Skitest 2023-2024: dit zijn de beste sportski's deze winter!

Redactie op 08 november 2023· 16 reacties

null

De jaarlijkse nationale skitest piste en off-piste van de Nederlandse Ski Vereniging vond ditmaal plaats in het Italiaanse Passo Tonale, onderdeel van Skirama Dolomiti. In dit blog vind je de reviews van de sport Long Turn (LT) categorie , onderdeel van de pistetest. Het testen van deze sportski’s is altijd een feestje. Hier vind je echt hele goede ski’s voor op de piste. Ze carven top en zijn over het algemeen heel erg stabiel. De toppers zijn tegelijkertijd niet al te moeilijk te besturen. Waarom een LT aanschaffen? Omdat LT-modellen de sportieve allrounders van de piste zijn.

Begrensde breedte

Om een beetje richting aan deze categorie te geven en om een duidelijk onderscheid te maken met de allmountain pisteski’s, vroegen we de merken om ski’s te sturen van maximaal 74 mm breed onder de binding en een minimale radius van 14 meter. Dat betekent dat slalomski’s buiten de boot vallen. Dat zijn ook goede ski’s, maar in onze optiek minder allround. Soms zie je een testmodel dat iets breder is, maar dat heeft te maken met het feit dat de afmetingen iets variëren per lengte ski.

Hoog gemiddelde

De kwaliteit van de ski’s in de test is hoog en als de testers cijfers geven, vallen die meestal hoog uit. Even een kijkje achter de schermen: de testers geven iedere ski twee cijfers. Eentje voor de categorie en eentje ‘voor zichzelf’. De laatste score geeft aan of ze de ski zelf zouden willen hebben, de eerste score of hij goed in de categorie past. Bij de Sport LT-modellen ontlopen die beide scores elkaar meestal niet veel, maar bij de comfortski’s juist weer wel. Dat is logisch: de comfortski’s kunnen maar zelden het niveau van een expertskiër aan. Om een idee te geven hoe goed de voor de Sport LT-categorie ingestuurde ski’s waren: het gemiddelde cijfer voor de categorie bedroeg maar liefst een 7,8!

Geen wedstrijdmodellen

De LT-modellen hadden dus een hoog gemiddelde, maar wat maakte dan vooral indruk? Logischerwijs zijn dat met name de stabiliteit, grip, demping en de stuureigenschappen met carven. De echte toppers zijn tegelijkertijd niet al te moeilijk te bedienen. Een ski waar je moeite voor moet doen maar die geen opvallende extra sensaties oplevert, vinden de testers niet fijn. Ook zij hebben geen zin om de hele dag hard te moeten werken op een ski. Het is daarbij goed om je te realiseren dat we niet om wedstrijdmodellen gevraagd hebben; er zijn dus extremere modellen te koop. Dat zijn dan de reuzenslalom- en de reuzenslalom FIS-modellen. De laatste voldoen aan de eisen voor internationale wedstrijden, waarbij zaken als lengte, radius en de hoogte van schoen plus ski en binding zijn voorgeschreven. Voor wie zijn deze sport LT-latten dan precies bedoeld? Deze categorie is een feest voor skiërs die technisch wat in hun mars hebben en lekker op tempo willen carven. En dat zijn zeker niet alleen maar experts.

Kwaliteit heeft een prijs

De meeste modellen uit de test krijg je niet gratis; kwaliteit heeft een prijs. De Nordica krijgt een compliment voor de prijs-kwaliteit en die set kost 799,95 euro. Dynastar is nog iets goedkoper met 759 euro, maar scoort minder goed en datzelfde geldt voor de Rossignol (659 euro). Veel sets kosten tussen de 950 en 1.050 euro (Atomic, Elan, Fischer, Head, K2 en Salomon). Stöckli (1.499 euro) en Blizzard (1.099,95 euro) zijn het duurst. Völkl valt qua prijs nog positief op met 880 euro.

De sport LT skitestuitslag

Hieronder de testuitslag van de sport LT skimodellen voor de winter 2023/2024. Het testeam bestond uit Agneta Stokhof, Dean Molenaar, Isabeau Ladage, Bhodi van Kuijk, Yannick Gal, technisch coördinator Richard Molenaar en testcoördinator Rolf Westerhof.

Atomic Redster G8

  • € 949,99
  • Testlengte: 1,75 m
  • Breedte: 114-70-102,5 mm
  • Radius: 16,2 m

Dean vangt misschien wel meteen de essentie van de Redster G8: “Het is zeker geen G9 (het topmodel, red.), hij is heel makkelijk.” Dat is voor veel skiërs goed nieuws, want de G8 is allrounder dan zijn snelle broer en “straft niet zo af”, aldus Agneta. Het bedieningsgemak en de wendbaarheid komen mede omdat de G8 niet zo stijf is en daardoor voelt hij zich het lekkerst op tempo ‘vlot’ en neigt hij minder naar ‘plankgas’. De grip is heel erg goed en datzelfde geldt voor de stabiliteit. “Hij kan goed carven en nodigt daartoe uit, maar hij is nooit dwingend”, vertelt Richard. Een prettige sportski voor gevorderde en vergevorderde skiërs. Meer info.

Blizzard Firebird WRC

  • € 1.099,95
  • Testlengte: 1,75 m
  • Breedte: 115,5-68-98,5 mm
  • Radius: 18,5 m

De Firebird WRC maakt het je niet makkelijk. “Hij heeft heel veel druk voorin nodig,” legt Richard uit, “en je moet jezelf steeds naar voren vechten.” De meeste testers vonden korte bochten veeleisend, maar Bodhi voelde dat anders: “Ik vind hem in korte bochten prettig en hij is ook heel erg stabiel.” “Hij staat als een huis,” vult Agneta aan, “maar je moet af en toe wel hard werken. Hij heeft als beloning een mooie versnelling aan het einde van de bocht.” Het is kortom een pittige ski die om inzet en een hele degelijke techniek vraagt. In zachtere sneeuw wordt hij wel vergevingsgezinder. Voor technisch goede vergevorderden en experts. Meer info.

Dynastar Speed 763

  • € 759
  • Testlengte: 1,74 m
  • Breedte: 124-75-109 mm
  • Radius: 15 m

De Speed 763 is een prettige ski voor een grote doelgroep. Maar als Long Turnmodel schiet hij eigenlijk iets te kort; het is veel meer een ‘gewone’ sportski. Dat zou kunnen komen doordat de grip niet goed was (tuning?) en hij daardoor op harde sneeuw niet lekker uit de verf kwam. In iets zachtere sneeuw stuurt hij namelijk heel mooi rond, op harde piste veel minder. Hij voelt wat lang aan en als je meer druk voorin geeft, levert dat weinig extra resultaat op. “Het is een goede opstapski naar een echt LT-model”, vindt Agneta. Een prima sportski of cruiser die geen eisen stelt, voor licht- tot en met vergevorderde skiërs. Meer info.

Elan Prime Time 55

  • € 999,95
  • Testlengte: 1,72 m
  • Breedte: 121-69-102 mm
  • Radius: 15,1 m

De dit jaar nieuwe Prime Time 55 valt meteen in de smaak bij de testers. “Hij stuurt mooi rond”, zegt Agneta. “Ik voelde me hierop weer een beetje kind”, juicht Dean. “Hij nodigt uit tot sportief skiën”, voegt Richard toe. De Prime Time 55 is vrij centraal gemonteerd (de binding staat verder naar voren) en daarom heeft het geen zin om nog extra druk voorin je schoenen te geven. Dat is goed nieuws voor skiërs die daar nog weleens moeite mee hebben. De Prime Time 55 heeft veel sterke kanten: hij voelt licht aan, is stabiel in de bochten, heeft een snelle kantenwissel en is goed in carven. Voor (ver)gevorderden en experts die niet alleen maar op topsnelheid skiën. Meer info.

