Verse sneeuw: veel werk voor pisteurs

Rogier op 02 maart 2010· 5 reacties

Wintersporters en wintersportgebieden wachten er altijd weer op: sneeuw. Maar elke ‘dump’ zorgt ook voor heel veel werk. Vooral het beveiligen van gebieden met betrekking tot lawines is een belangrijk en verantwoordelijk werk.

Hellingen
Pistes liggen vaak dwars door hellingen met een hoog natuurlijk lawinegevaar. Na elke sneeuwval moeten deze hellingen worden beveiligd. Dit beveiligen bestaat uit het triggeren van lawines met ontploffingen. Er zijn verschillende mogelijkheden om lawines te triggeren.

Gazex
Gazex biedt de zekerste, handigste en snelste manier om hellingen te triggeren. Gazex zijn de buizen die her en der uit hellingen komen. In deze buizen wordt propaan en zuurstof gemixt en ontstoken, met een flinke ontploffing als resultaat. Deze buizen zijn op afstand te bedienen en zijn daarom zeer gebruiksvriendelijk en veilig. Het nadeel zijn de kosten, de omgevingsvervuiling en het feit dat deze buizen slechts op de plek werken waar ze staan. Het zijn alleen de grotere en rijkere skigebieden die dit systeem kunnen gebruiken. Ook worden deze Gazex systemen gebruikt om belangrijke verbindingswegen in de Alpen te beveiligen, denk aan de Mont Blanc tunnel en de Col du Lautaret.

Dynamiet
De andere manier om lawines preventief te triggeren is met dynamiet. Dit spreekt natuurlijk veel meer tot de verbeelding. In de meeste gebieden gaan twee pisteurs op weg om een gevaarlijke helling te triggeren. Een pisteur draagt de ontstekingsmechanismen, en de andere de explosieven. Deze worden vlakbij de te triggeren hellingen aan elkaar verboden en in de sneeuw gegooid.
Veel gebieden gebruiken ‘standaard’ springstoffen zoals dynamiet, maar er wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van zelf afbrekende vloeistoffen die in bepaalde verhoudingen ontploffen.

Heel veel
Een middelgroot skigebied brengt per seizoen ruim een ton springstof tot ontploffing. Afhankelijk van de ligging van het gebied worden er tientallen hellingen getriggerd na elke sneeuwval. Soms worden de explosieven met de hand gegooid, uit helikopters geworpen of met speciale liften naar het beoogde punt gebracht.

Slecht weer
Bij extreem slecht weer is het handmatig triggeren van hellingen te gevaarlijk. Omdat het onmogelijk is om op een veilige manier de hellingen te triggeren. Zeer slecht zicht, wind en extreme snelval zijn redenen om van het preventief triggeren af te zien.

Welke hellingen
Over het algemeen triggeren pisteurs slechts hellingen die boven pistes liggen om de mensen op de pistes te beschermen. Het prefentief triggeren van hellingen mag in geen geval zien als het veilig stellen van off-piste lijnen.

Daisy-bell
Een relatief nieuw systeem is de zogenaamde ‘Daisy-Bell’. Een Daisy bell is een apparaat wat onder een helikopter wordt gehangen. In de Daisy-Bell bevinden zich verschillen bussen vol met gas welke samen tot ontploffing komen. Een soort mobiele Gazex. Het voordeel van de Daisy Bell is het mobiel kunnen gebruiken van een zeer veilig systeem. het nadeel is zonder meer dat dit systeem alleen bij goed zicht (helikopter) gebruikt kan worden.

Vroeg
Al deze beveiligen en handelingen worden 's ochtends vroeg uitgevoerd voordat de meeste skiërs überhaupt wakker zijn. Om zo alle wintersporters een onbezorgde dag op de piste te kunnen bieden.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Dank je Rogier, dit soort dingen vindt ik echt leuk om te weten te komen.

volgens mij had ik er ook één zien staan bij de piste plaine morte in crans montana.

Ik vroeg mij al af waar die vreemde buizen op de berg voor waren. Bedankt!

Dat weet ik sneeuwzeker!❄️

In een aantal Franse skigebieden ben ik ook "stalen kettingen" tegen gekomen. Deze stalen kettingen zijn bevestigd aan stalen paaltjes. De ketting duikt vervolgens onder de sneeuw. Heeft dit ook met lawinepreventie te maken of heeft dit een totaal ander doeleinde?

Hoi andere Rogier

Deze kettingen zijn over het algemeen om piste-bulleys aan vast te zetten als deze steile hellingen prepareren. Hierdoor zakken de bulleys niet als een ‘slee’ naar beneden als het te steil wordt.

Rogier

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie