Eerste gipsvlucht! Hoe gaat dat eigenlijk?

martijn op 28 december 2006· 3 reacties

Links en rechts zijn berichten verschenen dat er vanwege de gebrekkige sneeuwsituatie veel minder ski-ongevallen zijn en dat ook de eerste gipsvlucht veel later vliegt dan andere seizoenen. Ilse van Veldhuizen van de alarmcentrale Eurocross bevestigt echter dat de eerste gipsvlucht op vrijdag 27 december zal landen op Rotterdam Airport. Niks nieuws onder de zon, zo blijkt, want de data van de eerste gipsvlucht in recente jaren waren: 30 december 2005, 30 december 2004 en 27 december 2003!

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat op 30 december 2005 meteen na de eerste vlucht ook een tweede gipsvlucht in Rotterdam landde. Het is wel degelijk rustiger dan in andere seizoenen op de alarmcentrales van de ANWB, Eurocross en SOS International. Laten we – voor de overgrote meerderheid van de wintersporters die nog geen gipsvlucht heeft meegemaakt - eens kijken hoe het hele proces van zo’n vlucht in elkaar steekt.

Dornier 328

De Nederlandse en Belgische verzekeringsmaatschappijen hebben contracten met de genoemde drie alarmcentrales die de hele afhandeling van de vervroegde terugkeer naar huis of naar een Nederlands ziekenhuis voor de onfortuinlijke wintersporter verzorgen. Zijn er weinig patiënten dan worden lijnvluchten benut met speciale stoelen met bijvoorbeeld een ‘leg stretch’. Zodra de aantallen toenemen worden de vliegtuigen van Tyrol Air Ambulance ingeschakeld: een Dornier 328 turboprop en een Dornier 328 Jet. Het gaat dan altijd nog om een handjevol patiënten: maximaal 5 liggende en maximaal 12 zittende passagiers. Na vertrek in Innsbruck wordt vaak nog een tussenstop gemaakt in het Franse Chambéry – zo leer je nog eens andere wintersporters kennen! Vanaf Rotterdam Airport neemt het bedrijf International Medical Care (IMC) het vervoer per taxi of ambulance binnen Nederand en België over.

Oostenrijkse grap over Hollanders

Op internet staat een populaire Oostenrijkse grap over Hollanders. Die is nog steeds volop geldig want met alle trends die komen en gaan, staat één ding buiten kijf. “Al 25 jaar vliegen we zonder uitzondering elk jaar weer meer Nederlanders vanuit de wintersport naar Nederland”, zo bevestigt Ilse van Veldhoven van Eurocross. Het begon ooit met 800 personen en de teller staat inmiddels op ruim 1500. Dus laat maar komen die grap!

Nederlandse wintertriatlon

Vraag: Hoe ziet een Nederlandse wintertriatlon eruit?

Antwoord: 1. Met de Gondel de Berg op; 2. Met de reddingshelikopter omlaag; 3. Met de Gipsvlucht weer naar huis.

martijn
begon in 2002 deze website. Later was hij verantwoordelijk voor inhoud, techniek en de indeling.

met de gipsvlucht weer naar huis

hallo ik ben melissa
en ik hou mijn spreekbeurt over wintersport en ik hou het ook over de gipsvlucht !

ik vraag mij af wat hier wordt bedoeld met een goede dosis techniek.
ik kom namelijk altijd op vrij hoge snelheden zonder de controle te verliezen naar beneden, maar ik heb nooit veel les gehad en ik zou niet weten wat de goede kantenhoek inhoud en dat soort dingen?

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie