Vijf zeer sneeuwzekere Franse skigebieden

Rogier op 03 september 2023· 21 reacties

null

Als je wilt skiën of snowboarden, dan heb je sneeuw nodig. Dat is nogal logisch, en je hebt ook graag een flinke laag sneeuw. Voor iedereen die nu op zoek is naar een sneeuwzeker gebied, heb ik hier een lijstje gemaakt van 5 Franse skigebieden - de andere Alpenlanden volgen - waar je erg zeker bent van een mooi pak sneeuw in de wintermaanden. Graag hoor ik ook jullie ervaringen met sneeuwzekere Franse gebieden.

Vijf sneeuwzekere skigebieden in Frankrijk:

Wirwar van informatie met betrekking tot sneeuwzekerheid

Het leek een goed idee. Jullie helpen met een lijstje van de 5 Franse skigebieden met de grootste sneeuwzekerheid van de Alpen. Maar al snel liep ik vast in een wirwar van informatie. Ten eerste zijn de cijfers van de skigebieden niet altijd even objectief. Ook heeft Meteo France niet overal openbare meetstations. Het is dus lastig om skigebieden goed met elkaar te vergelijken. Ook zijn er gebieden waar het vaak hard sneeuwt, maar die erg gevoelig zijn voor bijvoorbeeld een föhn of wind die de sneeuw van de pistes blaast. En andersom heb je gebieden waar het soms minder sneeuwt, maar waar je wel vrij zeker bent van een goede sneeuwbedekking gedurende het hele winter. Om dan nog niet eens te beginnen over gebieden die een flink pak sneeuw beloven en ook goed scoren omdat hun hoogste meetpunt ergens boven de 3000 meter ligt. Dan is het nogal logisch dat daar aan het eind van het seizoen een flink pak sneeuw is gevallen. Ik ben verschillende lijstjes tegengekomen op het internet waarvan ik behoorlijk verbaasd was. Gebieden waar misschien gemiddeld genomen veel sneeuw valt, maar het vaak ook tegenvalt. Daarom heb ik het anders aangepakt.

Wil je trouwens van andere gebieden weten hoe sneeuwzeker ze zijn? Bij elk gebied op onze website, vind je het kopje sneeuwzekerheid. Hier vind je nauwkeurige informatie over de sneeuwzekerheid van het gebied. Zoals hier bijvoorbeeld van Bonneval sur Arc

Skizekerheid belangrijker dan sneeuwzekerheid

Maar het allerbelangrijkste: informatie over sneeuwzekerheid zegt niet zoveel over skizekerheid. Want als je een teleurstellend seizoen hebt in een sneeuwzeker gebied en ze hebben daar (mede dankzij de sneeuwzekerheid) geen enkel sneeuwkanon staan, dan kun je nog steeds weinig skiën.

5 sneeuwzekere Franse skigebieden

Daarom heb ik het anders aangepakt. Hier is een lijst van 5 Franse gebieden waar ik met vertrouwen kan zeggen, dankzij mijn lange wintersportervaring, dat dit zeer sneeuwzekere Franse skigebieden zijn. Anders gezegd: stel dat iemand mij de vraag zou stellen welke skigebieden ik aanraad als zeer sneeuwzeker in de Franse Alpen, dan zou ik dit lijstje doorgeven.

Tignes
Tignes

1. Val d’Isère - Tignes

Hoog in de Savoie in de Tarentaisevallei en bijna tegen de zuidkant van de Alpen vind je Tignes - Val d’Isère. Dit gebied is een zekerheid wat sneeuw betreft. Je hebt hier twee gletsjers. De sneeuw kan van verschillende kanten komen en het sneeuwt hier goed en vaak. Val d’Isère heeft zelfs kans op een ‘retour d’est’ als deze zich voordoet, en verder heeft dit gebied een goed systeem van sneeuwkanonnen. Kortom, hier kun je zeker zijn van sneeuw. Tel daarbij het geweldige sportieve gebied op en je hebt een absolute aanrader!

