Sneeuwsituatie Winterberg 21/22

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

null

De verwachtingen gaan er goed uit zien, zowel qua natuursneeuw als temperaturen om kunstsneeuw te produceren.
https://www.wetter-sauerland.de/wintersportwetter/wintertren…

Matthias123 op 14 nov 2021 15:06

Ik ben er met Oud en Nieuw, zou geweldig zijn als we dan ook kunnen skiën! Dit ziet er veelbelovend uit.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

null

Winterberg vandaag

The older I get, the better I was

null

De verwachtingen gaan er goed uit zien, zowel qua natuursneeuw als temperaturen om kunstsneeuw te produceren.
https://www.wetter-sauerland.de/wintersportwetter/wintertren…

Matthias123 op 14 nov 2021 15:06

Ik ben er met Oud en Nieuw, zou geweldig zijn als we dan ook kunnen skiën! Dit ziet er veelbelovend uit.

Nick_Lobé op 14 nov 2021 15:10

Houdt met oud en nieuw wel rekening met extreme drukte, zeker bij goede omstandigheden. Een half uur wachten voor veel liften en overvolle pistes.

Born to Ride

null

De verwachtingen gaan er goed uit zien, zowel qua natuursneeuw als temperaturen om kunstsneeuw te produceren.
https://www.wetter-sauerland.de/wintersportwetter/wintertren…

Matthias123 op 14 nov 2021 15:06

Ik ben er met Oud en Nieuw, zou geweldig zijn als we dan ook kunnen skiën! Dit ziet er veelbelovend uit.

Nick_Lobé op 14 nov 2021 15:10

Houdt met oud en nieuw wel rekening met extreme drukte, zeker bij goede omstandigheden. Een half uur wachten voor veel liften en overvolle pistes.

Matthias123 op 14 nov 2021 17:05

Ik heb al wel drukke weekenden mee gemaakt, maar half uur wachten is me nog niet overkomen gelukkig. Ook maar eens kijken in de andere gebiedjes dan als de omstandigheden idd goed blijken te zijn. Appartement heel dichtbij geboekt, dus 1e lift goed haalbaar. Vooralsnog maar hopen op kou en sneeuw in december!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

@Nick_Lobé als je nog inspiratie zoekt voor skigebieden in het Sauerland buitenom de wat bekendere en hier op de site beschreven gebieden: https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387

Born to Ride

@Matthias123 leuke tips, dankjewel! Ik ga ze eens rustig bekijken allemaal. Leuk om wat andere gebiedjes te kennen en eens te gaan ontdekken. Top!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Als het echt heel druk is: bij de Sürenberg sta je zelden langer dan 3 of 4 minuten, zelfs op topdagen

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

op drukke dagen naar winterberg gaan is een vorm van zelfkastijding. 15min wachten voor een afdaling van max. 2min. afgezien van alle idioten in spijkerbroek.

Op Alpinforum staan al de eerste foto’s van de uitgereden sneeuw. Er is er zelfs al eentje die erop geskied heeft (naar boven lopen) https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=143&p=53369…

null

*bericht bewerkt door Onnem op 15 nov 2021 12:37

The older I get, the better I was

Een vraagje voor de ervarinfsdeskundige hier: Hoe schatten jullie de kansen in op een opening eind November? Als de sneeuwsituatie goed is, zal winterberg dan vroegtijdig te deuren openen? Hoe was dit voorgaande jaren? En betreft het dan vaak alleen een opening in het weekend, of praktisch elke dag?

*bericht bewerkt door jessehuijers op 17 nov 2021 13:45

Zodra het kan gooien ze de deuren open. Maar eind november al een aantal pistes open kan ik me zo snel niet herinneren. Ik heb wel eens het 1e weekend van december een handvol pistes open gezien, maar eerder kan ik me niet herinneren (waarmee ik niet zeg dat het er niet geweest is, ik check het niet elk jaar).

Als ze nu sneeuw uitrijden, dan lijkt me niet dat het nog lang kan duren; qua smelten kun je het beter op hopen laten liggen als je het voorlopig nog niet gaat gebruiken, lijkt mij.

Vergelijkingen met eerdere jaren gaat mank omdat ze nu echt (voor het eerst?) zo grootschalig de snowfactory’s hebben gebruikt.

Ik ben een aantal jaren geleden op 6 december in een vrijwel volledig open Winterberg geweest, het had toen veel gesneeuwd. Dus bij goede condities gooien ze het open, in ieder geval in december.

