5 gouden skidagen in het Zillertal

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertaler Superskipass, Zillertal Arena en Zillertal 3000

Hierbij een kleine recap van onze bevindingen in het Zillertal vorige week!


Dag 1: reis + Zillertal Arena (opstapplaats Zell am Ziller)

Met de wetenschap dat ik het weekend van 14 & 15 januari nog vrij had, plaatste ik een reactie in het “last minute” topic van @Verschuuren . Zo gezegd zo gedaan: 1 dag voor vertrek besloten we op basis van de voorspellingen van weerman @Henri naar het Zillertal te gaan. Het aantal geopende piste km’s, mogelijkheid om verschillende gebiedjes te doen en de föhngevoeligheid elders maakte het tot een duidelijke keuze.
Vanwege de voorspelde regen overdag in Duitsland besloten we 's nachts te rijden en zo een extra skidag mee te pikken.

Helemaal doorgetoeterd mochten we rond half 9 aansluiten in de rij bij de entree van het Zillertal: de Brettfall-Tunnel.

null

Enfin, de vermoeidheid en de drukte op de laatste kilometers mochten de pret niet drukken: het had licht gesneeuwd vanaf ~800m + de zon kwam tevoorschijn. Tijd om het gebied te verkennen!
null

^Sneeuwgrens goed zichtbaar
null

^We besloten direct richting Gerlos te gaan om zo het hele gebied te kunnen zien. Opvallend: een aantal Poma liften rondom Gerlos. Iemand enig idee waarom?
null

^Op naar de Gerlosplatte! Het zonnetje lachte ons toe : )
null

^Blik richting de Wildkogel Arena, met zulke bewolking is het inderdaad “verschrikkelijk”
null

^Over het algemeen was het vrij druk in het gebied, voornamelijk rond Gerlos en Zell. Hier een rustigere uithoek, de zwarte 86 die eindigt bij sleeplift “Handlalm”. Aanrader!
null

^Tijd voor de leukste liftrit van de dag
null

^Op de terugweg belandden we per abuis op de mooiste piste van de dag: de rode 54. De piste lag er nog perfect bij! Zou het te maken hebben met de 2 zitter waar je uit komt…
null

^Moments before disaster… enkele seconden na het nemen van de foto zag ik een hoop losse sneeuw over het hoofd en deden mijn ski’s “de duikboot” met een double eject als gevolg. Het poedergevoel was in ieder geval aanwezig.
null

^Terug aan de kant van Zell na een ijzige rit met de Krimml-X-Press. Fijn dat ze hier komend jaar een gondel gaan bouwen!
null

^Kreuzwiesen-X-Press met piste 17. Pistes waren hier al enigszins bewerkt door de mensenmassa’s.
null

^Omstreeks 15:15 besloten we ons te gaan wagen aan de dalafdaling, we moesten immers ook nog inchecken en boodschappen doen.

null

^Laatste Steilhang dalafdaling Zell. De piste lag er nog hartstikke strak bij, een van de betere van de dag.

null

^Skiline https://www.skiline.cc/skiing_day/ch18bo8nio3

Samengevat

Top:
-Mooi, uitgestrekt gebied met serieuze mogelijkheden tot tochten maken
-Modern liftensysteem
-Gerlosplatte, Königsleiten
-Panorama!
-Dalafdaling open
-Perfect weer

Minder:
-Veel mensenslalom op de verbindingspistes tussen Gerlos & Zell
-Krimml-X-Press en bijbehorende piste richting Gerlos
-Verbinding Gerlos - Zell voelt een beetje geknutseld

null

Tot de volgende : )

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 26 jan 2023 06:50

Gang is alles

Toch nog mooie condities gehad! Wel jammer dat je de 33 & 33a hebt gemist, hele mooie piste. En bij de falschbach had je natuurlijk ook even de 42 moeten pakken 😉
Maargoed toch al heel wat km van ene uithoek naar de andere.
Handlalm is inderdaad vaak rustig, pak hem liever ook niet. Ik zit liever dan gesleept te worden.

Belangrijkste nadeel… Veel en veel te veel Nederlanders 😉

Leuk verslag @Jesper ! Heel veel plezier daar!

I can stick uphill ice, on my saucer...

De 42 is de piste waar ik voorover gelanceerd werd vanwege die losse sneeuwhoop @Tiny-M : P
@Shane Dank! Ik moet zeggen dat ik meer Duits dan Nederlands heb gehoord toen wij er waren… Zijn overigens al even terug, deze skidag dateert alweer van 14 januari. Kon het toch niet laten om er nog wat over te schrijven

*bericht bewerkt door Jesper op 24 jan 2023 23:31

Gang is alles

Je hebt gelijk, herken het nu op de foto 😅


Dag 2: Zillertal 3000 - Start Horbergbahn, Mayrhofen

Dag 2 aangebroken. We hadden een appartement in Aschau geboekt wat mooi centraal tussen verschillende gebieden van het Zillertal ligt. Vandaag stond een dagje Mayrhofen op de planning en hebben rond 08:00 de Horbergbahn naar boven gepakt. Naar mijn idee is het hier vaak minder druk dan de Penkenbahn die midden in Mayrhofen ligt. Parkeergelegenheid is hier tevens ook goed.

