Nieuwe liftverbinding tussen Zwitserland en Italië een feit
Sinds afgelopen zomer kun je met de lift de Alpen oversteken van Zermatt tot Breuil - Cervinia, dankzij het grensoverschrijdend megaproject Alpine Crossing. Met de lift tussen de Klein Matterhorn en Testa Grigia is het laatste stukje van dit enorme project voltooid. Het wordt zo skiërs, en vooral ook niet-skiërs, een stuk makkelijker gemaakt om van Zermatt naar Breuil-Cervinia over te steken. De verbinding was er natuurlijk al voor wintersporters, maar met de nieuwe 3S-gondel kunnen ook niet-skiërs de oversteek maken.
Windvlagen zijn geen probleem meer
De bouw van een nieuwe 3S-kabelbaan vanaf het Matterhorn-gletsjerparadijs (Klein Matterhorn) naar Testa Grigia is het sluitstuk van de continue kabelbaanverbinding tussen Zwitserland en Italië. Het is een 3S-gondel die beter tegen harde windvlagen bestand is dan een gewone gondelbaan. Wel zo handig op deze hoogte. De lift komt boven op de alpenhoofdkam te staan, maar bevindt zich volledig op Zwitsers grondgebied. Testa Grigia ligt echter tegen de Italiaanse grens, zodat je meteen de volgende gondel naar beneden kunt nemen richting Breuil-Cervinia.
Ook zonder ski’s naar het hoogste bergstation van Europa
Met de nieuwe lift kun je vanuit Italië voortaan ook snel naar de Klein Matterhorn, die ook onder niet-skiërs een populaire trekpleister is: dit is namelijk het hoogste bergstation van Europa. Tot nu toe kon je er vanuit Cervinia alleen per ski of snowboard komen, bijvoorbeeld door vanuit Testa Grigia omlaag te skiën/boarden naar Trockener Steg en daar de Matterhorn Glacier Ride te nemen naar de Klein Matterhorn (pijl). Vanaf 2023 kan dat direct met één extra lift (de stippellijn). Ideaal op dagen als het weer verslechtert en je eventueel geen zin hebt om weer terug te skiën of boarden.
Geïntegreerd bergstation op de Klein Matterhorn
De bergstations van de beide 3S-gondels zijn in de berg van de Klein Matterhorn aan elkaar gekoppeld. De gondels werken onafhankelijk van elkaar, maar er komt een verbinding tussen beide bergstations in de berg. Mocht er dus een technisch mankement zijn aan een van de kabines, dan kan deze dwars door de berg naar de Trockener Steg worden vervoerd en daar gerepareerd worden.