Een vraagje voor de ervarinfsdeskundige hier: Hoe schatten jullie de kansen in op een opening eind November? Als de sneeuwsituatie goed is, zal winterberg dan vroegtijdig te deuren openen? Hoe was dit voorgaande jaren? En betreft het dan vaak alleen een opening in het weekend, of praktisch elke dag?

jessehuijers op 17 nov 2021 13:45

In Winterberg is het skigebied al vaker in November open gegaan, komt ongeveer eens in de 3 of 4 jaar voor. Een paar jaar geleden hebben we de lift al eens op 8 november aangeslingerd, maar dat was wel heel extreem en maar 1 dag.
Verder nog geen berichten gehoord, behalve een hoop paniek om Corona. Vooralsnog lijkt het skiseizoen niet stilgelegd te worden, maar ze zijn nogal paniekerig in de regering, dus je weet maar nooit.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Is er kans dat er volgend weekend geskied kan worden?

Heb de week voor de kerstvakantie alvast een dagje winterberg gepland ook al is het op dat rare spul. 😎

bartvwg op 06 nov 2021 17:35

Vaak de is de week voor de kerst erg goed in het Sauerland. Vaak vriest het dan en zijn er veel pistes open op gewone kunstsneeuw. Tijdens de kerst dooit dan traditioneel weer veel weg door de weihnachtstau.

Is daar meteorologisch een verklaring voor?; Weihnachtstau

Matthias123 op 06 nov 2021 17:43

Ze noemen dit “Weihnachtstauwetter” (kerstdooiweer), een zogenaamde singulariteit binnen de meteorologie. Dat is een afwijkende weersituatie die altijd rond een bepaalde periode optreedt. Statistisch is aangetoond dat hij in zeven van de tien jaren tussen 24 en 29 december optreedt.

Roel op 08 nov 2021 09:17

Prachtig en bijzonder; een patroon in afwijkende weersituaties.

Is er kans dat er volgend weekend geskied kan worden?

pod.events op 19 nov 2021 18:54

Die kans lijkt mij erg klein

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Op de hoogste toppen zijn de eerste vlokken sneeuw gevallen. Ook begint het weer te vriezen.

null

Born to Ride

Op de hoogste toppen zijn de eerste vlokken sneeuw gevallen. Ook begint het weer te vriezen.

null

Matthias123 op 22 nov 2021 07:51

Gaan de sneeuwkanonnen ook aan vandaag of komende nacht?

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Een local schrijft op Alpinforum, dat ze op 4 december open gaan. https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=143&t=65820…

The older I get, the better I was

@Ive als de komende nacht de temperatuur ver genoeg zakt zal op een deel van de pistes zeker sneeuw gemaakt worden. Als er vandaag nog een paar buitjes met wat sneeuw over komen zodat er een laagje natuursneeuw ligt dan is die kans nog veel groter omdat de temperatuur dan nog veel sneller zakt.

Born to Ride

Een local schrijft op Alpinforum, dat ze op 4 december open gaan. https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=143&t=65820…

Onnem op 22 nov 2021 08:23 Ga ik in de gaten houden :)

Poppenberg en Rauher Busch zullen zowieso klaar zijn tegen 4 december. Daarnaast lijkt het me dan logisch om prioriteit te maken om Bure-Herrloh te gaan besneeuwen komend weekend.

Poppenberg en Rauher Busch zullen zowieso klaar zijn tegen 4 december. Daarnaast lijkt het me dan logisch om prioriteit te maken om Bure-Herrloh te gaan besneeuwen komend weekend.

Joy85 op 22 nov 2021 10:20

Bure Herloh word nu ook al besneeuwd vanaf boven met de snowmakers van Rauher busch. Op de webcam van de Surenberg kan je op het bovenste deel van de piste van bure herloh al grote hopen ‘sneeuw’ zien liggen.

Born to Ride

null

null

Born to Ride

null

null

Zo het besneeuwen met de snowmakers gaat hard door. Ze zijn nu bure herrloh ook volop aan het besneeuwen zodat er al snel een paar aaneengesloten pistes open kunnen.

Born to Ride

Vroege opening zit eraan te komen… ik gok dat begin volgende week de 1e liften gaan draaien…🤞

Woensdag 8 dec is de eerste mogelijkheid dat ik zou kunnen gaan. Ik heb voor de zekerheid alvast mijn agenda geblokkeerd. Zou mooi zijn als er dan een (groot) stuk open is…

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

De eerste natuursneeuw van het seizoen is gearriveerd.

null

Bla, bla, bla.

Mooi! Zoals het er nu uitziet gaat het de rest van de week sneeuwen

null

Plaats een reactie