@jesper en ik vandaag alle 2 het snowboard meegepakt. Ook weleens leuk, gezien ik vaak de enige snowboarder in het groepje ben. Wanneer je de Horbergbahn uitstapt brengt je dit in een centraal deel van het skigebied. Om de drukte voor te blijven hebben we het gebied doorkruist, en de 150er TUX omhoog genomen richting de Rastkogel.

null

^ Lift richting de Rastkogel. Beetje bewolkt maargoed…

null

null

^ Aangekomen bovenop de Rastkogel. Pistes zijn hier vaak tot laat in de middag nog goed en haast geen wachtrij bij de lift.

null

^Na de Rastkogel door naar de Eggalm. Beetje een uithoek van het gebied en in de ochtend nog erg rustig.
^ Dalafdaling 78 open. Sneeuwkwaliteit begint wel wat minder te worden.

null

^ Lift vanaf het dal terug omhoog.

null

^ Terug boven aangekomen. OELALAA lijkt toch een zonnetje doorheen te komen. Op de Rastkogel nog wat pistes gepakt en vervolgens de afdaling 66 (Rood) en 56 (Zwart) terug genomen waar we met de 150er TUX omhoog kwamen. Vannuit hier door het indrukwekkende Penkenpark terug naar het centrale gedeelte. (Helaas geen spectaculaire fotos van ons over hoge kickers. We hielden het bij de easy line ;)) Vannuit het centrale gedeelte de Horbergshuttle omhoog genomen.

null

null

^ Aangekomen op de Horberg. Mooi weertjuhhhhh

null

null

^ Zwarte 16 op de Horberg. Aanradertje

null

^ Door naar de Penkenjoch. Omhoog gegaan langs de (vaak gesloten) Harakiri. Ik weet niet zo goed wat ik van deze piste moet denken. Naar mijn idee is deze een beetje overrated.

null

^Laat in de middag gegeten. Een maaltijd smaakt altijd goed natuurlijk naar een dag skiën. Maar dit restaurant gelegen bij het bergstation van de Penkenbahn is toch wel mijn favoriet in dit gebied. Rond een uur of 2/3 ook leuk om hier even de apreski in te duiken.

null
null
null

^ Later in de middag nog rondgetourd in Finkenberg. Het zonnetje verdween en maakte plaats voor wat verse sneeuw ;)

null

^ Mijn enkel s’ochtends verdraaid op de Rastkogel. s’avonds best wat last van. Beste remedie is toch koelen?? Of een paar biertjes uit het Zillertal???

Op naar dag 3. Wordt vervolgd…

*bericht bewerkt door Verschuuren op 25 jan 2023 21:29

Leuk hoor!

Verbinding Gerlos - Zell am Ziller blijft inderdaad wat apart. Volgend jaar komt de nieuwe gondel, maar die begint pas op de top van de Kreuzjoch. Dus straks moet je vanuit Zell am Ziller -> Gerlos eerst een extra piste (20) nemen en dan de Kapauns lift.

Lokaal bier schijnt helende krachten te hebben ;)

null

^Skiline van de bovenstaande dag https://www.skiline.cc/skiing_day/ddeo6al5a1n
Overigens nog een kleine toevoeging: mijn favoriete piste -die @verschuuren helaas heeft gemist vanwege het missen van de afslag- van deze dag was de Black Attack die eindigt bij het middenstation van de Möslbahn; heerlijke hellingshoek, speels verloop en geen mens te bekennen!

@EricH Dit was nu ook al het geval bij de Krimml-X-Press, je mocht niet meer instappen bij het dalstation aan de Zell kant. Met als gevolg een flinke mierenhoop aan mensen op piste 20.

*bericht bewerkt door Jesper op 25 jan 2023 21:57

Gang is alles

Mooie update ook vanuit Zillertal 3000. Deze zit in m’n achterhoofd voor maart.
Wel een enorm contrast nog qua sneeuw hoger op de berg en het groene dal.

Leuk verslag, lekker veel foto’s! Mooi aantal hm ook!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Super leuk verslag was hier ook afgelopen 2 weken, in beide gebieden en ook nog in Kaltenbach - Hoch Fugen dus heel herkenbaar je commentaar. Vind de piste12 Devils Run mooie zwarte piste. Ook de 16 Black attack naar de Möslbahn is een rustige piste mooi door het bos . Persoonlijk vind ik dit pistes als je redelijk rode pistes skiet je ze als opstart kunt gebruiken naar zwart. Vooral piste 12 deze heeft nog 2x de mogelijkheid om af te breken. en op rood of blauw verder te gaan Kijk uit naar dag 3

Dank allen! > Mooie update ook vanuit Zillertal 3000. Deze zit in m’n achterhoofd voor maart.

Wel een enorm contrast nog qua sneeuw hoger op de berg en het groene dal.

Tiny-M op 25 jan 2023 22:59

Spoiler: de laatste dag werden we nog getrakteerd op een wit dal :) @ruudsan daar heb je helemaal gelijk in! Mooie opwarmers voor de Harakiri (als die open is)

:

Gang is alles

Maandag 16 januari 2023, dag 3: Ahorn + Mayrhofen (Zillertal 3000) | Opstap: Ahornbahn

De derde dag alweer! Nadat mijn compagnon zijn enkel op een lelijke manier bezeerd had, was het voor ons beide tijd om de ski’s weer aan te trekken. De combinatie van de stevige, harde skischoen en het feit dat ski’s uitgaan als het nodig is, maakte dit tot een geschiktere keuze dan het altijd maar vast zittende snowboard met de wat soepelere snowboardschoenen.

Het plan voor vandaag was eigenlijk 's ochtends Ahorn, 's middags Hintertuxer Gletscher. Föhn gooide echter roet in het eten waardoor beide Lärmstange liften de hele dag gesloten bleven. Voor ons reden genoeg om 's middags de oversteek naar Penken te maken.

null

^Het had weer licht gesneeuwd vanaf ~850 meter.
null

^Penkenbahn vanuit de auto… bijzonder spectaculair hoe hier überhaupt een lift gebouwd is.
null

^De sneeuwval zorgde voor een mooi decor onderaan bij de Ahornbahn.
null

^ Omstreeks 08:45 aangekomen kruisten onze ogen deze gigantische muur van wolken. Dankjewel Alpenhoofdkam voor het tegenhouden : )
null

^Weinig mensen die gebruik hebben gemaakt van de vroege openingstijd (07:30).
null

^Droomcondities op de rode 4. Sommige stukken waren 's ochtends nog geprepareerd, anderen lag een dun laagje poeder op.
null

^6SB Ebenwald
null

^Tijd voor piste 5, de dalafdaling. Hoe verder je naar beneden skiede, des te harder deze werd. Heerlijke piste!
null

^Blik in het Zillertal.
null

^Contrast
null

^Laatste stuk van de dalafdaling. Diep winters is het niet, maar er lag vooralsnog genoeg sneeuw.
null

^Ahornhütte met rechts de Filzenlift & piste 3. De schaduw werd ingeruild voor een zonnetje.
null

^Filzenlift, hier lag nog de meeste poeder op de piste.
null

^Imposante Ahornbahn
null

^11:45 dan een korte wandeling gemaakt naar de Penkenbahn.
null

^Handig.
null

^Flinke bodemafstand.
null

^Blik op het skigebied van de Ahorn.
null

^Aangezien de Eggalm ons gisteren goed bevallen was, besloten we meteen die kant uit te gaan.
null

^Onderweg nog even piste 56/66 meegepikt. Dit was gisteren 1 van de betere pistes, waarom niet een keertje extra doen nu die nog rustig en goed is (dachten we).
null

^De wolken begonnen zich iets meer aan te dringen vanuit het zuiden.
null

^Piste 56/66. Viel toch een beetje tegen in vergelijking met gisteren. Nog steeds een zeer degelijke piste, al is het freeride terrein direct onder de Tux 150er toch wat verleidelijker op zo’n dag.
null

^Rastkogelbahn met föhnmuur op de achtergrond.
null

^6er Lämmerbichl, vandaag niet genomen.
Eggalm viel enigszins tegen vandaag. Voor zo’n uithoek zou je verwachten dat het er altijd rustig is, niet dus. Veel volk onderweg en dit leidde dan ook tot een menselijke slalom op de dalafdaling naar de Rastkogelbahn.
null

^Tsjaaaa… dat zijn toch condities die je ergens eind maart normaal hoopt te zien, niet midden januari.
null

^Terug naar de centrale kom van Mayrhofen. Zicht op het skigebied rondom de Rastkogel, de Eggalm en het Tuxertal.
null

^De bewolking nam toe. Ondertussen waagden enige skiërs zich aan de -vooralsnog gesloten- Harakiri.
null

^Hier nog een paar keer de inmiddels geopende zwarte 33 gedaan. Leuke piste, maar had toch liever de Harakiri gedaan. 16:30 namen we de Penkenbahn weer naar beneden, samen met zo’n 20 medelanders uit de achterhoek. Dit maakte het tot een enerverende liftrit :)
null

Skiline

Samenvattend
Wederom een fantastische skidag! Ahorn vind ik persoonlijk een fantastisch deelgebiedje waar ik ook prima een hele dag zou kunnen skiën. Het grote hoogteverschil in combinatie met de speelse dalafdaling maken dit tot een topper! Mijn compagnon @verschuuren vond het toch wel erg eentonig, wat ik ook kan begrijpen.
Mayrhofen viel enigszins tegen vandaag, toch wel vrij druk voor een maandag (!) en de pistes waren beduidend slechter dan de dag ervoor. Ach ja, van alleen maar gladde pistes word je ook geen betere skiër.

Morgen… Hochzillertal / Hochfügen waar we zowaar nog een 3e skiër aan ons gezelschap wisten toe te voegen!

*bericht bewerkt door Jesper op 27 jan 2023 00:43

Gang is alles

mooi dagje en een keuzeovervloed van skimogelijkheden. Ook echt mooie foto’s trouwens.


Dag 4, van de 5 GOUDEN dagen in het Zillertal. Op naar Kaltenbach/Hochfügen.

Dag 4 stond Kaltenbach/Hochfügen op het programma. Ook weer een kort ritje van 15min om de 1e lift van dit gebied te bereiken. Wetende dat @henri later in de ochtend aan zou sluiten, besloten @jesper en ik eerst het gedeelte van Kaltenbach te bezoeken alvorens de oversteek te maken richting Hochfügen.

null

^ Het weer was top en de pistes lagen er super strak bij. Belooft een mooie dag te worden.

null

^ Zie je gelijk waar Kaltenbach een beetje om bekend staat. Ruimte genoeg toch? ;)

null

^ Zwarte 7 & 8 aan de linkse kant van het gebied zijn wel een aanrader. Je kan hem zelfs helemaal afdalen richting Aschau, maar moet je wel de bus terugnemen richting Kaltenbach. Toen we de linkerkant van het gebied een beetje gehad hadden, zijn we teruggegaan richting het beginpunt want @henri was onderweg met de lift omhoog. Vannuit daar zijn we de oversteek richting Hochfügen gestart.

null

^ Heel ander weertje aan de andere kant van de berg. Desalniettemin was het zicht toch nog erg goed.

null

^ Aangekomen bij een sleepjeslift waar je omvangen word door diesellucht van een draaiende motor.

null

^ Zwarte 6 & 7 in Hochfügen 2 aanraders. Niet eens zo moeilijk omdat ze er echt strak bijliggen.

^ Ook een paar bewegende beelden.

null

^ Selfie :)

null

^ Teruggegaan en de dalafdaling een keer gepakt. vanaf de top in kaltenbach (2360) richting het dalstation, zitten er aardig wat hoogtemeters in de benen. Deze lag er (net als alle andere) perfect bij. Laatste stukje werd de sneeuwlaag wel iets minder, maar wat verwacht je met een groen dal.

null

^ tot laat in de middag in Kaltenbach rond getourd. Ondanks de drukte overdag, lagen de pistes er nog geweldig bij.

(https://cdn.wintersport.nl/media/forum/2023/01/28/20230117_162331.jpg)
^ Dalafdaling nog een keer genomen en daarmee de dag afgesloten.

Samenvattend:

  • Wat een topdag. Eigenlijk alle pistes tot laat in de middag nog super goed. Vergeleken met Skigebied Mayrhofen toch wel een groot verschil. Verbinding naar Hochfügen gaat snel. Bij veel wind willen ze deze weleens sluiten. Hochfügen beduidend rustiger dan Kaltenbach. Door de brede pistes heb je hier echter weinig last van. De liftcapaciteit is goed waardoor er weinig wachtrijen ontstaan. Veel eetmogelijkheden op de berg maar beduidend minder apreski.

Weinig pauze gehad dus op naar een restaurant. Laatste dag volgt nog. Op naar Spieljoch, met een laagje Snow in het dal

null
![]

*bericht bewerkt door Verschuuren op 28 jan 2023 15:40

Ziet er heerlijk rustig uit op de pistes!

Ziet er heerlijk rustig uit op de pistes!

Tiny-M op 28 jan 2023 15:40

Dat was het idd ook. Kaltenbach 'middags wel wat drukker. Hochfügen stukken rustiger

null
https://strava.app.link/zGyO1OQyXwb
Niet geluncht dus de hele dag op noten, appels en worstjes geteerd. En onze Duitse liftgenoten in de 8erjet mij maar raar aankijken als ik ze heel attent een worstje aanbied…

*bericht bewerkt door Jesper op 28 jan 2023 16:18

Gang is alles

Plaats een reactie