  • Kijk hier voor de beste deals voor Val d’Isère - Tignes

Val Thorens
Val Thorens

2. Val Thorens

Les Trois Vallées hoeft natuurlijk geen introductie meer. Hier zit je zeker in Val Thorens erg sneeuwzeker. Door de hoogte, de sneeuwkanonnen en de sneeuwval is dit gebied zeer sneeuwzeker. De lagere dorpen zijn dankzij de moderne sneeuwkanonnen behoorlijk sneeuwzeker, maar als je echt zeker wilt zijn, boek dan in Val Tho.

La Plagne
La Plagne

3. La Plagne / Les Arcs

In La Plagne valt er volgens het skigebied meer dan vijf meter sneeuw per seizoen. Dit gebied is daarmee zeer sneeuwzeker. Ook de hogere dorpen zorgen voor vrijwel gegarandeerd ski-in ski-out, en dat geldt natuurlijk evenzeer voor Les Arcs.

Serre Chevalier
Serre Chevalier

4. Serre Chevalier

Serre Chevalier, gelegen in de Hautes-Alpes, is zeer sneeuwzeker, heeft goede sneeuwkanonnen op de belangrijkste pistes en conserveert dankzij het droge zuidelijke klimaat de sneeuw geweldig goed. Vaak zorgt een goede dump in het begin van het seizoen hier al voor skizekerheid gedurende het hele seizoen. Ook heb je hier aan het eind van het seizoen vaak een paar mooie dumps.

Avoriaz
Avoriaz

5. Avoriaz

Avoriaz is zeer sneeuwzeker. Op 1800 meter belooft dit skigebied ook zo’n 5 meter sneeuwval elk seizoen. Je zit hier direct ski-in-ski-out en bent vrijwel zeker van sneeuw voor de deur van je appartement, zelfs tot erg laat in het seizoen. De enige kanttekening is dat de pistes rond Avoriaz, als het sneeuwzekerste dorp van Portes de Soleil, soms erg druk kunnen worden druk worden als de andere dorpen minder sneeuw hebben. Dit is een probleem dat bijvoorbeeld ook het sneeuwzekere Flaine kent.

Puy Saint Vincent
Puy Saint Vincent

Bonus: Puy Saint Vincent

Ik kan het niet laten om ook mijn thuisgebied te noemen. Bijna elk seizoen staat Puy Saint Vincent wel meerdere dagen (soms het gehele seizoen) in de top 3 van de best besneeuwde skigebieden in de Franse Alpen. In vergelijking met veel andere Franse gebieden scoort Puy uitzonderlijk goed op het gebied van skizekerheid met natuurlijke sneeuw. De ligging in de luwte van de wind in het relatief koude Vallouise dal is hier mede verantwoordelijk voor. Dus daarom deze bonus.

Welke toevoegingen hebben jullie op deze lijst? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Noot van de redactie

Het merendeel van de artikelen op Wintersport.nl is volledig onafhankelijk geschreven. Dat geldt ook voor dit artikel. Er is geen enkele vorm van bemoeienis geweest, wél ondersteun je ons door op de links in dit artikel te klikken en een aankoop te doen. » Lees meer

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Een toevoeging die mij als eerste te binnen schiet is La Rosière. Dichtbij de grote gebieden, super sneeuwzeker en nét een tikje vriendelijker voor gezinnen met kinderen.

Toen ik er was, lag er in het dorp bijna 3 meter sneeuw en bovenin tikte het de 5 meter aan (en kon ik zowaar de kabel van de sleeplift aantikken…).

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Yes La Rosière is een goede! En ook hier heb je meerdere weersystemen die samen komen. Bij een goede Retour d’Est wil La Thuile wel eens helemaal dichtsneeuwen.

En nog een ander voordeel, de geweldige pasta en koffie net over de grens ;-)

Click. Click. Peace

Klein, fijn, erg hooggelegen en soms een echt sneeuwgat: Bonneval sur Arc!

Born to Ride

Klein, fijn, erg hooggelegen en soms een echt sneeuwgat: Bonneval sur Arc!

Matthias123 op 04 sep 2023 09:21

Mee eens over deze heb ik getwijfeld, maar dit is een beetje een alles of niets bestemming. Net zoiets als Abries bijvoorbeeld. En voor veel Nederlanders (helaas) te klein.

Helemaal een geweldig en authentiek gebiedje!

Click. Click. Peace

Klein, fijn, erg hooggelegen en soms een echt sneeuwgat: Bonneval sur Arc!

Matthias123 op 04 sep 2023 09:21

Mee eens over deze heb ik getwijfeld, maar dit is een beetje een alles of niets bestemming. Net zoiets als Abries bijvoorbeeld. En voor veel Nederlanders (helaas) te klein.

Helemaal een geweldig en authentiek gebiedje!

Rogier op 04 sep 2023 09:22

Combinatie met de rest van het Maurienne dal wel veel meters. La Norma en Val Cenis zijn ook vrij sneeuw zeker door de schaduw…

Met skiën kom je echt tot rust.

Zou leuk zijn moest er voor oostenrijk en andere landen ook zo een artikel zijn :-)

Zou leuk zijn moest er voor oostenrijk en andere landen ook zo een artikel zijn :-)

evert op 04 sep 2023 09:39

Hou de site komende dagen/weken in de gaten! ;-)

Click. Click. Peace

Zou leuk zijn moest er voor oostenrijk en andere landen ook zo een artikel zijn :-)

evert op 04 sep 2023 09:39

Hou de site komende dagen/weken in de gaten! ;-)

Rogier op 04 sep 2023 09:55

Doe ik zeker !

La Rosière is weliswaar behoorlijk sneeuwzeker, maar meerdere liften zijn al jaren aan vervanging toe.

Ook zijn een aantal stoeltjesliften gewoonweg te krap; dit zal met de leeftijd ervan te maken hebben, want de meeste modernere stoeltjesliften zijn echt wel geschikt voor skiërs van 1.85 meter en langer.

Ook -of eigenlijk vooral- aan de Italiaanse kant van het skigebied (La Thuile) zijn er een paar zeer oude- en bovendien voor West-Europeanen van 1.85 meter lengte (en langer) domweg te kleine stoeltjesliften.

Niet per sé nodig, maar stoelzittingverwarming ga je er niet vinden.
Ook nagenoeg niet aanwezig zijn kappen over de stoeltjesliften (bescherming tegen kou/wind/sneeuwval).

De skipas (San Bernardo, totaal 150 km, waarvan 100 km aan Italiaanse kant) lijkt niet overdreven duur, maar de infrastructuur doet hier en daar denken aan het Tjechië van 30 jaar geleden…

Tenslotte: de (enige) verbinding via twee zeer lange sleepliften tussen La Rosière en La Thuile blijft vervelend !

Dus ja, sneeuwzeker is leuk, maar de aanwezigheid van een deugdelijke infrastructuur is toch ook belangrijk.

La Rosière is weliswaar behoorlijk sneeuwzeker, maar meerdere liften zijn al jaren aan vervanging toe.

Ook zijn een aantal stoeltjesliften gewoonweg te krap; dit zal met de leeftijd ervan te maken hebben, want de meeste modernere stoeltjesliften zijn echt wel geschikt voor skiërs van 1.85 meter en langer.

Ook -of eigenlijk vooral- aan de Italiaanse kant van het skigebied (La Thuile) zijn er een paar zeer oude- en bovendien voor West-Europeanen van 1.85 meter lengte (en langer) domweg te kleine stoeltjesliften.

De skipas (San Bernardo, totaal 150 km, waarvan 100 km aan Italiaanse kant) lijkt niet overdreven duur, maar de infrastructuur doet hier en daar denken aan het Tjechië van 30 jaar geleden…

Tenslotte: de verbinding via twee zeer lange sleepliften tussen La Rosière en La Thuile blijft vervelend !

Dus ja, sneeuwzeker is leuk, maar de aanwezigheid van een deugdelijke infrastructuur is toch ook belangrijk.

Rene4000 op 04 sep 2023 16:11

Ik herken hiervan alleen de 2 sleepliften, maar dat zal voor iedereen gelden die hier ooit geweest is. Te oude liften is mij totaal niet bijgebleven, ik kwam overal prima boven. Nu ben ik daar nooit zo kritisch mee, het maakt me niet uit of ik in 5 of 7 minuten boven ben. Ik ben eerder van mening dat te veel gebieden (in met name Oostenrijk) onnodig bakken met geld uitgeven aan onnodig comfort (zoals liften die één minuut sneller zijn of stoelverwarming). Dat resulteert alleen in een duurdere skipas. Maar goed: daar gaat de discussie niet over.
Ook krappe liften zijn me niet bijgebleven. Ik ben zelf 1.82, dus van gemiddelde lengte. Wat me zeker wel is bijgebleven: amper wachttijden. Maar ik was er dan ook niet in het hoogseizoen.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

^^ Krappe of verouderde liften kan ik mij totaal niet herinneren van La Rosière (was er in 2017). En ik ben nota bene 1,93m lang. Vond het een leuk gebied, wel wat winderig.

Wat betreft sneeuwzekerheid mis ik in dit rijtje toch wel Les 2 Alpes en Alpe d’Huez. En ach, feitelijk nog wel meer gebieden, zoals bijvoorbeeld Montgenèvre.

In La Rosière zijn er nog altijd twee zeer oude (en oncomfortabele!) tweepersoons stoeltjesliften. Zo ook in La Thuile. Rugleuning en zitting van geplastificeerde latten, nota bene!
Ook zijn er in La Rosière nog twee stoeltjesliften die wat minder oud zijn, maar voor langere mensen te krap.
Nu meet ik 1.90, dus dat zal er zeker mee te maken hebben.
Beschermkappen tegen kou/wind/sneeuw zijn er dus ook nagenoeg niet.
Verder is dus de sleepliftverbinding tussen La Rosière en La Thuile onhandig.

^^ Krappe of verouderde liften kan ik mij totaal niet herinneren van La Rosière (was er in 2017). En ik ben nota bene 1,93m lang. Vond het een leuk gebied, wel wat winderig.

Wat betreft sneeuwzekerheid mis ik in dit rijtje toch wel Les 2 Alpes en Alpe d’Huez. En ach, feitelijk nog wel meer gebieden, zoals bijvoorbeeld Montgenèvre.

paolie op 04 sep 2023 16:53

Mee eens, Frankrijk heeft een heleboel zeer sneeuwzekere gebieden. Gelukkig maar :-)

Click. Click. Peace

La Rosière vind ik erg meevallen betreffende lift infrastructuur. Blijft natuurlijk die lange sleeplift die je moet nemen om in Italië te geraken. In de andere richting is geen probleem. En voor de rest kun je vlot het gebied doorkomen.
Montgenèvre vangt ook vanuit verschillende richtingen sneeuw, in combinatie met zijn hoogte, maakt dat het ook een sneeuwzekere bestemming is. Italië ligt hier ook om de hoek. Via Lattea, daar kan het waanzinnig sneeuwen bij een Retour d’Est. Zelfs Montgenèvre pakt daar meestal wat van mee.

Kortom, In Frankrijk genoeg hooggelegen skigebieden, die bij sneeuwstoringen vanuit alle windrichtingen sneeuw kunnen vangen.

*bericht bewerkt door FrankB op 05 sep 2023 02:26

Uitzonderingen bevestigen de regel. Ruim 20 jaar geleden met de carnavalsvakantie/ krokusvakantie regio zuid in Serre Chevalier geweest, accommodatie bij de gondel in Briancon. De hele week zeer weinig sneeuw gehad, waarbij de dalafdaling eigenlijk niet open had moeten zijn (andere pistes welke er ogenschijnlijk beter uitzagen, waren wel gesloten). Op het einde van de week begon het ook nog eens te flink en lang te regenen. Een van de herinneringen van het skigebied is dat ik medelijden had met de vakantiegangers welke op onze vertrekdag arriveerde.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Krappe of verouderde liften kan ik mij totaal niet herinneren van La Rosière (was er in 2017). En ik ben nota bene 1,93m lang.

Nou, dat verbaast mij oprecht.
Wij waren er met een groep van 14 personen (enkelen van vergelijkbare lengte als ik) en waren het eens over de meerdere deplorabele stoeltjesliften (krap, oud); absoluut niet meer van deze tijd !!
Maar wellicht dat jij daar dan net niet in hebt gezeten, wie weet…

Uitzonderingen bevestigen de regel. Ruim 20 jaar geleden met de carnavalsvakantie/ krokusvakantie regio zuid in Serre Chevalier geweest, accommodatie bij de gondel in Briancon. De hele week zeer weinig sneeuw gehad, waarbij de dalafdaling eigenlijk niet open had moeten zijn (andere pistes welke er ogenschijnlijk beter uitzagen, waren wel gesloten). Op het einde van de week begon het ook nog eens te flink en lang te regenen. Een van de herinneringen van het skigebied is dat ik medelijden had met de vakantiegangers welke op onze vertrekdag arriveerde.