Fischer RC4 Worldcup RC

  • € 1.049,99
  • Testlengte: 1,75 m
  • Breedte: 111-66-96 mm
  • Radius: 18 m
    De RC4 Worldcup RC scoort hoge ogen! Je voelt aan alles de kwaliteit. Hij heeft de meeste grip van alle testski’s en de rebound is heel prettig: geef je meer, dan krijg je meer. Het is echter geen ‘easy does it’-ski; je moet er wel wat voor doen. Maar die inspanning past perfect bij deze Long Turncategorie. Er is echt een heel hoog niveau mogelijk met deze ski en hij daagt je ook uit. Alleen Dean heeft een kleine bedenking en vindt hem iets eenzijdig. De stabiliteit, demping en carvekwaliteiten staan echter buiten kijf. Een topper voor technisch goede of krachtige gevorderden, maar vooral voor vergevorderden en experts. Meer info.

Head Supershape E-Speed

  • € 949,99
  • Testlengte: 1,77 m
  • Breedte: 122-68-104 mm
  • Radius: 14 m
    De Supershape E-Speed is een betrouwbare ski die goed in elkaar zit. Hij doet eigenlijk alles prima, waarbij de carvekwaliteiten en demping er positief uitspringen. “Een fijne skilerarenski om schools mee te skiën”, zegt Agneta. Richard vindt hem “zoutloos” en “niet spannend”, Bodhi daarentegen is heel enthousiast: “Hij is speels en stuurt mooi rond.” Het klinkt een beetje als een goeiige lobbes, maar dat klopt niet helemaal. Hij is betrouwbaar en voorspelbaar, maar als je er ‘lamlendig’ op gaat staan, dan doet de Supershape E-Speed ook lamlendig! Als je er wat energie instopt haal je er het meeste rendement (en plezier) uit. Voor licht- tot en met vergevorderde skiërs. Meer info.

K2 Disruption MTI

  • € 950
  • Testlengte: 1,75 m
  • Breedte: 118-74-104 mm
  • Radius: 18,1 m

“De Disruption MTI is een leuke ski”, opent Yannick het bal. “Hij heeft een voorspelbare versnelling”, voegt Dean toe. “Met carven is hij lekker speels”, vindt Bodhi. Agneta is dat met hem eens en voegt over de stabiliteit toe: “Als hij staat, dan staat hij.” Wat opvalt is dat de radius veel korter aanvoelt dan de 18 meter uit de specificatie. Hij is lekker wendbaar, de demping is erg goed, evenals de grip en carvekwaliteiten. Je kunt hem heel sportief skiën, maar cruisend is het ook een prettige ski. Fun fact: De ribbels in de wangen maken geluid bij grote kantenhoeken! Geschikt voor gevorderde, vergevorderde skiërs en ‘net al’ experts. Meer info.

Nordica Spitfire 74 DC

  • € 799,95
  • Testlengte: 1,70 m
  • Breedte: 121,5-74-101,5 mm
  • Radius: 14,5 m

De Spitfire 74 DC is een aangename verrassing: soms zijn Spitfire-modellen erg agressief, maar dat geldt zeker niet voor deze 74 DC. Hij voelt licht aan en laat zich makkelijk bedienen. Hij heeft een snelle kantenwissel, de demping en stabiliteit zijn dik in orde, evenals de carvekwaliteiten. “Een levendige en speelse ski”, vindt Dean. “Hij kan mensen opleiden naar een hoger carveniveau”, denkt Richard. “Hij heeft wel druk voorin nodig”, vult Yannick aan. De 74 DC kan de concurrentie aan met een stuk duurdere ski’s uit deze categorie. Lekkere ski voor gevorderden, vergevorderden en experts die niet op Schwarzenegger (of Yannick) lijken of alleen maar knalhard naar beneden komen. Meer info.

Rossignol Forza 60° V-Ti

  • € 659,95
  • Testlengte: 1,71 m
  • Breedte: 130-75-112 mm
  • Radius: 13 m

De Forza 60 V-Ti is een splinternieuw model van Rossignol. De Forza 70 is het prijzige topmodel en de Forza 60 is het veel gunstiger geprijsde model daaronder. Hij is ontworpen als vergevingsgezinde carver. Dat is ook wat we merkten: “Het is meer een cruiser dan een sportieve LT-ski,” zegt Bodhi, “maar de grip is goed.” Wat opvalt is dat de ski het best presteert als je veel druk op je hakken houdt. “Het lijkt alsof de binding iets te ver naar voren staat”, zegt Richard – een foutje dat wel vaker gebeurt bij pré-productieski’s. Zoals hij nu is, is het een lieve cruiser voor licht- tot en met vergevorderde skiërs. Meer info

Salomon X S/Race GS 12

  • € 950
  • Testlengte: 1,75 m
  • Breedte: 115-68-97 mm
  • Radius: 18 m

De X S/Race GS 12 is een oude bekende en is opnieuw populair bij de testers. “Hij geeft vertrouwen,” legt Bodhi uit, “ik durfde ermee te kijken hoe plat ik kon gaan.” De GS 12 is heel ‘homogeen’: je weet altijd precies wat hij gaat doen. De stabiliteit is top, de demping uitstekend en de rebound energiek, om maar wat te noemen. Daar komt bij dat de kantenwissel snel is en de versnelling aan het einde van de bocht heerlijk en goed te doseren. De grip is goed, maar zou nog beter kunnen (tuning?) en dit is het enige minpuntje. Heerlijke ski voor snelle gevorderde tot en met expert skiërs. Niet voor lichtgewichten en frêle lichamen. Meer info

Stöckli Laser SX

  • € 1.499
  • Testlengte: 1,73 m
  • Breedte: 119-70-99 mm
  • Radius: 16 m

De Laser SX zit weer voorin het peloton. “Met een beetje moeite doet hij altijd wat je wilt”, legt Yannick uit. “Hij stuurt heel mooi rond”, vult Isabeau aan. “Hij heeft een enorme bandbreedte van hoe je hem kunt gebruiken,” zwijmelt Richard, “het is een echte sport LT-ski, maar je kunt er net zo goed mee cruisen op lage snelheid.” De Laser SX is heel erg makkelijk te beïnvloeden en met één knip in de vingers kun je de bochtgrootte met carven aanpassen. Het bedieningsgemak is indrukwekkend en wordt gekoppeld aan goede prestaties. Eigenlijk is deze ski geschikt voor alles en iedereen, behalve beginners. Meer info.

Völkl Racetiger RC

  • € 880
  • Testlengte: 1,72 m
  • Breedte: 122-69-100 mm
  • Radius: 16,8 m

De Racetiger RC is een prima ski die goed in deze categorie past. Hij voelt kort en licht aan. “Hij is lekker speels met goede grip en een fijne rebound”, zegt Bodhi. “Hij kan meer dan je aanvankelijk denkt”, vult Richard aan. “Als je hem de sporen geeft, dan doet hij alles”, valt Dean hem bij. “Hij is makkelijk te bedienen en opvallend makkelijk met carven”, vindt Yannick. Het is geen snelheidsduivel, maar de wendbaarheid en grip zijn goed. “Ik vind hem niet zo uitdagend”, werpt Isabeau tegen. “Hij voelt wat blikkerig aan”, doet Agneta nog een duit in het zakje. Makkelijke ski voor gevorderde en vergevorderde skiërs, maar niet voor zwaargewichten en snelheidsduivels. Meer info.

Met dank aan:

Skirama Dolomiti | Helly Hansen | Giro | Komperdell | Skicentrum Heemskerk

Redactie

Plaats een reactie

Bij de Rossignol staat het filmpje van de Nordica. :)

Bla, bla, bla.

Bij de Rossignol staat het filmpje van de Nordica. :)

bartvwg op 08 nov 2023 12:41

Bedankt voor het melden. Staat nu goed!

Click. Click. Peace

Ik heb vorig jaar de Blizzard Firebird WRC’s gekocht. Ik kwam van een iets oversize Rossignol Hero SL ski. De overgang vind ik enorm. De Blizzard’s lopen zo akelig hard, ongekend. De Rossignol’s zijn ineens vrolijke, makkelijke plezierski’s. Qua lengte ben ik slechts 2cm langer gegaan, dus daar zit het verschil niet. Wel in de breedte onder de plaat, want de Blizzards zijn een stuk breder.

Wel ben ik heel blij dat de Blizzards alsnog kort te skien zijn. Snelle slalombochten lukken nog altijd, maar het echte plezier zit hem op de bredere blauwe en rode piste’s. De versnelling de bocht uit, de kantengrip, echt alles is ongekend. Echt een ski die het beste van SL en GS combineert, maar daardoor beide niet is. Voor de veeleisende en echt goede snelle skiër een must-have ski. De Rossignol’s pak ik zo nu en dan op echt slechte dagen met veel buckles, of gewoon als snelle slalom fun ski. Het verschil is echt ongekend maar daarom ook leuk.

*bericht bewerkt door Thomas op 08 nov 2023 13:44

Even a bad day skiing is better then a good day at work

edit

Werden de Völkl Racetiger GS en de Nordica Spitfire 68 DC niet opgenomen in de skitest?

Kijkend naar de forse prijzen van deze ski’s,
blijf ik nog maar wat jaartjes doorskiën op m’n (destijds afgeprijsd) setje Blizzard Quattro 8.0 ti… ;-)

Hestra sponsord de handschoenen met de Wakayama?😉

Kijkend naar de forse prijzen van deze ski’s,
blijf ik nog maar wat jaartjes doorskiën op m’n (destijds afgeprijsd) setje Blizzard Quattro 8.0 ti… ;-)

Rene4000 op 08 nov 2023 14:15

Volgend jaar door de 1000 EUR gemiddeld voor een setje wellicht hahaha. Niks verkopen nu, gebruikt gaan de prijzen ook hard omhoog. Bizar.

Edwin van Riel

Ik moet zeggen dat ik de skitest enorm verbeterd vind. De categorieen zijn duidelijker afgebakend en de filmpjes die erbij zitten zijn informatief en geven wat context.

Maar die prijzen…poeh een paar jaar geleden had je voor 600 euro echt een mooi sportief setje, diezelfde gaan nu voor 900 euro. Voor een paar ski’s!

Völkl Racetiger RC

Als ik bij deze op meer info klik kom ik terug op de homepage

Völkl Racetiger RC

Als ik bij deze op meer info klik kom ik terug op de homepage

Rick_R op 08 nov 2023 20:02

Als het goed is doet deze link het nu weer

Click. Click. Peace

De Forza 60 lijkt niet echt passend in deze categorie, ik zou ook eerder de 70 verwachten tegenover bijvoorbeeld de SX…

Zijn er al mensen die op de Forza 70 geskied hebben? Ik ben erg benieuwd of dat een lekkere allround "fun"ski is.
Vind het in ieder geval een mooie ski en een gaaf concept (carving voor iedereen :-))

Totales Vollidiot

Bij de review van de Atomic Q9 staat in de tekst Q9.8. En ook zijn de specificaties van de Atomic Q9 en de Atomic Q9.8 niet correct weergegeven. Deze zijn met elkaar verwisseld.

Is er ook ergens een overzicht met hoe de ski niveaus (gevorderd, vergevorderd, expert, etc) gedefinieerd zijn?

to ski or not to ski, thats no question

De Forza 60 lijkt niet echt passend in deze categorie, ik zou ook eerder de 70 verwachten tegenover bijvoorbeeld de SX…

Kdtl op 09 nov 2023 07:27

Ik had eerder de Hero Elite LT Ti verwacht in dit rijtje. Ik begrijp dat die sinds 2022/2023 en stuk serieuzer is geworden in vergelijking met de LT Ti van de jaren daarvoor.

Misschien kijk ik er overheen, maar ik zie cijfers staan bij de ski’s onder het kopje Vergelijken en verder nergens. Ook in het overzicht van alle geteste ski’s staan geen eindcijfers. Zijn die cijfers inderdaad het rapportcijfer? Waar kunnen we daar een overzicht van vinden?

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie