Skimarkt: een moeilijk verhaal

Rogier op 12 maart 2010· 7 reacties

In dertig jaar is de skimarkt vier keer kleiner geworden, jawel: vier maal kleiner. Van meer dan 11 miljoen ski’s per jaar, worden er momenteel nog maar 3,5 miljoen ski’s per seizoen verkocht. Ski’s worden regelmatig onder kostprijs verkocht, een moeilijk verhaal.

Gouden-decennium
De jaren zeventig waren de gouden periode van het skiën. De grootste skifabrikant ter wereld, de Rossignol groep (Rossignol en Dynastar) verkochten 418.000 paar ski’s in 1972 en een ruime twee miljoen paar in 1979: indrukwekkend. In datzelfde jaar werden er meer dan 11 miljoen paar ski’s verkocht. Dit seizoen zullen er ‘slechts’ 3,5 miljoen verkocht worden.

Minder en minder
De reden dat er minder ski’s worden verkocht ligt volgens de verschillende grote skimerken aan een aantal oorzaken. Ten eerste wordt de schuld gegeven aan een aantal sneeuwloze winters. Ook zijn hedendaagse sporters sneller bereid elk jaar iets anders te doen: een zogenaamde zap-cultuur, verder zijn vakanties naar de zon tegenwoordig goedkoper dan een weekje wintersport. Een economische crisis helpt de ski-industrie natuurlijk ook niet.

Concurrentie
Het gaat niet goed met de grote skimerken. Veel merken verkochten goedkope ‘volgespoten’ (met mousse in plaats van een houten kern) ski’s ver onder de kostprijs om in goedkope winkelketens verkocht te kunnen worden en marktaandeel te houden. Deze manier van concurrentie is alle merken zeer duur komen te staan.
Ook bleven veel merken hard door produceren ondanks een afnemende vraag. Rossignol had een paar winters geleden 200.000 ski’s over, hierdoor kelderde de waarde van deze ski’s enorm.

Arrogantie
Vooral de grote merken hebben te lang terug verlangt naar de gouden periode van de ski-industrie. Deze merken keken te weinig naar wat skiërs echt wilden. Te lang werd er met oogkleppen geproduceerd. Het is tekenend dat juist de grote merken de meeste klappen krijgen, en kleine merken (Movement, Black Crows, Armada etc) elk jaar meer en meer procenten aan markt aandeel winnen. Deze kleintjes staan open voor nieuwe ideeën en maken kwaliteit en vragen daar zelfs een normale (en hogere prijs voor).

Goede weg?
Of de grote merken nu de goede weg in slaan is de vraag. Dynastar creëert momenteel ‘expres’ een tekort aan ski’s om zo de vraag hoog te houden en op deze manier de prijs te stabiliseren. Merken die eind december al geen bestellingen meer kunnen verwerken wekken ook ergernis en riskeren op deze manier een behoorlijk verlies aan potentiële klanten.

Het is duidelijk: “De bomen groeien niet meer tot in de hemel” voor de ski-industrie. Sneeuw is allang geen ‘wit-goud’ meer. Het is spannend om te zien welke merken komende jaren goed doorkomen en daarmee: welke producenten maken de goede keuzes?

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Misschien wel interessant om te weten in dit kader: Hoe is de skiverhuur in de loop der jaren ontwikkeld.
En wat is het aandeel snowboards?

Van de skiverhuur heb ik geen cijfers, na een snelle opmars van het snowboarden glijdt deze tak (ook) weer langzaam weg, er worden minder en minder boards verkocht. Ik zal eens kijken of ik hier de cijfers van terug kan vinden.

Roiger

Zijn Rossignol en dynastar samen ?

Yep dat is dezelfde groep…

Het is Armada ipv. Armana

Tuurlijk Tim, dankjewel

Armada: de Spaanse onoverwinnelijke vloot. Met deze ski’s ben je onoverwinnelijk? Dat zou mooi zijn…

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie