in Méribel die vervangen gaat worden door een 10-persoonsgondel. Met een eerste plaatje erbij hoe het eruit moet gaan zien. Ze gaan er 2 zomers over doen om te bouwen, dus dan zou het in gebruik zijn per december 2025.
In hetzelfde artikel wordt gesproken over de vervanging van Rhodos gondel. Die zou in december 2026 klaar moeten zijn.

null

null

null

Hoe zijn de omstandigheden nog in Les 3 Vallées?
Wij vertrekken komende zaterdag richting Courchevel.

Hoe zijn de omstandigheden nog in Les 3 Vallées?
Wij vertrekken komende zaterdag richting Courchevel.

Kouemaha op 04 mrt 2024 10:15

Gewoon ff de webcams bekijken ;)

Een artikel van de regionale krant daar, Le Dauphiné, over de Cote Brune 4-persoonsstoeltjeslift in Méribel die vervangen gaat worden door een 10-persoonsgondel. Met een eerste plaatje erbij hoe het eruit moet gaan zien.

Dat is goed nieuws, want dit is volgens mij bij slecht weer de koudste stoeltjeslift van de 3 Vallees.
Bij harde wind tegen duurt het voor je gevoel heel lang voordat je boven bent.

Omstandigheden zijn uitmuntend! En er komt meer sneeuw aan deze week. Nu hoef je alleen maar te hopen op een beetje zon en dan heb je een top skivakantie…

Hoe zijn de omstandigheden nog in Les 3 Vallées?
Wij vertrekken komende zaterdag richting Courchevel.

Kouemaha op 04 mrt 2024 10:15

Ik en mijn vrouw, vertrekken as vrijdagnacht weer richting Les Menuires voor een weekje skiën, de vooruitzichten zijn weer goed. :)

To ski or not to ski, that 's not a question

Ik en mijn vrouw, vertrekken as vrijdagnacht weer richting Les Menuires voor een weekje skiën, de vooruitzichten zijn weer goed. :)

zeehaasje op 07 mrt 2024 09:11

Ik rij paar uur later achter je aan …zijn van plan om rond 0600-0630 uit omg alkmaar te vertrekken

Ik zal de weg voorbereiden… ik ga vrijdag ochtend al na VT, om de file voor te zijn.
Overnachten in Moutiers, en op Zaterdag om 9:00 op de piste.
We komen elkaar vast tegen… want zo groot is 3V niet… 😁😁

Ik zal de weg voorbereiden… ik ga vrijdag ochtend al na VT, om de file voor te zijn.
Overnachten in Moutiers, en op Zaterdag om 9:00 op de piste.
We komen elkaar vast tegen… want zo groot is 3V niet… 😁😁

Droopy2 op 07 mrt 2024 16:14

Buiten de vakanties om dus ik hoop eig dat de files mee vallen.
Heb een groene broek en groene jas en zwarte helm zwaai maar als je me ziet ;-)

null

Geschreven door mijn vrouw @nannydeHaas
Vandaag begon heerlijk zonnig, de pistes lagen er goed bij. Omdat het nog koel was en het in de loop van de week warmer kan worden zijn we eerst naar Saint Martin de Belleville gegaan. Vervolgens zijn we naar de Méribel kant gegaan. De zwarte Ecureuil lag er heerlijk bij. Halverwege de dag begon het wat te betrekken en werd het reliëf op de piste ook al wat minder goed zichtbaar. Omdat de zwarte Ecureuil zo lekker ging dachten we ons te wagen aan de ongeprepreerde Bartavelle. Die bleek wel wat erg ongeprepareerd 😅. Maar toch was ook die langzaam, echt bochtje voor bochtje af te komen. Het is gelukt zonder vallen, maar dat was het ook wel, technisch is nog heel veel te leren en te verbeteren. Voorlopig eerst nog meer meters maken op de wat makkelijker rode en geprepareerde zwarte pistes. Die kunnen al lastig genoeg zijn. Halverwege de middag door het slechtere zicht toch een aardige val/buiteling gemaakt waarbij ik blij was met mijn rugprotector, die de grootste klap en impact heeft geabsorbeerd en ik nu maar een klein beetje een beurse plek heb ipv erger. Erg blij met mijn protector. De protectors van tegenwoordig zitten zo goed dat tijdens het skien ik het nauwelijks/niet voel dat ik hem draag en het dus echt helpt bij impact.

To ski or not to ski, that 's not a question

Vraag voor de ervaren 3V gangers: ik ben van plan om donderdag een dag daar te skiën, komen uit de richting Albertville. Wat is dan de snelste/handigste manier om het gebied in te gaan? Ik denk parkeren in Meribel (Centre)? Of zijn er slimmere opties?

Gezien de warmte lekker hoog blijven denk ik, richting Val Thorens en een ‘grand tour’ maken. Tips voor een mooie (lange) skidag?

De situatie in Meribel ken ik niet qua parkeren maar St. Martin is een prima optie en Les Menuires wellicht nog beter omdat je dan al op 1800 meter bent. Hou in LM de richting ValTho aan en bij de wijk Fontanettes kun je gratis parkeren dicht bij de liften van La Masse, Reberty en de Doron. Als nog een klein stukje verder gaat kun je rechts net voor de skibrug parkeren en zo de piste op.

Relaxter mogelijk starten in Brides les Bains?

Donderdag wordt het lente in de Savoie, 18 graden in het dal. Op dit moment is de sneeuw al zacht. Ik zou niet naar de lagere gedeelten gaan (St Martin, Le Praz en Meribel). Beter is het door te rijden tot Menuires. Kies daar één van de mogelijkheden die @SPAM aangeeft.

bon ski

Nog een kleine aanvulling: vanaf de aangewezen plek kun je met een stalift naar het centrum (gratis) en 80 meter na de aankomst zit de skipasverkoop.

Vanmiddag was het omstreeks 13.00 uur papsneeuw in Meribel centre. Les Menuires en alles daarboven was ok.
Inderdaad voldoende parkeermogelijkheden, ook in de wijk Bruyeres.

Onze eerste skidag na de Franse schoolvakanties. Het is warm er ligt weinig sneeuw maar de kwaliteit van de pistes is goed. De lagere pistes worden zacht maar het is nog zeker geen slush. Buiten de piste ligt een dun laagje verse sneeuw op een harde ondergrond.
Onze foto’s van vandaag: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Onze eerste skidag na de Franse schoolvakanties. Het is warm er : https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

skifan op 13 mrt 2024 19:16

Mooie foto’s Skifan.
Die van de Stade in Meribel waren van de ochtend neem ik aan. Om 13.00 uur een blauwe buckelpiste met zware hopen sneeuw.

Mooie foto’s Skifan.
Die van de Stade in Meribel waren van de ochtend neem ik aan. Om 13.00 uur een blauwe buckelpiste met zware hopen sneeuw.

Jos op 13 mrt 2024 20:17

@Jos De foto is van het stade in Méribel Mottaret. Om 14.30 was het glad als een tapijt.
De officiële afdaling ernaast was zachte omgewoelde sneeuw.

*bericht bewerkt door skifan op 14 mrt 2024 08:55

bon ski

null

Een heerlijke zonovergoten dag. Wel was het raadzaam om hoog te blijven en in veel gevallen lagen de rode en zwarte pistes er vaak beter bij de blauwe pistes.

To ski or not to ski, that 's not a question

@SPAM en @skifan veel dank voor de tips! Parkeren aan de lift in Les Menuires was echt ideaal, en een tip voor de meelezers: je liftpas kun je bij deze lift (Masse / Doron / Reberty) in de picnic zaal halen (zelfs de passen liggen klaar).

Mooie dag gehad! Relatief warm, maar heel goed te doen. Schitterende uitzichten, en een leuke ronde kunnen maken. Wel heel erg druk, vooral bij de liften maar ook op bepaalde pistes was het slalommen - nu zijn wij verwend qua rust, maar poeh.

Nogmaals bedankt!

Bij de storm van afgelopen weekend is de TSD Bouquetin (verbinding Mottaret - Menuires) dusdanig beschadigd dat deze voor onbepaalde tijd gesloten blijft.
Als gevolg hiervan zal de wachtrij bij de TSD Cote Brune nog langer worden dan deze al was. https://flic.kr/p/2pDmWmy

bon ski

null

De hoge temperaturen en de zon worden duidelijk merkbaar in Les Munieres.
Aan het eind van de middag wat lichte regen gehad. Zelfs in VT worden de pistes zacht en zwaar. In de ochtend en vroege middag met prima condities kunnen skiën. Begin dus op tijd.

null

Wilde deze foto nog met jullie delen, Les Menuires en Val Thorens donderdagochtend vanaf de Pointe de la Masse.

null

Mooie foto Ruudw. Deze is gisteren vanaf Col de Rosael genomen met uitzicht op VT en LM.

Sinds vandaag cruisen wij ook rond in L3V vanuit les Menuires (Bettex)
Ons viel vooral op dat het zelfs op Cime de Caron +2 graden was. Pistes over het algemeen nog goed te doen, lagere pistes wel zware sneeuw. Vanavond regende het lichtjes in Les Menuires.

Zowat alle weertypes zien passeren vandaag: voormiddag zon, 's middags nog gegeten op terras in Val Thorens, na 14u30 op Mont Vallon zo’n mist dat we de paaltjes even niet meer zagen en zelfs naast de piste waren beland. Rond 16u lichte sneeuwval (van die harde die snijdt in het gezicht als je skiet)
Al bij al heel mooie skidag gehad, we kijken al uit naar morgen!

null
null
null
null
null
null

null

Pointe de la Masse. 5 cm verse sneeuw en mist . . .

De schade aan de Bouquetin lift in Méribel is dusdanig groot dat deze de hele week al dicht is geweest. Volgens de laatste info zijn de benodigde reserve onderdelen niet op voorraad bij POMA waardoor de lift de rest van het seizoen dicht blijft.
Onze foto’s: https://www.flickr.com/photos/skifan/albums

bon ski

Plaats een reactie