Leren Toerskien in Valloire, maar dan niet off-piste?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valloire

Beste Forum leden,

Komende wintersport-periode ga ik weer een weekje naar het mooie Valloire, dat gebeid ben ik al vaker geweest, en elke winter weer zie ik daar een aantal taaie mensen op skis de berg op wandelen langs de kant van de piste.

Als duursporter masochist lijkt me zoiets geweldig om eens een keer te doen! Maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen, of waar ik zelfs op moet zoeken om een leeraar/materiaal hier in te vinden.

De afgelopen 10 seizoenen heb ik vrijwel alleen maar gesnowboard, en ik heb in totaal maar iets van 6-7 dagen in m’n leven op skis gestaan(en dat 10+ jaar geleden), ik heb dus nagenoeg geen ervaring met skien en geen eigen materiaal. Ik kan wel wat dingen vinden over Tourski gidsen, maar ik heb totaal geen behoefte om off-piste naar beneden te gaan met mn huidige ski-vaardigheden, het gaat mij vooral om de toch naar boven te lopen, naar beneden over de groen/blauwe piste past dan meer bij mijn ski-niveau.

Heeft iemand tips of een idee waar ik het beste in Valloire hierin les kan krijgen, en degelijk materiaal hier voor kan huren? Of is het toch belangrijk om eerst wat meer normale ski ervaring op te doen?

Leren omhoog lopen?

Leren omhoog lopen?

Geraertshoven op 24 aug 2023 09:18

Ik neem aan dat daar nog wel wat speciale uitrusting/techniek bij komt kijken toch?
Anders glij je zo weer achteruit naar beneden 🤡

Kijk eens op www.wepowder.com.

Sowieso speciale uitrusting. Dan vragen bij de verhuur om tourski materiaal.
Verder ben ik niet heel erg thuis in de techniek, maar denk dat je met deze vraag prijs bij een privéleraar terecht kan.

Je kan ook omhoog lopen en naar beneden boarden op een spiltboard. Dat vraagt nog steeds specifiek materiaal (wat je kan huren/lenen): een splitboard, speciale bindingen, stijgvellen, stokken. Maar naar beneden is het gewoon snowboarden. Scheelt weer een extra leercurve.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Sowieso speciale uitrusting. Dan vragen bij de verhuur om tourski materiaal.
Verder ben ik niet heel erg thuis in de techniek, maar denk dat je met deze vraag prijs bij een privéleraar terecht kan.

Tiny-M op 24 aug 2023 09:25

Minimaal een setje vellen voor onder de ski’s. Als je een beetje geluk hebt, is het dan wel te doen voor een keer met bestaande schoenen (los zetten) en bindingen. Wil je iets meer, setje huren met tourbindingen, vellen en schoenen. Omhoog lopen vereist an sich geen lessen, wordt het wat steiler, is een leraar wel handig om je bv even de basics van een kickturn bij te brengen. Informeer bij het gebied even waar/wanneer het omhoog lopen langs de piste is toegestaan.

Edwin van Riel

Sowieso speciale uitrusting. Dan vragen bij de verhuur om tourski materiaal.
Verder ben ik niet heel erg thuis in de techniek, maar denk dat je met deze vraag prijs bij een privéleraar terecht kan.

Tiny-M op 24 aug 2023 09:25

Minimaal een setje vellen voor onder de ski’s. Als je een beetje geluk hebt, is het dan wel te doen voor een keer met bestaande schoenen (los zetten) en bindingen. Wil je iets meer, setje huren met tourbindingen, vellen en schoenen. Omhoog lopen vereist an sich geen lessen, wordt het wat steiler, is een leraar wel handig om je bv even de basics van een kickturn bij te brengen. Informeer bij het gebied even waar/wanneer het omhoog lopen langs de piste is toegestaan.

evr66 op 24 aug 2023 09:44

Hmm als ik ergens omhoog kan lopen en met een blauwe/groene terug naar beneden kan komen dan kan ik misschien ook wel af met alleen een opfris cursus skien. Ik zal eens informeren bij het gebied wat er zo allemaal wel of niet mag, bedankt!

Je kan ook omhoog lopen en naar beneden boarden op een spiltboard. Dat vraagt nog steeds specifiek materiaal (wat je kan huren/lenen): een splitboard, speciale bindingen, stijgvellen, stokken. Maar naar beneden is het gewoon snowboarden. Scheelt weer een extra leercurve.

Biggie op 24 aug 2023 09:33

Dit is wel erg aanlokkelijk, heb inderdaad ook lang nagedacht over splitboarden ipv skien, maar voor nu denk ik dat ik het wel leuk vind om mn ski-techniek na al die jaren weer wat bij te spijkeren.

Het moet toch niet gekker worden….

En overigens: gewoon -zonder ski’s- omhoog lopen op sneeuw gaat niet. Ze zakt erin namelijk. Nogal.
(daarom juist is ooit de ski uitgevonden, en daarom ook was het snowboard zo’n suffe uitvinding. Je benen vastbinden is leuk voor op het water, niet in de bergen)

*bericht bewerkt door Liezen op 24 aug 2023 11:29

Het moet toch niet gekker worden….

Liezen op 24 aug 2023 11:22

Haha, is het omhooglopen zo gek? Sommige mensen houden nou eenmaal van wat zelfkastijding.

Het moet toch niet gekker worden….

Liezen op 24 aug 2023 11:22

Haha, is het omhooglopen zo gek? Sommige mensen houden nou eenmaal van wat zelfkastijding.

Barbarossa op 24 aug 2023 11:25

Best lekker, maar dan eigenlijk wel buiten de pistes. Da’s de volgende stap. Vereist wat meer materiaal en zeker kennis/oefening! (zie bv www.wepowder.com)

Groen/blauw loop je gewoon omhoog met een paar vellen onder de bestaande ski’s hoor als het niet te lang is. Dat gaat nog ok zonder aangepaste bindingen/schoenen. Van de winter een paar man mee gehad die dit ook nog nooit gedaan hadden, kwam helemaal goed ;)

Edwin van Riel

Het moet toch niet gekker worden….

Liezen op 24 aug 2023 11:22

Haha, is het omhooglopen zo gek? Sommige mensen houden nou eenmaal van wat zelfkastijding.

Barbarossa op 24 aug 2023 11:25

Best lekker, maar dan eigenlijk wel buiten de pistes. Da’s de volgende stap. Vereist wat meer materiaal en zeker kennis/oefening! (zie bv www.wepowder.com)

Groen/blauw loop je gewoon omhoog met een paar vellen onder de bestaande ski’s hoor als het niet te lang is. Dat gaat nog ok zonder aangepaste bindingen/schoenen. Van de winter een paar man mee gehad die dit ook nog nooit gedaan hadden, kwam helemaal goed ;)

evr66 op 24 aug 2023 12:47

Ja buiten de pistes is zeker de volgende stap, maar daar heb ik nog niet genoeg kennis van, en wil het graag eens op een wat veiligere manier proberen. Ik heb contact gehad met de VVV van Valloire en de Rhodos piste in Valmeinier is blijkbaar wel toegankelijk om bij omhoog te tourskien, dus een mooie plek om eens te proeven aan de sport! Zo kom ik overigens ook aan het idee, we zaten vorig jaar in Valmeinier, en toen zag ik geregeld mensen op Skis omhoog via die piste, maar het mag blijkbaar alleen daar(en er loopt daar volgens mij een soort wandelpad langs de piste)

Mocht het super leuk zijn is het misschien waard om eens te gaan kijken naar een cursus off-piste skien :p (al moet ik eerst op de piste ook nog wat bijschaven denk ik zo zelf).

Bedankt voor de reacties!

ok, nu even een setje (evt gebruikte) vellen scoren en gewoon lekker gaan klooien. lengte en breedte van je ski’s?

Edwin van Riel

In Valmeinier loopt links van de pistes een toerskipad omhoog dat aansluit op diverse afdalingen, zie link. Toen wij er waren lag er te weinig sneeuw op het pad en liepen de toerskiërs over diverse pistes omhoog.
https://www.valmeinier.com/app/uploads/2022/04/plan-rando-vd…

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

ok, nu even een setje (evt gebruikte) vellen scoren en gewoon lekker gaan klooien. lengte en breedte van je ski’s?

evr66 op 24 aug 2023 15:35

Geen idee haha, zoals ik zij, mn laatste ski-rondjes waren 10 jaar geleden, dus ik moet weer het e.e.a. ophalen.
Maar ben verre van een beginner met snowboarden, dus met een beetje gevoel voor de piste en wat goede lessen ben ik er zo weer denk ik.

In Valmeinier loopt links van de pistes een toerskipad omhoog dat aansluit op diverse afdalingen, zie link. Toen wij er waren lag er te weinig sneeuw op het pad en liepen de toerskiërs over diverse pistes omhoog.
https://www.valmeinier.com/app/uploads/2022/04/plan-rando-vd…

KrisWeer op 24 aug 2023 15:47

Ah dan zal ik dat gezien hebben, bedankt voor de link!

Edit: Ah ik zie dat dit zelfs nog een andere optie is naast de ruimte die hiervoor is bij de “Rhodos” piste, cool!

*bericht bewerkt door Barbarossa op 24 aug 2023 16:57

Check voor je zoiets gaat doen even bij de lokale ski school. Weet niet hoe dit in elkaar steekt qua lawine-safety eigenlijk. Geopende pistes zijn sowieso gecontroleerd. Dit soort routes, durf ik zo niet te zeggen? @rogier heb jij hier wellicht een idee over?

Edwin van Riel

Plaats een reactie