Veenhoorn op 05 sep 2023 09:24

Door deze post krijg ik zin in een topic over “de meest waardeloze skivakantie ooit” ;)

Krappe of verouderde liften kan ik mij totaal niet herinneren van La Rosière (was er in 2017). En ik ben nota bene 1,93m lang.

Nou, dat verbaast mij oprecht.
Wij waren er met een groep van 14 personen (enkelen van vergelijkbare lengte als ik) en waren het eens over de meerdere deplorabele stoeltjesliften (krap, oud); absoluut niet meer van deze tijd !!
Maar wellicht dat jij daar dan net niet in hebt gezeten, wie weet…

Rene4000 op 05 sep 2023 15:17

Ik heb in alle liften van het gebied gezeten. Meerder keren. En ja, er zaten een paar oudere exemplaren bij, maar dat zie je in vrijwel ieder gebied, daar is mij niets abnormaals aan opgevallen.

*bericht bewerkt door paolie op 06 sep 2023 13:45

  • Kom al jaren in La Rosiere. Echt een prachtig gebied. De sleeplift kan ik me in vinden, de rest totaal niet. Heerlijk gebied om lekker door te raggen en de twee landen maken het uniek. Vanuit frankrijk een lekkere pasta eten in La thuile en weer terug, rats, de dag is weer om.

La Rosière is weliswaar behoorlijk sneeuwzeker, maar meerdere liften zijn al jaren aan vervanging toe.

Ook zijn een aantal stoeltjesliften gewoonweg te krap; dit zal met de leeftijd ervan te maken hebben, want de meeste modernere stoeltjesliften zijn echt wel geschikt voor skiërs van 1.85 meter en langer.

Ook -of eigenlijk vooral- aan de Italiaanse kant van het skigebied (La Thuile) zijn er een paar zeer oude- en bovendien voor West-Europeanen van 1.85 meter lengte (en langer) domweg te kleine stoeltjesliften.

Niet per sé nodig, maar stoelzittingverwarming ga je er niet vinden.
Ook nagenoeg niet aanwezig zijn kappen over de stoeltjesliften (bescherming tegen kou/wind/sneeuwval).

De skipas (San Bernardo, totaal 150 km, waarvan 100 km aan Italiaanse kant) lijkt niet overdreven duur, maar de infrastructuur doet hier en daar denken aan het Tjechië van 30 jaar geleden…

Tenslotte: de (enige) verbinding via twee zeer lange sleepliften tussen La Rosière en La Thuile blijft vervelend !

Dus ja, sneeuwzeker is leuk, maar de aanwezigheid van een deugdelijke infrastructuur is toch ook belangrijk.

Rene4000 op 04 sep 2023 16:11

Tenslotte: de (enige) verbinding via twee zeer lange sleepliften tussen La Rosière en La Thuile blijft vervelend !

Klopt helemaal. Vanaf die kant echt een bestemming voor een mooi-weer-dag. Met kou/wind is het echt afzien in die liftjes. Tegenwoordig pakken we hem wel vanaf de IT kant ;)

Edwin van Riel

Hé Rogier,

Dat Puy Saint Vincent klinkt zeer interessant. Maar zou je me kunnen vertellen met welke vliegvelden het een goede OV-verbinding heeft? Ik ga bijna altijd alleen skiën en vind het te lang rijden vanuit Amsterdam in mijn eentje. Dus neem ik het vliegtuig. Maar naar welke plaats zou ik moeten vliegen, voor een goede trein- of busverbinding met PSV? (Ik zou natuurlijk een auto kunnen huren, maar dan wordt het wel weer een stuk duurder, en de auto heb ik in PSV niet nodig.)

*bericht bewerkt door FrankieGTH op 18 sep 2023 22:52

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie